Wat/Waar zijn de aanraders van Portes du Soleil?

Dit onderwerp gaat over de bestemming Portes du Soleil

Ik heb hier en daar al enkele aanraders gevonden:

  • snowpark Arare
  • snowpark La Chappelle
  • The Stash
  • Boardercross Deborah Anthonioz
  • Vidéopark Les Gets
  • Rode piste van 7km richting Grand Paradis
  • Le mur suisse = de muur van avoriaz = piste chavanette

Waar ik nog naar op zoek ben:

  • Er is blijkbaar een piste van 11km in Les Gets, welke/waar is deze?
  • Linksbovenaan Morzine is er een zone “free ride”, is dit een toegelaten offpiste zone en met welke lift geraak je daar?

Zijn er verder nog lange pistes, unieke pistes? Ik hoor ook over zogenaamde racebanen? Nog dingen die ik zeker eens moet doen?

De blauwe piste naar Ardent vind ik zelf een fantastische piste die je zeker een keer gedaan moet hebben. Als je het lijstje alsjeblieft steeds wilt bijwerken, kan ik het ook gebruiken aan het eind van de maand :)

Grand Paradis, op de kaart boven Avoriaz richting Champéry. Beetje te vlak op het einde, maar eerste stuk is prachtig.

De Freeride zone die je bedoelt zal die vanaf de Chamossière lift (Chamossière express) zijn. Dan heb je aan de ene kant een rode piste (Arbis) en aan de andere kant een zwarte (Les Creux). Naast de zwarte zit dan een Freeride zone.

EDIT: Wat ik afgelopen jaar zelf erg leuk vond om te doen is een tour door heel Portes du Soleil te maken. Hierbij kom je langs vele gezellig dorpjes en ontdek je ook direct heel wat van het skigebied.
Nadeel is dat je deze volgens mij maar 1 kant om kan maken. Een ander nadeel is dat je een aantal slome sleepliften (achter elkaar) moet nemen :(.

Stay frosty

Wat ik afgelopen jaar zelf erg leuk vond om te doen is een tour door heel Portes du Soleil te maken. Hierbij kom je langs vele gezellig dorpjes en ontdek je ook direct heel wat van het skigebied.
Nadeel is dat je deze volgens mij maar 1 kant om kan maken. Een ander nadeel is dat je een aantal slome sleepliften (achter elkaar) moet nemen :(.

Siard op 8 jan 2016 19:13

Heb ik ook al zitten overwegen: Avoriaz > Les Crosets > Champoussin > Morgins > Châtel Linga > Châtel Pré la Joux > Avoriaz (Probleem zijn echter de trage sleepliften in het Zwitsers gedeelte. Ik zal zien of ik mijn gezelschap kan overtuigen.)

Ik heb ook nog een lange blauwe piste “le gentiane” ontdekt. Loopt dwars door Les Gets. Als je begint vanaf Le Ranfolly (1826m) is deze best lang. Waarschijnlijk serieus stuk boulevard, maar lijkt me toch leuk om te chasen.

Die lange rode piste in Les Gets is volgens mij “Chamois” die vertrek vanaf Mont Chery (1826m), alleen denk ik dat de rode piste vanaf Pointe de Nyon (2019m) nog langer is. Deze is “Aigle Rouge” + “La Combe” + " Chamois" (hangt allemaal mooi aan elkaar).

Weet iemand trouwens of La Chapelle D’Abondance met de 2 boardercrosses (onderaan de grote kaart) de moeite is? Ligt nogal afgelegen.

Heeft iemand Piste Défago al gedaan? Van Les Crosets naar Morgins? Ziet er lang en leuk uit door de bossen…

Ik zal op het einde een lijstje posten, want ik kan mijn originele post niet updaten.

