Gezocht: Welk van deze skigebieden voor snowboarders?

Dit onderwerp gaat over de bestemming Le Grand Massif

Dit jaar wil ik mijn vriendin verrassen met een 5 daagse snowboard-trip. Nu kan ze niet veel dagen, dus ik zit helaas vast aan 13 of 14 januari. Daar komt bij dat ik met de bus moet via een reisorganisatie, gezien ik geen auto met winterbanden heb, en deze ook niet wil aanschaffen.

De keuze wordt dan dus vrij beperkt, maar het is nog altijd mogelijk.

Onze wensen:

  • Niet teveel last van apres-ski (zijn geen stappers)
  • Niet te druk (al zal dat in januari vast meevallen)
  • Genoeg blauw en rood, vriendin is al wat verder gevorderd maar onzeker. Zelf ver gevorderd maar ik ga met haar weg, dus hoef zelf niet per se van “Le Mur”.
  • Geen verplichte sleepliften

De gebieden die ik heb:

  • Massif du devoluy (genoeg blauw, groot genoeg, maar vervelende oostblokkers?)
  • Valfrejus (ben bang dat het wat klein is, al boarden we maar 3 dagen)
  • Le grand Massif
  • Val Thorens (lijkt me vrij druk, en overdreven groot voor die 3 dagen)
  • Ski Zillertal 3000, Mayrhofen (wel wat duurder)
  • Paradiski, la plagne
  • Portes du soleil (veel sleepliften?)

Valloire vond ik een erg mooi gebied, maar ben ik al geweest vorig jaar dus valt af.
We gaan trouwens nog dit jaar (feb) met vrienden een volle week, dus dit is meer een opwarmer samen.

Dit is de lijst met gebieden waar ik uberhaupt heen kan. Zijn er mensen die ervaring hebben met 1 van deze gebieden? De eerste 2 kosten ~200 euro, de rest tussen de 300 en 400 euro.

Le Grand Massif ben ik vorig jaar februari geweest. Veel mogelijkheden met ook veel leuke blauwe en rode pistes. Bijna alles is te bereiken met stoeltjesliften, in ieder geval alle verbindingsliften. Après ski heb je in Flaine niet zo veel, wij merkten er zelf toen niets van.

Ik denk dat Le Grand Massif dus een prima keuze is!

Ben een keer in Paradiski geweest, Les Arcs. Als (toen nog beginnend) snowboarder vond ik het goed te doen. Ook goede verbindingen in het gebied (kan me niet herinneren dat ik sleeplift heb gepakt, heb een hekel aan die dingen). Voor die paar dagen heb je aan een pas voor Les Arcs meer dan genoeg. Wij zaten in Arc 1600 (het goedkoopst over het algemeen). Grote voordeel is dat je ook met de TGV die kant op kan, uitstappen bij Bourg-Saint-Maurice en dan in een kwartiertje met de Funiculaire omhoog en je staat in Arc 1600.

Waar ik geen ervaring mee heb, maar wel hoog op de lijst, Isola 2000. Met het vliegtuig naar Nice (Transavia heeft nu aanbieding retour voor 70 euro, alleen misschien onhandig als je zelf boards etc meeneemt) en dan met de bus in 1,5 uur naar Isola, kaartje voor de bus kost ongeveer een tientje retour.

Ben een keer in Paradiski geweest, Les Arcs. Als (toen nog beginnend) snowboarder vond ik het goed te doen. Ook goede verbindingen in het gebied (kan me niet herinneren dat ik sleeplift heb gepakt, heb een hekel aan die dingen). Voor die paar dagen heb je aan een pas voor Les Arcs meer dan genoeg. Wij zaten in Arc 1600 (het goedkoopst over het algemeen). Grote voordeel is dat je ook met de TGV die kant op kan, uitstappen bij Bourg-Saint-Maurice en dan in een kwartiertje met de Funiculaire omhoog en je staat in Arc 1600.

Waar ik geen ervaring mee heb, maar wel hoog op de lijst, Isola 2000. Met het vliegtuig naar Nice (Transavia heeft nu aanbieding retour voor 70 euro, alleen misschien onhandig als je zelf boards etc meeneemt) en dan met de bus in 1,5 uur naar Isola, kaartje voor de bus kost ongeveer een tientje retour.

Nics op 16 nov 2015 11:32

Thanks voor de tips. Maar enige optie voor ons zou dan La Plagne zijn daar. Ticket TGV zal al richting de prijs van een volledige vakantie gaan (~225 euro zoals ik nu zie) en dan moet er nog skipas en verblijf bij. Ik kies dan liever voor de bus-optie.

En met eigen materiaal is vliegen inderdaad vrij kostbaar helaas.

Ik (boarder) ben in alle gebieden geweest die je opnoemt, MUV Valfrejus.

