Ski aankoop 2017

Mijn skies waren eigenlijk dit jaar al aan vervanging toe maar kon geen beslissing nemen welke te kopen.Momenteel skiede ik, op aanraden van een grotere sportzaak, op Rossignol Zenith Z2  (162 cm) en daarvoor op Fisher Slalom skies van 203 cm. Ik ben nog van de oude skistijl, paralel met gesloten benen. Geen supercrack, maar wel gevorderd. Ik ski veelal op rood, blauw maar ga zwart niet uit de weg. Echter onder slechte omstandigheden (ijs of diepte door bewolking) heb ik de neiging om naar achteren te hangen. Skistijl is wisselend, korte bochten en lange bochten, rustig en snel.Skiniveau 7-8.
Nu heb ik voor volgend jaar mijn oog laten vallen op de Salomon X Pro SW van 2016 (een allround ski) en volgens een skiselector zou ik een lengte van 169 cm moeten nemen.
Mijn vraag dus is dit een ski voor mijn skistijl en niveau en gezien mijn vorige skies van 162 cm, klopt de voorgestelde lengte wel of moet ik weer naar ca. 162 cm?
Ik ben zelf 180 cm en weeg ca. 80 kg.

Als de vraag alleen over de lengte gaat, dan is mijn vraag: wat is je lengte en gewicht?

En hoewel de X Pro SW misschien een ‘allround’ ski wordt genoemd, is dit toch een lat voor de korte, gesneden bochten. Zeg maar een consumentenversie van de slalomski. Helemaal prima als je van korte gesneden bochten houdt, heel makkelijk te skiën zelfs, door de kleine radius.

Maar ik heb van ‘klassiek’ skiënde mensen gehoord dat die extreme taillering en die stijl niet zo goed samengaan. Je maakt geslipte bochten in die klassieke stijl en een extreme taillering is dan niet zo fijn (de ski grijpt snel aan, wil carven). Als je die stijl wil handhaven, zou ik op zoek gaan naar een lekkere ski met een wat grotere radius.

En hoe sportief/actief wil je skiën? Er is een groot verschil tussen ski’s die flink actieve input vragen om goed uit de verf te komen; er zijn ook heel goede ski’s voor alle omstandigheden die je wat ‘luier’ kan skiën. Welke voorkeur heb je?

Ik ben 180 cm en weeg ca. 80 kg.
En om eerlijk te zijn neig ik meer naar een luie, licht actieve skier. Merk wel dat ik bij slechtere omstandigheden meer actievere input geef ook meer controle heb.
In Ischgl stelde ze o.a. de Head Rebel igsr voor of de Atomic Smoke ti maar kwam zelf uit bij deze ski.
Hoop dat deze Salomon skies begin volgens seizoen te testen zijn om te ervaren hoe ze skien, in Zoetermeer of in Ischgl.

De Head i.GSR óf de Atomic Smoke TI? Dat is iemand een 2016 Audi A4 (Head) óf een 1999 Renault Clio aanraden: wereld van verschil. Die lui zou ik op basis van dat advies niet al te serieus nemen, eerlijk gezegd.

Als je een ski zoekt die je ‘lui’ kan skiën (dus die je ook zonder actieve input lekker kan skiën, ook aan het eind van de dag, maar ook lekker op zijn staart kan trappen), zou ik kijken naar ski’s als de Fischer Progressor F19, de Atomic Redster XTI of Atomic Redster Edge GS, Blizzard Power X8 Titanium, Fischer RC4 Superior RC… Ga op zoek naar een pisteski met wat rocker (helpt in lastige sneeuwcondities), een fatsoenlijke constructie (houten kern, metaal, volledige sidewall) en een radius > 16 meter bij een ski van ongeveer lichaamslengte (180).

Helemaal eens met GiGi! De ski’s die hij voorstelt passen veel beter bij wat je omschrijft dan die Head i.GSR en Atomic Smoke TI. Zelf ben ik redelijk gecharmeerd van de Atomic Redstar XTI, de anderen heb ik niet geskied dus kan ik geen mening over geven.
Ik zou als ik jou was deze ski’s gaan testen voordat je ze aanschaft. Nu duurt het waarschijnlijk weer tot het najaar voor er test events zijn maar in de gemiddelde hal met shop kun je vaak wel het eea testen (zoals in Zoetermeer).
Succes en veel plezier met je toekomstige nieuwe ski’s

Op 17 april gaat een hele groep een dag skiën in Landgraaf, waar je ook e.e.a. kan testen. Zie dit topic: https://www.wintersport.nl/forum/topic/235832

Ikzelf en een aantal anderen zijn daar de hele dag en kunnen je dan ook adviseren als je wil.

