Welk skigebied in Oostenrijk eind januari voor beginnende skiër?

Er zijn zoveel skigebieden in Oostenrijk, en de kaarten zijn niet altijd even goed te begrijpen + kleuren zegt helemaal niet alles.

We zijn op zoek naar een skigebied dat aan de volgende voorwaarden voldoet:

  • geschikt voor beginnende skiërs (dus bergtoppen van het gebied af te dalen met blauw of makkelijk rood)
  • sneeuwzeker in januari (we hadden hier Sell am See en Kaprun op het oog maar hier lezen we ook weer verschillende verhalen over…)
  • aaneengesloten gebied, geen pistes van een paar km lang en daarna de bus in om een andere te doen…)

alvast bedankt!

Eind januari is nagenoeg alles sneeuwzeker, zelfs in een slechte winter zal in 90% van de gebieden 90% van de pistes open zijn.

Hoe groot moet een gebied voor jullie zijn? Het door jou genoemde Zell am See-Kaprun is juist niet aaneengesloten! Het bestaat uit Schmittenhöhe (70 km vaak lastigere pistes), Maiskogel (15 kilometer pistes met een merendeel blauw) en Kitzsteinhorn (gletsjer, pistes in alle soorten en maten). De eerste twee zijn, mocht het erg warm worden, wat gevoelig voor slush.
Een gebied als Wildkogel Arena, wat kleiner (60 kilometer, maar daarvan lopen er ongeveer 8 kilometer dood bij een berggasthof) heeft voor driekwart blauwe of makkelijkere rode pistes. Nadeel is dat de dalafdaling naar Neukirchen niet aansluit op de gondel en dat de dalafdalingen er in de middag vaak slecht bijliggen (zonnig en laag).

Ik zou zeker niet ingaan op de mensen die de grote gebieden (Skiwelt, Ski Arlberg, Skicircus, Serfaus-Fiss-Ladis, etc.) adviseren. Al deze gebieden hebben een deel van het gebied met veel makkelijke pistes - maar je betaalt ook voor het merendeel van de pistes die te moeilijk zijn en die je dus niet gebruikt. Meer dan 100 kilometer piste is echt niet nodig voor beginners.

❄️

Nee dat klopt. Het is wat gek om te betalen voor een groot gebied en dan het ook nog eens jammer vinden dat je de meeste plaatsen niet kon doen.
We zouden drie dagen gaan skiën, in Sell am See kon je dan wel elke dag een ander gebiedje aandoen.
Ik bedoel de gebieden die soms maar een paar km lang zijn met zo enkele naast elkaar.
Wildkogel zal ik eens bekijken maar een slechte dalafdaling in de namiddag is natuurlijk ook niet ideaal…

Berwang Lermoos Ehrwald is dan zeker leuk. Losse gebiedjes weliswaar, maar allemaal groot genoeg om je als beginner een dag te vermaken. Nergens echt heel erg lastig (al zijn er wel wat pittiger rode pistes te vinden en een enkele zwarte als je daar trek in hebt).

Verder is Kleinwalsertal misschien een optie, met een dalgebied dat uiterst beginnersvriendelijk is. Wel is het gebied niet geheel aaneengesloten, maar over het geheel een leuk en gevarieerd gebied. Verbindingen die niet skibaar zijn, zijn met een zeer kort busritje te overbruggen.

En zo zijn er nog meer gebiedjes van dat soort.

Succes met kiezen.

Brixen im thale, skiwelt wikder kaiser. Fijn gebied voor beginners en aaneengesloten. Leuke dagtochten te maken.

Gaan jullie met of zonder kinderen? Gaan jullie les nemen of kunnen jullie al skiën ook al zijn jullie beginnende skiërs?

Zonder kinderen, twee vrienden onder elkaar.
Ikzelf kan wel van een blauwe piste af. Van een rode ook maar dat is meer vechten met de latten en techniek 0… Ikzelf heb al twee skivakanties gedaan.
Vriend heeft nog nooit op de latten gestaan. Zou wel enkele lessen op voorhand nemen.
Ter plaatse dacht ik dag 1 een halve of mss hele dag groepsles te nemen en de volgende 2 dagen er zelf op uit te trekken.

Hmm zou idd les vooraf nemen, indoor en dan minimaal 1 dag daar. Wildkogel, Skiwelt Wilder Kaiser, Alta Badia?

