Skigebieden: wat is jouw top-5?

Wat is jouw top-5 qua skigebieden? Wat daarin doorslaggevend is, zal voor iedereen anders zijn. Je mag heel uitgebreid antwoord geven, of heel kort. en natuurlijk mag je later terugkomen op je top-5…

Ik begin wel:

1. Pila (I) - Compact maar oneindige mogelijkheden, zowel op als naast de piste. Goede pistepreparatie, goed geplaatste liften en afdalingen waar je letterlijk geen genoeg van kan krijgen.

2. Skicenter Latemar (I) - Lijkt heel erg op Pila, maar dan voornamelijk op zuidhellingen gelegen en in de Dolomieten.

3. Espace Killy (F) - Een skigebied waar je je ruimschoots kan vermaken met oneindige piste en off-piste afdalingen. Een lang seizoen, de grootste diversiteit aan oriëntaties, hellingsgraden en dorpen om te verblijven. Ski-in/ski-out en uitermate sneeuwzeker.

4. Val Gardena (I) - Uitgebreid als een Frans reuzengebied (met de Sella Ronda), maar kleinschalig, charmant en romantisch als de rest van de Dolomieten.

5. Hochoetz (O) - Heerlijk divers, compact, knus en groots tegelijkertijd. Prachtige pistes en leuke poedermogelijkheden. Ook hoog zat (pistes vanaf 1500 m). En een goedkoop alternatief voor de andere gebieden in het soms drukke Ötztal.

Discussiëren mag uiteraard (komen we de zomer een beetje door), maar weet wel dat niets zo subjectief is als deze lijstjes.

Van de tot nu toe 63 skigebieden die ik bezocht heb, is dit mijn persoonlijke top 5 met daarbij een korte beschrijving waarom:

1. Spieljoch: (O) Ik ken zowat elk hoekje van dit gebied, niet alleen omdat het gebied niet zo groot is, maar vooral omdat ik er al vaak ben geweest. Keer op keer blijft het perfect hier en uitdagend. De pistenpreparatie is top, je hebt een mooi uitzicht op o.a. het Zillertal, de dalafdaling is heerlijk lang (2100m - 600m) en met slechts één kort stuk pad. Bovenin is het één grote speeltuin met een brede piste met leuke natuurlijke hobbels er in.

2. Hochjoch: (O) Nieuwkomer! Afgelopen april voor het eerst bezocht en het was meteen super. Een compact gebied, maar toch ook voor m’n gevoel juist erg ruim was door de verschillende hoeken van het gebied. Zowel bij de Grasjoch als bij de Kapellalpe heerlijke brede pistes die bij ons bezoek ook nog eens vrijwel uitgestorven waren. Vanaf het bergstation van de Panoramabahn heb je een mooi hooggebergtegevoel, terwijl je ook helemaal tot Schruns (700m) kan afdalen. De zwarte afdaling bij de Sennigrat is een van de fijne pistes daar met een geweldig diep uitzicht naar het Montafon-dal.

3. Jasná Chopok: (SLK) Een iets meer exotische bestemming wat natuurlijk meteen pluspunten oplevert. ;) Het gebied heeft eigenlijk alles: Moderne liften, brede vlakke pistes aan de noordkant bij Demänovska Dolina, brede en pittige zwarte pistes aan de zuidkant, een enorm off-piste terrein. Bovendien kun je zowel aan de noord- en de zuidkant meerdere afdalingen maken met 1000+ hoogtemeters.

4. Zauchensee: (O) Het gebied heeft een noord-, oost- en westligging waardoor je veel verschillende leuke hoeken hebt. Ook hier veel brede en uitdagende pistes. De dames Worldcup afdaling is absoluut een must. Een interessante piste waarbij je met hoge snelheid een erg goeie techniek nodig hebt om overeind te blijven.

5. Hochzeiger: (O) Kilometervretergebied! Modern liftensysteem voor zo’n klein tot middelgroot gebied. Er zijn bovenin voor m’n gevoel 1000 varianten die je kunt doen, met vrijwel allemaal een helling waarbij je echt tot het uiterste kan gaan. Het uitzicht op o.a. het Inntal, Imst, de Wildgrat en het Pitztal is ook erg mooi.

(6. Sextner Dolomiten: (I)) Wanneer de verbinding met Val Comelico gerealiseerd wordt, zal Sextner Dolomiten zonder twijfel in de top 5 komen.)

