surenberg/ winterberg

Dit onderwerp gaat over de bestemming Skiliftkarussell Winterberg

Haha, dat heb je goed opgemerkt Harm ;o)

@Frans, hoe komt het eigenlijk dat de Kappe financieel onafhankelijk is van de rest van Winterberg? Is dat niet 1 skipas voor alle gebieden samen? En hoe zou dat zijn met de nieuwe verbinding?

Blogger, skiër, Belg & Tirol-fan!

@Kristof: Er is inderdaad één skipas, doch het gebied is in verschillende firma’s opgedeeld die de skiliften runnen. Hetzelfde geldt overigens ook voor Willingen. De skipas is een soort samenwerkingsovereenkomst, maar het blijven aparte bedrijven die ieder voor zichzelf winst willen maken. Zelfs alleen de Poppenberg of Bremberg wordt verdeeld onder meerdere firma’s.

Het werkt ongeveer zo: Je koopt een dagkaart voor 26,00 euro. Dat geld wordt dan verdeeld onder de firma’s waar jij je skipas inzet. Als je dan alleen maar rondom de Poppenberg aan het skiën bent ziet de Kappe dus geen cent van jou skipas. Alleen de bedrijven waarvan je een lift hebt gebruikt krijgen geld. Dat wordt gewoon berekend op basis van passages door de draaipoortjes van SkiData.

Bij elke lift staat overigens tegenwoordig op een klein bordje aangegeven welk bedrijf eigenaar is van de lift.

Met andere woorden: Zolang er niet genoeg mensen gebruik maken van de liften op de Kappe krijgt het bedrijf dat op de Kappe actief is (Kappe-Express UG & Co. KG) ook weinig geld uit het laatje van de skipassen verkoop. Het is dus de bedoeling dat daar snel meer mensen naartoe gaan, zodat het bedrijf meer geld ter beschikking krijgt om te kunnen investeren.

De nieuwe verbinding van de Bremberg naar de Kappe wordt overigens gebouwd door de grootste firma die in Winterberg actief is: Liftbetrieb Klante GmbH & Co. KG. Het gebruik maken van die verbinding zorgt er dus nog niet voor dat de Kappe financieel gezien gezonder gaat worden. Dat zal pas eerst gebeuren, wanneer men van de sleeplift Käppchenhang of de 2-zitter Slalomhang gebruik gaat maken. En de hoop is dan ook dat veel mensen dat gaan doen, dankzij de nieuwe verbinding.

Ik ben benieuwd. Ik probeer elke winter wel eens naar Winterberg te gaan, maar op de Kappe heb ik nog nooit geskied. Wil dit dus wel gaan uitproberen. Ik heb ook ergens gelezen dat er misschien een aansluiting naar Altastenberg zou komen. Weet je daar iets van?

De zwarte kappe piste heb ik, ondanks dat het een hele korte piste is, ooit een dag beleefd die ik niet heb vergeten.

De weervoorspellingen waren regen en dooi, waardoor nagenoeg iedereen naar huis ging, wij bleven nog een dag. Alleen s’avonds ging de regen over in sneeuw, de volgende dag bleek dat er meer dan een halve meter sneeuw was gevallen!! effect: niemand op de Kappe, hij was ook niet geprepareerd. :p

op de webcam van de poppenberg is al goed te zien dat ze met de piste van de surenberg bezig zijn

Heeft er iemand een update over de nieuwe pistes en liftbouw?

De werkzaamheden zijn al serieus gestart, zowel aan de Kappe-Bremberg verbinding als aan de Sürenberg, om het Landalpark met Winterberg te verbinden. Ik heb afgelopen zondag er nog een complete rondwandeling gemaakt en foto’s genomen voor het alpinforum.

Check: http://www.alpinforum.com/forum/viewtopic.php?f=100&t=43…

De werkzaamheden zijn al serieus gestart, zowel aan de Kappe-Bremberg verbinding als aan de Sürenberg, om het Landalpark met Winterberg te verbinden. f=100&t=43763&start=50#p4853396

Frans op 14 aug. 2012 20:23

Ah mooi! Vooral de Kappe-Bremberg verbinding vond ik erg vreemd dat die niet al bestond begin dit jaar. Vond het gebied altijd net wat te klein aanvoelen, maar met die verbinding erbij kun je toch wat grotere lussen pakken :)

Ben wel benieuwd of dit nog impact heeft op de drukte bij de liften op een gemiddelde zaterdag.

