Iemand ervaring met Silvretta Montafon?

Dit onderwerp gaat over de bestemming Silvretta Montafon

Hallo Wintersporters,
in de voorjaarsvakantie ga ik naar Silvretta Montafon en wil hier graag wat meer over weten!

Vertel eens wat…

null

*bericht bewerkt door moderator (Roel) op 07 apr 2021 17:30

Jazeker, afgelopen 3 jaar geweest. Het eerste jaar in schruns. De laatste 2 jaar in sankt gallenkirch. Een aanrader!! Voor elk niveau is er wel wat. In Sankt Gallenkirch de keuze om met de Grasjoch of Valisera te gaan. (2 gondels tegenover elkaar die beide naar een ander deel van het gebied gaan. Leuk om als beginner een dag naar Gargellen te gaan, veel blauwe pistes en lekker rustig, ook zijn daar over het algemeen wat langere afdalingen. Wij gingen buiten de vakantie dus over het algemeen heel erg rustig gehad. Nergens hoeven wachten voor de lift.
De apres-ski in deze dorpen is wel zeer beperkt.

Klinkt goed, ik ben er met collega’s een midweek geweest, vond het geweldig. Dit jaar ga ik er met mn gezin voor het eerst heen. Ben benieuwd hoe onze dochters (8 en 10, beiden al sinds de 3 op de skies) het gaan ervaren.

Wij gaan ook; mijn vraag: is er nu wel of niet een dalafdaling naar Gaschurn?

Volgens mij is deze dalafdaling de laatste jaren gesloten. Hij was in het verleden vaker gesloten dan open, maar tegenwoordig is deze geloof ik helemaal afgesloten. Maar dit durf ik niet met zekerheid te zeggen. Als iemand mij aan kan vullen, graag…

Tot het middenstation is geprepareerd. Vanaf het middenstation is het een niet geprepareerde skiroute welke wel staat aangegeven.

Vorig jaar met de kerst in Gaschurn geweest. Dit is ondanks de weinige sneeuw bijzonder goed bevallen. Zelfs de drukte viel ons meer. Gaschurn is een leuk klein typisch Oostenrijks boeren dorp (verwacht geen apres ski). Dit jaar gaan we naar st Gallenkirchen zodat we iets meer in het midden van het gebied zitten.

@joostubbink

Tsja, dat is wel een heel algemene vraag. Maar goed. Ik ben hier in januari 2014 voor een short-ski van 4 dagen geweest. Ondanks dat de omstandigheden toen niet top waren is het gebied goed bevallen. Wij zaten zelf in Schruns op 50 m van de gondel. Schruns biedt 's-avonds enkele prima restaurantjes, o.a. zeer goede pizzeria. Geen uitbundige après-ski maar de Urmonti onder aan de dalafdaling in Schruns is lekker relaxed met vooral jong publiek. Die dalafdaling is overigens iets van 14 km met een verval van 1700 meter! Ik ken de samenstelling van jullie groep niet maar voor de niet gevorderden is er altijd de escape van de gondel, eventueel vanaf het middel station bij de Kropfen Hütte. Het Hochjoch deel kent enkele verrassend goede pistes. Daarnaast de langste ski tunnel ter wereld. Leuk om een keer te doen, niet meer dan dat. De Wormser Hütte is een aanrader, meer dan 100 jaar oud. Het Silvretta Nova deel was wat drukker maar heeft mooie pistes. De dalafdaling naar St. Gallenkirch is voor alle niveaus goed te doen. Gezellige Schirmbar onder aan afdaling. Een absolute aanrader is om naar het Gargellen gebied te gaan. Hierboven heeft @Mchvssn het ook al aangegeven, in Gargellen zijn wat langere afdalingen te vinden. Langs de dalafdaling ligt de Obwalthütte, een toppertje

