Bril die niet kan beslaan

Hallo allemaal,

Hoewel het skiseizoen nog ver weg is, al doet het weer anders vermoeden, begint het toch al te malen.

Ik ben een beginnende skieer en misschien wel daarom heb ik het altijd warm tijdens het skieen. Zo warm zelfs dat mijn zonnebril(eigelijk een gewone zomerbril met polariserende glazen) direct beslaat bij stapvoets skieen. Erg vervelend zeker bij skiliftjes e.d. Eigenlijk heb ik hetzelfde met mijn goggles (USA Vision Eyewear - model GGD1).

Ik ben dan ook op zoek naar een alternatief voor beide. Dus mensen die zich hierin herkennen, ben benieuwd naar hun ervaringen en materiaal.

Alvast bedankt!

Groeten,

Stephan

Beste Stephan,

Goede skibrillen en goggels hebben coatings (brillen of coatings en dubbel glas (goggles) om beslaan tegen te gaan. Verder hebben goede brillen speciale ventilatie openingen waardoor er al bij een beetje wind of beweging een luchtstroom ontstaat die er voor zorgt dat de glazen niet beslaan.
Als je langzaam skiet en bij liftjes kunnen brillen ondanks dat soms toch beslaan. Om dit beslaan tegen te gaan:
-Gebruik alleen echt goede speciale wintersport zonnebrillen of skibrillen. De brillen die jij noemt zijn geen top brillen. Aan echt brillen zit wel een stevig prijskaartje. (Denk aan Adidas, Oakley, Uvex e.d.)
-Zorg ervoor dat je bril kan ventileren (geen muts of sjaal direct op de bril)
-Als je echt zo hard zweet zou je eventueel je kleding keuze kunnen aanpassen. Als je minder zweet tijdens inspanning heb je tijdens de rust (lift) ook minder isolerende kleding nodig.

Succes
Rogier

Click. Click. Peace

@rogier

Zijn zonnebrillen die je in een sportwinkel in een skidorp koopt dan altijd goed ook al zijn ze niet duur (ongeveer 40 euro) en ook niet één van de merken die jij noemt en waar dan ook op staat categorie 3 ?

@ Anoniem, natuurlijk zijn er ook een heleboel andere goede merken. En die brillen hebben sowieso een goede bescherming tegen UV A en UV B wat natuurlijk het belangrijkst is voor zonnebrillen. Maar echt kwaliteitsverschil met betrekking tot contrastverhoging, niet of nauwelijks beslaande glazen en een zeer scherp beeld komt pas vaak bij duurdere modellen.

Rogier

Click. Click. Peace

Vooral het een na laatste punt in Rogier’s eerste post is belangrijk. Zorg er voor dat je bril goed kan ademen. Ik heb zelf een Adidas clima cool en deze beslaat met de bijgeleverde foam rand in cambinatie met een skie muts als een gek. Nu heb ik hem het laatste jaar gebruikt in de standaard zonnebril configuratie in combinatie met een helm en dit levert geen enkel probleem. Ik kan me niet herinneren dat hij het laatste jaar beslagen is geweest.

Bartus

Pannenkoek; een castrerende discus die door een agrarische autochtoon tussen je benen geramd wordt

Ik heb hier ook veel last van, omdat ik het heel snel heel warm krijg. Een goede oplossing heb ik nog niet gevonden.

Ventitlatie is sowieso heel belangrijk idd. Ik heb vooral problemen in hele koude omstandigheden. Als ik wel zweet en de bril beslaat dan vriest de kondens meteen vast. Ik heb dus altijd 2 goggles mee op zulke dagen.

Een goede ski goggle is sowieso een aanrader!!

Een goede goggle (evt met meerdere vizieren) is een investering. De laatste jaren ben ik erg gecharmeerd van Anon qua prijs/kwaliteit. Realm- en Figment modellen beslaan heel moeilijk. Oakley en Adidas hun brillen ben ik ook bekend mee, al leg je daar doorgaans meer euro’s voor neer.

Sowieso altijd 2 brillen mee: 1 met een hoge VLT 80% en 1 rond de 25%. Nog een fatsoenlijke zonnebril en je bent klaar in de ‘optische’ afdeling.