De wachttijden zullen beslist verminderen door de toename van steeds meer stoeltjesliften en in dit geval ook nieuwe verbindingen. De druk bij de Kappe zal daarvoor in de plaats juist toenemen. Ik ben benieuwd hoe dit precies gaat uitpakken.

De nieuwe Sürenberg stoeltjeslift zal de druk rondom Möppi ook wel doen verminderen. De Poppenberg stoeltjeslift was altijd in de weekenden overbelast. Wellicht komt daar eindelijk eens wat verandering in.

Het grote voordeel is natuurlijk dat de durkte zich ook steeds beter kan verspreiden. En een economische crisis heeft voor Winterberg voorlopig alleen maar voordelen. Minder mensen naar de Alpen, dus meer mensen naar Winterberg. Lekker dichtbij in de sneeuw spelen. En hoe meer moderne liften, des te meer gaan mensen uit de weide omgeving naar Winterberg.

De wachttijden zullen beslist verminderen door de toename van steeds meer stoeltjesliften en in dit geval ook nieuwe verbindingen. De druk bij de Kappe zal daarvoor in de plaats juist toenemen. Ik ben benieuwd hoe dit precies gaat uitpakken.

Frans op 15 aug. 2012 11:10

Zullen ze op de Kappe wel blij mee zijn, ze kunnen de inkomsten daar goed gebruiken.

De eigenaar van de Kappe (tevens initiator achter het Bikepark - uitgeroepen tot 's werelds beste -, de Sommerrodelbahn, de Panorama Erlebnisbrücke en het Kletterwald) heeft vorig jaar zwaar geïnvesteerd in besneeuwingsinstallaties en pistepreparering. De pistes lagen er afgelopen seizoen veel strakker bij dan in voorgaande jaren.

Komend jaar zal het inderdaad erg druk worden onderaan de zwarte piste. Naar verwachting in het jaar daarna zal de stoeltjeslift vervangen worden, er gaan geruchten dat het een lifttype wordt zoals dat in Duitsland niet bestaat. Wellicht een Combibahn en ik hoop dat ze de prachtige pistes doortrekken naar de weg naar Züschen, waardoor je ongeveer 300hm krijgt.

Ook de Käppchenhang, waar nu aan de rechterkant een nieuwe en langere rode piste komt, zal denk ik op vrij korte termijn vervangen worden. De lopende band kan dan verplaatst worden naar het gedeelte van de Käppchenhang waar Skischool Der Brabander een filiaal heeft.

Wat betreft de wachttijden: weliswaar staan er in de kerstvakantie en in de weekenden nog flinke rijen, maar zelden hoef je langer dan 5 minuten te wachten, door de hoge capaciteit. Mij viel het vorig jaar op dat WInterberg drukker lijkt dan WIllingen, maar dat de wachttijden toch een stuk korter waren.

@Gast938: Combibanen zijn er al in Duitsland, bijvoorbeeld in Nesselwang. Bovendien is een verbinding naar Züschen voorlopig eerder onwaarschijnlijk. Het is een duidelijk eind verder dan Neuastenberg, wat eerder op de planning staat.

De nieuwe lopende band vanaf de nieuwe Schneewittchenhang (Bremberg-Kappe) naar de Käppchenhang zal waarschijnlijk volgend jaar tezamen met de sleeplift van de Käppchenhang worden vervangen door een stoeltjeslift. In welke vorm dat zal gebeuren is nog niet bekend.

Willingen heeft het probleem dat het straks al helemaal niet meer met de concurrentie mee kan gaan. Desalniettemin doen toch geruchten de ronde over een nieuwe stoeltjeslift in Willingen en op de langere termijn zelfs eventueel een verbinding naar Winterberg.

Persoonlijk schat ik dat binnen de aankomende 20 jaar nog heel wat mogelijk is in het Sauerland. Een compleet met elkaar verbonden skigebied met Winterberg, Neuastenberg, Altastenberg, Züschen en Willingen sluit ik niet uit.

@Frans Als al die gebiedjes aan elkaar worden verbonden wordt het wel echt een stuk leuker!
Maar nu eerst heel benieuwd naar de aansluiting met de Kappe deze winter!!