Hochkrimml in de Zillertal Arena kan ook nog een mooie zijn, veel brede blauwe en brede makkelijke rode pistes. Als je wilt zijn er nog uitstapjes verder het gebied in mogelijk.

#proudtobepartofleswintersporters

Bedankt voor de tips alweer.
Ik zou ook de vraag eens anders willen formuleren:
Zou Sell am See een goede keuze zijn? Heb nu een goed pension gevonden vlak aan het meer, kwartiertje tot in Kaprun met de skibus, goed bij prijs…

Ik zou zeggen: prima! Je hebt er lekker wat afwisseling door totaal verschilende deelgebieden, elk gebied heeft leuke blauwe pistes. Gezellige stad. (Ben er zelf ook als beginner geweest)

Zou dan eerste dag beginnen op de Maiskogel, lekker rustig en makkelijke piste. Daarna naar Zell am See of Kaprun. Zell am See heeft weinig makkelijke dalafdalingen.

Hoe groot moet het ski gebied zijn? Ik ben afgelopen jaar in Zell am See-Kaprun geweest en na een eerste dag Zell am See vol met slush zijn we meteen overgestapt naar Kaprun. Wat een verademing! Heerlijke sneeuw, ruim genoeg aanbod aan pistes en blauw/makkelijk rood vanaf de top tot aan de onderste gondel!
Wij hebben ons hier prima vermaakt gedurende 5 dagen. Dus mocht je het niet erg vinden om af en toe over de zelfde pistes te skien, is dat een prima uitgangspunt en laat je Zell am See voor wat het is.

Kijk eens bij plaatsjes Waidring en Lofer. Dan kun je skiën op Steinplatte en op de Lofer Alm. Beiden zijn erg goed voor beginners en ook sneeuwzeker! Zeker voor jullie niveau zou ik echt niet groter gaan qua gebied. Je voelt je ook meer op je gemak en zelfzekerder als je eens dezelfde piste kunt doen. Als je aan 20km komt per dag zal het veel zijn als beginner. (Meestal is maar rond de 15km)

Ik zou ook eens kijken naar Damüls. Dat is redelijk goed bereikbaar (geen Fernpass en niet via München in ieder geval) en goedkoper dan bijvoorbeeld Zell am See. De pistes zijn erg goed te doen en door de nieuwe verbinding zijn er sowieso genoeg kilometers. Daarnaast zeggen ze zelf het meest sneeuwzekere gebied van Oostenrijk te zijn.

Het dorpje is alleen niet zo heel bijzonder, maar verder voldoet het zeker aan jullie eisen.

Ik ga met @Hessel mee; Berwang/Ehrwald/Lermoos. In die periode is heus alles wel open (maar waar niet?), het is niet aaneengesloten maar met de ervaring die jullie hebben vermaak je je makkelijk een dag per gebied (hebben denk ik ca 30 km per gebiedje wel) en met name Ehrwald en Berwang zijn lekker eenvoudig (met hier en daar wel wat rood te vinden, als je dat wil).

Ik heb zelf echt leren skiën in Berwang en vond het een fijn gebied. Ehrwald zou je ook als thuisbasis kunnen nemen, is iets levendiger qua terrassen en apres ski, terwijl de faciliteiten ook top zijn (zeker nu die 2-persoonsstoeltjeslift weg is).

Ik ben ook in Obergurgl geweest, maar dat is wellicht wat te groot (zeker als die vriend nog nooit geskied heeft), maar als je goed blauw af kan komen kun je praktisch dat hele gebied ook prima door. Maar dat is misschien meer iets voor volgend jaar :).

Om het skiën van 0 af aan te leren zijn Ehrwald en Berwang erg geschikt!

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Ik ga met @Hessel mee; Berwang/Ehrwald/Lermoos. In die periode is heus alles wel open (maar waar niet?), het is niet aaneengesloten maar met de ervaring die jullie hebben vermaak je je makkelijk een dag per gebied (hebben denk ik ca 30 km per gebiedje wel) en met name Ehrwald en Berwang zijn lekker eenvoudig (met hier en daar wel wat rood te vinden, als je dat wil).

Ik heb zelf echt leren skiën in Berwang en vond het een fijn gebied. Ehrwald zou je ook als thuisbasis kunnen nemen, is iets levendiger qua terrassen en apres ski, terwijl de faciliteiten ook top zijn (zeker nu die 2-persoonsstoeltjeslift weg is).

