Softshell jas kiezen

Beste iedereen,

Ik ben nieuw op dit forum, maar met een keer of 10 op wintersport te zijn gegaan niet volledig nieuw met wintersport vakanties. Na al die keren wintersport is het echter tijd voor wat nieuw materiaal. Qua kleding ben ik gefocused op een drie-lagen systeem; een onderlaag, tussenlaag en bovenlaag.

Nu heb ik wat twijfels bij de keuze van een softshell jas als bovenlaag. Ik weet dat deze jas ademend, winddicht en waterafstotend moet zijn. Ik twijfel echter over de volgende twee:

Ik kan mij zo voorstellen dat de Arc’teryx beter wordt geacht, maar ik vind deze eigenlijk net iets te duur. Zeker omdat ik de Wolfskin jas voor 85 euro kan vinden bij andere webshops.

Wat denken jullie? Voldoet de Wolfskin jas ook en hoe verhoudt deze zich t.o.v. de Arc’teryx jas? Het gaat om een wintersport vakantie begin maart naar Ischgl. Hopelijk kan iemand mij hierbij adviseren, meningen zijn ook welkom!

Bij de Arcteryx betaal je voor lichtgewicht, afwerking, hoeveelheid technologie per gram. Als dat echt heel belangrijk is, moet je voor die jas kiezen. Als dat niet heel belangrijk is (wat voor mij het geval zou zijn tijdens wintersport), dan zou de Jack Wolfskin ook prima volstaan.

Mijn ervaring is bij softshell echter wel dat ik het toch veel sneller warm heb en zweterig ben dan als ik een hardshell draag. Dus als dat de overweging was om softshell te kopen, dan is dat niet per se de ideale oplossing.

Wat is je budget en wat voor jas wil je? Softshell of hardshell? Overjarig is er ook nog voldoende te vinden lijkt mij, diverse webshops hebben nog wel aanbiedingen lopen. Qua prijzen liggen de Arc’teryx en Wolfskin ook mijlenver uit elkaar.
Als je in lagen gaat werken kun je net zo goed voor een hardshell kiezen.

Zou ook eerder een HardShell overwegen.

May the ski force be with you !!

Dank voor jullie reactie Gigi en Marijnt! Ik heb jouw advies in acht genomen Gigi en ben gisteren de hele avond op zoek geweest naar hardshell jassen. Maar zoals mij eerder al was opgevallen zijn deze vaak wat prijziger dan softshell. Om daarbij op Marijnt terug te komen; ik wil rond de 200 euro uitgeven aan een bovenlaag. Dit maakt het bijzonder lastig, ben ik mijn bewust van.

Ik heb echter toch misschien iets gevonden, jullie meningen en/of die van anderen worden daarbij weer gewaardeerd:
https://marmot.com/products/details/minimalist-jacket…

Bovenstaande kan ik voor 167 euro vinden bij andere shops, dus dit lijkt een goede deal voor een Gore-tex Paclite jas?

https://www.duijvestein-wintersport.nl/atomic-m-treeline-2l-…

Ik heb de broek gekocht uit de dezelfde serie. Is zeer licht gevoerd en laag in gewicht. Vermoed dat de jas uit hetzelfde materiaal bestaat. Ik was verbaasd over de kwaliteit van het product.

May the ski force be with you !!

Staar je niet blind op hoe de plaatjes eruit zien en wat de specs zijn, maar pas ook verschillende jassen. Pasvorm is veelbepalend, tevens ook gewicht etc.
Bedoel je met bovenlaag alleen de jas, of ook de isolatie en thermische laag? Voor alleen de jas kun je met € 200,- wel een mooi jasje vinden lijkt mij! En met Gore Tex in de jas weet je in elk geval zeker dat het goed zit met de waterafstoting en hoe ademend de jas is, ik ben er fan van in elk geval.

Dank voor je reactie CJA. Jouw jas ziet er op het eerste oog ook interessant uit. Vindt het alleen lastig kiezen wat betreft deze mate van “ademend” is waar iedereen het over heeft. Iedereen zweert in dat opzicht dan ook bij Gore-tex jassen lijkt het. De Marmot jas die ik eerder heb gepost bestaat dus uit Gore-tex materiaal, maar is met 167 euro iets duurder dan die CJA heeft gepost met 110 euro. Is er iets te zeggen hoe die jassen zich t.o.v. elkaar verhouden?

N.a.v. jouw vraag Marijnt; die 200 euro betreft enkel mijn jas, dus niet de iso- en thermolaag.

Ik heb een bergans isogaisa gekocht voor €229 vorige week. Nu enkel nog opzoek naar een bijpassende broek.
Als je wat rondsurft zijn er wel koopjes te vinden.

Check bvb ekosport maar eens.

