Sneeuwkettingen steeds mee in de bagage?

Wel eens nodig gehad in de laatste 50 meter voor aankomst. Net om even de parkeerplaats op te komen. Dus eigenlijk kun je niet voorspellen of je ze wel of niet nodig hebt. Ze kunnen ook niet alle wegen elke 10 minuten strooien en sneeuwschuiven.

Als je vast staat ben je blij dat je ze hebt, al hadden ze 100 euro gekost.

Ook eens meegemaakt dat de politie controleerde of je ze wel had bij het omhoog gaan in Frankrijk. Wij hadden quattro en winterbanden en mochten doorrijden. De rest langs de kant en sneeuwkettingen omleggen.

Ze gaan altijd mee, ook al is het eind April.

Hier nog niet gelezen; het thuis een keertje “droog” oefenen is wel handig. De omstandigheden zijn vaak niet optimaal als je ze om moet leggen (dikke sneeuwbui, wielkasten deels vol met sneeuw, donker en soms een gevaarlijke omleglaats met je rug naar het verkeer). Persoonlijk geef ik daarom liever wat meer uit om een type ketting te kiezen die makkelijk en snel om te leggen is.

Geef je fouten toe voordat een ander ze overdrijft.

@rogier. Ik heb mijn tickets besteld via de site van Montgenevre.

ook goed, voor 13 euro dus… super!

Click. Click. Peace

Ze liggen bij mij altijd achterin eigenlijk, ook zomers. Misschien dat ze met de zomervakantie er even uitgaan maar dan gooi ik ze erna weer achterin.

Martin9 op 11 mrt 2016 22:04

Hier nog één, maar dat is meer het gevolg van luiheid dan bewust beleid.
Er staat gewoon standaard een stevig doosje achterin met de nodige ‘1e hulp’ artikelen, varierend van sproeiervloeistof via spanbanden tot een paraplu. En samen met de kettingen is dat een mooi, compact, niet rammelend rommeldoosje.

Rob

Ik reeds eens medio april(!) door het Zwarte Woud en heb wat ‘gevloekt’ dat ik ze niet bij me had…

De spreekwoorden “Maart roert zijn staart” en “Aprilletje zoet heeft nog wel eens een witte hoed” lijken toch een grondslag te hebben.

Rob

Ik heb in Sölden na een nacht sneeuwbuien de auto’s zonder sneeuwkettingen ooit eens teruggestuurd zien worden op de tolweg naar de gletsjer. Dat was in september…

Ik begrijp niet dat iemand het leven van een andere of zichzelf in gevaar brengt, en doelbewust dan nog wel, door geen sneeuwkettingen mee te pakken.
De laaglander kennende (belg of Nederlander, maakt niet uit) zal hij toch minstens proberen om naar boven of beneden te rijden zonder kettingen, en zeker als er geen aan boord zijn.
Waarom zelfs die vraag stellen, gaat mij te buiten. Je zal maar iets tegenkomen…

Ik begrijp niet dat iemand het leven van een andere of zichzelf in gevaar brengt, en doelbewust dan nog wel, door geen sneeuwkettingen mee te pakken.

Ach, wintersport; het mag wat kosten …
Of toch niet …

Rob

Winterbanden zijn verplicht en hebben we ze allemaal onder de auto als we op wintersport gaan. Sneeuwkettingen zijn verplicht en daarover beginnen we te klagen ?

Winterbanden zijn verplicht en hebben we ze allemaal onder de auto als we op wintersport gaan. Sneeuwkettingen zijn verplicht en daarover beginnen we te klagen ?

Wierdo op 13 mrt 2016 07:27

Ik begrijp het ook niet. Ik ben eigenlijk al blij dat men het wettelijk verplicht heeft, want anders vertrok het grote merendeel van de mensen zonder kettingen naar de bergen.
Over lawienepiepers en airbagrugzakken begrijp ik volledig dat niet iedereen die heeft als je mooi op de pistes blijft. Over helmen kan het mij niet schelen wat mensen doen, want de enige persoon die direct de gevolgen voelt is de betrokken alleen, plus dat het budget voor een helm lager ligt dan van sneeuwkettingen.

@Patrick1973 @Wierdo De topicstarter vroeg zich, een in mijn ogen vrije reele vraag af. En zegt na een paar argumenten meteen dat hij kettingen gaat kopen/huren/meenemen. Ik hoor niemand klagen of gevaarlijke dingen doen. Het is juist goed dat dit gevraagd kan worden en dat we zo advies kunnen geven.

