wel helm of geen helm

Je moet de moeite eens doen om met een GPS te skiën. Je staat versteld van de snelheden ! In het verkeer twijfelt er niemand aan ; bij dergelijke snelheden ; valhelm. Persoonlijk vind ik dat ze het op de skipisten best mogen verplichten. Vermoedelijk zijn er die gaan roepen ; laat de keuze, het is onze eigen verantwoordelijkheid. Dit is echter niet helemaal waar ; als ik door een fout iemand omver ski en de schade had beperkt kunnen zijn door het dragen van een skihelm. Dan komt dit iedereen ten goede ! ( zowel slachtoffer als veroorzaker )
Nog een bedenking : zou eigenlijk niet graag zonder helm tegen iemand botsen wie wel een helm draagt !
Met herfstvakantie gaan skiën op TUX; vlug geschat 80 % was drager van een helm !

ik zie zelf het praktisch nut er namelijk niet van in…

Als je dat niet ziet dan moet je lekker het niet doen.
Maar als je wel op je gezondheid wilt letten dan doe je het wel.

Als je eenmaal een keer flink gevallen bent, komt het inzicht ook wel wat verstandig is of niet,
In januari ga ik in ieder geval nu voor het eerst met helm, dus je kunt raden wat de oorzaak daarvan was :-)

Alleen bij het kiezen van het model heb ik de duitse pothelm links laten liggen, of dat ook darwinistisch uitgelegd kan worden?

Ik ben zelf jarenlang falicant tegen een helm geweest. wat een belachelijke dingen…

tot je ze steeds meer ziet en sinds 2 jaar draag ik er nu ook een. En niet eens een afschuwelijk lelijke… (de minst lelijke, want mooi worden ze nooit!)

maar hij zit wel heerlijk. De dag nadat ik hem had aangeschaft(in oostenrijk) viel ik tijdens een ‘sprongetje’ plat op mn hoofd… wat was ik blij dat ik een helm droeg.

Eerlijk is eerlijk, er is niets lekkerders dan helemaal geen hoofddeksel(ook geen muts) en lekker in de zon boarden, maar ik vind het praktische toch belangrijker!

Is het alweer zo ver, mogen we weer??

Mijn eerste reactie op mensen zonder helm is eigenlijk: als er geen verstand in je hoofd zit hoef je dat ook niet te beschermen. Maar ja, zo’n reactie is ongenuanceerd. Dus wat genuanceerder: ik ski zelf al een aantal jaren met helm en ben tot nu toe geen negatieve zaken tegengekomen. Ik ben er nu zo aangewend dat ik die helm eigenlijk niet eens meer voel, dit in tegenstelling overigens tot mijn motorhelm, ik kan alles horen wat ik moet horen, als het (te) warm is kan de helm makkelijk geventileerd worden en met het meenemen naar een hutje valt het allemaal wel mee en bovendien kan je er je handschoenen in stoppen. De reden waarom ik een helm draag is de berichten over letsel in de pers volgen en op de piste kijken wat er zoal als “skiër” naar beneden komt. Je zult er maar door geraakt worden… Elke organisatie die zich bezig houdt met repatriëring van wintersporters zal je kunnen vertellen dat mensen met hersenletsel een steeds groter percentage van de gewonden uitmaakt. Een beter argument hoef ík niet te hebben. Bovendien valt mij op dat de pistes steeds harder worden,ik sluit niet uit dat dat te maken heeft met het toenemend gebruik van “kunstsneeuw”. Dus als je valt is niet meer zo vaak in de zachte sneeuw. Door het betere materiaal ligt de snelheid volgens mij ook gemiddeld wat hoger dan “vroeger” hetgeen bij een val of botsing wel degelijk van invloed is bij het mogelijke letsel. Deze twee laatste “argumenten” voor de posters die al jaren zonder helm skien en daarom denken dat het nu nog steeds niet hoeft.