Ik ben ook in Obergurgl geweest, maar dat is wellicht wat te groot (zeker als die vriend nog nooit geskied heeft), maar als je goed blauw af kan komen kun je praktisch dat hele gebied ook prima door. Maar dat is misschien meer iets voor volgend jaar :).

Om het skiën van 0 af aan te leren zijn Ehrwald en Berwang erg geschikt!

Roy83 op 2 okt 2015 15:31

Dat zijn de dorpen van de Zugspitz Arena. Kijk dan zeker ook naar Biberwier. Als je ergens wilt leren skiën, dan is dat ook perfect. Onderste deel van de piste echt voor beginners maar ook wat stukjes waar je wat verder op techniek kunt oefenen. Bereikbaar met een 6-persoons stoeltjeslift.
Piste daarboven te bereiken met een verouderde 2-persoonslift, maar wel mooie piste naar beneden. Enige lastige stuk is boven, dat noemen we de trechter. Gaat van breed rood naar smal op het einde. Kan vermeden worden door een pad.
Onderste deel van deze piste is donkerblauw/lichtrood, ook te bereiken met een makkelijke sleeplift. Ook dat moet je leren.

En anders Resia (Reschen), het Schöneben gebied.

Piste riderrrrr

Biberwier ben ik zelf niet geweest maar klinkt aantrekkelijk voor beginners. Alle gebiedjes zitten in één skipas en kennen, voor zover ik er geweest ben, ook zat parkeerplekken. Ander voordeel: dichtbij vanuit Nederland!

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Eind Januari is de Kombi Maiskogel-ZellamSee-Kitzsteinhorn voor beginners een goed alternatief. Dat is net een periode waar het niet te druk is en zoals al beschreven de sneeuwcondities dan vaak goed zijn.
De pistes op de Maiskogel zijn in tegenstelling van wat hier al is aangegeven, vaak in een hele goede conditie ondanks de lagere ligging. Verder heel breed en vlak ideaal om in te skien.

Zell am See wordt al snel als “niet voor beginners” ingedeeld vanwege de mooie zwarte noordkant dalafdalingen door het bos. Echter is het “Gelände” (tussen 1400 en 2000 mtr) om de Areithbahn 2+3, Glocknerbahn, Hirschkogel, Breiteckbahn en Kapellbahn voorbestemd voor beginnende Skieers en voor mensen die een beetje relax willen skien. Het mooie van de omgeving Kaprun/Zell am See is dat het ook interessant is als je een keertje iets minder wil skien, beetje wandelen of shoppen.

Kitzsteinhorn: als het in de hele regio eind Januari goed is en als de Temperaturen op 2500 mtr en hoger niet heel koud zijn, dan biedt KSH wellicht de allerbeste condities voor beginners…moderne liften, eenvoudige en brede pistes en dan ook niet te druk.

Dalafdalingen zijn niet het belangrijkste het is ook best fijn als je moe bent aan het eind van de dag de laatste paar honderd hoogtemeters met de gondel af te dalen.

Ook heel mooi voor beginners is de al genoemde Steinplatte (Waidring). Damüls is voor absolute beginners niet zo geschikt, maar is wel een fantastisch mooi gebied (oerig, natuur, goede liften, mooie off piste mogelijkheden), met iets kortere afdalingen die niet overal altijd even breed zijn.

Mvg uit Luxemburg

Winterberg of Willingen of een van de kleine gebiedjes in het Sauerland… :) Alles lekker blau, dichtbij, niet heel duur en lekkere apres ski:) Sounds perfect :)

Ezzie

Wat dacht je van Fügen / HochFügen in Zillertal, echte aanrader waar ik het ook geleerd heb (boarden dan)

Als je dan overmoedig wordt kan je altijd nog uitwijken per busje naar Gerlos en omgeving.

Zillertal kan je alle kanten mee op!

suc6

Het leuke van Saalbach-Hinterglemm is dat je hier als redelijke beginner (na 2 dagen les) een rondje kan maken door het gebied van bijna alleen maar blauw. En op een stukje lopen na door dorp in Saalbach is alles op elkaar aangesloten.

Als beginnende kier zou ik zeggen, Wildkogel of Lofer. relatief kleine gebieden die ook nog eens vriendelijk geprijsd zijn. Je hoeft geen skipas te kopen van een enorm gebied waar je toch 60% niet van gebruikt.
Succes met je keuze.

Plaats een reactie