Australië - juni 2017

Het begint serieus te kriebelen om een lange/verre reis te maken in juni 2017. Australië lijkt een grote kanshebber daar je langs de kust toch nog een mild klimaat hebt en er kan geskied worden als het hier zomer is. Een roadtrip van Sydney naar Melbourne lijkt me combineerbaar met enkele dagen skiën.

Heb al wat oppervlakkig rond gekeken en zag dat het skiseizoen daar eind juni start. Begin juli is er daar schoolvakantie dus wss wat te druk. Dus zou het eind juni echt de seizoensopening zijn, misschien een probleem qua sneeuwhoeveelheid. Natuurlijk is dit skiën een extra, indien de condities slecht zijn zal het Australië zijn zonder skiën.

Iemand ervaringen met dit soort trip? En kostprijs voor verblijf?

Geen ski ervaringen in Australie, al heb ik me door Ozzy’s laten vertellen dat de Snowy Mountains niet zo gek veel voorstellen. Maar natuurlijk een leuke bijkomstigheid als je er toch bent, Australie is wat mij betreft het beloofde land. Geweldig! Al zou ik in jou geval mogelijk ook eens kijken naar Cairns -> Brisbane en de Whitsunday Island (aanrader!), het klimaat is in de periode dat jij gaat daar echt een stuk lekkerder. Sydney en Melbourne zijn in die periode juist fris.

Let it snow!

Snowy Mountains is duur en kleine gebiedjes. Leuk als je er toch al bent, maar ik zou er zeker niet voor omrijden. Daarvoor is er genoeg ander leuks in Australië. En die periode is het zuiden gewoon best fris. Sydney is dan nog wel te doen, maar Melbourne was redelijk onaangenaam (al hielp het ook niet dat de keer dat wij er in juli waren vooral gepakt hadden op de andere bestemmingen (Thailand en Maleisië)). ;)

@Gerwin. @Dsvier even om daarop te reageren, duur kan wel kloppen maar klein? Perisher, Mt. Buller en Falls Creek zou ik met respectievelijk 100, 100 en 92km pistes niet direct als klein weg willen zetten. Zeker leuk voor 1 of meerdere dagen. Zijn allen best uitgestrekt en toch qua pistekilometers niet klein. Lijkt me zeker niet verkeerd om een paar dagen te gaan skiën als je er toch bent!

#proudtobepartofleswintersporters

@Gerwin. @Dsvier even om daarop te reageren, duur kan wel kloppen maar klein? Perisher, Mt. Buller en Falls Creek zou ik met respectievelijk 100, 100 en 92km pistes niet direct als klein weg willen zetten. Zeker leuk voor 1 of meerdere dagen. Zijn allen best uitgestrekt en toch qua pistekilometers niet klein. Lijkt me zeker niet verkeerd om een paar dagen te gaan skiën als je er toch bent!

vic2000 op 15 jul 2016 21:35

Alles is relatief. Ik ben Dolomiti Superski gewoon. ;)

Als je er toch bent is het idd gewoon leuk. Maar dat was nu net mijn punt, als je er voor om moet rijden, dan zou ik het niet doen. Vooral ook omdat Australië zoveel meer te bieden heeft. Daar kun je echt een jaar lang rondkijken zonder je te vervelen (dat gezegd hebbende, als je een vol jaar gaat, ja, ga dan ook maar een paar weken skiën daar ;)).

@vic2000 Ik moet eerlijk bekennen dat als ik in die periode daar in de buurt zou zijn het een no-brainer zou zijn: Skieen! Ik dacht eerlijk gezegd dat het een stuk kleiner was, weer wat geleerd. Teruggeplaatst op de bucket list ;)

Maar zoals gezegd zou ik waarschijnlijk voor een noordelijker regio kiezen, Cairns tot Brisbane, Darwin-> Alice Springs of Broome -> Perth is ook prachtig en een stuk lekkerder qua temperatuur.

P.s. Hier ook een Dolomiti Superski fan, dus ik ben inderdaad verpest… Maar Whistler kon er in Maart ook best mee ‘door’ ;)

Let it snow!

Op dit moment is het in melbourne 16 graden. Lijkt me dus niet al te fris. Moest ik een zon bestemming willen zijn er honderd andere mogelijkheden natuurlijk.

Als ik het bekijk is er enorm veel te zien in dit gedeelte. Als je meer het noorden neemt toch vooral kust. Ik kan verkeerd zijn natuurlijk.

Het skien is zoals gezegd een extra. Bijvoorbeeld twee dagen skien in thredbo en twee dagen in mount buller.