@Thomas1991

Er zijn veer prima hardshells van Goretex, Mammut Drytech, Dermizax, Hyvent en andere vergelijkbare membraan-materialen. Allemaal zijn ze waterdicht genoeg voor zelfs het naarste weer in de bergen, maar soms zijn het wandeljassen (waar bijvoorbeeld een sneeuwvanger of skipasvakje ontbreekt). Inderdaad is pasvorm erg belangrijk, zoals @Marijnt aangeeft. Als je heel slank bent en een maatje M zal het meeste wel goed passen, maar heb je moeite met het vinden van leuke deals (omdat de meest gangbare maten van overjarige modellen al weg zijn).

Ter inspiratie hier wat voorbeelden van volgens mij prima hardshell jassen binnen je budget:

https://www.sport-bittl.com/en/mammut-masao-jacket-men-dark-…
https://www.sport-bittl.com/en/bergans-sky-jacket-men-spring…
https://www.bever.nl/rab-charge-jas-acbgc52021?id_colour=120…
https://www.bever.nl/mammut-kento-jas-acbgc52073?id_colour=4…
https://www.bever.nl/jack-wolfskin-cumulon-jas-acbgc60026?id…
https://www.3s-ski.de/marmot-big-mountain-jacket-lagen-shell…

*bericht bewerkt door GiGi op 27 sep 2016 11:50

Waar je rekening mee moet houden is dat materialen van de ‘lichte’ regenjassen gevoeliger zijn voor schade wanneer je een keer een stuiter maakt. Met een softshell kun je prima skiën / boarden of je moet zo fanatiek zijn dat je ook in de stromende regen naar buiten gaat.

Als je toch voor een hardshell wilt gaan en het 3-lagen systeem ook nog toe wilt passen, koop dan GEEN jas waar een voering in zit.

Nog even voor alle duidelijkheid een jas ‘ademt’ niet :-)

When life gets too complicated.... SKI

Mijn ervaring is bij softshell echter wel dat ik het toch veel sneller warm heb en zweterig ben dan als ik een hardshell draag. Dus als dat de overweging was om softshell te kopen, dan is dat niet per se de ideale oplossing.

GiGi op 26 sep 2016 19:18

Say what??? Waarschijnlijk is dit een appels en peren vergelijking. Je hebt vele soorten soft-shells en vele soorten hard shells. In principe heeft een vergelijkbare soft-shell een beter adement vermogen, dus een minder zweterig gevoel geven. Maar als je een fleece achtige soft-shell neemt zal deze warmer zijn dan een dunne hard-shell…

Click. Click. Peace

Dan heb ik verkeerde producten. Ik heb het niet over mijn dikke softshell, maar over een hele dunne, van Millet geloof ik. Maar goed, dat is mijn ervaring dus. Ik heb ook nog ooit een superlichte gehad, maar daar kwam de wind gewoon doorheen, dus kreeg ik het koud. Niet de bescherming die ik zocht. Met een hardshell (3L in mijn geval) heb ik nooit problemen gehad met vocht, oververhitting of juist dat de wind er doorheen kwam, vandaar dat ik het aanraadde.

@GiGi Ik heb toch echt de tegenovergestelde ervaring. Om een voorbeeld te noemen, vanmorgen nog ge-MTBt met een fijne softshell, ik zou echt zijn overgekookt in een hard-shell. Met toerskiën ook vaker een soft-shell aan (omhoog) dan een hard-shell omdat het gewoon zoveel relaxter is.

Maar om antwoord te geven op de topic starter ik zou wel een van de merken kiezen die bijvoorbeeld @GiGi genoemd heeft dat zijn goede merken en die weten hoe ze goede jassen moeten maken. Rond de 200 euro kun je prima jassen kopen.

Click. Click. Peace

Bedankt iedereen voor de reacties. Ik kan niet op iedereen reageren, maar ik heb al het advies meegenomen en/of sites bekeken naar jassen.

Bergzeit.nl was een goeie site Marijnt. Ik heb al tientallen sites bezocht maar deze was voor mij nog nieuw en met een groot aanbod hardshell jassen. Ook met merken genoemd door jou Gigi. Mijn “probleem” is wel dat ik maat M nodig heb met 1,82m @75kg. Veel van de jassen in uitverkoop zullen dus voor mij niet geschikt zijn.