Ik had voordat ik dit overzicht heb gemaakt niet gedacht dat er toch 4 van de 5 uit Oostenrijk zouden komen. Dit ligt er wel vooral aan omdat meer dan de helft van de door mij bezochte gebieden in Oostenrijk liggen. Ik denk dat deze top-5 wel snel zal veranderen als ik volgend jaar meer naar Italië ga ;)

Zonder de uitgebreide aanvulling:

  1. Monterosa
  2. Espace killy
  3. Portes du soleil
  4. Ischgl
  5. Schlick 2000 (samen met Stubaier gletscher)
my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

Ben nog niet in heel veel gebieden geweest maar toch:

1. Ski Arlberg: Wat een verrassing… gebied is voor mij echt de alleskunner van de skigebieden

  1. Silvretta Montafon
  2. Damüls-Mellau
  3. Kitzsteinhorn Kaprun
  4. Gargellen

Laatste 2 zullen er waarschijnlijk snel uitgaan als ik meer gebieden heb bezocht…

Gang is alles

Laatste 2 zullen er waarschijnlijk snel uitgaan als ik meer gebieden heb bezocht…

Jesper op 30 apr 2016 19:11

En wanneer gaat dat gebeuren?

Ze zouden er ook zo maar eens kunnen blijven staan.

May the ski force be with you !!

Idem @Sneeuwbaard, maar op 5 voor mij Zillertal Arena.
Daarbij wel vermelden dat de ervaring van al deze gebieden buiten het hoofdseizoen zijn. Kan me voorstellen dat gebieden als Zillertal Arena en PDS behoorlijk druk kunnen zijn tijdens het seizoen, waardoor het wat mijn betreft al snel minder leuk wordt.

  1. Les Trois Vallees. Aangezien we hier al 18 jaar komen voor meerdere weken, kennen we dit enorme gebied op ons duimpje. En het verveelt nog steeds niet!

  2. Chamonix. Dit vanwege de adembenemende scenery en de bijna mythische afdalingen die hier te maken zijn. (Niet dat wij die behoudens de Vallee Blanche zouden doen!) ook is het stadje mooi en gezellig en zit hier de allerbeste bootfitter die wij ooit hebben ontmoet!

  3. Ski Arlberg. In Lech zijn heerlijke cruisebanen te vinden, en als je de prijzen in L3V gewend bent, vind je zelfs de prijzen voor consumpties nog meevallen.

Winter is coming

Laatste 2 zullen er waarschijnlijk snel uitgaan als ik meer gebieden heb bezocht…

Jesper op 30 apr 2016 19:11

En wanneer gaat dat gebeuren?

GiGi op 30 apr 2016 19:13

In de komende jaren

Gang is alles
  1. Ski Arlberg : altijd een fijne tijd gehad, goeie pistes en sfeer.
  2. Breuil-Cervinia/Zermatt : zij die er geweest zijn weten waarom :-), let op, het is de combinatie van de twee gebieden die het écht top maken.
  3. Zell Am See : Ok, klein… maar zo heerlijk!
  4. Obergurgl : dit gebied trekt een bijzonder volkje aan, weinig helmen maar uitzonderlijk hoog gemiddeld niveau van skiërs, ik voelde me hier een beginner…
  5. Serfaus Fiss Ladis : voor de afwisseling en vrij veel zonnige dagen op een redelijke afstand van thuis. Ik hou het meest van Fiss om te verblijven.
  1. Silvretta Arena - strakke pistes, altijd sneeuw, snelle liften, goede après-ski, lekker eten…voor mij de absolute nummer 1
  2. Espace Killy - groots, indrukwekkend, mooie tochten, jammer van de trage liften
  3. Val Gardena - schitterend gebied, mooie pistes, heerlijk eten en drinken, helaas weinig après-ski
  4. Trois Vallee - groot-groter-grootst, fantastische tochten en erg gevarieerd gebied, eten en drinken op de piste is wat teleurstellend
  5. Flumserberg - van mijn 1e tot mijn 20ste het vaste vakantiegebied tijdens de 2 weken kerstvakantie, stukje nostalgie dus ;-)
Op de piste komt mijn 9 tot 5 mentaliteit wel tot zijn recht!
  1. Kronplatz

Een combinatie van veel mooie afdalingen, snelle en comfortabele liften en prachtige omgeving. Uiteraard met goed eten (dat geldt voor alle genoemde gebieden overigens, ga ik dan ook maar niet meer herhalen).

  1. Cortina d’Ampezzo/Cinque Torri

Ook hier veel prachtige afdalingen. Liften zijn gemiddeld minder snel dan in Kronplatz, daar staat wel weer wat meer diversiteit tegenover. Dorpje heeft leuke winkels. Omgeving is ook geweldig en dat geldt temeer voor Cinque Torri, wat erbij hoort, al moet je dan wel even een korte busrit accepteren.

  1. Skicenter Latemar

Heerlijk compact gebied, met nog steeds meer dan voldoende uitdaging. Staat op 3, maar er is geen gebied waar ik meer skidagen achter de rug heb. Relatief rustig, zeker de afgelopen jaren.