Wie tot tien kan tellen kan de hele wereld bellen

@Joostdubbink
Ik ben er ook eind januari 2014 geweest, en zoals @Peter30 hierboven aangeeft waren de omstandigheden niet top. Toch een leuke week gehad. We zaten in Gortipohl, dorpje tussen st Gallenkirch en Gaschurn.
Bijna elke dag met de pre-historische Garfrescha-bahn het gebied in gegaan. Damn wat ouderwets! :)

Het gebied wisselt zicht wat af met oudere liften maar ook nieuwe snelle gondels staan tot je beschikking. Het was toen wat schipperen wat liften betreft, maar neem gewoon de tijd en laat je verassen door de natuur en de mooie vergezichten.
Ik ben zelf van de 4 dagen maar 1 dag in het Hochjoch gebied geweest, de rest vooral in Nova vanwege dichte mist en wind. En uiteraard omdat mijn kameraad lessen nam in Nova en we graag gezamenlijk wilden lunchen.

Al met al vind ik het Montafon wel een aanrader, maar vanwege de wat mindere omstandigheden was het niet mijn beste wintersportervaring.
Zou het nog wel ooit eens een herkansing willen geven omdat we toen wat beperkt waren in de keuzes en vrijheid.

fijne site hè, dat wintersport.nl?

Ben er de afgelopen 3 jaar geweest en ga dit jaar weer. Eigenlijk zijn de meeste dingen wel genoemd. 1 dagje Gargellen zeker doen!

Voor de rest is Golm ook vaak wel een aanrader een paar leuke pistes en is meestal iets rustiger dan de andere gebieden!

Kijk ook eens dit bericht van Wintersporters:
https://www.wintersport.nl/weblog/bericht/5359/op-verkenning…

Geeft een heel goed beeld van het gehele gebied!

Jazeker, afgelopen 3 jaar geweest. Het eerste jaar in schruns. De laatste 2 jaar in sankt gallenkirch. Een aanrader!! Voor elk niveau is er wel wat. In Sankt Gallenkirch de keuze om met de Grasjoch of Valisera te gaan. (2 gondels tegenover elkaar die beide naar een ander deel van het gebied gaan. Leuk om als beginner een dag naar Gargellen te gaan, veel blauwe pistes en lekker rustig, ook zijn daar over het algemeen wat langere afdalingen. Wij gingen buiten de vakantie dus over het algemeen heel erg rustig gehad. Nergens hoeven wachten voor de lift.
De apres-ski in deze dorpen is wel zeer beperkt.

Mchvssn op 23 nov 2015 16:07

Wij zitten dit keer ook in Schruns en dan een 100 meter vanaf de gondel. Ik hoop dat het niet al te druk gaat worden daar en dat de sneeuw top is :)

Ben er de afgelopen 3 jaar geweest en ga dit jaar weer. Eigenlijk zijn de meeste dingen wel genoemd. 1 dagje Gargellen zeker doen!

Voor de rest is Golm ook vaak wel een aanrader een paar leuke pistes en is meestal iets rustiger dan de andere gebieden!

Kijk ook eens dit bericht van Wintersporters:
https://www.wintersport.nl/weblog/bericht/5359/op-verkenning…

Geeft een heel goed beeld van het gehele gebied!

smartie op 23 nov 2015 22:53

Hey dit filmpje heb ik nog niet gezien!

Bedankt!

@joostdubbink

Zit je toevallig in Tinabella?

Wie tot tien kan tellen kan de hele wereld bellen

Afgelopen twee jaar in voorjaarsvakantie geweest met app in Tschagguns en Schruns. Voornamelijk geskied aan de Nova kant. Mooi gebied met leuke uitdagende pistes en skiroutes. Ondanks ook warm weer was de dalafdaljng naar Skt Gallenkirch altijd (goed) te doen, want noordzijde.
Ook Hochjoch leuk met een mooie lange dalafdaling tot in Schruns. Golm en Gargellen ook zeker moeite waard voor een dagje verkenning, hier is het ook stuk rustiger.
Kortom mooi sneeuwzeker gebied op relatief korte rijafstand. Die enkele oudere lift moet je voor lief nemen, maar dat vind ikzelf eigenlijk alleen maar leuk!