Met behulp van jullie tips en de Marmot Shell jas die ik zelf eerder had gevonden, heb ik nu een aantal jassen gevonden die ik mooi vind en goede specificaties lijken te hebben.

https://www.bever.nl/rab-charge-jas-acbgc52021?id_colour=120…

https://marmot.com/products/details/minimalist-jacket…

https://www.bergzeit.nl/vaude-cyclist-jacke-blue-sapphire-s/…

https://www.bergzeit.nl/mammut-trovat-hs-hooded-jas-marine-s…

https://www.bergzeit.nl/salewa-fanes-melange-ptx2l-jacke-dar…

(Dank aan Gigi en Marijnt)

Wat denken jullie? Ik begrijp dat het lastig oordelen is zo over internet, maar:

  • wat zouden jullie zo kiezen?
  • en zitten er jassen tussen die ik absoluut niet zou moeten kiezen? Of die jullie absoluut niet zouden kiezen.

Die Salewa zou ik niet kiezen. Dat is een midlayer denk ik. Niet waterafstotend en vooral warmte-isolatie. Een soort donsjasje, maar dan niet van dons. Kijk maar eens naar het gewicht in vergelijking met die andere jassen, die wel een waterafstotende buitenlaag hebben. Is een heel ander kaliber jas.

De Marmot is mooi, maar in Europa lastig te krijgen, en ook niet voor 200 dollar vermoed ik. Dus tenzij je die ook in een EU-winkel kan kopen, denk ik dat die alles bij elkaar duurder zal uitvallen.

Die Rab valt heel smal denk ik, gezien de snit. Kan zweterig zijn. Zou ik eerst even passen bij Bever.

When life gets too complicated.... SKI

Het is inderdaad geen midlayer. Maar in lastiger omstandigheden zou ik hem niet dragen. Waterdichtheid 2/5…

De andere jacks zijn dan betere opties denk ik.

Die Rab valt heel smal denk ik, gezien de snit. Kan zweterig zijn. Zou ik eerst even passen bij Bever.

GiGi op 27 sep 2016 14:08

Bij een goede jas heeft de strakke snit weinig te maken of het zweterig is. Door een strakkere snit zal een goede jas zelfs sneller en beter gaan ademen, dan als deze te los zit. Want je komt eerder op het verdampingspunt waar de jas gaat ademen. Dus beter een goede sportieve snit dan een lossere snit, voor het ademende vermogen dan ;-)

Uit dit rijtje zou ik kiezen uit de:

  • Mammut (goede no-nonsense behoorlijk slijtvaste waterdichte jas)
  • Marmot (Goede jas, modern paclite is erg goed, maar let op niet al te slijtvast)
  • Rab (Mooie stevige jas en als de snit goed is ook erg mooi gesneden)
Click. Click. Peace

Bedankt iedereen voor de tips, ik ga de Marmot jas bestellen en kijken hoe deze bevalt. Blijft een mooie jas vind ik en heb het idee dat ik meer dan voldoende kwaliteit krijg t.o.v. de 167 euro die deze kost.

Waar hier niet naar wordt gevraagd, maar wel van belang is als je voor de Marmot (Gore Tex Paclite) jas kiest, is of je een rugzak draagt tijdens het skiën. Zoals @Rogier aangeeft is die jas niet erg slijtvast. Als je dus een rugzak draagt, en deze kan nogal op en neer gaan wanneer je aan het skiën bent, doet dit de jas vooral op je schouders en rug een stuk sneller slijten. Dit zullen dus de plekken worden waar de jas snel zal gaan lekken mocht je door de regen moeten.
Wat ikzelf ook belangrijk vindt bij het uitzoeken van een jas waarin wordt bewogen, zijn de ventilatie mogelijkheden. Die Marmot jas is een prima jas maar je kunt niet een ritsje open zetten onder je armen om de eventuele overtollige hitte kwijt te raken.
Gore Tex Paclite is ontwikkeld om lichtgewicht te zijn, de naam zegt het al, en dus eigenlijk onderin je rugzak te fungeren als een nood jasje voor veel wind of regen, maar niet zozeer om deze met eventuele bepakking uren aan een stuk te dragen.

Mocht je dus skiën met een rugzak, dan zou ik je toch eerder een softshell (eventueel ook met ritsen onder de oksels) of een kwalitatief zwaardere hardshell adviseren (een ander type Gore Tex of een ander merk).

Succes met je zoektocht ;)

Je hebt me toch aan het twijfelen gekregen Sjors, wellicht maar beter ook. Rogier gaf al aan dat de Marmot jas waarschijnlijk niet erg slijtvast is, maar ik stond toen nog niet zo stil bij de gevolgen. In reviews van de jas staan namelijk soortgelijke verhalen met alle gevolgen van dien (voornamelijk dat de jas niet meer waterdicht is na verloop van tijd)

Ik heb nu een goede deal gevonden denk ik en deze ga ik zeker aanschaffen. Namelijk een Mammut jas 2,5 laags Gore-tex voor 154,10 euro. De bestelling is op een andere site dan Mammut gedaan, maar het gaat om deze jas: https://www.mammut.ch/BX/en_BX/B2C-Kategorie/Men/Jackets-and…

Prima jas die je ook in Nederland tijdens regen goed zal beschermen. (En mooiere snit dan de Mammut die je eerst had gevonden) En steviger dan paclite!