Eens met Jay en Reinier…

Mijn man ik ik hebben dezelfde helm. Bevalt heel goed. Alleen heeft mijn man nog wel eens zin om bij heel warm weer zonder helm te gaan skiën. Hij heeft dan toch wel snel een heel nat bezweet hoofd, terwijl ik daar helemaal geen last van heb. Als je dus nogal snel zweet kan ook een hele goede helm met warmer weer best hinderlijk zijn. Ik zeg dan altijd tegen hem beter een natte kop dan een kapotte kop, maar ja ik heb natuurlijk makkelijk kletsen.

Mijn man ik ik hebben dezelfde helm. Bevalt heel goed. Alleen heeft mijn man nog wel eens zin om bij heel warm weer zonder helm te gaan skiën. Hij heeft dan toch wel snel een heel nat bezweet hoofd, terwijl ik daar helemaal geen last van heb. Als je dus nogal snel zweet kan ook een hele goede helm met warmer weer best hinderlijk zijn. Ik zeg dan altijd tegen hem beter een natte kop dan een kapotte kop, maar ja ik heb natuurlijk makkelijk kletsen.

Jojo op 30 nov. 2011 13:37

samen dezelfde helm;-) nu dan kun je alleen maar om de beurt met dezelfde helm skiën, of inderdaad zoals jij beschrijft indien je samen skiet, jij met en hij zonder, heb je ook geen last van zijn natte kop…

Cees:-) als hij met mijn helm zou gaan skiën dan zou hij het bij -20 nog benauwd krijgen.

heb nu ook een hem nadat in de skilift iemand de stang op mijn kop liet vallen. Dus niet alleen tijden het skieen kan je een gat in je kop oplopen

Sowieso met helm. Je kunt wel zeggen, mij gebeurd niks, maar inderdaad, stangen van de lift, de haak van de sleeplift, en wat denk je van de andere mensen op de piste? Als die jou omver skiën (wat regelmatig gebeurd) en het valt verkeerd uit heb je ook dikke pech, n ski tegen je hoofd lijkt me ook geen pretje. Voel me ook veel zekerder met helm.

@Anne, jij praat raar. Een helm is heel wat goedkoper dan niet meer op wintersport kunnen omdat jij (zonder dat het jouw schuld is) als een kasplantje in je schommelstoel zit.

Ik voel me ook stukken prettiger zonder helm. Absoluut. Maar zelfs een zachte klap met het hoofd op een ijzige piste vanaf een meter naar beneden was al geen pretje zonder helm.

Die muts kan gewoon mee in de jas/tas.

Die Anne heeft gewoon helemaal gelijk…
Als je met een risicosport bezig bent moet je een helm dragen. Draag je geen helm bij een sport dan neem je dus ook geen risico.

kijk maar even naar onderstaand filmpje
man met helm= skiet met risico
man met muts= skiet zonder risico

en het is touwens ook wetenschappelijk bewezen gooi een muts en een helm van een hoge flat.
Wat gaat er eerder stuk???

Wat ik in dit soort kwesties altijd vrij jammer vind is het opdringerige karakter van sommige mensen.
Sommige reacties hier komen haast over alsof het gaat over dronken rijden.
Ik hoop dan ook niet dat de helm verplicht gaat worden.
Alles in regeltjes vastleggen maakt de boel niet echt veiliger, laat mensen zelf hun eigen keuzes maken. Bovendien als de helm verplicht zou worden, moet dan ook niet de rugbeschermer verplicht worden (je hebt immers ook maar 1 ruggegraat)?

En als we het dan toch over veiligheid hebben. Is de helm dan het punt waar het meest op te winnen valt?

Persoonlijk heb ik nog nooit iemand met een zware hoofdwond op de piste gezien. Maar heb ik wel geregeld flinke klappers zien gebeuren door beginners die zonder skiles denken dat ze ook wel van de piste af kunnen komen. Zou een soort van rijbewijs voor skieen dan niet nuttiger zijn?

