Ski keuze

Na 10 weken ski-ervaring te hebben wil ik inmiddels toch een keer eigen ski’s gaan kopen, nu is de vraag welke?!

Ik ben 1,81 85kg en 27 jaar. Ik ski vooral op de piste maar een keer een klein stukje ernaast is ook altijd leuk. Ga vaak in redelijke snelheid de piste af, maar ik ga ook regelmatig met beginners mee dus er zijn ook genoeg stukken die ik wat rustiger ski.

Zelf heb ik wel al her en der wat rond zitten neuzen en vond ik zelf de volgende ski’s wellicht een goeie optie. Echter super veel verstand heb ik er niet van dus welke ski’s zouden jullie mij aanraden, of zijn er een heel ander type ski’s die wellicht beter bij mij zouden passen??

Fischer progressor 900

Fischer motive 80

Fischer motive 76

De Progressor doet het beter op de piste dan de Motives (betere kantengrip, wat meer stabiliteit, wat energieker). De Motive 80 zou ik zeker prefereren boven de 76, vanwege de wat stevigere kern en constructie. Je bent niet heel klein of licht (mijn postuur ongeveer) en als je beter gaat skiën ga je ook steeds meer van je ski’s vragen. De Motive 76 zou ik dus laten vallen en uit de andere twee kiezen. En dan is er dus een karakterverschil tussen die ski’s.

Maar er zijn nog veel meer modellen die in aanmerking komen. Daar zal ik je niet direct mee vermoeien, tenzij je daar interesse in hebt.

Bedankt voor de snelle reactie GiGi!

Als je nog een andere ski kan aanraden in dezelfde prijsklasse welke zou er dan in je opkomen? Gezien je nog veel meer modellen had die in aanmerking konden komen :).

Graag gedaan. Wat is de prijsklasse waarin je zoekt?

tot een bedrag van maximaal €400 eigenlijk.

Ga dit jaar sowieso 3 keer weer richting oostenrijk dus dan zou dat al redelijk snel weer uit kunnen ipv het materiaal te huren.

Genoeg leuke dingen te vinden…

Fischer Progressor F19 (opvolger 900, iets levendiger, energieker), in 182
Atomic Redster Edge GS in 183 (420 euro bij Duijvestein)
Salomon 24 hours Max in 178 (ook bi Duijvestein)
Salomon X-Drive 8.0 FS in 182 (420 euro bij Duijvestein), ik denk de meest veelzijdige allmountain-frontside ski op het moment.

Ik denk de meest veelzijdige allmountain-frontside ski op het moment.[post] GiGi op 25 aug 2016 20:41. Hai Gigi wat bedoel je hiermee?

Een ‘frontside allmountain ski’ is een ski die vooral op de piste goed is, maar ook daarbuiten goed geskied kan worden. In tegenstelling tot bijvoorbeeld ski’s die echt 50/50 zijn in dat opzicht, of de ‘backside allmountain ski’ wat eigenlijk een freeride ski is, die ook op de piste zijn mannetje staat.

De X-Drive is zeer geschikt voor een heel brede groep skiërs (qua niveau, stijl, voorkeuren, postuur) en dus voor een heel brede set aan condities. De enige kanttekening bij de ski is dat ie heel snel hard gaat zonder dat je het eigenlijk door hebt. Als je de hele dag met langzame skiërs op pad bent is dat wat minder handig wellicht.

Hai Gigi bedankt voor je uitleg. Is de X drive de vervanger van de Salomon Enduro XQ 80?

De X-Drive lijn is wel de opvolger van de Enduro lijn, maar met specifieke modellen hebben ze wat lopen schuiven. De oude XT 800 is best vergelijkbaar met de huidige 8.0 TI; de huidige 8.0 FS is niet direct een opvolger van een eerder bestaand model. Hij heeft de power van de XT 800, maar is veel vriendelijker, waardoor vooral het instapniveau is verlaagd (waar het plafond nog steeds erg hoog ligt).

Het zou wel handig zijn als deze informatie ergens centraal te vinden is op het nieuwe Forum.
@GiGi heeft eens zeer helder uitgelegd wat de basis verschillen waren tussen de verschillende ski’s.(termologie, uitvoeringen en herstructurering )
Ik kan de bewuste Topic nu al niet meer terug vinden laat staan over 6 maanden.

Zonde van het ongetwijfeld vele werk wat hij eraan gehad heeft.En jammer voor de bezoeker van dit Forum die deze nuttige informatie niet zondermeer terug kan vinden.

Gigi dank je wel voor je snelle antwoord.

Het zou wel handig zijn als deze informatie ergens centraal te vinden is op het nieuwe Forum.

@GiGi heeft eens zeer helder uitgelegd wat de basis verschillen waren tussen de verschillende ski’s.(termologie, uitvoeringen en herstructurering )
Ik kan de bewuste Topic nu al niet meer terug vinden laat staan over 6 maanden.

Zonde van het ongetwijfeld vele werk wat hij eraan gehad heeft.En jammer voor de bezoeker van dit Forum die deze nuttige informatie niet zondermeer terug kan vinden.

Lawine op 26 aug 2016 09:50

@Lawine (en anderen),
Zo’n vaste plek is er (voorlopig) niet. De Wiki (één van de opties voor wat kennis) is zelfs gesneuveld… vooralsnog. Wel kun je dat soort topics ‘volgen’ (zelfde als ‘bookmarken’, geloof ik), maar dan krijg je dus een notificatie elke keer als er een reactie is.

Wat ik ook kan doen (of iemand anders): een topic starten en daarin verwijzen (gewoon met een linkje) naar alle topics waar uitgebreide info over ski’s e.d. staat, misschien ook een rijtje naar mijn reviews, etc.

Plaats een reactie