En over het testen aldaar:
“Testen kan altijd, maar dat is via Duijvestein. Gedurende de openingstijden van hun filialen in Zoetermeer en Landgraaf kan je er gratis terecht. BELANGRIJK: het testassortiment staat niet vast en is ook niet gegarandeerd. Overjarige modellen uit het testassortiment worden ook als tweedehands ski’s verkocht aan het eind van het seizoen. Dus het is niet bekend of er in Landgraaf dan veel is, of wat er dan is. Aan de andere kant, als er iets is wat je heel lekker vindt skiën, dan kan je aan het eind van de middag een mooie deal proberen te maken…”

Dit tekstje schreef ik eerder in en ander topic over ski-advies.

Sheila en Gigi, beide bedankt voor jullie reactie. Ga me eens verder inlezen op Gigi’s voorgestelde ski’s.
Heb alleen nog de vraag welke lengte normaal gesproken bij deze ski’s van toepassing zijn.
Mijn oude zijn 162 cm, soms hoor je kinhoogte en lees wel eens +/- 10 cm. In het laatste geval zou de 169 cm wel kloppen bij de Salomon X Pro SW

Een slalomski neem je rond 165. Als je wat groter bent (jij bent dat ten opzichte van het gemiddelde), neem dan de 169. Voor een ski zoals ik die voorstel zou ik rond lichaamslengte gaat zitten, voor de lengte van 180 zijn die ski’s ook ontworpen.

Als de vraag alleen over de lengte gaat, dan is mijn vraag: wat is je lengte en gewicht?

En hoewel de X Pro SW misschien een ‘allround’ ski wordt genoemd, is dit toch een lat voor de korte, gesneden bochten. Zeg maar een consumentenversie van de slalomski. Helemaal prima als je van korte gesneden bochten houdt, heel makkelijk te skiën zelfs, door de kleine radius.

Maar ik heb van ‘klassiek’ skiënde mensen gehoord dat die extreme taillering en die stijl niet zo goed samengaan. Je maakt geslipte bochten in die klassieke stijl en een extreme taillering is dan niet zo fijn (de ski grijpt snel aan, wil carven). Als je die stijl wil handhaven, zou ik op zoek gaan naar een lekkere ski met een wat grotere radius.

En hoe sportief/actief wil je skiën? Er is een groot verschil tussen ski’s die flink actieve input vragen om goed uit de verf te komen; er zijn ook heel goede ski’s voor alle omstandigheden die je wat ‘luier’ kan skiën. Welke voorkeur heb je?

GiGi op 4 apr 2016 23:07

Gigi, ik wil toch nog eens terug komen op de keuze voor de Salomon X Pro SW gezien de aantrekkelijke prijs (euro 320) t.o.v. de andere skies zoals de fischer progressor F19 (ca 499).
Wat ik graag wil weten is als de Salomon alleen nog verkrijgbaar is in lengte 167 of 176 cm wat de beste lengte zou zijn gezien mijn skistijl en lengte van 180cm en ca 80kg om ook het meest naar geslipte bochten te neigen. Welke lengte grijpt het minst snel naar carven.

*bericht bewerkt door AlexG op 28 sep 2016 20:46

Ik denk dat de Fischer beter bij je stijl en wensen past. Maar als je prijs wil laten prevaleren en voor de Salomon wil gaan, ga dan voor de 176. Die heeft de grootste effectieve lengte en staalkant en de grootste radius. Dat zijn de zaken die je nodig hebt om in klassieke stijl lekker te skiën.

Blijf nog even twijfelen maar neem beide opmerkingen mee in mijn beslissing.

Blijf nog even twijfelen maar neem beide opmerkingen mee in mijn beslissing.

Blijf nog even twijfelen maar neem beide opmerkingen mee in mijn beslissing.

Dat is heel veel twijfel?

@Gigi Omdat ik het niet kon laten de Atomics Redster Edge GS gekocht, jouw beoordelingen op het forum hebben bijgedragen aan de keuze, waarvoor dank!. Nu heb ik nog een setje Atomic Cross Volcano over van een jaar of 6 geleden. Weet jij als kenner of die vergelijkbaar zijn met de SX10 serie van destijds? Ik vermoed van wel.

Uitrusten doe je maar in de lift.