Het zou mooi zijn als eens een berg wordt ontsloten van meer dan 300hm (wat mogelijk is).

Er is ooit het project langenberg-Niedersfeld (sternrodt) gelanceerd (begin jaren 2000) waarbij willingen werd aangesloten aan sternrodt en sternrodt richting Niedersfeld. (300hm) alleen dit project is gestrand om oa. natuur-milieu redenen…Heeft iemand toevallig nog geld over voor een stoeltjeslift?

De aansluiting Bremberg - Kappe is een eerste aanzet naar een verbinding met de Postwiese in Neuastenberg. Deze verbinding is "onderlangs" de Kahler Asten goed mogelijk.

@martijn
Helaas, in het Sauerland mag je geen 2e hands liften neerzetten. Bij de Kappe, mits doorgetrokken naar de Daubermühle is ca. 280hm mogelijk. Voor de rest moet je Winterberg blijven zien als Ischgl op Madurodamformaat.

@frans
In Willingen gaan er geruchten over een stoeltjeslift bij de Köhlerhagen

@Gast938: In heel Duitsland mogen geen gebruikte liften meer worden geplaatst. In Winterberg staan echter nog twee gebruikte liften uit Füssen (Tegelberg). De stoeltjeslift bij de Köhlerhagen zijn niet alleen geruchten, maar zelfs concrete plannen. Doch de plaatselijke onderneming heeft te weinig geld om zo’n project te kunnen verwezenlijken.

Oude lift? daar had ik het niet over! daarmee kun je niks. Daarbij een oude lift afbreken en weer opbouwen is duurder als een nieuwe plaatsen. daarnaast moet bij oude liften vaak veel vervangen worden na demontage.
Een nieuwe stoeltjeslift kost, afhankelijk type en terrein en trace tussen de 5 en 10 miljoen.
Willlingen heeft natuurlijk al een enorme investering achter de rug met de gondel, die is niet zomaar terug verdiend.

@Gast938: volgens mij is de kappe maar 760m hoog en is er geen hoogte van dus 480m hoogte binnen een straal van 2 km, of ik kijk verkeerd? mooie vergelijking trouwens, die met ischgl.

Ik zat meer aan de Olsberg te denken of bij de Treis bij willingen of van fort fun naar Ramseck. Ik heb nog het plan om van de olsberg af te skien alleen is het er nog niet van gekomen.

@martijn: Die investering uit Willingen stamt al uit 2008. Daar is een groot deel al van terugverdiend. Bovendien betreft de Köhlerhagen een compleet andere firma die los staat van de Ettelsberg Seilbahn. Ze hebben alleen een samenwerkingsovereenkomst m.b.t. de skipas.

Ik heb de foto`s een verslagen eens allemaal doorgenomen op het alpinforum. Ze blijven maar bezig in Winterberg. Dat wordt weer zeker de nieuwe liften en pistes uit proberen. Ik hoop dat het rustig blijft op de Kappe, want dat waren toch wel de mooiste pistes in Winterberg.

Ben erg benieuwd of de drukte met de nieuwe liften en pistes ook beter verspreid wordt. Misschien dit jaar maar weer eens op zaterdag een kijkje nemen in Winterberg.

Jammer dat ze de sleeplift van Kappe niet doortrekken naar onderen. Dat wordt flinke file onderaan die rolband.

Ik kan me alleen wel voorstellen dat Winterberg als wandelbestemming steeds minder aantrekkelijk wordt met overal liften en kale pistes buiten de winter.

Don`t eat yellow snow

Als we nu eens een mooie koudeinval in november krijgen met een leuk pak sneeuw in Winterberg, dan kunnen we die nieuwe pistes mooi uitproberen :-)

Als we nu eens een mooie koudeinval in november krijgen met een leuk pak sneeuw in Winterberg, dan kunnen we die nieuwe pistes mooi uitproberen :-)

Hans op 22 aug. 2012 10:02

Dan moet je denk ik wel zelf omhooglopen. De voorgaande jaren waren de nieuwe liften eind november nog niet TUV gecertificeerd. Maar misschien zijn ze dit jaar sneller.

