Nieuwe skimodellen voor 2016-2017

In september gaat idd Snowworld weer open, maar bij Duijvestein hebben ze geen Fischer. Andere ski’s kan je uiteraard wel testen.

Geen nieuws vanuit K2?

Wintersport.. daar kan je me 's nachts voor wakker maken!

Niet veel. Bij de herenski’s zijn de drie pisteski’s hernoemd, maar qua ingrediënten en ik vermoed qua gedrag niet. Bij de dames is de Luv-lijn ge(her)introduceerd. Net zoals bij de ‘oude’ Potion-lijn een hele reeks van ski’s met verschillende soorten houten kern, met en zonder metaal erin en in allerlei breedtes. Maar ook hier verwacht ik geen schokkende verschillen in hoe die ski’s het doen op de sneeuw.

Ahh de good old Luv lijn!

Winter is coming

Blizzard-ski.com heeft ook de nieuwe site online. Niet alleen de nieuwe collectie, maar ook een hele nieuwe look & feel. Best wel strak. Dat geldt ook voor Tecnica.it (zelfde moederbedrijf als Blizzard).

Nordica heeft ook de nieuwe collectie online.

Onderstaande ski’s zijn niet van 2016-2017, maar van 2015-2016. Ik ben van plan om voor komend seizoen mijzelf te trakteren op een paar nieuwe ski’s en ben na enig onderzoek uitgekomen op deze 2 modellen:

Atomic Redster XTI

Elan Amphibio 16

Heeft er iemand ervaring met 1 van bovengenoemde modellen? Ik nijg momenteel iets meer naar de Atomics (omdat ik nu ook ski op Atomics), maar ben zeker nog niet overtuigd.

Zijn er misschien van andere merken van de 2016-2017 modellen ski’s die bovenstaande 2 modellen overtreffen?

Als laatste: Welke lengte zouden jullie aanraden, ik ben 183 lang en weeg 90kg.

Ik ben benieuwd naar jullie meningen,

Jeff.

🎿🌨 Just go with the snoW 🌨🎿

Of deze ski’s bij je passen kunnen we alleen maar bedenken als we weten wat je precies zoekt in een ski. ;)

Ik heb beide ski’s geskied en zou ze als volgt typeren (en met elkaar vergelijken):

De Atomic is een sportieve ski, die wel vergevingsgezind is. Een goed gedempte ski met lekkere rebound. Dat is iets wat de Elan in mijn visie echt mist: ik krijg er geen energie van terug en ik voel elk hobbeltje klappen in mijn knieën (gebrek aan demping, voor mij althans). Goede kantengrip hebben ze beide, net als stabiliteit. Ik denk dat de Atomic wel wat veelzijdiger is: een hoger plafond qua performance op harde sneeuw en als je hem wat energieker skiet (bij de Elan is er de kans dat je er doorheen trapt) en ook wat voorspelbaarder en stabieler in zachte of verspoorde sneeuw.

Maar wat jouw voorkeur heeft daar kom je maar op één manier achter: uitproberen. Bij Duijvestein in Zoetermeer staan deze ski’s om te testen (of misschien de Elan 14 TI, die niet veel verschilt van de 16 - en de Atomic Edge GS in 176, wat feitelijk dezelfde ski is als de Redster XTI). Als eind september daar Baan 3 weer open is zou ik daar eens heen gaan.

O ja, de lengte: in beide zeker de langste lengte. Als je voor de Atomic kiest kan je zelfs nog kijken naar de Redster Edge GS in 183.

@GiGi Bedankt!

Daar heb je een goed punt idd haha. Ik ben aan de hand van mijn ski stijl/ervaring uitgekomen bij deze 2 modellen, dus dacht jullie hebben wel enig idee wat voor skiër ik ben haha. Maar ik zal het enigszins proberen uit te leggen (vind ik altijd lastig):

Lekker skiën op snelheid (Carven en rutschen lange en korte bochten), maar vind het ook heerlijk om af en toe lekker rustig aan mee te skiën met de beginners in onze vrienden groep.

Kortom vrij allround met een lichte voorkeur voor snelheid en hou van tochten uitstippelen en deze dan te skiën.

Goede tip v.w.b. Zoetemeer, ga ik zeker een keer heen! Toch de beste manier om een gedegen keuze te maken! Aan de hand van wat je net beschreven hebt, gok ik toch dat het de Atomic gaat worden maar wie weet…

🎿🌨 Just go with the snoW 🌨🎿

Off-topic voor een @admin/@Rogier: GiGi’s behulpzame posts worden structureel ge-min-d lijkt het. Is zijn aartsvijand Laagvlieger weer actief met een nieuw accountje?