Daarnaast zie ik het merendeel van de wintersporters flink zitten pilsen gedurende de lunch (en zo’n halve liter komt op die hoogte toch flink aan) om daarna weer vrolijk op de skiees te stappen. En nee ik kom zelden in de feestgebieden en meestal zijn dit de gewone familie mannen.
Ik ben echter nog nooit een alcoholcontrole tegengekomen op de pistes.

Ook heb ik nog nooit gezien dat skileraren/liftpersoneel wintersporters aanspreekt op asociaal skigedrag. Terwijl ook dit vaak tot zeer lompe/onveilige situaties leidt.

Overigens heb ik zelf dit jaar voor het eerst een helm op. Niet omdat ik denk dat het echt nodig is maar meer omdat ik geen reden meer kan bedenken waarom ik het niet zou doen.

(even ingelogd en opnieuw gepost)

Heb deze maand toch maar een helm gekocht. Dit omdat het tegenwoordig helemaal niet gek is om er een te dragen en er genoeg voordelen zijn: lekker warm en veiliger. Vorig jaar was ik door een malloot van achteren aangeskied. Had een flinke smak gemaakt, gelukkig is er niets gebeurd, omdat de sneeuw zacht was. Ik heb een helm gekocht met ventilatiegaten, dus als het warm weer is kan ik ze open zetten, zodat het geen zweten geblazen wordt.
Ik ski nu 18 jaar en ik heb gemerkt dat het de laatste jaren steeds drukker op de pistes is geworden, met alle risico’s van dien.

Absoluut met helm!
Het is namelijk zo, dat je zelf misschien wel goed kunt skieen, maar er zijn ook andere mensen op die piste die tegen jou aan kunnen knallen. Heb eens een ernstig ongeluk gezien, man en vrouw waren met hun hoofden tegen elkaar geklapt, beide bewusteloos en schedelbasisfractuur. Is maar de vraag of ze het overleeft hebben. Wij waren er als eerste bij was absouut geen fijn gezicht.
Bovendien is een helm heerlijk warm, en ik voel mijn helm absoluut niet als ik deze op heb.
Ik ken vele locals (heb gewerkt in Oostenrijk) en deze doen ook allemaal een helm op.!
Maar iedereen moet het natuurlijk zelf weten.

Ik snowboard al 14 jaar en heb nooit een helm gedragen. In al die jaren zeker een paar keer snoeihard gevallen, maar telkens zonder veel erg.

Moet hier wel aan toevoegen dat ik me altijd toegespitst heb op (off-)piste skien en niet zozeer op funparks, hoewel ik kleine jumps op en rond de piste graag neem.

Dit jaar ga ik me echter wat meer in het funpark wagen, en heb alvast een helm gekocht. Want als je het vallen gaat opzoeken, kan je je maar beter beschermen.

Wat ook meespeelt volgens mij, is hoe zeker je je voelt op je board/ski’s… Heb je angst of voel je je onzeker, dan val je… en dan is een helm aangeraden. Neem geen risico’s op de piste (in geval van te veel volk, te kort op elkaar skiën), helpt als je snel een helling afkomt.

Hoewel ik graag zou hebben dat iedereen met helm skiet of boardt, is het m.i. toch een beetje je eigen verantwoordelijkheid. De plicht voor kinderen tot 16, zoals dat in Oostenrijk geldt, lijkt mij precies goed. Zij die die verplichting gehad hebben zullen over het algemeen toch de helm wel blijven dragen.

Ik vind persoonlijk de argumenten vóór een helm overweldigend en de tegenargumenten compleet onbelangrijk. Het doet me een beetje aan de autogordeldiscussie denken

Onderschat je snelheid op de piste niet: Zelfs een prutser als ik haalt (in zijn tweede wintersport) al een topsnelheid van zo’n 50 km/u, mijn ervarener vrienden zijn zonder veel moeite nog anderhalf keer zo snel.

