Gezocht: skigebied met centraal dorp ivm niet skieënde moeder en kind

Beste wintersportfanaten,

In januari willen we met 4 personen: ik en mijn man zijn redelijk ervaren skieërs. Mijn moeder en ons zoontje (2 jaar) gaan ook mee maar skieën niet. We zijn op zoek naar een gebied met een centraal dorp waar het e.e.a. te doen is voor ons zoontje en mijn moeder (zwembad, bios, winterspeelplek, etc.) maar waar ook uitdagende pistes zijn (m.n. rood en niet elke dag dezelfde pistes). We zouden het leuk vinden als we tussen de middag wel met z’n viertjes kunnen eten en evt. ook leuke halve dagen kunnen skiën (bijv. 's ochtends skieën en 's middags met z’n vieren iets doen). Een keer een hele dag weg is geen probleem maar het zou fijn zijn als het dorp snel bereikbaar is.
Hebben al wel rondgekeken maar vooral dat centrale dorp is lastig vinden. Hopelijk hebben jullie wat suggesties

Sankt Johann in Tirol. Niet zo groot skigebied (km of 50, wel in alle moeilijkheidsgraden), maar je kunt makkelijk een dagje naar bv Kitzbühel of Fieberbrunn/SHL. Verder voldoet het aan al jullie wensen.

@RiekeTikken, heb je voorkeur voor een land?

@HN65: Niet per sé, maar liefst op 800-900 km rijden vanaf Twente

@77steve ik ga even kijken, dank voor de tip.

Hinterglemm gaan wij al jaren heen in een soortgelijk gezelschap, voor de skieers zijn de eisen zeker gedekt.
voor de niet skiers moet je even kijken in hoeverre je wensen gaan, wij gingen altijd naar kinder/speelweide bij de skischolen met enkele toestellen. sleetje rijden, sneeuwpop maken enz.
er is een zwembad, hiervan weet ik de kwaliteit niet. volgens mij niet heel bijzonder.

je kunt skieen tot op 50m van de hoofdstraat, aan beide kanten zijn er terrasjes die uitzicht bieden op de piste. dus elkaar ontmoeten is vrij goed te doen.

succes met de zoektocht

Addict.

@Erik-Jan: Klinkt ook goed inderdaad
@77Ssteve: Ik zie dat er in het gebied van Sankt Johann meerdere skipassen zijn. Ik neem aan voor meerdere gebieden, maar ik kan niet vinden wat je krijgt bij de skipassen.

@RiekeTibben

Dat klopt. Het skipassysteem is wat onduidelijk in St Johann. Vanaf 4 dagen krijg je automatisch een Schneewinkl-pas. Het enige echte gebied wat je er daarmee “bij” krijgt is de Steinplatte. Verder zijn het nog wat kleine gebiedjes en wat dorpsliftjes.

verder kun je ook kiezen voor de Kitzbühler Alpen pas (vooral aantrekkelijk als je 2 of meer dagen elders wil skiën, anders kan je beter een dagpas nemen) of de Salzburg Skipas. Maar die omvat zoveel gebieden, lijkt me voor jullie gezelschap niet aantrekkelijk.

@77steve : top, dank je voor je reactie

Als je op de reisafstand een compromis zou willen sluiten zou Madonna di Campiglio een optie kunnen zijn. Ontzettend gezellig dorpje met terrasjes en winkeltjes. Heerlijk eten in het dorpje dat aan de piste ligt en ook een leuk gebied met veel mogelijkheden.

Een andere optie die bij me opkomt is Avoriaz. Volledig ski-in ski-out. Er is een bioscoop, zwembad, veel terrasjes, wat winkeltjes etc. Je moeder en zoontje kunnen een ritje op de paardenslee doen, er is een creche en een kinderspeelparkje.

Saalbach-Hinterglemm zou ook kunnen, en dan vooral het Saalbach gedeelte. Daar is het meeste te doen voor je moeder en zoontje.

Filzmoos zie ik ook nog als optie, maar dat is wellicht meer omdat ik dat zelf zie als een “kinder-gebied”, met veel activiteiten gericht op kinderen (hondenrennen, speelpark etc).

