Waar is het goed vertoeven met familie (incl. baby's) zowel om te skiën (beginners + gevorderen) als

Vraagje:

Wij willen graag met de familie (2 gezinnen met baby en jonge kinderen + ouders die niet skiën) naar Oostenrijk.
Voorheen gingen we altijd naar St. Anton am Arlberg.

Hartstikke mooie omgeving, maar niet geschikt voor beginners (vind ik tenminste).
Ook zijn er 2 baby’s bij waarmee veel gewandeld gaat worden.
Dus is het wel zo leuk om in een mooie omgeving te zitten met mooie wandelwegen/gezellige plaats.

We zijn ook in Lech wezen skiën. Prima voor de beginner en zag er ook leuk uit om te wandelen (mét wandelwagen) bij Oberlech.
Alleen zijn de accommodaties daar duur!

Iemand tips voor ons?
Het liefst qua afstand tussen de 900-1000km vanaf Utrecht (wat een eisen ;-)).

Goeie vragen. Misschien handig om aan te geven in welke periode je zou willen gaan? We kunnen hier wel van alles roepen, maar als je de week voor Kerst zou willen gaan (ik zeg maar wat), dan is het ene gebied beter uitgerust met o.a. sneeuwkanonnen om een eventuele droge periode op te vangen dan het andere. De hoogte e.d. maakt in dat opzicht ook wat uit natuurlijk.

Inderdaad wel handig ja, om de periode aan te geven.
Het liefst in de maand februari (in ieder geval hopelijk de meeste kans op nog een beetje zon voor de wandelaars :-))
Buiten de voorjaarsvakantie om.

Inderdaad wel handig ja, om de periode aan te geven.
Het liefst in de maand februari (in ieder geval hopelijk de meeste kans op nog een beetje zon voor de wandelaars :-))
Buiten de voorjaarsvakantie om.

janinevanbelzen-sier op 24 aug 2016 16:22

Februari is wel de maand met de meeste vakanties. Eerste of tweede week van Februari zijn dan nog het rustigst.

Dolemieten zijn mooi met een mooie mix van pistes voor het niveau dat je beschrijft. (Om @GiGi even voor te zijn).
Maar misschien iets te ver rijden naar jullie smaak.

Ski-amadé (ik heb zelf jaren in Schladming geskied (Heb leren skiën op de Reiteralm).

Königsleiten is een leuk en relatief rustig plaatsje (met de Gerlosplatte die uitstekend is voor beginners).
Tochten naar Zell zijn dan mogelijk en met de auto kun je nog een dagje naar Kaltenbach, Mayrhofen of de andere opties in het Zillertal. De gletscher van Tux is dan wel wat ver weg (zeker 45 minuten).

Zat opties, maar deze komen me zo het eerste in mij op.

Ik zat met min of meer dezelfde vraag. Daarbij nog een extra beperking, mijn schoonouders vliegen dus ik wil niet langer dan 60min bij Innsbruck of Salzburg vandaan zitten.

Keuze is uiteindelijk gevallen op Fugen ivm relatief goedkope en ruime woning. Daarbij is er veel te doen in de omgeving (zwembad, diverse wintersporten, diverse plaatsen dichtbij om een paar uur te winkelen,etc). Daarnaast eenvoudig met de auto naar hochfugen waarbij ze bijna op de piste zitten en makkelijk samen lunchen. Ook kan je daar een aantal restaurants op de piste bereiken per voet of gondel.

Andere opties die ik had staan:

  • Kleinarl (rustig, vlak bij wagrain, wandelen naar de jagersee, directe aansluiting naar flachauwinkl en zauchensee)
  • Gasteinertal (Veel te doen naast skien, niet super druk, mooie panorama wandelroute boven bij dorfgastein)
  • Hochkonig (zoek maar even op forum, veel over geschreven, misschien minder geschikt voor beginners)
  • Altenmarkt (vlak bij flachau en zauchensee, middenin salzburger sportwelt, zwembad en diverse activiteiten in de buurt, diverse aardige plaatsen in de buurt, minder geschikt voor mooie wandelingen)
  • Alpbach (onbekend in NL maar eerder geweest, mooi dal, veel wandelmogelijkheden, gratis ov voor iedereen, prima skigebied, zeker op de schatzberg fijne pistes voor beginners, nadeel is dat dorp niet direct op de gondel aansluit dus auto is heel handig).