  1. Carezza

Zeer rustig, compact en toch voldoende uitdaging. Prijstechnisch zeer interessant, leuke mensen (al helpt het ook wel dat ik meerderen inmiddels goed ken) en ik ken geen beter gebied voor gezinnen. Zonder dat je daar last van zal hebben als je geen kinderen hebt, het is er nl echt rustig. Nog wel…

  1. Arabba/Alta Badia/Val Gardena/Val di Fassa

Ex aequo. Het is voor mij eigenlijk 1 gebied. Voor verblijf kies ik het liefst voor La Villa, omdat je van daaruit makkelijk naar Kronplatz kan en Gran Risa in de vroege ochtend een genot is (aan het einde van de dag ook prima, maar alleen in het begin kun je er vol vanaf vlammen zonder dat het asociaal wordt). En ook Cortina makkelijk te rijden valt vanaf daar.

Maar als skigebied zelf is het voor mij echt 1 gebied. En wat voor één! Als combi zou het zo op 1 kunnen staan.

1 Via Lattea
.
.
2 val gardena
.
3 zermatt-breuil
4 espace killy
5 portes du soleil

If there is no park, open your eyes - the mountain is a natural one.
  1. Zermatt (mits uitbreiding naar Breuil en Valtournenche). Het enigste gebied waar ik ieder jaar naartoe ga en nog heel lang hoop te kunnen komen.
  2. Les trois vallées (Val Thorens buiten beschouwing gelaten want daar vind ik niks aan)
  3. Sankt-Moritz
  4. Jungfrau Region
  5. Chamonix

Sinds ik de Dolomieten heb ontdekt ziet mijn lijstje er wel anders uit dan een paar jaar geleden :)
Maar goed…

  1. Alta Badia
  2. Val Gardena
  3. Ischgl
  4. Serfaus-Fiss-Ladis
  5. Ski Arlberg
Aequilater Nubila

Elk gebied heeft wel wat, vaak afhankelijk van de omstandigheden, sfeer in dorp, de accommodatie en de tijd van het seizoen, maar mijn top 5:
-Pds (morzine) groot, afwisselend, verrassende uithoeken en niet alles supermodern.
-Valgardena (Selva) febr 2014 lag er veel sneeuw, dus wellicht vertekent dit wat
-Ischgl vooral superbestemming in late na seizoen, net terug en was nog super
-Tignes

  • Skiwelt (ellmau), 2x in kerstvakantie ondanks weinig sneeuw toch zo geprepareerd dat je wel kon skiën.

Maar ook fiss, hinterglemm, solden zijn goed bevallen. En voor een dagje op en neer is Winterberg natuurlijk een mooiere optie dan een indoorbaan.

Bij mij staat Serfaus-Fiss-Ladis absoluut op 1. Compact gebied, maar je kan toch mooie tochten maken. Wij probeerden eigenlijk altijd nog voor het einde van de ochtend de vier uithoeken van het gebied mee te pakken.

Op 2 staat Alpbachtal, daar twee keer met de kids geweest. Was geweldig. Knus, maar toch genoeg fijne afdalingen. Niet die overdreven luxe zoals in Ischgl of Sölden.

Op 3 staat Kirchberg-Kitzbuhel. Daar ben ik maar één keer geweest, maar ook een gebied waar je lekker veel tochten kan maken en toen wij er waren de omstandigheden geweldig waren.

Op 4 komt Val Thorens. Ook daar maar één keer geweest en was het niet mogelijk om naar de andere valleien te gaan, omdat er zo weinig sneeuw lag (kerst 2014). Toch was het een geweldig mooi gebied, wie weet als ik er terugkom en ik kan ook naar de andere valleien dat Val Thorens opschuift in deze top-5.

Op 5 Zillertal. Ook daar kun je lekker tochten maken en met de Hintertux erbij maakt het een helemaal mooi gebied. Ben daar nu drie keer geweest en ga volgend jaar weer.

Peter Pos

Pila ( verrassend )
Champoluc (positief rustige lege pistes )
Ski Arlberg (wordt de laatste tijd wel erg druk on-piste) meer dan 2000 km off-piste als je de weg weet erg goed.

  1. Le Grand massif: Mooi groot en afwisselend gebied met bijna onbeperkte offpiste mogelijkheden.

2 Alpe D’Huez: Groot, en door de hoogte ook erg sneeuwzeker gebied. Heeft een aantal geweldige racebanen, maar ook een aantal zeer steile zwarte pistes. Veel offpiste mogelijkheden en redelijk moderne liften.