Click. Click. Peace

@Rogier
Dat is het hem juist, je trekt naar een regio waarvan je weet dat de situatie bliksemsnel kan omslaan. En potentieel heel gevaarlijk kan worden en toch twijfelen ? Dat gaat er bij niet in.

Als een 100% leek mij advies vraagt ga ik met plezier het 5 keer uitleggen, geen probleem.
Topicstarter lijkt mij geen leek te zijn, en duidelijk te weten wat en waarom sneeuwkettingen er zijn.

Vorige week nog nodig gehad in sölden. Kwam niet boven naar ons appartement.

Volgens mij, ben je verplicht, sneeuwkettingen bij je te hebben tot eind april. Adiveer je goede te kopen/huren, en niet bij een of andere bouwmarkt. Prut, te veel ruimte tussen de schakels, geen grip genoeg, knappen, bij het minste geringste kapot. Goedkoop koop, word duur koop. Het is een eenmalige aankoop, mits varandering van auto/ bandenmaat.

@Marie-louise Volgens mij geld de datum plicht alleen voor winterbanden (en dan nog niet eens in alle landen (Oostenrijk wel)). Andere landen is het dat je voortuig goed moet zijn uitgerust

Persoonlijk heb ik ze van de bouwmarkt en die hebben mij nog nooit in de steek gelaten. Moet toegeven dat duurdere (vaak) makkelijker om te leggen zijn maar als je in een week ze iedere dag 2x af en 2x om moet leggen dan raak je er wel in bedreven. Hierbij ging het niet om een echte bergweg maar meer de (lange) oprit naar het huisje
Persoonlijk moet je je denk ik ook afvragen waar je naar toe gaat.
Kies je voor bijv voor het Zillertal (tot aan Zell en niet de Gerlospas op) heb je ze dan nodig?
(ik zeg niet dat je ze thuis moeten laten maar bedoel te zeggen moet je dan goede/dure hebben)
Zo zijn er nog een aantal gebieden in Oostenrijk (en waarschijnlijk ook in andere landen) die gemakkelijk te bereiken zijn.
Zit je zoals @Rogier de hele winter in de sneeuw, of ga je meerdere keren per jaar dan kan ik mij voorstellen dat je kiest voor een betere set.
Maar het merendeel gaat 1 keer per jaar en dan nog naar een goed bereikbare plaats. De kans dat je ze dan nodig hebt is klein.
In de afgelopen 15 jaar heb ik ze denk ik 3 vakanties een keertje nodig gehad (de overige keren konden ze vanuit de auto direct de schuur in zonder schoonmaken)

@Togi Als je een heel seizoen in de sneeuw zit zoals ik dan zorg je vooral de je de best mogelijke winterbanden onder hebt liggen ;-)

Click. Click. Peace

@Togi en daar zit nu precies het probleem. Je hebt ze maar 3x nodig gehad in die 15 jaar, maar je weet nooit van te voren wanneer je ze nodig gaat hebben. Je moet ze dus gewoon altijd bij hebben, ook in makkelijk te bereiken plaatsen. Vaak liggen daar namelijk de hotels aan de rand van het dorp/stad en dan moet je vaak nog net een paar honderd meter een helling op, die met zware sneeuwval zonder kettingen gewoon niet te doen zijn…

Born to Ride

@Togi ik heb alleen maar willen waarschuwen voor die kettingen van de bouwmarkt.
we hebben bijna vrienden in de afgrond zien glijden, bleven nog net hangen.Er blijkt te veel ruimte tussen de schakels te zitten, en het materiaal, schijnt flut te zijn.
Een man ( bewoner) kwam naar buiten rennen, en schudde zijn hoofd, alle twee kettingen waren gebroken ( waren nieuwe) hij is met onze vrienden, met zijn auto, naar beneden gereden, en goede kettingen gekocht.

5 mrt jl: aan de Oostenrijkse kant van de Brennerpas was het zonnig en 14 graden boven nul. Maar richting Italië begon het te snel te sneeuwen. Binnen een paar minuten was het wit, je moet het zien om het te geloven. Wij konden goed doorrijden, maar vrienden van ons hebben er 12 uur over gedaan om in Val Gardena te komen: overal mensen die of geen kettingen hadden, óf ze op de meest onmogelijke plekken nog moesten omleggen. Sommigen werden zelfs van de weg gehaald. Je kunt 10 x in maart richting de Dolomieten gaan zonder centje pijn, maar áls er een goed Südstau op gang komt is het raak. Kortom a-l-t-i-j-d kettingen mee.

Plaats een reactie