Menno

Salomon en Atomic hebben hun website ondertussen ook aangepast met de nieuwe modellen voor seizoen 16 / 17

En Fischer nu eindelijk ook.

Nu Head en K2 nog en de meeste sites van mainstream merken zijn weer up-to date.

@GiGi. Allereerst mijn waardering voor de vele tijd die je in dit forum stopt en met name ook de wijze waarop je zowel taalkundig als vaktechnisch je ervaringen verwoord. Als Elan skier moet ik best weleens slikken voor de wijze waarop jij dit merk ervaart en daar op een meestal toch wel wat synische wijze melding van maakt. En dat terwijl Elan in vrijwel alle testen hoog scoort en ook de gebruikers toch veelal positief zijn. Maar goed het blijft leuk alles tot me te nemen. Allereerst vraag ik me af of mijn hoge leeftijd gevoegd bij mijn lage gewicht (beide 68) een rol spelen bij de wijze waarop we beiden het gebruik ervaren. Ik ski circa 5 maanden per jaar indoor en jaarlijks een week in mijn vaste skigebied Trois Vallees(er is geen beter). Indoor heb ik naast mijn Elan12Ti ook nog steeds oudere Atomic Metron 9 (heerlijke ski) en Supercross 7 ter beschikking. Ik hou daarbij van korte en ondanks mijn leeftijd snelle afdalingen. Heb meerdere keren vele modellen getest maar indoor vind ik nauwelijks verschil. Mijn Metron 9 gaat nog steeds net zo lekker. In 10 jaar Trois Vallees heb ik nog vrijwel nooit gelijke omstandigheden gehad, zodat het lastig blijft wat nu goed beter best is. Gezien mijn leeftijd is snelheid daar ondergeschikt en hou ik van dagelijks zoveel mogelijk km. maken in een rustig tempo en zoveel mogelijk de gevaren vermijdend. Voor a.s. januari wil ik graag weleens wat anders ervaren en wellicht een ski huren die het op meerdere terreinen goed doet. Ik kijk doe dan ook toch naar de Elan 16 maar zag je positieve commentaar over de Salomon X Drive 8.0 FS . Ook een gebruiker is erg positief m.d.v. dat die opmerkt dat de ski lastig op lage snelheid is te skien. Ik twijfel er niet aan dat je me met wellicht nog wat andere modellen van dienst kunt zijn ook al is er veel te halen uit je eerdere beschrijvingen. En wat Elan betreft, Slovenie is een prachtig land, de ski’s hebben een mooi design en zijn goed van kwaliteit en vorig jaar in de gondel zag ik dat ze er mooie vrouwen hebben. Toen ze mijn Elans zagen waren ze niet alleen trots op “hun” produkt, maar ze konden dat ook nog in keurig Engels uitdrukken.De economie van dit Europees positieve land mag toch ook best wat ondersteuning. En nu GiGi graag aan jouw het woord en … blijf vooral zo bezig.

Hen48

@GiGi. Als Elan skier moet ik best weleens slikken voor de wijze waarop jij dit merk ervaart en daar op een meestal toch wel wat synische wijze melding van maakt. En dat terwijl Elan in vrijwel alle testen hoog scoort en ook de gebruikers toch veelal positief zijn. .

Hulst op 29 aug 2016 11:26

Elan maakt prima ski’s, dat staat buiten kijf, maar waar ze de absolute top in zijn is marketing. Ze komen steeds op de proppen met nieuwe technologietjes en snufjes. Het hele amphibio gegeven bijvoorbeeld wordt door sommigen aanzien als het allerbeste dat er te vinden is. Daarnaast zien de ski’s er steeds strak en mooi uit, net zoals hun standjes op testevents. Waar ik mijn blizzards moest testen bij de stand van de lokale skiwinkel (gewoon een tafel met een sjofele medewerker erbij) stond Elan er met een mooie opblaasbare iglo-tent en een verkoper in kledij van het merk. Ik heb toen een paar reuzeslalom ski’s enz getest, en de Elan kwam er minder goed uit dan vergelijkbare ski’s van o.a. Rossignol en Blizzard.

Elan is zeker niet het beste wat er te vinden valt (al is dat vaak natuurlijk ook kwestie van persoonlijke voorkeur), maar ze kunnen zich wel het beste verkopen. Dat is dan meteen ook de reden waarom Elan altijd zo hoog scoort.

@Hulst

Het maakt inderdaad behoorlijk wat uit dat je ongeveer 20 kg lichter bent dan ik en ook wat ouder. In beide gevallen betekent het dat jij waarschijnlijk aanzienlijk minder kracht genereert op een ski dan ik (ook al zouden we dezelfde helling skiën in hetzelfde tempo).