Die trage sleepliften zijn verleden tijd in Zwitserland. Als je met de klok mee gaat kom je niet eens een sleeplift tegen, en als je het rondje tegen de klok in doet dan hoef je slechts 1 (zeer kort) sleeplifttje te pakken met de naam derriere pertuis. Je kunt de ronde dus zeer gemakkelijk allebei de kanten op doen. Je moet in Morgins als je tegen de klok in gaat, wel de bus pakken of paar honder meter door het dorp lopen. Met de klok mee kan je door het dorp skiën tot onder aan de lift La Folleuse. Ik raad je echt aan om de toch allebei de kanten op te doen. ZIjn heerlijk mooie lange tochten met steeds andere uitzichting. Doen! De liften in Zwitserland zijn allemaal zeer recent vervangen dus je zit echt in een modern skigebied daar.

Dat is overigens niet tussen Chatel - Torgon. Daar zijn veel oude sleepliften, die je over horizontaal gebied verslepen (denk aan de liften omnaz, Ch longe, Tour de don en Contrebandiers). Wat me overigens opvalt is dat de twee liften bij Jorette (Torgon) niet meer op de kaart staan dit jaar. Op zich ook niet vreemd, want die zijn nauwelijks open.

Maar nog wat aanraders voor je:

  • Stash, fantastisch park volledig van natuurlijke materialen.
  • Uiteraard de chavanette (Le Mur).
  • Afdalingen Grandes Combes - Les Prodains (Boven Avoriaz). Met name de worldcup afdaling is lekker lang en stijl.
  • Pistes rond Point Chery. Zijn heerlijk rustig en afgelegen. Worden vaak vergeten. Wel even een tochtje door Les Gets. Heb dit bezocht vanuit Chatel, wel aardig lang onder weg dan.
  • Zwarte afdaling onder de Mosettes France (is te nemen tot aan Ardent, dan is het echt een lekker lange piste. Wel redelijk vlak stuk bij les lindarets).
  • Over het algmeen vond ik de pistes rondom Pre La Joux en Linga het beste. ZIjn het langst en daar is de beste sneeuw te vinden.
  • Met veel verse sneeuw moet je in Chatel wezen. Prachtige treeruns. Zie ook het reviewfilmpje van Rogier in Chatel.
  • Grand Paradis is prachtig. In het begin erg afgelegen met mooi uitzicht over de dents. Laatste stuk is wel pad helaas.
  • Skiend van Avoriaz naar Supermorzine heb je hele flauwe (blauwe en groene) pistes. Maar zijn heerlijk om rustig te carven.
  • Als je met kinderen bent moet je zeker naar Les Gets gaan. Dat is een paradijs voor hen met muziek op de piste en o.a. indianenpistes (met tipi’s en panfluiten waar je doorheen skiet).
''Powder to the people''

Dagtocht naar Torgon, met uitzicht op Lac de Genève, is een must. Niet ontbijten en dan een dikke croûte eten voor veel te veel CHF!!

Voorzitter Nederlandse Vereniging Brakke Skiliften

@AMONIVES hoe wil je de Tour doen dan? Welke plaatsen? Afgelopen jaar waarschijnlijk dan een hele andere route genomen :P

Stay frosty

Amonives geeft een boel goede tips.
In het genoemde rondje ontkom je echter niet aan een sleeplift tussen Chatel en Morgins. Zowel tegen de klok in als met de klok mee.
Door de nieuwe stoeltjeslift Gabelou hoef je echter geen bus meer te pakke. Tussen Chatel en Linga.

Nog een tip: vanaf pointe des mossettes kan je helemaal tot aan Morgins skiën/boarden. Eerst over rood, daarna een blauw afgelegen bospad. Voor snowboarders is dat pad net steil genoeg om zonder te hoeven steppen overheen te komen. Halverwege deze afdaling ligt een pittoresk afgelegen restaurantje (in een scherpe bocht van de piste)
Halverwege deze blauwe piste komt de piste Didier Defago erbij. Die heb ik zelf niet gedaan, maar hoorde dat die ook geweldig schijnt te zijn en erg rustig.

Goede aanvulling van @Jetse. Ik bedoelde dat de sleepliften aan de kant van Morgins, Champoussin en Les Crosets verleden tijd zijn. Zoals Jetse zegt vind je tussen Chatel en Morgins daarentegen wel nog een sleeplift als je de ronde doet.

