Trektocht berghutten

Hallo,

Ik wil volgend jaar met mijn broer een trektocht door de bergen maken. Nu zijn er georganiseerde reizen maar ik heb niet zo’n zin met meerdere mensen te reizen.
Weet iemand een mooie route of hoe ik een goede route kan uitzetten? Ook ben ik op zoek naar berghutten die onderweg te huren zijn.
Heeft iemand een keer zoiets gedaan en kan hij / zij mij voorzien van info? Graag!!!

Groeten,

Gerwin

Een heel mooie route is de Tour du Cervin. Ik heb deze zelf nog niet gedaan, maar ik zou hem wel zeer graag doen. Zelf heb ik al (prachtige) trektochten gedaan in de Val d’Hérens, Wallis. De mooiste route die ik heb gedaan vertrok vanaan de stuwdam de Grande Dixence en ging via de volgende hutten Cabane de Prafleuri, Cabanes des Ecoulais, Cabane de Dix, Cabane de Vignettes (stijgijzers en dergelijke zijn hier wel vereist), la Gouille, Cabane de Bertol (awederom deels over een gletsjer) om tenslotte naar Evolène terug te stappen. Ik weet niet of dit ook tot de mogelijkheden behoord voor u, om ook gletjsertochten te maken op weg naar sommige hutten, of dat u dit liever vermijdt, want dan zou een tocht als deze al niet gaan.
Zeer mooie routes zijn er ook te vinden in de regio Zermatt, waar zeer vele hutten relatief dicht bij elkaar liggen, en die allen te bereiken zijn zonder stijgijzers e.d.

Om zelf een route uit te zetten geraak je al een heel eind ver als je gewoon naar de website van een bepaalde hut, waar je graag naar toe zou willen gaan, gaat. Op zulke sites staat altijd hoelang je er vanuit een bepaalde plaats over stapt om daar te geraken en oe moeilijk het pad al dan niet is. verder is daar ook te vinden welke andere hutten in de buurt te bereiken zijn, en hoelang dit duurt vanuit deze hut. Met die informatie is het al goed mogelijk om zelf een trektocht in elkaar te steken. Een bezoek aan een alpenclub in de buurt kan ook ten zeerste helpen. Daar zijn normaal gezien steeds uitstekende boeken te vinden met allerhande uitgestippelde trektochten in (deze zijn vaak ook wel in gewone bibliotheken te vinden). En als je toch zelf je tocht volledig wil regelen zijn daar ook altijd goede kaarten te vinden. Bij die alpenclubs kan je ook altijd terecht met allerhande vragen hieromtrent.
Ik hoop dat ik hiermee iet of wat heb kunnen helpen.
Koen

Hallo Koen,

Bedankt voor je antwoord! Heb je deze routes wandelend gedaan of met tourski’s?

Groeten,

Gerwin

Ik heb deze gewoon gewandeld.
Als je trouwens zo’n tourski-tocht wil maken, is het echt wel aan te raden om eens bij de Nederlandse Alpenclub (of bij een andere club) te rade te gaan. Op die manier is het zeker het eenvoudigst om een tocht uit te stippelen die dan ook zeker haalbaar is.
Groeten, Koen.

Plaats een reactie