Bramberg, skigebied Wildkogel dorp is niet echt groot beneden aan de piste kun je met de kleine sleeën, in het weiland. Bioskoop is beetje moeilijk vinden denk ik,maar er zijn appartementen met eigen zwembad. Mittersill ligt dichtbij kan oma ook nog een dagje heen gaan.
Alpendorf, bij Sankt Johann im Pongau, de laatste is een grote plaats met zwembad en bios (Duitstalig) , Alpendorf heeft beneden bij de lift in het dorp een kinderland. Je kan met oma makkelijk afspreken om te lunchen beneden of dat ze met de kleine een keer de lift naar boven pakt. Skigebied Alpendorf, Wagrain, Flachau

Dienten Die Alte schule

In het gasteinertal heb je het Angertal, centraal in het skigebied. Dit is goed bereikbaar zonder skipas om 's middags te eten. Er is een speeltuintje naast het grote restaurant, hier beginnen de skilessen ook. Er is ook kinderopvang voor kleine kinderen,…
In de buurt zijn genoeg (familie)hotels met zwembad.

Ik doe dat al vele jaren in Les Menuires. Alleen en met ongekende skimogelijkheden en 2 niet skiers die zich nog nooit hebben verveeld. Op het centrale plein (Croisette)zie ik jaarlijks vele oma’s en opa’s met kleine kinderen. Vele pistes komen uiteindelijk daar uit bij een aantal winkels en terrassen. Sneeuwzeker en ik hoop er in januari voor de 10e maal naar toe te gaan. Heb nooit een andere optie overwogen en dat geldt ook voor de niet skiers in mijn gezelschap.

Hen48

Je moet wel iets hebben wat sneeuw zeker is gezien de sneeuw condities van de laatste jaren.
Het Arlberg gebied (Oostenrijk) is dan uitstekend. Sankt Anton,Zurs en Lech op 1 pas.
850 km vanaf Twente.

Kijk nog veel meer ideeen. Hinterglemm inmiddels naar gekeken. Inderdaad mooi centraal, maar ik ga de andere suggesties ook bekijken.

De meeste grote gebieden met centrale dorpen in Oostenrijk zijn al opgenoemd, verder denk ik aan Serfaus of Fiss.
Saalbach (of Hinterglemm), Arlberg (vooral Lech, maar ook St. Anton; Zürs vind ik maar niets) zijn zeker ook opties.

Pardon Je kan Hinterglemm toch niet vergeliijken met het Arlberg gebied @Skiwi @Jesper doe er wat aan.

Allemaal Oostenrijk toch? Als in: buckelpistes, te veel Nederlanders, erg duur naar verhouding… Allemaal één pot nat toch? ;)

Nee dit kan echt niet, valt gewoon niet te vergelijken met elkaar…

Gang is alles

Pardon Je kan Hinterglemm toch niet vergeliijken met het Arlberg gebied

Dat heb ik ook niet gedaan hé.

Mayrhofen Zillertal is zeker een aanrader, van alles te doen en natuurlijk een top skigebied.

Zeker de moeite waard om deze optie ook te bekijken.
Ski hier zelf al vele jaren en de afstand is 910 KM vanuit het mooie Twente.

Mayrhofen Zillertal is zeker een aanrader, van alles te doen en natuurlijk een top skigebied.

Zeker de moeite waard om deze optie ook te bekijken.
Ski hier zelf al vele jaren en de afstand is 910 KM vanuit het mooie Twente.

Hmm, Mayrhofen dorp ligt wel niet centraal in het skigebied. Dorp is onderaan de gondellift waar er geen pistes zijn, terwijl het skigebied hogerop ligt. Lijkt me dus niet zo ideaal in dit geval.

Ik dacht ook aan Avoriaz in eerste instantie vanwege ski in/ski out mogelijkheden en dat giga kinderland wat centraal in het dorp ligt met alles erop en eraan. Maar er zit ook een nadeel aan voor de niet skiërs, het ligt volkomen open en hoog. Dus bij minder goed weer, veel wind en/of koude is het al snel wat minder fijn om een stukje te wandelen met kids. Ik zou toch iets lagers zoeken met meer mogelijkheden voor een beschutte wandeling, spelen in de sneeuw etc.