''Powder to the people''

De tocht naar Morgins vonden we toch vooral een saaie afdaling. Voor de rest is het een geweldig gebied.

Vanuit Avoriaz gaan nachtrodellen

Ezzie

Volgens deze site kun je ook ergens verlicht avondskiën in PdS. Weet iemand waar?

Toen er veel sneeuw lag hebben we ons ooit goed vermaakt in Morzine, veel bomen en hogerop best rustig. Vanuit Avoriaz ben je er zo met de bus vanaf Les Prodains.

Andere route naar Morzine (Super Morzine) met pistes vond ikzelf nogal vlak en traag.

Zouden mensen die het gebied goed kennen eerder accommodatie boeken in Chatel of in Avoriaz? En waarom?

Als uitvalsbasis zijn beide prima, met een lichte voorkeur voor Avoriaz. Dit dorp is wel autovrij, wat leuk is maar ook wel een beetje onhandig. Après ski is in Châtel iets beter.

Voorzitter Nederlandse Vereniging Brakke Skiliften

In Avoriaz zit je beter om te vertrekken met het skieën, je kan daar in verschillende richtingen vertrekken. Vanuit Chatel moet je eerst naar superchatel (gondel), wat 's ochtends druk kan zijn. Of met de bus naar Linga of Pré-la-Joux. Chatel is best groot dus wel opletten of je in het centrum zit of buitenaf, en dus de bus op moet.
Avoriaz is inderdaad volledig autovrij, je kan ook niet bij aankomst even tot aan je appartement rijden om uit te laden. Als je naar Avoriaz gaat moet je dus goed inpakken en zorgen dat je geen losse spullen bij hebt.
Het feit dat het volledig autovrij is geeft Avoriaz wel een hele leuke sfeer; het verkeer bestaat er uit wandelaars, skieërs, paardensleeën en kinderen op papa-mama-sleeën.

Het lijstje tot nu toe!

  • Boardercross Arare (boven Avoriaz)
  • Snowpark La Chappelle (Avoriaz)
  • The Stash (Snowpark vanaf Avoriaz naar Les Lindarets)
  • Boardercross Deborah Anthonioz (Les Gets)
  • Vidéopark (Les Gets)
  • Le Mur Suisse / de muur van Avoriaz / piste Chavanette (links boven Avoriaz)
  • Grand Paradis, rode piste van 7 km lang ( boven Avoriaz richting Champéry)
  • Blauwe piste vanaf Les Lindarets richting Ardent (op de kaart onder Avoriaz)
  • Freeride zone vanaf de Chamossière (gebied Les Gets)
  • Afdalingen Grandes Combes - Les Prodains (Boven Avoriaz). Met name de worldcup afdaling is lekker lang en stijl.
  • Pistes rond Point Chery. Zijn heerlijk rustig en afgelegen. Worden vaak vergeten. Wel even een tochtje door Les Gets. Heb dit bezocht vanuit Chatel, wel aardig lang onder weg dan.
  • Zwarte afdaling onder de Mosettes France (links van Avoriaz). Door Les Lindarets over te steken kun je de piste richting Ardent ook toevoegen, heel lang skiën.
  • Indien je van off-piste skiën houdt dan heb je heel veel mogelijkheden doe dan vooral de Grand Combes boven aan linker dal afdaling richting Les Prodains.
    -Vanaf Pointe des Mossettes naar Morgins skiën/boarden. Eerst over rood, daarna een blauw afgelegen bospad. Halverwege deze blauwe piste komt de piste Didier Defago erbij. Die heb ik zelf niet gedaan, maar hoorde dat die ook geweldig schijnt te zijn en erg rustig.
  • Le Tour de Portes du Soleil. De bekende rondtocht, Avoriaz-Lindarets-Plaine Dranse-Pre la Joux - Chatel - Morgins - Champoussin - Les Crosets - Champery - Avoriaz. Aan te raden om hem beide kanten op te doen, alleen in Morgins moet je wel een stukje lopen.
  • Le Tour de Portes du Soleil. De bekende rondtocht, Avoriaz-Lindarets-Plaine Dranse-Pre la Joux - Chatel - Morgins - Champoussin - Les Crosets - Champery - Avoriaz. Aan te raden om hem beide kanten op te doen, alleen in Morgins moet je wel een stukje lopen.
Laurankl op 12 jan 2016 19:16