3 Venet: Klein en zeer rustig gebied met authentieke uistraling. Heeft een aantal geweldige pistes en is door de ligging veel sneeuwzekerder dan het nabijgelegen Serfaus-Fiss-Ladis. Veel (veilige) offpiste mogelijkheden (skiroutes) welke bijna niet verspoord worden, behalve als ik er ben natuurlijk

4 Paradiski: Kwestie van het juiste dorp kiezen, want daar zit erg veel verschil in. Het is natuurlijk een mega groot gebied wat altijd lekker is, en in de uithoeken zitten een aantal verrassend mooie pistes. Door de grote hoogte natuurlijk ook tot eind april erg sneeuwzeker.

5 Sixt: Het piepkleine uitgestorven deelgebiedje van het Grand massif. 2 lange oude stoeltjesliften in een werkelijk fenomenale omgeving. De liften geven toegang tot enkele rode en zwarte pistes die er geweldig bijliggen. Echt een geheimtip om je er paar uur fantastisch te vermaken wanneer je in het grand massif bent!

Verder is ook SFL mooi en modern, maar veel te druk om in mijn top 5 te komen.

Winterberg is natuurlijk lekker dichtbij en ook modern. Heerlijk voor een shortski. Maar wel erg druk en korte pistes.

Born to Ride

Leuk topic, en ik lees met veel plezier jullie beredeneringen mee!

Click. Click. Peace

Ik ben pas in 3 gebieden geweest (Sölden, Alta Badia, Winterberg), dus een top 5 kan ik nog niet neerzetten. De geplaatste top 5’s zijn erg interessant voor het uitkiezen van een gebied voor de volgende skitrip.

Ik ben pas in 3 gebieden geweest (Sölden, Alta Badia, Winterberg), dus een top 5 kan ik nog niet neerzetten. De geplaatste top 5’s zijn erg interessant voor het uitkiezen van een gebied voor de volgende skitrip.

Hansvk op 1 mei 2016 10:26

Dan moet je alleen ook de flop-5’s lezen: https://www.wintersport.nl/forum/topic/238798

Veel dezelfde gebieden, opvallend.

Antwoord valt of staat wat mij betreft met verblijfsduur.
Daarom mijn top3 over 3 categorieen.
Met Val Gardena (I) als winnaar in alle categorieen.

Top3 (dagbasis):

  1. San Cristina (I): veel variatie in pistes (saslong, seceda), prachtig decor, heerlijke koffie
  2. See / Kappl (O): met de zon mee skien met start in Kappl (ochtend) en finish in See (middag), uitdagende pistes in Kappl vs brede carve banen in See, opmerkelijk hoog skiniveau, parking letterlijk naast de pistes
  3. Kuhtai / Hochoetz (O): sneeuwzeker, compact en toch zeer divers, snelle busverbinding, prachtig uitzicht op Inntal, prima lunch in authentiek decor

Top3 (short stay):

  1. Val Gardena (I): dagje san Cristina, dagje Sella ronde, dagje Seiseralm, zeer gevarieerd, altijd goede (kunst)sneeuw en strak geprepareerd, uitgestrekt en toch overzichtelijk, makkelijk bereikbaar over Brenner
  2. SFL (O): drie zeer verschillende flanken met wisselende sneeuwcondities en wisselende landschappen in toch een heel compact gebied, hoge lift capaciteit en buiten hoog seizoen weinig wachttijden, prima lunch gelegenheden
  3. Alpe d’Huez (F): veel hoogteverschil, sneeuwzeker tot laat in seizoen, veel variatie van donkerzwart naar speels blauw, modern en snel liftaanbod

Top3 (long stay):

  1. Dolomiti Superski (I): enorm groot piste aanbod op dezelfde skipas, prima busverbindingen tussen deelgebieden, veel authentieke berghutten ook met slaapgelegenheid, mooiste decor van de Alpen, onovertroffen culiniair aanbod
  2. SkiWelt / Kitzbuhel (O): sneeuwzeker ondanks beperkte hoogte, zeer uitgestrekt met diverse mogelijkheden tot lange dagtochten, snelle en moderne liften, veel gezellige berghutten, makkelijk bereikbaar
  3. Trois Vallees (F): sneeuwzeker, uitgestrekt, ski-in/out, ieder dorp en deelgebied heeft echt zijn eigenaar karakter, mogelijkheden voor lange tochten op en naast de piste

Een top 5 vind ik heel moeilijk op te stellen, omdat elk skigebied zo z’n charme heeft. Een flop 5 kan ik daarentegen een stuk makkelijker schrijven, want een echt tegenvallend skigebied kom ik niet zo vaak tegen. Om nu toch een keuze te maken doe ik andere skigebieden die ik bezocht heb beslist te kort, want de Jungfrau Region en de Sella Ronda heb ik met pijn in 't hart niet in de top 5 kunnen schrijven. Hoewel de skigebieden landschappelijk gezien tot de mooisten van Europa mogen behoren, scoren ze op basis van andere criteria net niet hoog genoeg.