...ski-addict...

Gargellen is zeker een aanrader als je van skiroutes en off piste houdt! Verder zijn de pistes op de Nova groot genoeg en uitdagend. Apres ski is hier overigens ver te zoeken…

@joostdubbink

Zit je toevallig in Tinabella?

Peter30 op 24 nov 2015 10:33

we verblijven in een appartement waar kennissen van ons wonen. Op google kun je wel het een en ander vinden als je Mollink Schruns in typt.

@joostdubbink

Zit je toevallig in Tinabella?

Peter30 op 24 nov 2015 10:33

we verblijven in een appartement waar kennissen van ons wonen. Op google kun je wel het een en ander vinden als je Mollink Schruns in typt.

joostdubbink op 24 nov 2015 13:14

Ok, dan zit je bij de Zamang Bahn. Deze komt uit bij het mittelstation van de Hochjoch Bahn. Prima om het gebied in te gaan, iets minder gunstig vanuit après ski Urmonti terug naar huis

Wie tot tien kan tellen kan de hele wereld bellen

@Peter30 De Zamang Bahn komt uit bij Kapell niet bij mittelstation van de Hochjoch ;)

@smartie, je hebt helemaal gelijk

Wie tot tien kan tellen kan de hele wereld bellen

[quote]@joostubbink

Tsja, dat is wel een heel algemene vraag. Maar goed. Ik ben hier in januari 2014 voor een short-ski van 4 dagen geweest. Ondanks dat de omstandigheden toen niet top waren is het gebied goed bevallen. Wij zaten zelf in Schruns op 50 m van de gondel. Schruns biedt 's-avonds enkele prima restaurantjes, o.a. zeer goede pizzeria. Geen uitbundige après-ski maar de Urmonti onder aan de dalafdaling in Schruns is lekker relaxed met vooral jong publiek. Die dalafdaling is overigens iets van 14 km met een verval van 1700 meter! Ik ken de samenstelling van jullie groep niet maar voor de niet gevorderden is er altijd de escape van de gondel, eventueel vanaf het middel station bij de Kropfen Hütte. Het Hochjoch deel kent enkele verrassend goede pistes. Daarnaast de langste ski tunnel ter wereld. Leuk om een keer te doen, niet meer dan dat. De Wormser Hütte is een aanrader, meer dan 100 jaar oud. Het Silvretta Nova deel was wat drukker maar heeft mooie pistes. De dalafdaling naar St. Gallenkirch is voor alle niveaus goed te doen. Gezellige Schirmbar onder aan afdaling. Een absolute aanrader is om naar het Gargellen gebied te gaan. Hierboven heeft @Mchvssn het ook al aangegeven, in Gargellen zijn wat langere afdalingen te vinden. Langs de dalafdaling ligt de Obwalthütte, een toppertje

powwowwow jippie yoo jippie yee

Welk dorp raden jullie aan qua gezelligheid en ligging tussen de verschillende gebieden? En eventueel nog tips voor een leuke accommodatie?

powwowwow jippie yoo jippie yee

Welk dorp raden jullie aan qua gezelligheid en ligging tussen de verschillende gebieden? En eventueel nog tips voor een leuke accommodatie?

RFE14 op 24 nov 2015 22:16

Als je met ‘gezelligheid’ doelt op aprés-ski zit je in de Montafon verkeerd. Wat je wel ziet zijn de typische ronde barretjes op en onder de piste’s die gezellig gevuld zijn. Bijvoorbeeld Urmonti onderaan de Hochjoch in Schruns.

Oh Santa! Fresh snow, my favourite! How did you know?