Op dit moment is het in melbourne 16 graden. Lijkt me dus niet al te fris. Moest ik een zon bestemming willen zijn er honderd andere mogelijkheden natuurlijk.

Als ik het bekijk is er enorm veel te zien in dit gedeelte. Als je meer het noorden neemt toch vooral kust. Ik kan verkeerd zijn natuurlijk.

Het skien is zoals gezegd een extra. Bijvoorbeeld twee dagen skien in thredbo en twee dagen in mount buller.

GeensMaarten op 16 jul 2016 12:18

Toen wij er waren was het ook maximaal iets van 15-16 graden. Op het warmst van de dag is dat nog wel ok, maar zeker in de avond gewoon erg fris.

Mijn vrouw heeft in Australië gewoond en zij zou vanaf Sydney naar Cairns aanraden. Daar heb je minimaal iets van drie weken voor nodig (ik zou langer nemen zodat er ruim tijd is om bv te duiken). Sydney kun je ook wel een week voor uittrekken.

Als richting Melbourne je leuker lijkt moet je dat vooral doen natuurlijk en dan kun je ook skiën erin plannen. Maar zoals gezegd, daar maak je beter niet het hoofddoel van. Ik snap als geen ander waarom het trekt, maar toch. Australië is zo groot dat je sowieso veel leuks moet laten liggen.

Natuurlijk is er in Australië van alles te zien. Persoonlijk vind ik het noord-westen met de ruige natuur veel aantrekkelijker dan de toeristische oostkust (muv Sydney). Maar als ik terugkom op de oorspronkelijke vraag: “Een roadtrip van Sydney naar Melbourne lijkt me combineerbaar met enkele dagen skiën”, dan ligt het voor de hand om als fervent wintersporter in ieder geval tussen Canberra en Melbourne een stop te maken in de Snowy Mountains. De meeste skigebieden tussen Canberra en Melbourne liggen in het Kosciusko National Park. Ik ben, helaas een week voordat er sneeuw viel, door het gebied gereden. Er is veel, waarschijnlijk goedkope accommodatie en een fors aantal wintersportzaken voor het huren van gear. De plaats Thredbo is een aardig Oosterijks aandoend wintersportdorp waar het goed toeven is. Het gebied is niet groot, maar de de liften beginnen wel in het dorp. Dat tref je niet altijd in Down Under. Ik ben wel benieuwd naar je ervaringen.

@Ronaldski: het westen (zowel het noordwesten, als langs de kust daar, al moet je zeker de binnenlanden niet vergeten, zitten ook pareltjes tussen) is idd prachtig.

De oostkust is vooral populair vanwege het feit dat vrijwel iedereen naar Sydney gaat en men dan van daar vertrekt. En voor het westen heb je ook meer tijd nodig, althans, ik zou er meer tijd voor uittrekken.

Zeker voor het noordwesten is juni een prima periode overigens.

Ik zag overigens nog een vraag over verblijfskosten. Een camper is ideaal om Australië mee rond te kijken. Prijs hangt enorm af van de camper (je kan er oude vw barrels huren, die relatief duur zijn, want hipster gemaakt), tot aan superluxe. Ik zou iig iets moderns nemen, douche en toilet aan boord kan handig zijn). Hou rekening met ongeveer 1.000 euro per week. Campings zijn niet zo heel duur en je kan ook op gratis overnachtingsplaatsen staan, al is het dan wel verstandig om dat alleen te doen als er meer mensen staan.

Boodschappen zijn wat duurder dan in Nederland, maar niet echt de kosten. Restaurants zijn weer voordeliger dan in Nederland.

IK bekijk alle opties, alvast bedankt voor de tips.

Een combinatie skiën met het noordwesten of skiën met het noordoosten lijkt me bijna onmogelijk. Je moet dan teveel kosten gaan maken om enkele dagen te kunnen skiën.
In juni is het natuurlijk geen hoogseizoen in het zuidoosten dus lijkt het mij qua drukte en kostprijs wat beter mee te vallen. Maar zoals gezegd, de andere twee opties vallen zeker te overwegen.

Als ik kijk naar de prijzen van autoverhuur dan slaagt mij dit wel tegen. Vooral omdat het zo onoverzichtelijk is. Je krijg een prijs maar dan komen er weer hoop extra kosten bij. Iemand ervaring mee?