Enfin, hier gaan we dan:

1. Zermatt/Cervinia [CH/IT] - Juist de Zwitserse kant vind ik veel interessanter dan de Italiaanse kant met z’n egale lange pistes. De ene vinden dat mooi, maar voor mij verveelt dat wat op ten duur. Zermatt biedt veel afwisseling, van slingerende pistes tot brede snelwegen. Dat bij een fantastisch dorp en berglandschap, sneeuwgarantie, vaak goed weer en prima pistenpreparatie, maakt het m.i. tot een top bestemming. Natuurlijk wil ik het Italiaanse gedeelte niet te kort doen, want deze mag er ook best wezen, vooral de dalafdaling naar Valtournenche is super. Desalniettemin is de Zwitserse kant voor mij het mooiste gedeelte met de interessantere pistes, met als hoogtepunt de “Obere National”.

2. Espace Killy [FR] - Groot, divers, twee gletsjers, afdalingen voor elk wat wils. Frankrijk op z’n best. Hier kan je eigenlijk niks fout doen. Het skigebied blinkt niet ergens groots mee uit, want er zijn skigebieden met comfortabelere liften, beter geprepareerde pistes en ja, met mooier uitzicht. Desalniettemin is het de mix die dit skigebied fantastisch maakt. Het is compleet en groot. Vervelen staat hier niet in het woordenboek.

3. Jasná [SK] - Ja, hierover heeft @HenriS eigenlijk alles al gezegd. En wie nog steeds niet overtuigd is over deze parel buiten de Alpen kan Henri’s reisverslag nog eens nalezen: https://www.wintersport.nl/forum/topic/186955

4. Brigels-Waltensburg [CH] - Eh… hier twijfelde ik sterk tussen Laax, Obersaxen of dit gebied. Uiteindelijk is het toch het meer onbekende Brigels-Waltensburg geworden, want dit gebied is carvingparadise pur sang. Hier kan je gasgeven tot je fysieke of geestelijke snelheidslimiet is bereikt. De lange brede rode pistes zijn niet gemodeleerd, waardoor je onderweg heerlijk diverse sprongen mee kunt nemen. Pistepreparatie is hier tip-top in orde, de liften zijn (m.u.v. 1 oud exemplaar) snel, de sfeer is typisch Zwitsers en het uitzicht is grandioos. Verder is het hier rustig. Misschien wel iets te rustig. Wat meer bekendheid kan dit gebied daarom niet schaden.

5. Kreischberg [AT] - Niet super groot of hoog gelegen skigebied, maar met fantastische pistes, waarbij afdalingen met ruim 1000 meter hoogteverschil mogelijk zijn. Pisteniveau voor elk wat wils met tamelijk steile (zwarte) dalafdaling. En last but not least: De pistes worden hier tot in het summem geprepareerd. Aan het niveau van pistekwaliteit die hier afgeleverd wordt kan m.i. geen ander skigebied tippen. Deze mening deel ik niet alleen, want het skigebied heeft reeds diverse prijzen gewonnen m.b.t. beste pistepreparatie. Verder is het hier niet super druk, hoewel het skigebied doorgaans veel populariteit geniet onder Slovenen, Kroaten, Hongaren en Slowaken.

Tot slot m’n top uit het middelgebergte: Dat is (hoe kan het ook anders) uiteraard Winterberg. ;) Ik kan dit skigebied natuurlijk nooit serieus in een top 5 zetten, immers kan je middelgebergte nooit met hooggebergte vergelijken. Maar als we die korte afdalingen op de koop toenemen en die drukke weekenden met kamikaze piloten wegdenken, is het een fantastisch modern skigebied. In de afgelopen jaren is er enorm veel gebeurd, waar men in de Alpen alleen van kan dromen. Van een uiterst onsneeuwzeker skigebied tot een tamelijk sneeuwzeker skigebied. Van langzame stoeltjesliften en ontbrekende verbindingen, naar snelle 6 of 8-zitters die met elkaar in verbinding staan. Winterberg loopt echter als persoonlijk favoriet voor middelgebergte wel sterk in gevaar door Willingen. Als de Köhlerhagen en Sonnenhang de beruchte verbinding met moderne liften hebben gerealiseerd zal Winterberg moeten afzakken naar plaats 2, want in Willingen zijn de pistes zonder twijfel langer, hebben een mooie helling en bieden meer panorama.