Afgelopen jaar hoefde je maar klein stukje door Morgins te lopen, voor de rest skiënd over de stoep! (zie 2:00)
https://youtu.be/sDdOQEmx30g?t=1m57s

Stay frosty

Leuk voor de skiërs, met een snowboard lijkt het me wat moeilijk. Kwam ja dan van de châtel kant of champoussin? is dit n december? Veel bruine plekken.

Nee dit was voorjaarsvakantie, zoals in de titel staat op 26 febrauri (2015). Maar natuurlijk hangt dit er erg vanaf hoeveel sneeuw er ligt.

Stay frosty

Sorry niet gezien :p. Kwam je van châtel of champoussin?

Vanuit Châtel. In de beschrijvig van de video staat de volgorde van ons (kleine) rondje.

Stay frosty

De andere kant op dien je de bus te nemen of een wandeling door een dorp te maken. Is wel pittig eindje lopen.

''Powder to the people''

>>>Avoriaz<<<

  • Snowpark + Boardercross Arare
  • Snowpark La Chapelle
  • The Stash
  • Piste Coupe du Monde
  • Piste Abricotine + Parchets (Pointe de Mosette 2277 naar Ardent 1000)
  • Piste Chavanette = le mur

>>>Les Crosets<<<

  • Snowpark des Crosets
  • Piste Ripaille naar Grand Paradis
  • Piste Mossettes + Morgins + Didier Défago (Pointe des Mossettes 2277 naar Morgins 1350)

>>>Morzine<<<

  • Snowpark Poireaux
  • Piste Gentiane + Bruyère + Les Chardons + Piste B (Le Ranfoilly 1826 naar Morzine 1000)
  • Piste Aigle Rouge + La Combe + Chamois + Retour des Nants (Pointe de Nyon 2019 naar Morzine 1000)
  • Piste Les Freux + Pâquérages + Lièvre + Retour des Nants (TS des Têtes 1600 naar Morzine 1000)

>>>Les Gets<<<

  • Snowpark Mini Boarder
  • Boardercross Déborah Anthonioz
  • Snowpark Château
  • Snowpark Grande Ourse
  • Piste Chamois (Mont-Chéry 1826 naar Les Gets 1172)
  • Piste Gentiane (Le Ranfoilly 1826 naar Les Gets 1172)
  • Piste Gentiane + Bruyère (Le Ranfoilly 1826 naar Les Gets 1172)

>>>Pré la Joux<<<

  • Piste Pré la Joux (Cornebois 2200 naar Pré la Joux 1310)
  • Piste Les Rennes + Les Rochassons (Cornebois 2203 naar Pré la Joux 1200)
  • Piste Les Rennes + La Belette (Cornebois 2203 naar Pré la Joux 1200)

>>>Linga<<<

  • Piste le Linga (Tête de Linga 2156 naar Linga 1200)

>>>Châtel<<<

  • Snowpark Smooth Park
  • Fun Park Plan de Croix
  • Boardercross Braitaz

>>>La Chapelle d’Abondance<<<

  • Boardercross

Wat je absoluut moet doen is 's ochtends weinig tot niets ontbijten en dan 's middags in Zwitserland het gevecht aangaan met de HELE croûte. (Halve croûte = oplichterij, dan kun je beter eentje delen met je tafelgenoot).

Voorzitter Nederlandse Vereniging Brakke Skiliften

Ik ben terug van Portes du Soleil en kan dus mijn mening geven over de aanraders. Avoriaz en Les Gets waren goed bevallen en de verbinding via de vlakke pistes om tot in Morzine te geraken viel goed mee. Een treintje brengt je door Morzine naar de andere liften. Het wandelen tot de treinhalte was wel minder leuk.