Don`t eat yellow snow

@martijn
De Kappe is 776m hoog, Daubermuhle ligt op ca. 500 meter, dus 270-280 hm zijn mogelijk, ook nog eens met zeer gevarieerde pistes, van 3,5 km vlak tot aan de diverse steilhangen aan de oost- en zuidzijde van deze berg, waaronder de beruchte Slalomang, maar ook de nog steilere variant in het onderste deel van de Panoramahang

@frans is het al zo lang geleden… :) maar goed een skilift tergverdienen gaat niet zo snel. Ik heb zelf bij een liftbedrijf gewerkt en kende daar ook enigzins de financien van. Deze hadden in 2007 geinvesteerd in een stoeltjeslift. die is nu na 5 jaar nog steeds lang niet terug verdiend. Daarom zijn het ook vaak gespreide investeringen van meerdere partijen. Voor een skigebied alleen, en zeker willingen, is het redelijk moeilijk om over de winsten het terug verdienen. Een skigebiedbedrijf is namelijk geen vetpot. Ze hebben toch in het sauerland een jaar of 10 geleden het masterplan gemaakt, waar de regio investeerd in plekken zoals winterberg en willingen? de lift investeringen komen volgens mij ook deels daarvandaan.

@jaapm: De TüV zal inderdaad pas eind november de keuringen afnemen. Begin december zal in principe alle liften kunnen gaan draaien, mits de planning niet uit gaat lopen. Normaliter zal dat bij Doppelmayr en Leitner wel lukken. Een kleiner bedrijf als Loipolder Seilbahntechnik kan daarin tegen wel makkelijk uitlopen, maar daar hoeven we aankomende winter geen nieuwe liften van te verwachten.

@martijn: Het terugverdienen van liften kan inderdaad lang duren. Er zijn zelfs liftbedrijven die na ruim 15 jaar nog geen eens de zaak hebben terugverdiend. Dit ligt er percies aan of een bepaalde lift daadwerkelijk rendabel is of niet. Soms is dat een gok voor de investeerders. De Ettelsberg draait 70% van haar jaarlijkse omzet in het zomerseizoen en slechts 30% in het winterseizoen. De kabelbaan is het gehele jaar open. Onderhoud wordt in het voor of na seizoen alleen doordeweeks doorgevoerd, zodat ze vrijdag, zaterdag en zondag altijd open kunnen. Dat scheelt ook behoorlijk in inkomsten. Bovendien is het er zo goed als elk weekend behoorlijk tot zeer druk.

Het Sauerland masterplan heeft er absoluut voor gezorgd (en zorgt nog steeds) dat de financiering rond gekomen is. De overheid draagt daarin haar steentje bij. Bovendien zijn er enkele sponsors actief, waaronder Warsteiner als (hoofd)sponsor van Skiliftkarussell Winterberg.

@Frans,

Weet jij of bij een nieuwbouw van de Kappe lift, wat ongetwijfeld binnen 3 jaar gaat gebeuren, men deze lift gaat doortrekken naar de Daubermühle, of in ieder geval tot aan de weg?
Hiermee zou een grandioos hoogteverschil gemaakt kunnen worden, in redelijk spectaculair terrein. Of is er hier veel umweltgeneuzel?

Hier in Google Earth ook prachtig te zien: (het grote witte vlak is de huidige piste en lift, in de verte is nog de Kahler Asten waar te nemen)

null

Even a bad day skiing is better then a good day at work

Hier mooi van bovenaf te zien overigens:

null

Even a bad day skiing is better then a good day at work

De liftfabrikant Leitner heeft nu een officieel persbericht uitgegeven over de nieuwe stoeltjeslift op de Sürenberg bij het Landalpark in Winterberg. Het wordt zoals reeds aangekondigd een achtpersoons stoeltjeslift met een ondergronds dalstation.

Lees het complete artikel (Duitstalig):
http://www.leitner-lifts.com/Home/Premiere-in-der-Winterspor…

Nieuwe update op Alpinforum! http://www.alpinforum.com/forum/viewtopic.php?f=100&t=43…

Lees vooral het verhaal wat hij heeft met de constructeur van Leitner. Ongelooflijk, waar ze op de Surenberg mee bezig zijn. Morgen zal de poster de foto’s van de verbinding met de Kappe plaatsen!

Even a bad day skiing is better then a good day at work

vanaf wanneer ligt er eigenlijk sneeuw in Winterberg? Heb nog een paar vakantiedagen gereserveerd dit jaar!

Plaats een reactie