[quote]Val gardena (Italië he

1 - SkiWelt Wilder Kaiser – Brixental (O): Wat moet ik eigenlijk nog zeggen hierover? De mensen die mij kennen, weten dat ik hier kom sinds januari 1997. Ik heb hier leren skiën en snowboarden, elk jaar zie ik weer dezelfde mensen en elk jaar is het weer erg gezellig. Ik ken het gebied op mijn duimpje en kan zo een groepje meenemen naar de mooiste plekken van het gebied. Ondanks dat mensen zeggen dat het een hel is met Nederlanders en drukte, moet je hier niks van geloven. Ik ben soms twee dagen geen enkele Nederlander tegen gekomen, uitgezonderd van de après-ski natuurlijk. Op een heldere dag kan je zelfs duidelijk de Kitzsteinhorn bij Kaprun zien liggen.

null

Vanuit SkiWelt zie je de Kitzsteinhorn liggen.

2 – Bergbahnen Kitzbühel (O): Naast SkiWelt heb je het skigebied van Kitzbühel. Dit gebied biedt veel diversiteit, van moeilijke pistes zoals de Streif, tot aan heerlijke pistes bij de Pengelstein. In Kirchberg heb je een goede après-ski, Kitzbühel is iets meer voor de welvarende mensen. Wanneer je richting het Salzburgerland glijdt, kom je langs de mooiste pistes van het gebied. Je kan, als voorbeeld, naar de Zweitausender en de Resterhöhe. Hier heb je op een zonnige dag een FE-NO-ME-NAAL uitzicht op het Salzachtal. Als je daar naar rechts kijkt zie je ook het skigebied Wildkogel. Ook heb je zicht op de Kitzsteinhorn bij Kaprun. Ook zie je de hoogste berg van Oostenrijk, de Grossglockner. Iets verder naar rechts kom je de Grossvenediger tegen. Kortom, een variërend gebied met een fantastisch uitzicht, geschikt voor jong en oud, beginner en gevorderd, kilometervreter of terrassenverslinder.

null

Het achterste deel, afhankelijk van waar je vandaan komt, van het skigebied van Kitzbühel.

3 – Skicircus Saalbach Hinterglemm Leogang Fieberbrunn (O): Ja, een mond vol woorden. Sinds dit seizoen is Fieberbrunn erbij gekomen. Hierdoor stijgt het gebied aan waardering. Het Skicircus is gelegen in het lange Saalachtal. In dit dal vind je de dorpen Vorderglemm, Saalbach en Hinterglemm. Laatstgenoemde is zeer geliefd bij de Nederlanders. Hier vind je dan dus ook de meeste Nederlandse après-ski, waar Saalbach iets meet universeel is. Je hebt verschillende soorten pistes, maar elk met zijn eigen charmes. Leogang is iets meer voor de beginnende wintersporters, daar vind je relatief gezien de meeste blauwe pistes. Fieberbrunn is vooral geliefd bij freerides, je hebt daar echt veel mogelijkheden. Op een zonnige dag heb je vanuit Leogang uitzicht op de Kitzbüheler Horn èn de Kitzsteinhorn. Vanaf de beide Schattberg (Ost en West) heb je, net als op de Zweitausender in Kitzbühel, uitzicht op de Alpenhoofdkam met haar mooie drieduizenders. Bij de Westgipfelhütte en de Simalalm heb je in de namiddag een geweldig mooi uitzicht op de ondergaande zon. De Leoganger Steingebirgte gloeit dan oranje, wat mooie foto’s oplevert. Ondertussen daal je dan rustig af naar het biertje wat staat te wachten in de bar.

null

Onder de Bernkogelbahn heb je een mooi uitzicht op Saalbach en het Saalachtal.

4 – SkiJuwel Alpbachtal – Wildschönau (O):
Een klein gebied in Tirol, gelegen vlakbij het bekende Zillertal. Dit gebied is nog niet echt ontdekt door de Nederlanders, maar het is echt een mooi gebied. Het heeft twee belangrijke delen, Niederau (hier ben ik nog niet geweest) en het grotere gedeelte tussen Auffach en Alpbach. In dat laatste gedeelte ben ik twee keer geweest, in 2015 en 2016. Zoals ik al zei, het is een klein gebied waar je snel door heen bent in een dagje. De plekken die je van mij moet bezoeken: Hornbahn 2000, Wiedersbergerhornbahn, Gipfelbahn. Dit zijn, volgens mij, de mooiste plekken van het gebied waar je lekker je gang kan gaan.

null

De Gr. Galtenberg vanuit de Pöglbahn.

5 – Salzburger Sportwelt (O):
Dit gebied zal waarschijnlijk komend seizoen uit de top 5 verdwijnen. Toch is dit een mooi gebied, waar ik in 2012 geweest ben. Mijn favoriete deel was Kleinarl – Zauchensee. Hier heb je de mooiere pistes met een mooier uitzicht. Aangezien het alweer vier jaar terug is moet ik hier terugkomen om een betere mening te krijgen. Maar dat is iets voor later, voor nu staat dit gebied op plek 5.