Helemaal eens met bovenstaande! Bedenk vooral voor jezelf wanneer je bij andere activiteiten een helm op zou zetten: Karten (max 50 km) helm lijkt me, Brommer rijden (45 km) helm lijkt me! Downhill MTB’n (50 km) helm lijkt me toch… We hebben afgelopne week in les 2 alpen een app voor de Iphone geprobeerd die meet hoogtemeters afstand etc… en ook maximale snelheid. Wij haalden met gemak 80 km per uur. Helm dus lijkt me… Ik denk dat het er vooral mee te maken heeft dat veel wintersporters het niet gewend zijn. Maar bedenk je wat je zou doen als je voor het eerst zou gaan skien of een andere sport doen. Zou je dan de adviezen opvolgen en een helm opzetten?

Daar komt bij dat je techniek van 0,0 belang is. Heb het afgelopen week in 2 alpes weer meegemaakt. Kan een aardig eindje skien en als ik niet wil vallen val ik ook niet. Maar die snowboarder die vol bij mij achterin kan boarden kon het wat minder soepel. het hoeft dat niet aan je eigen techniek te liggen, ook die van andere mensen op de piste is van belang.

Een oud collega kon ook zo goed snowboarden maar knalde hard op zijn achterhoofd op een pad omdat er een (ineens stroef) papieren zakdoek lag. Gevolg: Hoofdpijnen, consentratie problemen, van zonder bril naar - 4 glazen!! Ook hij kon er niet aan doen dat er een zakdoek lag.

Doe gewoon een hlem op en anders als het mis gaat, niet zeuren AUB.

Dus als ik al die reactie’s hier lees
Wordt je met een helm op niet meer van achteren aan geskied…door een idioot.

Als je er gewoon voor zorgt dat je sneller gaat dan de rest en niet midden op een piste stilstaat wordt er nooit tegen je aan geknalt…

@Haai: Er wordt bedoeld dat je het niet altijd in de hand hebt om te vallen. Als je met je hoofd zonder helm op de grond valt (ijs, stenen,…) dan kan je jezelf veel pijn en schade aandoen, terwijl je met helm daar dan nauwelijks last van hebt.

Het is redelijk naïf gesteld dat je als je sneller skiet en niet op het midden stilstaat word aangeskied. Ik heb het al veel anders gezien. Vaak zijn het de roekeloze skiers die beginners omverskien of zijn het beginners die leren skien op een rode piste.

oh astoeblief… net even naar buiten gekeken, zo te zien staan er nog dik 200 mensen in de rij die ook hun relaas willen doen.

null

Ik geloof dat ik er op dit moment ook maar 1 op doe, puur en alleen om m’n hoofd in model te houden zodat ik geen punthoofd krijg… :p

oh astoeblief… net even naar buiten gekeken, zo te zien staan er nog dik 200 mensen in de rij die ook hun relaas willen doen.

null
Ik geloof dat ik er op dit moment ook maar 1 op doe, puur en alleen om m’n hoofd in model te houden zodat ik geen punthoofd krijg… :p

peertje op 18 dec. 2011 18:11

Jamaar dat zijn allemaal geen Helmdragers…

@ Haai,

Misschien zijn er ook mensen die rekening houden met andere mensen op de piste en met gepaste snelheid een smal stuk naar de lift skiet om niet iedereen de stuipen op het lijf te jagen door er roekeloos doorheen te skien… En als er dan iemand zonder controlle op me knalt neem ik dat voor lief… liever dan zelf iemand overhoop te skien!

Succes met sneller zijn als de rest, en we vinden je hier op het forum vast allemaal heel erg stoer als je dat doet…

@Haai: er zijn altijd factoren die je niet in de hand hebt, al ski je nog zo oplettend…

Volgzaam type (off-piste mits berggids).

Heet hangijzer wat steeds terugkomt.

Eigen verantwoordelijkheid en zelfbeschikking. Neem 'n helm, of niet, net wat je wilt. Simpel.

Ik ski pas vier weken. Gaat me redelijk af. Heb nooit 'n ongeluk zien gebeuren. Wel veel ‘bananen’ gezien. Tsja, het gaat toch om eigen verantwoordelijkheid.

'n Grote X5 of Volvo met enorme airbags en kreukelzone helpen vast iets ernstigers te voorkomen, maar als je geen afstand houdt is het toch zo mis.