Als je kiest voor een paar dagen met bovenstaande opties en wensen zou ik idd ook voor Le grand massief gaan.
Niet al te ver en heerlijke blauwe en rode pistes. Je kunt in het gebied leuke tochtjes maken naar de andere dorpjes.

Ik zou wel in Flaine zelf zitten omdat je dan het meest centraal zit.

If there is no park, open your eyes - the mountain is a natural one.

Ik zou ook voor het grand massif gaan, ook mede omdat het een uur of 2 korter reizen is dan de andere gebieden, en dat is ook wel een pre als je maar een paar dagen gaat. Verder is het een echt sneeuwgat en heb je ook naast mooie pistes ook legio offpiste mogelijkheden. Als je niets om bebouwing geeft zou ik voor Flaine gaan aangezien dat redelijk centraal ligt. Samoens ligt iets minder centraal maar is weer vrij druk. En morillon en les carroz liggen aan de rand van het gebied, maar hebben weer mooie bebouwing en zijn zeker in die tijd heerlijk rustig, en je heb daar schitterende blauwe en rode pistes door de bossen, terwijl het rond Flaine en samoens juist wat meer kaal is. Qua accomodiatie zijn de kleinere dorpjes meestal wel wat beter te betalen dan Flaine. Paradiski ben ik ook geweest. Het is mooi groot en uitgestrekt, maar voor een paar dagen is het te groot, omdat je er ook gewoon meer voor betaald en dan kan je beter een gebied als het grand massif doen aangezien dat ook al ruim groot genoeg is voor een paar dagen. Verder is Paradiski op drukke dagen een ramp om te komen aangezien je daar over de beruchte N90 moet bij Alberville waar altijd urenlange files staan op wisseldagen. Het grand massif is juist bijna altijd filevrij te bereiken, aangezien het dicht bij een rustige snelweg ligt, en het is nog 150km dichterbij ook.

Born to Ride

Top, dan lijkt het toch le Grand Massif te worden. Ga ik even zien of het hotel/verblijf wat is. Ligt in Flaine dus dat is al mooi. @Matthias123 en Devuloy is geen aanrader dan? die is een stuk goedkoper, maar als je vind dat le Grand Massif mooier is… dan kies ik daar voor :)

Kijk eens naar Val Cenis. Voldoet feitelijk ook aan al je eisen en is een stuk goedkoper.

Kijk eens naar Val Cenis. Voldoet feitelijk ook aan al je eisen en is een stuk goedkoper.

paolie op 16 nov 2015 14:21

Ziet er leuk uit!
maar het gaat om een short-ski van 5 dagen. Langer gaat helaas niet lukken… En voor Val Cenis zie ik enkel opties met vliegtuig (niks mis mee) voor 8 dagen (en daar gaat het mis). En eigen vervoer is geen optie… Maar ga deze zeker onthouden voor de toekomst!

Of misschien le Grand domaine ook een leuk en uitgebreid gebied wat niet echt al te duur is…

Born to Ride

Of misschien le Grand domaine ook een leuk en uitgebreid gebied wat niet echt al te duur is…

Matthias123 op 16 nov 2015 14:53

Mee eens! daarom gaan we daar met de groep heen in Februari. Had ik ook even moeten melden sorry ^_^

Voor wat ik nu online kan vinden (busreis+ verblijf+skipas voor 5 dagen op 13 of 14 januari) bij Husk.nl, Bizztravel en Sunweb zijn enkel de boven genoemde plekken mogelijk. Daarom heb ik ook dat lijstje in het begin genoemd. Verder kon ik geen organisaties vinden die busreis erbij kunnen doen, op een woensdag of donderdag. Pendelen is ook geen optie gezien dat veel duurder is.

Zoals eerder aanbevolen Grand Massif (snelste route via Dijon, Bourg-en-Bresse is A39 en dan de A40). Scheelt 1 tot maximaal 2 uur rijden in vergelijking met de andere gebieden in de Franse Alpen. En is inderdaad een sneeuwgat. Kies Flaine als uitvalsbasis. Mocht de verbinding met de rest van het gebied gesloten zijn, dan kan je je nog prima vermaken. Mocht de verbinding langer dichtblijven stap dan voor een kwartiertje in de auto de berg af naar Morillon of Les Carroz. Voordeel is dat je heel veel pistes tussen de bomen liggen. Dus goed zicht (bij sneeuw) en heeft ook wel een leuke sfeertje:)

life is a beach, or a pile of snow

Grand massif ga ik zelf pas januari ervaren. PDS ben ik 3 keer geweest. Eigenlijk geen sleepliften daar. Vind het top voor boarders op een paar verbindingsstukjes na, maar die kan je redelijk vermijden of slechts 1 keer op een dag langs gaan.

Plaats een reactie