@Embee

Dat inderdaad. Maar ook het dorp zelf… Restaurantjes, supermarkt etc. Ik ga samen met mijn vriendin. We boeken waarschijnlijk een gasthof incl. ontbijt dus zullen 's avonds buiten de deur eten. Vandaar de vraag… Ook tips voor een goed gasthof (of evt betaalbaar hotel) zijn welkom!

powwowwow jippie yoo jippie yee

@RFE14

Ja, dat klopt, is inderdaad 717 km. Ben de afgelopen jaren ook naar Kleinwalsertal geweest en dat is 660 km. Route tot aan Memmingen gelijk. Koblenz - Ludwigshafen - Karsruhe - Ulm

Wie tot tien kan tellen kan de hele wereld bellen

@RFE14
En bij drukte op wisseldagen rond kruispunt A8 en A7 altijd de afsnijroute langs/door Ulm nemen, scheelt veel gedoe en tijd!

...ski-addict...

@Embee

Dat inderdaad. Maar ook het dorp zelf… Restaurantjes, supermarkt etc. Ik ga samen met mijn vriendin. We boeken waarschijnlijk een gasthof incl. ontbijt dus zullen 's avonds buiten de deur eten. Vandaar de vraag… Ook tips voor een goed gasthof (of evt betaalbaar hotel) zijn welkom!

RFE14 op 25 nov 2015 10:35

Over restaurants kan ik niet goed oordelen omdat we meestal zelf koken of eind van de middag op de piste eten. Je hebt er wel een Spar, een beetje buurtsuper-achting. Voldoet dus voor een wekelijkse boodschap.

Van Gasthof Drei-Türme heb ik goede verhalen gehoord. Is ook in Nederlands beheer. Dit staat echter wel in Tschagguns, een naastliggend dorpje onderaan de Golm. Hochjochstöble in Schruns is ook goed toeven naar horen zeggen.

Oh Santa! Fresh snow, my favourite! How did you know?

En hoe is het 's ochtends op de piste?

Qua drukte bedoel je?

Oh Santa! Fresh snow, my favourite! How did you know?

Ben ook in Schruns geweest. (voorjaarsvakantie). Ontzettend druk. Heel veel skiklasjes met 15 kinderen en 1 leraar. Wij (en vele anderen) hebben die week te vaak achtergebleven kinderen opgeraapt. Skileraren hebben niets in de gaten omdat die al kilometers verderop zijn. Ongelofelijk slecht en onverantwoordelijk.
Dik 15 minuten wachttijd bij liften vanaf en naar Kapell. Die dalafdaling in het filmpje was in de ochtend leuk. na de lunch een maanlandschap. De rest van de pistes zijn kort en als je dan ook nog veel moet wachten dan valt het best tegen. Wel een leuke vakantie gehad ondanks Schruns :-)

@ZoefZoef ik ben al meerdere voorjaarsvakanties in dit gebied geweest. Zoals jij inderdaad zegt stikt het op de kapell van de skiklassen. Deze maken namelijk veel gebruik van de dalafdaling naar Schruns tot aan het middelstation en van de Seebligabaan. Als je verder het gebied in gaat dus bijvoorbeeld naar Hochjoch of een van de andere deel gebieden zul je hier verder geen last van hebben.

En de enige keren dat ik lang op de lift heb staan te wachten is voor de kabineliften omhoog (bijv. Zamangbahn, Valisera etc.) voor de rest nog nooit ergens langer dan 5 minuten hoeven te wachten. Met uitzondering van de fredabahn

en om nog @joostdubbink te beantwoorden ik vind het kwa drukte altijd wel meevallen s ochtends niks extreems in ieder geval

Qua drukte bedoel je?

Embee op 26 nov 2015 22:50

Ja, de drukte ja.

@RFE14

Ik heb wel positieve ervaringen met Hotel Valluela in St. Gallenkirch. Klein hotelletje gerund door Belgen, en paar jaar geleden toen ik er voor het laatst was nog redelijk betaalbaar. Ligt op loopafstand van de antieke Garfrescha-baan maar wij gingen zelf altijd met de auto klein stukje verderop naar de Valiserabaan etc.

Plaats een reactie