Click. Click. Peace

Prima jas die je ook in Nederland tijdens regen goed zal beschermen. (En mooiere snit dan de Mammut die je eerst had gevonden) En steviger dan paclite!

Rogier op 28 sep 2016 11:15

@Rogier Die Mammut (https://www.mammut.ch/BX/en_BX/B2C-Kategorie/Men/Jackets-and…) is ook Gore-Tex Paclite, maar toegegeven het is een mooie snit.
@Thomas1991 Die Marmot en de Mammut zijn gelijkwaardige jassen en wat je leest in de reviews gaat niet over de waterdichtheid, maar over de waterafstotendheid en dat zijn toch echt 2 verschillende dingen.

When life gets too complicated.... SKI

@Alex Oeps daar had ik even overheen gekeken ;-) Inderdaad! Let wel op dat het moderne paclite een stuk sterker is (geldt voor alle merken) dan het oude paclite van pak hem beet 6-7 jaar geleden. Hou daar rekening mee met internetonderzoek.

Verder is goed onderhoud en goed wassen ook erg belangrijk om een jas lang waterdicht en zelfs waterafstotend te houden.

*bericht bewerkt door Rogier op 28 sep 2016 11:43

Click. Click. Peace

@Rogier Ik heb alleen ervaring met de toenmalige Paclite shell en daar was ik geen fan van. Niet zozeer vanwege de duurzaamheid, maar omdat de afvoer van transpiratievocht zeer matig vond. Nu zweet ik als een otter, dus het was enigszins voorspelbaar :-)

When life gets too complicated.... SKI

Van de oude paclite was ik ook echt geen fan. Veel merken (alle) zijn er ook een tijdje mee gestopt. De nieuwe paclite is echter heel erg veel beter, erg goed zelfs. Ik denk dat het niet heel slim is van Gore om voor dit materiaal dezelfde naam te gebruiken.

Click. Click. Peace

Hallo allemaal,

Ik las net even snel alles, maar, misschien een beetje domme vraag, wat is het verschil tussen hard en softshell? Ik ben een vrouw, klein en slank en wil ook een nieuwe jas kopen. Wat draag je onder zo’n jas? Ik had altijd een donzen jas, maar die was niet water dicht. Daaronder draag ik een fleece, een ski ondergoed trui en soms een hemd. Is dat genoeg voor onder de hierboven genoemde jassen?

@Astrid71 De termen softshell en hardshell hebben niets te maken met de isolatiewaarde van een jas. Deze termen gaan om de waterdichtheid en ademend vermogen van een jas. Helaas zijn er geen echte regels wat een softshell mag heten en wat een hardshell mag heten.

In principe zijn de hardshells de echte regenjassen en zijn softshells de winddichte en bijna waterdichte jassen. Sommige softshells zijn verre van waterdicht en andere kunnen prima een flinke bui aan. Dus dat is lastig vergelijken. In principe horen softshells beter te ademen dan hardshells. Maar de beste hardshells ademen vaak beter dan goedkope bijna waterdichte softshells. Een goede softshell is een prima wintersportjas omdat ze meer dan sneeuwdicht zijn.

Een dunne regenjas (hardshell) of softshell zal altijd kouder zijn dan een donsjas. Als ik mijn skijas, hardshell zonder isolatie draag dan heb ik daar op hele koude dagen een dun donsjasje onder, een fleece en een thermoshirt. Op warmere dagen gaat de dons eronderuit en op nog warmere dagen zelfs het fleece of komt er een dunnere fleece onder.

Donsjassen zijn in principe (enkele uitzonderingen daargelaten) niet waterdicht omdat ze gemaakt zijn voor koude dagen, en dan regent het niet maar sneeuwt het. Is het idee.

Click. Click. Peace

Van de oude paclite was ik ook echt geen fan. Veel merken (alle) zijn er ook een tijdje mee gestopt. De nieuwe paclite is echter heel erg veel beter, erg goed zelfs. Ik denk dat het niet heel slim is van Gore om voor dit materiaal dezelfde naam te gebruiken.

Rogier op 28 sep 2016 12:33

Wat wel grappig is is dat op de site van Gore-Tex er alleen gesproken wordt over Gore-Tex, Gore-Tex Pro en Gore-Tex Active technologies. De verschillen tussen die 3 zijn voor mij wel helder, maar waar die Paclite variant dan in past is mij een raadsel gezien het feit dat de liner een coating is en geen stof.

When life gets too complicated.... SKI

Plaats een reactie