Ik heb een figment die beslaat helaas wel bij intensief skiën en koud weer :(

Investeren in een echt goede bril is de moeite waard, maar een goedkopere oplossing is deze: er zijn speciale kleine spuitbusjes in de handel waarmee je je brillenglazen kunt inspuiten, dan beslaan ze veel minder snel. Het werkt best goed, althans bij mij

Blogger, skiër, verslaafd :-)

Druppeltje afwasmiddel uitsmeren, doet wonderen en kost geen tientallen (honderden) euro’s.

ventilatie is het toverwoord tegen beslaan.

Verder brengt een goede bril bescherming voor je ogen. Je ogen moeten een levenlang mee. Persoonlijk bezuinig ik daar niet op.

Oakley-drager :-)

Ventilatie en onderhoud …

Ventilatie belet aanslagen.
Onderhoud zorgt voor helder zicht. Onderhoud doe je best niet met agressieve producten. De coating aan binnen- of buitenkant kan namelijk beschadigd worden. Een druppeltje afwasmiddel kan zo tamelijk veel beschadigen.

Ik heb een Anon en vind dat ding prima, maar de Oakley glazen zijn wel echt nog een stuk beter als je het mij vraagt. Leen regelmatig een Oakley bril van een vriend van me en dat zijn gewoon echt fijne glazen. je merkt het verschil tussen goedkoop en goed glas (euh…plastic) echt meteen.


http://bestskimovies.com

“Druppeltje spuug uitsmeren, doet wonderen en kost geen tientallen (honderden) euro’s”

gecorrigeerd :)

ik weet niet wat er in jouw spuug zit, maar die van mij bevriest gewoon hoor…

wat verlaagt doorgaans het vriespunt? ;)

@peertje, zouten. Maar in dit geval is de truc de eiwitten die in je speeksel opgelost zitten. Dit wordt ook toegepast door duikers die voor een duikgang in de binnenkant van hun bril spuigen om de condenstatie van transpiratie vocht te voorkomen.

Pannenkoek; een castrerende discus die door een agrarische autochtoon tussen je benen geramd wordt

nou mij niet gezien om wat te recreëren in de bergen als het zo koud is dat zelfs een skibril al beslaat. Laatst was er ook al een thread waarin over gezichtsmaskers werd gerept. Die werden naarmate de thread vorderde ook steeds dikker.
Hoe zouden trouwens de vliegeniers/piloten van die vliegende bakjes in de eerste wereldoorlog dat probleem getackeld hebben? Op de foto’s zie je ze alleen met zo’n leuk brilleke op.

Gewoon in beweging blijven. Zo lang ik skie heb ik geen problemen met mijn brillen,als ik stil ga staan komen de problemen pas :)

Pannenkoek; een castrerende discus die door een agrarische autochtoon tussen je benen geramd wordt

Als ervaren zweethoofd kan ik adviseren: neem een helm, dat ventileert zowel je hoofd als je bril beter. (de extra veiligheid krijg je er gratis bij!).

Ik zweette ook als een otter toen ik beginner was, mijn advies (uitgaande van -5C) is een dun sportshirt met sneldrogend materiaal (bijv. Nike DryFit) en dunste fleece nemen. Het is koud zolang je nog niet hebt bewogen, maar tijdens en na het skiën perfect.

En mocht je het nog niet hebben, neem zo’n ski-jack met ventilatie-openingen onder de oksel. Tijdens mijn eerste skiles stonden die per ongeluk nog open en dat was achteraf gezien beter :-)

Ik zou een sportbril van Serengeti, Adidas of Nike aanraden. Serengeti is wel prijzig, maar de kwaliteit van de glazen goed, polariserend dus geen schitteringen en duurzaam.

zelf al jaren het zelfde probleem leuk die zonnebrillen en het helpt wel wat ,maar ook niet meer dan wat. niet zeuren over dat oplosmiddel de kwaal is erger. dus vettig maken met een middeltje ga eens te raden bij een duik winkel (anti frok)voor een middel m.b.y. de duikbrilglazen.even nog over dat vabn de wo2 dat deden ze met een staafje vette was welke ook voor de gasmaskers werden gebruikt. prima middel helaas op

Plaats een reactie