@GeensMaarten. Ik heb ook niet geadviseerd om het noord-westen te combineren met wat je wilt. Het was alleen mijn persoonlijke mening. Daarom ging ik in mijn reactie ook terug naar je vraag. Als je van Sydney naar Melbourne rijdt is een uitstapje naar een wintersportoord dan aan te bevelen? Mijn antwoord is uitdrukkelijk “ja”. Als je aan het andere eind van de wereld bent en er ligt sneeuw, dan is skiën of boarden een “once in a lifetime” gebeurtenis. Ook al zijn de mogelijheden beperkt.
Reizigers naar Australië wordt vaak imgeprent dat je het land alleen per camper goed kan bereizen. Dat is volkomen flauwekul. Voor de rit van Sydney naar Melbourne heb je helemaal geen camper nodig. Een gewone auto, waarin je alle personen en je bagage gemakkelijk kwijt kunt, is voldoende. Onderweg zijn voldoende goedkope hotels en backpacker hostels voor rond de 80 AUD per nacht. Dan hoef je ook niet met een camper met een wat ongemakkelijke omvang door de grote steden te rijden, ook al zijn de campers in Australië bij lange na niet zo groot als in de USA en Canada.
Pas als je door het noordwesten en het binnenland wilt trekken dan is een camper gewenst. En dan niet zo een met een “gerieflijk” toilet en douche, maar een echte 4WD bushcamper waarmee je door rivieren en ondergelopen gebieden kan rijden. Dan beleef je de ruige gebieden van Australië pas echt.
Tot slot nog een paar toeristische tips. 150 Km ten westen van Sydney ligt het stadje Katoomba met mooie natuur (o.a. the Three Sisters een rotsformatie en een leuk backpacker hostel. De hoofdstad Canberra, als je er langs komt kan je het Parliament House bekijken, maar verder is er niet zo veel te beleven. De stad heeft domweg geen geschiedenis. Na Canberra moet je kiezen, of langs de kust naar Melbourne rijden, of langs de wintersportplaatsen in de Snowy Mountains.
Melbourne zelf is een prettige stad maar de omgeving is ook fraai. Bij Halls Gap heb je het Grampians National Park en bij Ballarat het fraaie openluchtmuseum Sovereign Hill, de plek waar ooit de grootste goudklomp ter wereld is gevonden. Even ten westen van Melbourne begint bij Torquay, een surf dorp, de Great Ocean Road.

@GeensMaarten. Ik heb ook niet geadviseerd om het noord-westen te combineren met wat je wilt. Het was alleen mijn persoonlijke mening. Daarom ging ik in mijn reactie ook terug naar je vraag. Als je van Sydney naar Melbourne rijdt is een uitstapje naar een wintersportoord dan aan te bevelen? Mijn antwoord is uitdrukkelijk “ja”. Als je aan het andere eind van de wereld bent en er ligt sneeuw, dan is skiën of boarden een “once in a lifetime” gebeurtenis. Ook al zijn de mogelijheden beperkt.
Reizigers naar Australië wordt vaak imgeprent dat je het land alleen per camper goed kan bereizen. Dat is volkomen flauwekul. Voor de rit van Sydney naar Melbourne heb je helemaal geen camper nodig. Een gewone auto, waarin je alle personen en je bagage gemakkelijk kwijt kunt, is voldoende. Onderweg zijn voldoende goedkope hotels en backpacker hostels voor rond de 80 AUD per nacht. Dan hoef je ook niet met een camper met een wat ongemakkelijke omvang door de grote steden te rijden, ook al zijn de campers in Australië bij lange na niet zo groot als in de USA en Canada.
Pas als je door het noordwesten en het binnenland wilt trekken dan is een camper gewenst. En dan niet zo een met een “gerieflijk” toilet en douche, maar een echte 4WD bushcamper waarmee je door rivieren en ondergelopen gebieden kan rijden. Dan beleef je de ruige gebieden van Australië pas echt.
Tot slot nog een paar toeristische tips. 150 Km ten westen van Sydney ligt het stadje Katoomba met mooie natuur (o.a. the Three Sisters een rotsformatie en een leuk backpacker hostel. De hoofdstad Canberra, als je er langs komt kan je het Parliament House bekijken, maar verder is er niet zo veel te beleven. De stad heeft domweg geen geschiedenis. Na Canberra moet je kiezen, of langs de kust naar Melbourne rijden, of langs de wintersportplaatsen in de Snowy Mountains.
Melbourne zelf is een prettige stad maar de omgeving is ook fraai. Bij Halls Gap heb je het Grampians National Park en bij Ballarat het fraaie openluchtmuseum Sovereign Hill, de plek waar ooit de grootste goudklomp ter wereld is gevonden. Even ten westen van Melbourne begint bij Torquay, een surf dorp, de Great Ocean Road.

Ronaldski op 18 jul 2016 16:06

Dank voor de uitgebreide info. Eerste plan blijft voorlopig nog overeind.

Plaats een reactie