Wintersportbelevenis in LAPLAND?!

Zijn er wintersportfreaks die al een keer een reis naar lapland hebben gemaakt?? En zo ja…hoe was dit,en in welke tijd zijn jullie/ben jij geweest… Zie dr de laatste tijd veel artikelen over in diverse bladen,en de foto’s zien dr altijd zo bizar mooi uit…

Bedankt voor jullie reacties en ik ben benieuwd naar jullie verhalen…

Groetjes uit WbD

Zelf nog nooit in Lapland geweest maar vrienden en familie wel. Een wintersport kan je het niet noemen. Ik heb voornamelijk verhalen gehoord over iglo’s, sneeuwscootertochten, ijsvissen etc. Van één jongen wat skifoto’s gezien op een heuveltje met een oud sleepliftje ernaast…

Leuk om te doen maar niet als wintersport ;)

Ligt er aan wat je onder wintersport verstaat, Rutger.

In februari zijn we in Fins Lapland geweest, in het plaatsje Iso Syote.

Het skiën is daar inderdaad beperkt, er zijn betere skigebieden in Finland. Voor de rest een TOP vakantie, die ik zeker kan aanraden. Het landschap is betoverend mooi, er ligt daar meer sneeuw dan je ooit hebt gezien. Activiteiten als sneeuwschoenwandelen, langlaufen, sneeuwscooteren, huskytochten en nog veel meer zijn er mogelijk. Zo heb ik er ook nog rally gereden op een sneeuw/ijs circuit.

Kortom, als je eens iets anders wilt dan de standaard skivakantie, zeker doen.

Er zijn vast mensen die ijsvissen een wintersport vinden… Op zich kun je ze geen ongelijk geven… Of vissen een sport is kun je wel weer over twisten maar daar is dit forum niet voor… :p

Ik woon zelf in de winter in Lapland bij het skigebied van Pyha. Wintersport faciliteiten zijn heel goed en modern, maar zie deze wintersport inderdaad als een gevarieerde vakantie met meerdere activiteiten, zoals sneeuwscootertochten, hondensledetochten, sneeuwschoenwandelen of ijsklimmen. Voor enkel een skivakantie ben je gewoon beter en goedkoper uit in de Alpen.
Maar een aantal dagen skieen/boarden in Lapland is zeker wel de moeite waard! De sneeuw is heel droog en blijft los vanwege de constante temperatuur onder de nul graden. De bergen zijn niet hoog, maar voor de sneeuwzekerheid is dat geen probleem. Sneeuw is er overal. En uiteindelijk gaat het in een skigebied toch om de gevarieerdheid en de hellingshoek van de pistes wat een skigebied interessant maakt. Kijk maar eens op de site http://www.visitlapland.nl voor meer achtergrondinformatie.

Ik ben 1 een weekend in Ruka geweest (bij Kuusamo) niet. Huren en skipas erg duur. Voor de rest heerlijk rustig op de piste. En geen wachtrijen bij de lift. volgens mij was het hoogte verschil iets meer dan 200 meter, dus snel beneden. De rode piste daar is ongeveer de groene piste in frankrijk! Wel warm aankleden, het was -30 in januari

vergeet het ‘’.niet’’ uit bovenstaand bericht maar

Hoi rene,

al jaren ben ik zeer gefascineerd door dit land maar…

is het ook geschikt om een week te gaan met 2 meiden van 5 en 7 jaar?

wat is jouw idee daarover?

ik ben benieuwd,
Barbara

Hi Barbara

Lapland is ook heel geschikt voor kinderen. Het is een grote speeltuin! Vaak wordt er gedacht dat kinderen het sneller koud krijgen, maar het tegengestelde is vaak waar. Wel moet je natuurlijk goed letten op de juiste kleding.
Wat juist zo leuk is om met kinderen naar Lapland te gaan is dat het veel meer ervaringen oplevert dan enkel de activiteiten. Lekker vuurtjes stoken en worstjes grillen, knuffelen met huskies, iglo bouwen, sleeën en de kerstman bezoeken… Welk kind wil dat niet?

Groet, rene

Ik heb een aantal collega’s die dit soort trips hebben gemaakt de afgelopen paar jaar. Ze zijn er erg over te spreken. Mij houdt de prijs me Nog tegen. als je denkt dat gewoon wintersport duur is, ga maar eens een leuke trip maken naar finland met 2 kinderen in het hoogseizoen. Wat ik in mijn omgeving hoor ben je met zijn vieren zo 7, 8 mille kwijt voor een week.

Member of global cooling initiative

Wij zijn nu 2 keer naar Lapland op vakantie geweest. Beide keren een apartement gehuurd in Rovaniemie met luxe keuken, eigen sauna, wasmachine/droger alles erop en eraan voor 550euro per week! Ik hou niet van de boot en het vliegtuig dus we zijn met onze eigen auto gegaan.In een paar dagen rijdt je heen en terug en wij boekten stuga’s om te overnachten en in Zuid-Zweden een formule-1 hotel.
Als je met je eigen auto gaat, kun je overal naartoe! Zo zijn wij naar Ranua Zoo en het sneeuwhotel geweest en zijn we zelf naar een huskyfarm, rendierfarm gereden en een rit gemaakt.
Het is echt de mooiste vakantie geweest want we hebben ook nog het Noorderlicht gezien.Ik zag in de lucht een groene zweem en omdat we de auto bij ons hadden zijn we naar een donkere plek gereden voorbij de poolcirkel en hebben daar bij -35 naar het Noorderlicht staan kijken! Ik krijg er nog kippenvel van! Iemand die van avontuur houdt zou dit echt eens moeten doen!
En voor kinderen is er genoeg te doen, ze mogen zelfs op een kindersneeuwscooter rijden!

ik denk erover om naar lapland te gaan,maar ga alleen, en omdat ik een beetje een angsthaas ben,vraag ik me af of het wat voor mij is

Het is echt heel leuk, paar jaar geleden heb ik zelf een reis geregeld omdat ik het aanbod via reisorganisaties zo duur vond. Maar kijk eens bij http://www.scandinavianwintersports.nl/Reizen-Lapland…

Dienten Die Alte schule

Ik ben een aantal keer hier geweest: http://www.abisko.net . Ook alleen een prima plek. Het is een beetje een hostelachtig iets waar je snel andere mensen ontmoet.
Je kunt er hondensleetochten maken en je kunt je door de eigenaar laten meenemen naar een mooie plek om het noorderlicht te bewonderen. In de buurt kun je op tourski’s mooie tochtjes maken. Bij Abisko turiststation heb je 1 lift waar je Nuolja offpiste kunt doen, dit turiststation is van stf, zij organiseren ook allerlei cursussen in de winter. Ook hier kun je overnachten maar ik vond het bij abisko.net gezelliger en wat goedkoper. Stf Absiko: http://www.svenskaturistforeningen.se/abisko
Ga je wat verder met de trein, ong. 10 min., heb je het skigebied Björkliden en nog iets verder Riksgränsen waar je kunt skien op de grens van Noorwegen en Zweden.
Ik heb dit ook een keer alleen gedaan en dat beviel prima.
Ik heb met Ryanair gevlogen naar Stockholm en vanaf daar met een zeer comfortabele trein naar het Hoge Noorden gereisd.
Het is een supermooie ervaring!

Plaats een reactie