Verreweg de meeste ongelukken zullen toch wel ontstaan door stupiditeit van de mens (as always). Eigen inzicht over welke piste je kunt voor je techniek, afstand houden, niet zomaar stil gaan zitten op de piste, rekening houden met elkaar, ik denk dat als je die dingen naleeft het aantal ongelukken sowieso enorm daalt.

Neemt niet weg dat je wel degelijk voordeel kan hebben uit het dragen van een helm in situaties waarbij het bovenstaande niet toepasbaar is. En iedereen kan dat voor zichzelf het beste inschatten. 'Een ongeluk zit nu eenmaal in ‘n klein hoekje.’

Belangrijkste argument voor mij zou vooral zijn dat de GoPro makkelijker te bevestigen is :D. Verder heb ik er geen voordeel van op voornamelijk blauwe en rode pistes die ik vooral relaxed neem omdat ik technisch goed leren skien nu eenmaal veel belangrijker vindt dan snelheidsduivels.

Ik haat regelgeving, en helmen verplicht stellen klinkt bijna akelig belerend in de oren. Advisering is het beste. Tot die tijd zou ik toch willen beginnen met meer strike regelgeving en handhaving ervan op de piste. Genoeg plebs wat daar ongelukken veroorzaakt met onverantwoord gedrag.

Ben een jaar of drie geleden een helm gaan dragen. Zag er in eerste instantie tegenop. Zo’n champignon op je hoofd, zwaar, te warm bij mooi weer enz. Goed gezocht naar een lichte helm. Heb een POC synapsys 2 en dat bevalt best goed. Hij is aan de dure kant, maar ik voel hem amper zitten. Ik moet zeggen dat ik hem bij heeeel mooi weer wel eens af doe, maar ik heb hem 90 procent van de tijd op. Ik zie het aantal helmdragers gelukkig ook ieder jaar toenemen.

Een helmplicht hoeft voor mij niet direct. Maar dan ook niet lopen zeiken als je hoofd een ijsplaatje raakt hé! En dat mensen roekelozer skieen met beschermer roekelozer zijn, durf ik ook te betwijfelen.

Leuke discussie iedere keer weer. Ik draag als het niet nodig is geen helm (offpiste en bij slalom wel). Een helm is een soort van schijnveiligheid. Veel mensen die een helm dragen gaan ook anders skien omdat ze zich veiliger voelen met helm dan zonder (lijkt me niet echt de bedoeling van het dragen van een helm).
Het zou goed zijn als er een keer controle op de pistes komt zodat de skiers die onverantwoord en te hard naar beneden gaan eens een fikse boete krijgen en van de piste gehaald worden. Dat lijkt me een stuk nuttiger dan allemaal een helm gaan dragen om het idee te hebben dat je veilig bent.
Zet een helm op als je dat prettig vind maar ga er niet anders door skien!!

*bericht bewerkt door Anna74 op 04 dec 2016 14:31

Leuke discussie iedere keer weer. Ik draag als het niet nodig is geen helm (offpiste en bij slalom wel). Een helm is een soort van schijnveiligheid. Veel mensen die een helm dragen gaan ook anders skien omdat ze zich veiliger voelen met helm dan zonder (lijkt me niet echt de bedoeling van het dragen van een helm).
Het zou goed zijn als er een keer controle op de pistes komt zodat de skiers die onverantwoord en te hard naar beneden gaan eens een fikse boete krijgen en van de piste gehaald worden. Dat lijkt me een stuk nuttiger dan allemaal een helm gaan dragen om het idee te hebben dat je veilig bent.
Zet een helm op als je dat prettig vind maar ga er niet anders door skien!!

Anna74 op 4 dec 2016 14:26

Het is ook een discussie van vijf(!) jaar terug, @Anna74 ;-)

Discussie is van vijf jaar geleden hoor… Denk dat er inmiddels een veel hoger percentage helmdragers is, gelukkig.

Plaats een reactie