Het ‘probleem’ dat ik ervaar bij de meeste Elan ski’s (te zachte/gebrek aan demping en rebound) is voor mij inderdaad een issue, maar voor een skiër die lichter is of minder geeft om het terug krijgen van die energie hoeft dat helemaal geen issue te zijn. Volgens mij heb ik dat in mijn reviews ook een paar keer aangegeven - of was het in een review van de Head i.Supershape Magnum? Zelfde verhaal wat mij betreft.

Mijn reviews schrijf ik inderdaad vanuit mijn eigen perspectief (mijn postuur en voorkeuren), maar in ski-adviezen hier op het forum probeer ik mij altijd zo veel mogelijk te verplaatsen in de situatie en voorkeuren van de vragensteller.

Wat @Arnh zegt is ook heel erg waar trouwens. Elan is populair vanwege het feit dat ze goede ski’s maken en veel aan marketing doen, maar meer nog vanwege het feit dat ze heel makkelijk te skiën ski’s maken. Maar voor wie wat zwaarder/agressiever is of sneller skiet en wat sportievers wil, zijn andere modellen mijns inziens beter.

@Arn. Ik begrijp best dat marketing belangrijk is. Je haalt een fractie uit mijn verhaal, waarbij het lijkt alsof ik GiGi becritiseer en dat is nu juist niet mijn bedoeling. Het is ook een beetje met een kwinkslag en Elan is absoluut niet heilig voor me. Ik koop absoluut geen ski op voorspraak van de mooie ogen van de verkoper/ster. @GiGi. Mijn meer inhoudelijke opmerkingen/vragen zijn echter niet beantwoord. Ik noem dan het betrekkelijke nut van indoortesten. Het is steeds reuze gezellig maar toch ook niets anders dan marketing. Dat is altans mijn ervaring. Wat jij in de echte skigebieden doet is natuurlijk van andere orde, maar dat is voor slechts weinigen weggelegd. Het belangrijkste vind ik echter de vraag hoe je kunt inspelen op allerlei omstandigheden en welke ski kun je daar, in mijn omstandigheden, het best voor nemen. Met mijn Elan 12ti ging het vorig jaar bij lastige omstandigheden in Trois Vallees goed maar met andere was het misschien nog beter gegaan. En ook mijn opmerking bij de Salomon. In feite had ik die namelijk al op het oog. Bij Dijvestein wordt die bovendien met hoge korting aangeboden, waardoor kopen wellicht toch een optie is.

Hen48

Oh sorry @Hulst, dan had ik je vraag verkeerd begrepen.

Indoor testen heeft zijn beperkingen, uiteraard. De hoogste snelheden halen de meeste mensen niet, poedersneeuw is er niet te vinden etc. Maar hoe de kantengrip is, de rebound, het omgaan met hobbeltjes (altijd wel ergens te vinden), hoe direct een ski indraait, hoe de ski zich gedraagt als je (expres) in de ‘back seat’ gaat zitten - dat zijn allemaal zaken die je indoor prima kan testen. Op de beginnerspiste niet, maar op de rode in Landgraaf of Piste 3 in Zoetermeer zeker wel.

Maar behalve de omstandigheden heb je vooral je eigen ski-zintuigen nodig. En niet iedereen heeft die ontwikkeld. Er zijn mensen die als je ze achter elkaar op twee hele verschillende ski’s zet geen verschil voelen. Dat moet je ook een beetje leren. Er zijn heel veel simpele oefeningen die je kan doen om een van de genoemde aspecten vrij geïsoleerd te ‘testen’. En dat ‘testen’ is meer het vergelijken van dat aspect met een andere ski en om voor jezelf te beoordelen ‘vind ik dit fijn?’

En inderdaad moet je er rekening mee houden dat de indoorpiste beperkt is. Als je bang bent dat een ski jouw hoge snelheden in de Alpen misschien niet aankan, kan het natuurlijk zo zijn dat ie het in de hal (waar de snelheid doorgaans lager ligt) prima doet. Ikzelf heb het geluk dat ik meestal high-end ski’s test, waarvan ik juist wil testen of ze ook op lagere snelheid nog lekker makkelijk skiën. Dát kan ik in de hal natuurlijk wel testen.

Dus eigenlijk alleen hoge snelheid en diepe sneeuw niet, de rest wel. Mits je voor jezelf uitvindt hoe je de verschillen tussen de ski’s kan voelen. Want als dat niet lukt, is testen sowieso vrij zinloos. En nee, dat heeft niets met skiniveau te maken. Afgelopen najaar heb ik met mensen getest die net op blauwe pistes parralel kunnen skiën, en ook zij voelden wel degelijk de verschillen in kantengrip, bochtgrootte, stabiliteit, demping, vergevingsgezindheid, directheid van insturen etc.

