Drukte Duitse snelweg route richting Fernpas 2e week kerst

2e week kerstvakantie ga ik met m’n gezin skiën in de Zugspitz Arena. Kan iemand uit eigen ervaring iets vertellen over de drukte tijdens de reisdagen? Beoogde reisdag is 26 december. Vertrek op 25e is helaas geen optie i.v.m. kerstdinerverplichtingen (don’t ask ;) ).

Ik had bedacht dat we, gezien de relatief korte afstand, ook wel achter de drukte aan konden rijden. Het is maar een km of 800, als je rond 11:00-12:00 wegrijdt ben je er nog met een beetje geluk rond 20:00.

Of is dat niet nodig en maak ik me zorgen om niks?

Voorzitter Nederlandse Vereniging Brakke Skiliften

Je maakt je terecht zorgen. Het is een zaterdag in het hoogseizoen. De week dat je gaat is zo’n beetje de de drukste week van het jaar. De meeste Duitsers vertrekken ook pas op 2e kerstdag, dus de 26e. Het scheelt wellicht iets dat je de Fernpas niet over hoeft, maar als je “met de massa” meerijdt, kom je zeker in enkele files terecht. Je idee om later te vertrekken is denk ik een heel goede optie. Je kan dan inderdaad achter de file aanrijden. Sowieso zou ik goed de weersverwachting in de gaten houden - bij sneeuw verergerd het reisverkeer enorm. En natuurlijk de verkeersinformatie onderweg goed in de gaten houden om te weten waar het vast staat. Als het dramatisch is voor de Grenztunnel Füssen, kan je eventueel omrijden via Garmisch Partenkirchen.

Dank voor je antwoord.

Is er een site of een app waarmee ik de files in Duitsland goed in de gaten kan houden?

(ze zijn er vast, ik bedoel meer: welke is aan te raden ;) )

Voorzitter Nederlandse Vereniging Brakke Skiliften

Je kan jezelf inderdaad onderweg overladen met verkeersinformatie:

  • Google maps - verkeer geeft een mooie visuele weergave van hoe snel het her en der rijdt. Vraagt wel een dataverbinding of wifi.
  • de Duitse verkeersinformatie via de radio is behoorlijk accuraat. En bij drukte ieder half uur te besluisteren.
  • mogelijk heeft je navigatie ook verkeersinfo?
  • en er zijn vast ontelbaar veel (Duitse) apps te vinden met verkeersinfo

Wat ik zou doen: vooraf een paar routes uitdenken en die in de gaten houden. Voor de Zugspitzarena is normaal de snelste weg via de 7 naar het zuiden, Grenztunnel en dan de Fernpassstrasse.
Als het (vooral) voor de Grenztunnel vaststaat, dan is de “oude” weg een goed alternatief: afrit 137 (Oy-Mittelberg) van de 7 en dan via de 309 over Nesselwang en Pfronten naar Oostenrijk. Daar kom je dan weer na de Grenztunnel op de Fernpassstrasse. Als het ook daar vaststaat, kan je nog binnendoor, via Musau en Reutte. Dan kom je bij Reutte-Süd er weer op.
En als de hele 7 vanaf Ulm naar het Zuiden vaststaat, dan zou ik omrijden via Garmisch.

Wij moeten ongeveer dezelfde route doen maar dan het Lechtal in. We rijden met drie auto’s: twee vertrekken vrijdag ochtend en overnachten aan ulm, ikzelf vertrek rond 23u00 en rij dus 's nachts.

Voor mezelf verwacht ik weinig tot geen problemen als het weer wat mee zit. Omdat het toch kerstdag is vermoed ik dat veel families een feest hebben en het vertrek dus zullen uitstellen tot zaterdag 26 dec. Indien jullie twee chauffeurs hebben toch overwegen om 's nachts te rijden?

Veel succes. Zal waaschijnlijk een dagje filerijden worden. :-(

Ooit eens meegemaakt meerdere uren stilstaan in Füssen. Elk jaar erna beslist om zondag tot zondag te boeken en zaterdag reeds op te rijden met een tussenstop rond Ulm.
Voor 7u in de morgen voorbij Fernpass en geen enkel probleem.