Alle foto’s zijn afkomstig van mijn website, http://www.carnasontour.nl/. Deze foto’s mogen alleen gebruikt worden met een duidelijke vermelding naar mijn website.

Carnas on Tour

een dubbele voor mij. 1 als Ski Dad en 1 als Ski Baard

  1. Wildkogel - Neukirchen am Grossvenediger

  2. Gerlos-Köningleiten-Hoch Krimml

  3. Berwang

  4. Ehrwald

  5. Niederau - Wildschönau

  6. Espace Killy

  7. Port du Soleil

  8. Zillertal

  9. Laax

  10. Wildekaiser

I am a skiing dad, just like a normal dad. Except much cooler | retired :-(

Ik ben alleen nog maar in Oostenrijk geweest, dus mijn top 3 bestaat dan ook uit Oostenrijkse gebieden :-)

  1. Kitzbuhler Alpen en dan met name Kirchberg.
    Ik kom al sinds m’n 4e jaar in Kirchberg, hier heb ik leren skien en kom ik nog steeds onwijs graag. Door de jaren heen leer je mensen kennen, die je dan jaarlijks weer terug ziet en moet zeggen het skigebied is zo mooi en groot geworden! Ik ken het gebied van voor tot achter inmiddels en iedere keer als we de autobahn af gaan aan Worgl om het dal in te rijden geniet ik weer op en top! :-) Inmiddels komen wij nog steeds jaarlijkst in Kirchberg dus dat is dan toch al zo’n slordige 25 jaar…

  2. Skicircus Saalbach Hinterglemm Leogang Fieberbrunn.
    Vorig jaar voor het eerst geweest en ik was onder de indruk van het mooie gebied! Uitgestrekte piste’s, mooie touren van 10 t/m 60 km, gewoonweg genieten! En niet te vergeten, lekker eten en leuke apres ski voor de liefhebbers!

  3. Solden
    Ook een mooi gebied, sneeuwzeker door de Gletscher en gewoon een leuk en gezellig dorp!

Hier houdt mijn ‘top’ eigenlijk op, heb nog dorpen bezocht als Mayrhofen, Gerlos, Zell am Ziller etc maar deze 3 blijven mn top :-)

Grappig, ik zat gisteren ook al met het idee te spelen een dergelijk topic te openen! Je was me voor.
Ik ben helaas pas in vier skigebieden geweest. Tot vorig jaar altijd naar Jungfrau Region geweest, maar wilde toch eens wat anders proberen. Zal volgend jaar wel gaan schuiven met mijn top 5.

  1. Serre Chevalier (Chantemerle) (F).
    Groot gebied met voor ieder wat wils. Aangezien ik een gevorderde skiër ben, zijn de dalafdalingen daar echt een pluspunt. Ook het feit dat het veel zon pakt, relatief onbekend is voor zo’n groot gebied, prima betaalbaar en dergelijke maakt dit op dit moment mijn favoriete skigebied. Enige nadelen zijn misschien dat het deel boven Briançon, behalve de dalafdaling met uitzicht op de stad, weinig te bieden heeft en dat het relatief ver rijden is (gauw zo’n twee uur verder dan de meeste bekende gebieden). Zie ook mijn review van dat skigebied hier op de website.

  2. Jungfrau Region (Grindelwald) (CH).
    Eveneens een vrij groot gebied, hoewel wel onderverdeeld over drie deelgebieden. Over het algemeen zijn hoger in het gebied, waar je ook bent, de liften erg snel. Pistepreparatie is beter dan ik ooit ergens anders heb gezien. Nadeel is wel dat de liften vanuit het dal er over het algemeen minimaal een halfuur over doen. Uitzondering is de lift van Wengen naar Männlichen. Ook het prijsniveau is erg hoog, zowel op de piste als in de supermarkt. Een fijne moeilijkheidsgraad voor licht gevorderde skiërs, maar ook voor beginners en gevorderden is er genoeg vermaak te vinden. Een ander groot pluspunt is het uitgebreide slee- en wandelwegennetwerk. Geen ander gebied waar je zo goed alle facetten van wintersport kunt beoefenen. Denk ook aan het beklimmen van bijvoorbeeld de Eiger. Dit brengt mij op het volgende punt: het bergmassief aldaar is wat bij betreft het mooiste van de hele Alpen. Ook het dal van Lauterbrunnen is een ware parel, met zijn steile wanden en hoge watervallen. Het skigebied is zeker niet het beste waar ik ooit geweest ben, maar het oog wil ook wat. Het scheelt mijns inziens toch of je op een veredelde heuvel skiet, zoals in Oostenrijk, of met adembenemend uitzicht.