@GiGi. Dank. Je leert me in elk geval ook meer nadenken voor c.q. tijdens het skiën. Ik ben er zelf natuurlijk ook veel te laat mee begonnen en dat haal je niet allemaal meer in. Hoe het zij, ook met jouw toelichting leer ik voortdurend bij. Ik kijk we weer met spanning naar uit.

Hen48

@GiGi. Dank. Je leert me in elk geval ook meer nadenken voor c.q. tijdens het skiën. Ik ben er zelf natuurlijk ook veel te laat mee begonnen en dat haal je niet allemaal meer in. Hoe het zij, ook met jouw toelichting leer ik voortdurend bij. Ik kijk we weer met spanning naar uit.

Hulst op 29 aug 2016 19:15

Ik heb je net een PB gestuurd met wat opties. Dan houden we dit topic wat algemener.

Dank voor de opties. Ga ze eens wat nader bestuderen.

Hen48

K2 heeft de nieuwe modellen ook online staan.

Wat ik een groot nadeel van de nieuwe modellen van Rossignol vind, is dat ze sinds 2 jaar zijn overgestapt op de “hero” design, oftewel rood-wit. Ik weet niet hoe het met jullie zit, maar ik stem mijn skischoenen en vaak ook kleding af bij mijn ski’s en stokken. Op zich zou ik de laatste versie wel willen aanschaffen, maar rood en wit staat verschrikkelijk niet bij oranje skischoenen en een oranje skibroek.

Even a bad day skiing is better then a good day at work

Over kleurcombinaties heb ik mij werkelijk nog nooit zorgen gemaakt. En ik ken ook eigenlijk niemand die daarvan een aankoop van ski’s of schoenen laat afhangen.

Over kleurcombinaties heb ik mij werkelijk nog nooit zorgen gemaakt. En ik ken ook eigenlijk niemand die daarvan een aankoop van ski’s of schoenen laat afhangen.

GiGi op 2 sep 2016 15:42

Ik stem eerst mijn materiaal af, daarna mijn kleding aan het materiaal. Ik zal geen concessies doen, maar let er wel op.
Gezien ik altijd Tecnica skischoenen heb (Inferno), die toch al sinds jaar en dag oranje zijn (de opvolgers van de zeer bekende Diablo’s) paste mijn Rossignol ski’s er altijd goed bij.
Maar goed, Rossignol is qua design een beetje retro jaren 90 gegaan helaas.

*bericht bewerkt door Thomas op 02 sep 2016 16:09

Even a bad day skiing is better then a good day at work

Ik dacht dat kleurcombinaties afstemmen vooral een vrouwending was :-)

Uiteraard skibroek en skijas moeten niet vloeken, maar daar houdt het bij mij op en gaat het alleen maar om dat het materiaal (skischoen+binding+ski’s) goed skiet, comfy is en past bij mijn stijl en ambities, dan is een passende kleurcombinatie het allerlaatste waaraan ik denk… sterker nog ik denk daar niet eens aan :-)
Maar ieder zijn ding, als je er maar blij van wordt en je er prettig bij voelt.

Atomic Redster S9 Revoshock 160 / G9 Revoshock 172 / Rossignol Hero Elite LT 176

Toch jammer dat GIGI de zitski ook niet gaat testen

Heb ik zelf toch geluk, op 8 of 15 oktober mag ik een JINER zitski in Landgraaf uit proberen

@Niekniek als ik een zitski moet gaan testen, heb ik eerst behoorlijk wat lessen nodig om hem onder de knie te krijgen denk ik…
@Chonn nieuwe ski erbij? Hoe bevalt ie?

@Niekniek als ik een zitski moet gaan testen, heb ik eerst behoorlijk wat lessen nodig om hem onder de knie te krijgen denk ik…

@Chonn nieuwe ski erbij? Hoe bevalt ie?

GiGi op 3 sep 2016 09:28

Is ook zo, je hebt aardig wat lessen nodig
Maar wel supergaaf om te doen?

@niekniek kan je onder de zitski ook geen andere skilat klikken? Ik neem aan dat dit ook een serieus verschil moet maken als er een andere lat onder geplaatst wordt?

@GiGi nieuwe ski komt deze week binnen, hoe die bevalt moet ik nog grondig komend seizoen testen, heb er alle vertrouwen in (zeker ook jou bevindingen en andere reviews gelezen hebbende) :-)

Atomic Redster S9 Revoshock 160 / G9 Revoshock 172 / Rossignol Hero Elite LT 176

@niekniek kan je onder de zitski ook geen andere skilat klikken? Ik neem aan dat dit ook een serieus verschil moet maken als er een andere lat onder geplaatst wordt?

Coudron op 4 sep 2016 10:44

Bij deze JINER weet ik dat niet
Ga dat in oktober wel vragen

Plaats een reactie