Handige webcam om Fernpass te checken:

https://www.tirol.gv.at/verkehr/strassenbau-und-strassenerha…

Skiing is a dance, and the mountain always leads.

Dank voor je antwoord.

Is er een site of een app waarmee ik de files in Duitsland goed in de gaten kan houden?

(ze zijn er vast, ik bedoel meer: welke is aan te raden ;) )

havana op 9 nov 2015 10:24

@havana
http://www.verkehrsinfo.de

Wie tot tien kan tellen kan de hele wereld bellen

Hoe zal de Fernpass en week eerder zijn? Drukte wel minder hoop ik dan op de 26e maar toch. Gaan richting Otztal, wat zijn eventuele goede alternatieven? Bedankt

@Shorty

Zoals @77steve ook al aangeeft gaan de Duitse wintersporters doorgaans vanaf de 26e de weg op. Zal een week eerder dus wel meevallen. Onderweg berichten volgen en bij drukte op de Fernpass via de Arlbergtunnel rijden.

Wie tot tien kan tellen kan de hele wereld bellen

@shorty best ok hoor, zaterdag voor kerst valt erg mee. Toch geef ik steeds het advies om langs Bregenz te rijden, zoveel rustiger en comfortabel. Bij sneeuw geen zorgen… wat wil een mens meer

waar moet je zijn? Als je in Duitsland al de afslag voor Kempten neemt en via haldersee naar nesselwangle rijd (b199) en dan rechts de B198 op naar Stanzach, en daar naar links richting Brand/Rinnen heb je aardig stuk ingehaald waar het niet echt druk is. 1 min punt, als het hard sneeuwt of heeft gesneeuwt is dit geen optie

Zoals gezegd, erg drukke periode. Hoeveel file je zelf voor de kiezen krijgt is redelijk afhankelijk van het tijdstip van vertrek (los van de evt ongelukken…) Ik gebruik zelf de app Stau Mobil. Duiste app met prima overzichten per Autobahn van de files, km’s etc etc. Geeft een goed inzicht waar je evt om moet rijden of hoelang je in de autopolonaise moet aansluiten… Succes!

Aequilater Nubila

Even een update. Plan om laat te vertrekken pakte goed uit. Rond 11:00 vanuit Den Bosch weggereden. Eerste deel tot Stuttgart zeer rustig. Daarna werd 't langzaamaan drukken, maar nergens echt stil gestaan. Had een maandje traffic service aangeschaft op de TomTom (iPhone). Die suggereerde afslag 137 te nemen i.p.v. de Fussentunnel. Een sluiproute die ik ook al via dit forum had gevonden. Ging perfect, nauwelijks verkeer. Precies om 19:15 waren we in Lermoos.

In de lift veel mensen gesproken die een drama reisdag hadden gehad. Een gezin uit Weert, nochtans een uur minder ver rijden dan Den Bosch, was om 7:00 vertrokken en had vanaf Ulm louter file gezien. Zij arriveerden pas rond 18:15.

Al bij al dus een prima beslissing om laat te vertrekken, zeker in combinatie met de sluiproute.

Voorzitter Nederlandse Vereniging Brakke Skiliften

Ah, naar dit soort informatie was ik op zoek. Wij gaan in de carnavalsweek naar Zuid Duitsland. Normaliter naar Oostenrijk en dan pakken we onderweg een overnachting, maar dat zou ons nu alleen maar veel te vroeg op onze bestemming brengen. Ik vroeg me dus af of het de moeite waard is om juist wat later te gaan rijden (vanuit Zaltbommel, dus vlakbij Den Bosch). Als ik jouw ervaring lees, @havana, dan is dat wel een goeie dus?! Ben benieuwd of ik mijn man zover krijg… die is meer van hoe vroeger, hoe beter…

Als je in Zuid-Duitsland moet zijn, dan zou ik zeker pas tegen het middaguur gaan rijden. Anders ben je alleen maar bezig om als een grote sneeuwschuiver alle vakantiegangers onderweg op te pikken en rijdt je mee met de massa - en dus in de file.

Plaats een reactie