  3. Puy-Saint-Vincent (1400) (F).
    Een dagje geweest afgelopen winter. Pistes hebben mij aangenaam verrast en ook hier is het uitzicht mooi. Nadeel is wel het foeilelijke appartementencomplex op 1600 meter. Ook de pistepreparatie kan niet tippen aan bijvoorbeeld die in de Jungfrau Region. Ander nadeel is de grote hoeveelheid Oostblokkers. Voordeel is wel dat het een erg goedkoop gebied is, voor wat betreft accommodatie en liftpas in ieder geval. Ik zal hier in ieder geval niet snel terugkeren; het gebied is voor mij leuk voor een dagje maar biedt te weinig pistekilometers en ander vertier.

  4. Galibier Thabor (Valloire) (F).
    Gemiddeld groot gebied, waarbij je gelukkig wel overal met de ski kunt komen. Pistepreparatie was hier wat mij betreft abominabel. Veel gemakkelijke pistes. Valloire is een leuk dorp, Valmeinier meer voor studenten. Prijsniveau acceptabel voor accommodatie en skipas.

Volgend jaar hopelijk naar in elk geval óf Massif des Aravis óf Monte Rosa, afhankelijk van het type winter dat we krijgen (noord dan wel zuid). Denk dat beide in dat geval in ieder geval de derde plek zullen overnemen, misschien hoger.

EDIT: Dingen als weer- en sneeuwcondities spelen natuurlijk een grote rol,evenals persoonlijke voorkeuren.
@Rogier Ga jij je ook aan een lijstje wagen? Ben wel benieuwd!

Mr. Slow

Leuk topic, absoluut maar ik kan er zelf niet veel mee omdat het zoals al vaker gezegd is een heel persoonlijk ding is.
Oostenrijk gangers zullen geen franse gebieden opnoemen en andersom geld dit ook en iedereen stelt zijn eigen eisen aan een skigebied en vind andere dingen mooi.

1: L3V
2: Paradiski
3: Espace Killy
4: Zillertal Arena
5: Val Gardena

Mijn voorkeuren zijn voornamelijk groot gebied, pistes zowel boven de boomgrens als eronder voor diversiteit en nummer 1 is luxe met ski in en out en het berglandschap in zijn geheel.
L3V heeft dit jaar mijn hart gestolen! En hoewel ik het liefst elke keer ergens anders heen ga en ik nog nooit 2 keer op dezelfde plek ben geweest denk ik dat ik dat volgend jaar voor het eerst wel ga doen :)

Ik heb alleen een top-5 van gebieden waar ik nog niet geweest ben maar wel graag heen zou willen. Ik beperk me even tot de Alpen. Op de eerste plaats staat:

Sixt: Het piepkleine uitgestorven deelgebiedje van het Grand massif. 2 lange oude stoeltjesliften in een werkelijk fenomenale omgeving. De liften geven toegang tot enkele rode en zwarte pistes die er geweldig bijliggen. Echt een geheimtip om je er paar uur fantastisch te vermaken wanneer je in het grand massif bent!

Matthias123 op 1 mei 2016 08:19

Een paar jaar geleden was ik in Flaine en kon je niet makkelijk in Sixt komen (piste Cascades was dicht). Dit jaar was ik hartje winter twee weken in Flaine en is Sixt geen dag open geweest. Het gebied staat bij mij dus ook in de flop-5 op 1 :-)

2. Val Gardena - Vooral de Sella Ronda lijkt me erg leuk om te doen.
3. Espace Killy - Grand Ski in optima forma. Lekker kilometers vreten.
4. Obereggen - https://www.wintersport.nl/weblog/bericht/5961/op-verkenning…
5. Sankt Moritz - Ik ben er zomers vaak geweest en vraag me af hoe het skiet in bekend terrein waar je nog nooit geskied hebt.

  1. L3V…met voorsprong op 1. Voor elk wat wils,groots en modern.
  2. Espace Killy…groots,maar mindere liften dan in L3V.
  3. Weissee…zeer klein gebied in de buurt van Kaprun,prachtige natuur
    en geen mens te bekennen.
    4.Wengen…mooi gebied,met een leuk autovrij dorp,en bovenal een leuk treintje vanaf Lauterbrunnen.
  4. Almenwelt Lofer…leuk,klein en zeer overzichtelijk gebied,waar de kinderen niet kunnen verdwalen.
    wel laag,dus niet heel sneeuwzeker.
    @Matthias 123…ik vond de liften in Alpe d’Huez juist wel erg verouderd,zo zie je maar hoe divers iets beleefd kan worden

Eigenlijk heel moeilijk om gebieden te vergelijken,omdat ook vaak het gezelschap wat mee gaat,de weersomstandigheden,tijdstip(wel of geen vakantie ivm drukte),enz…toch mede bepalend is hoe een vakantie/skieen wordt beleeft.

www.wausclothing.com THE BRAND FOR BOARDERS

Plaats een reactie