De verbinding tussen de andere gebieden was veel minder aangenaam. Om van Les Crosets tot in Morgins te geraken moet je via lange trekliften. Voor snowboarders zoals mijn broer was dit de hel. In Champoussin was er een steile ankerlift waar de ene na de andere snowboarder van de lift viel. Het alternatief was via een lange blauwe piste met veel vlakke stukken (onder piste Didier Defago). Het was meer langlaufen dan skiën en voor snowboarders dus wandelen.

Wij dachten ook dat je via de bus van Morgins naar Châtel kon, maar deze brengt je enkel van de ene lift naar de andere lift (le Corbeau). Een bus die je van het ene skidorp naar het andere brengt bestaat, maar komt niet vaak langs en kost geld.

De enigste gebieden die dus de moeite waren, waren Les Gets en Avoriaz. Lange brede pistes en ook veel fungedeeltes. Enige nadeel aan de snowparks is dat de helft gesloten waren. Ook geen enkele boardercross in Portes du Soleil was open! Dit ondanks het feit dat we 4 dagen geskiët hebben in de stralende zon met weinig tot geen wind. Ik begrijp niet dat ze zelfs niet de moeite nemen om een bekende boardercross zoals Déborah Anthonioz te openen.

De lange piste aan de achterkant van de valei naar Grand Paradis hebben we ook gedaan. In het begin zeer breed, afgelegen en een mooie omgeving. De lange vlakke stukken op het einde waren echter pure tijdverspilling, dus ik zou deze piste niet opnieuw doen. De pistes in Linga en Pré la Joux waren wel de moeite. Ook Abricotine in Avoriaz en Gentiane in Les Gets zijn aanraders. Piste Chamois aan Mont-Chéry is ook de moeite.

Niettemin, denk ik niet dat ik Portes du Soleil zou aanraden bij mijn vrienden. Sneeuw lag er genoeg, maar je betaalt veel geld als enkel Avoriaz en Les Gets de moeite is. Dan ga ik liever terug naar Les Trois Vallées waar ook lange pistes zijn, waar de skidorpen wel mooi aan elkaar liggen en de snowparks en boardercrosses tenminste open zijn.

Jammer dat niet alles even goed bevallen is, het is ook net wat je zoekt natuurlijk. Het laatste stuk Grand Paradis is wel een nadeel ja, maar ik vind dat niet opwegen tegen het prachtige eerste, vaak rustige stuk. Dat is voor mij op en top genieten.

Verder ben ik ook niet direct fan van het gebied en kan ik nog genoeg andere gebieden ontdekken (wintersport nog niet zo lang), maar ik zou best nog een keer terug willen.

Inderdaad jammer dat niet alles bevallen is. Maar ik zou graag het een en het ander willen relativeren.

  • Van Les Crosets naar Morgins heb je maar 1 zeer korte sleeplift nodig. (Derriere Pertuis).
  • De bus van Morgins naar Chatel bestaat inderdaad niet meer. Maar je kan ook skien van Morgins naar Chatel (al hoewel je dan wel wat sleepliften dient te pakken).
''Powder to the people''

Van Morgins naar Châtel is welgeteld één sleeplift.

En de bordercross bij Lindarets was afgelopen week gewoon open.

Ik was afgelopen week dus ook ter plaatse. Het was mijn 5e keer in PDS. Dit was voorlopig mijn laatste keer denk ik. Het gebied loopt op het gebied van modernisatie van de liften en kunstsneeuw fors achter. De kunstsneeuwkannonen die er wel stonden, werden niet aangezet terwijl de temperatuur dat wel toestond.

Vooral de vele Franse sleepliften waarbij je letterlijk gelanceerd wordt zijn erg vervelend. Ook zijn er eigenlijk overal nog veel ouderwetse stoeltjesliften te vinden.

Ook vond ik dat de pistedienst beter z’n best had kunnen doen. De ongeschreven Oostenrijkse regel “de dalpiste is heilig” geldt hier niet. Die gooien ze gewoon dicht terwijl het best mogelijk zou zijn deze open te houden (geldt voor Morzine, Morgins en Les Gets).

Voorzitter Nederlandse Vereniging Brakke Skiliften

Plaats een reactie