Blijkbaar zijn jullie niet erg gebonden aan een periode omdat je het heb over februari, en dan in combinatie met de hoop op een beetje zon. Wanneer jullie niet gebonden zijn aan een periode zou ik adviseren om in maart te gaan. In maart heb je normaal gesproken veel zon, rustige pistes en een enorm dik pak sneeuw. Het voordeel ook van maart is dat de accomodaties vaak een heel stuk goedkoper zijn (uitgezonderd echt hoge gebieden zoals ischl bijvoorbeeld). Wanneer je in maart boven de 1000m (begin maart) tot 1300m (eind maart) zit in Oostenrijk ben je sowieso wel verzekerd van een dik pak sneeuw.

Ikzelf zit eventueel voor jullie aan Gargellen te denken. Een mooi (authentiek) dorpje in een rustigere omgeving, met veel wandelmogelijkheden. Ook zijn hier overwegend (lange) blauwe pistes, en mocht je wat meer variatie willen is het altijd mogelijk om de skibus te pakken naar de andere gebiedjes in de Montafon. Het voordeel ook is dat het niet ver rijden (ong 850km vanaf Utrecht) is in verhouding met veel andere gebieden in de alpen.

Born to Ride

Ik zat met min of meer dezelfde vraag. Daarbij nog een extra beperking, mijn schoonouders vliegen dus ik wil niet langer dan 60min bij Innsbruck of Salzburg vandaan zitten.

Keuze is uiteindelijk gevallen op Fugen ivm relatief goedkope en ruime woning. Daarbij is er veel te doen in de omgeving (zwembad, diverse wintersporten, diverse plaatsen dichtbij om een paar uur te winkelen,etc). Daarnaast eenvoudig met de auto naar hochfugen waarbij ze bijna op de piste zitten en makkelijk samen lunchen. Ook kan je daar een aantal restaurants op de piste bereiken per voet of gondel.

Andere opties die ik had staan:

  • Kleinarl (rustig, vlak bij wagrain, wandelen naar de jagersee, directe aansluiting naar flachauwinkl en zauchensee)
  • Gasteinertal (Veel te doen naast skien, niet super druk, mooie panorama wandelroute boven bij dorfgastein)
  • Hochkonig (zoek maar even op forum, veel over geschreven, misschien minder geschikt voor beginners)
  • Altenmarkt (vlak bij flachau en zauchensee, middenin salzburger sportwelt, zwembad en diverse activiteiten in de buurt, diverse aardige plaatsen in de buurt, minder geschikt voor mooie wandelingen)
  • Alpbach (onbekend in NL maar eerder geweest, mooi dal, veel wandelmogelijkheden, gratis ov voor iedereen, prima skigebied, zeker op de schatzberg fijne pistes voor beginners, nadeel is dat dorp niet direct op de gondel aansluit dus auto is heel handig).
Jelger op 25 aug 2016 10:40

Is Hochkonig niet geschikt voor beginners? Dan moet ik mijn reisdoel nog herzien… Kun je daar iets meer over zeggen?

Beginners is een rekbaar begrip :p

Ik lees in dit topic jonge kinderen als beginners, in samenhang met niet skiërs. Omdat Hochkonig nogal uitgestrekt is moet je veel km maken voor wat afwisseling. Dat is met kinderen niet altijd handig en zeker niet als je elkaar wilt treffen bij de lunch. Een compact gebied heeft dan mijn voorkeur.

Meeste pistes zijn niet te moeilijk dus in dat opzicht prima juist. Maakt het ook mogelijk om met weinig ervaring tochten te maken. Ben je met een groep van gelijk niveau dan is dit gebied juist wel weer prettig. Mits je een beetje samen optrekt.

Kortom, ik had beter kunnen schrijven: prima geschikt voor beginners maar minder handig voor gezelschap met wisselend niveau.

Mag het Italië zijn? Dan kan ik Carezza warm aanbevelen. Een gebied waar je heel het seizoen goed terecht kan vanwege de optimale besneeuwing en waar men zich ook richt op families. De omgeving biedt veel wandelroutes aan (het is er in de zomer dan ook veel drukker dan in de winter), het is compact, het heeft voor ieder wat wils en op een kwartiertje rijden (of iets langer met de bus) zit je in Bolzano.

Ideaal met kleine kinderen.

Klinkt ideaal @DSvier

Plaats een reactie