Durf ik niet te zeggen. Ken noch de Cross Volcano, noch de SX10.

En veel plezier met je nieuwe ski’s. Wel gewoon op lichaamslengte genomen hoop ik?

@Gigi te lang geleden dus? Wat betreft de lengte… wat denk jij ;)
Mijn oude set (waar ik amper nog op ski) is 170 cm.

Uitrusten doe je maar in de lift.

Dat zegt me niet zo veel als ik niet weet hoe lang, zwaar en goed jij bent.

Even lang als de nieuwe aanwinst, 183. Gewicht… moet dat echt hier? ;)
Gevorderd en een voorkeur voor langere bochten en lekker op snelheid over de piste… maar aan het eind van de dag wat relaxter

Uitrusten doe je maar in de lift.

Dan heb je denk ik een goede keus gemaakt. Veel plezier.

Dat denk ik ook. Jij bedankt voor je input op het forum.

Uitrusten doe je maar in de lift.

@GiGi, Ik heb ook een paar vraagjes aan je:
Ik heb mijn ski’s verkocht en wil graag weer nieuwe kopen. De volgende ski’s heb ik gehad: Head I Magnum en als laatste Elan Amphibio 14. Over beide ski’s was ik tevreden. Nu ben ik me aan het oriënteren en heb mijn zinnen gezet op Atomic XTI of Völkl Racetiger Speedwall SL UVO. Ken je deze ski’s en wat zijn de verschillen tussen deze twee?
Uit de reactie van verschillende verkopers maak ik op de Atomic de laatste jaren niet meer aan het innoveren is, waardoor hun enthousiasme in ieder geval minder is. Waar verkopend Nederland wel erg enthousiast over is, is Elan. Maar hoe komt het dat er weinig Duitsers of Oosterijkers op Elan skiën?
Zou je me kunnen helpen?

@BBerry

De Atomic Redster XTI en de Völkl Speedwall SL UVO zijn erg verschillend. De Atomic moet je zien als een erg lekkere, breed inzetbare (qua pisteomstandigheden, niveau van skiër, etc.) allround pisteski. De Völkl is een vrij stevige (stijve) slalomski. De Völkl kan heel goed waarvoor hij is gemaakt: op hoge frequentie met goede input, techniek en snelheid korte gesneden bochten carven. Daar stopt het dan ook min of meer. De Atomic heeft weliswaar een stuk minder rebound en pit, maar is dus wel veelzijdiger in gebruik. Over de Atomic heb ik gisteren nog een uitgebreid review gepubliceerd: http://gigiski.com/review-atomic-redster-xti/

Heel verschillende ski’s dus, met verschillende kwaliteiten.

Atomic innoveert nog wel, maar richt zich momenteel meer op de allmountain-markt met hun meest recente ontwikkelingen (de nieuwe Vantage X serie, die de Nomads opvolgt). De XTI en andere Redster-modellen zijn inderdaad al een jaar of 4 ongewijzigd, zowat.

En Elan innoveert wel, maar de laatste jaren teren ze op het Amphibio-succes. Waarom het in Nederland zo goed verkoopt? Ik heb werkelijk geen flauw idee. Waarom het in landen waar relatief betere/veeleisender skiërs rondlopen dan hier niet zo goed verkoopt? Daar heb ik wel een mening over. Die schemert wel door in dit review van de Amphibio 16: http://gigiski.com/review-elan-amphibio-16-ti/

*bericht bewerkt door GiGi op 03 okt 2016 14:28

@ GiGi: Super, dank je wel!

Nog even een reactie uit het zonnige Solden. De keuze voor mij was de Salomon X Pro SW gezien de prijs en een review van een Engelse skisite. Zonder getest te hebben achteraf geen verkeerde keuze voor mij. Heb op de gletscher te maken met harde piste waarmee ik met de kanten goed grip heb. Beneden met temperatuur 12 graden en slussy sneeuw snijd de ski er goed doorheen. Ook mijn skistijl, gesloten benen, gaat prima bij deze ski (was even wennen omdat ze voor wel breder zijn) en is gezien de prijs van ca. 314 Euro een ski om over na te denken voor andere mensen die nog een keuze moeten maken.
Misschien dat de Fisher Progressor F19 (advies Gigi) ook voor mim goed zou zijn maar zal dit nooit kunnen beamen. Maar toch bedankt voor alle adviezen.
Verder voor diegene die nog gaan skien een mooie vakantie.

null

Plaats een reactie