Selva/Wolkenstein zou ik zeker overwegen, 2 uur verder dan Tirol maar alle opties voor iedereen

+1 voor Selva Val Gardena. Het dorp ligt centraal tussen de pistes, dus ideaal voor skiërs die bijvoorbeeld in het dorp willen lunchen. In het dorp ligt ook een kinderweide. En wil je een keer een ander dorp, dan ligt Ortisei op een Ortisei busritje er vandaan.

@remcoski en @HN65
Na alle plussen en minnen onder elkaar gezet te hebben kiezen we waarschijnlijk voor Avoriaz.
Nu nog op zoek naar een geschikte overnachtingsplek.

Hebben jullie misschien tips? Graag appratement en beetje centraal gelegen. M’n moeder geeft wat zwakke enkels dus moet makkelijk bereikbaar zijn.

Nog even andere vraag: klopt het dat het dorp op verschillende niveau’s ligt?

Avoriaz maakt het weinig uit waar je zit. Het is een vrij compact dorp, dus je komt overal wel gemakkelijk. Het dorp kent geen meerdere niveaus maar ik heb nog weleens gezien dat er accomodaties in Morzine (dorp wat beneden ligt) als Avoriaz aangeboden worden.

Avoriaz is 1 compact geheel met wel wat hoogteverschillen (je skiet dwars door het dorp, en zo gaan er ook stoeltjesliften door het dorp) maar heel overzichtelijk. Het is wel autovrij, dus parkeren en dan met paard en wagen door naar je hotel/appartement. Morzine wordt idd vaker in 1 adem genoemd maar ligt iets van 6km klimmen/dalen lager in het dal. Kan niet moeilijk zijn om een plattegrond te vinden, zie je ook direct waar dat kinderland ligt. Bij alle bekende aanbieders kun je mooie aanbiedingen vinden incl grote of kleine skipas (als dat nog van toepassing is, ben er al een tijdje niet geweest).

null

Open voor platte grond, genoeg acco’s rond de kindertuin (en in de buurt van het indoor aqua centrum Acquariaz). Dat is nieuw voor mij maar met kinderen briljant lijkt mij, maar of dat ook voor 2 jarigen leuk is kan ik niet inschatten)

Obertauern? Sneeuwzeker, centraal dorp, je kunt om het dorp heen skiën, 100 km aan pistes, je kunt tussen de middag makkelijk weer centraal afspreken om gezellig te eten met elkaar, alles is op loopafstand te doen, Er zijn hotels met zwembaden, speelplekken in het dorp om in de sneeuw te spelen voldoende. Het is vanuit Twente 900 km veel ski in ski out

Hebben jullie misschien tips? Graag appratement en beetje centraal gelegen. M’n moeder geeft wat zwakke enkels dus moet makkelijk bereikbaar zijn.

Nog even andere vraag: klopt het dat het dorp op verschillende niveau’s ligt?

RiekeTibben op 23 aug 2016 15:31

@RiekeTibben
Ik weet niet hoe zwak de enkels van je moeder zijn, maar of Avoriaz dan zo geschikt is… Ik vond het zelf 1 van de meest sfeervolle skidorpen waar ik ooit geweest ben in Frankrijk. Wat dat betreft is het dus een prima keuze. De sfeer wordt verhoogd doordat het geheel autovrij is. Maar het is ook echt helemaal autovrij. Dat betekent dus dat alle sneeuw op de straten blijft liggen, en op 1800 meter hoogte is dat meestal best veel. Dat wordt alleen aangestampt door de voetgangers en de paardenkoetsen. Er wordt niet gestrooid of wat dan ook. Dat lijkt mij met zwakke enkels best tricky. Een kinderwagen op wielen voortduwen is nauwelijks te doen, daar moet je dan wel van die onderbindski’s voor kopen. Anders zit je echt aan je appartement gekluisterd. En, zoals anderen ook schrijven, per ski is het goed bereikbaar, omdat de pistes dwars door het dorp lopen. Dat betekent echter ook dat er in het dorp best wat hoogteverschil is.

Plaats een reactie