Hetzelfde, maar dan anders

Het werd tijd om ook eens een account aan te maken en ik zal direct binnenkomen met een vraag voor jullie :)

Zoals zovelen ben ik op zoek naar een nieuwe set skis, echter heb ik wel een redelijk idee waar ik naar op zoek ben. Ik heb zelf wat achtergrond van skihardware, maar ben eens benieuwd naar jullie ervaringen en/of bevindingen.

Mijn profiel:
178cm, 66kg en een gevorderde skier. (24 jaar)

Ik ben op zoek naar de heilige graal onder de skis, de allmountain die alles kan (jah zoals iedereen dus) :D Ik weet echter zelf dat dit niet bestaat en op enkele vlakken is een compromis dan ook geen probleem. Omdat ik zelf redelijk licht ben hoeft de ski geen echte charger te zijn, mijn skistijl is ook niet continu met mach 10 van de berg knallen. Bochten lang en kort afgewisseld, gesneden en geslipt afhankelijk van het terrein met een neiging naar korte geslipte bochten. Sprongetje hier en daar laat ik ook niet liggen.

De vereisten:
±95mm onder de voet
Full sandwich
Iets of wat camber id ski
Twintip (of semitwin)
Speels, maar capabel

Ik heb al op redelijk wat skis gestaan en momenteel ski ik meestal op een AR7, maar deze is iets te slap geworden (+ niet helemaal bedoeld waarvoor ik hem momenteel voor gebruik). Ook tegen de muur staat een Kastle MX78, maar die wordt eigenlijk bitter weinig gebruikt. Slalomskis kunnen mij wel bekoren voor een dagje, maar vind ze niet polyvalent genoeg. Vandaar ook de keuze om naar iets breder te gaan dan een pistelat, maar net iets steviger dan een freestyle lat.

Momenteel heb ik twee serieuze kandidaten en een waslijst van outsiders.

–> NORDICA SOULRIDER (134-97-124)

null

–> BLIZZARD REGULATOR (127-94-113)

null

Nog op de lijst staan bv:
-Nordica enforcer (iets te breed, de smallere versie lijkt mij volgens de blistergearreview iets te stevig)
-Völkl Kendo (redelijk smal)
-Faction Prodigy
-K2 Pinnacle 95

Heeft er iemand van jullie ervaring met bovenstaande skis of opmerkingen? Ik hoor het graag :)

Grtz

De Kendo en de Pinnacle zijn geen twintip. Hebben hooguit heel lichte tail-rocker, maar echt switch rijden is er niet bij denk ik.

De Soulrider is heerlijk. Stabiel maar licht, kan zeker hoge snelheden aan, maar doet het ook al lekker op cruising speed. Alternatief is misschien nog Atomic Vantage Theory (overjarig). Ik vond diens bredere broertje met metaal (Ritual) echt heerlijk in elk terrein (in park geen idee, kom ik nooit); ik vermoed dat de Theory qua gevoel erg in de buurt komt.

De Kendo en de Pinnacle zijn geen twintip. Hebben hooguit heel lichte tail-rocker, maar echt switch rijden is er niet bij denk ik.

De Soulrider is heerlijk. Stabiel maar licht, kan zeker hoge snelheden aan, maar doet het ook al lekker op cruising speed. Alternatief is misschien nog Atomic Vantage Theory (overjarig). Ik vond diens bredere broertje met metaal (Ritual) echt heerlijk in elk terrein (in park geen idee, kom ik nooit); ik vermoed dat de Theory qua gevoel erg in de buurt komt.

GiGi op 28 sep 2016 22:34

Hi Gigi, bedankt voor de info. Kendo is nog wel een semitwin, maar het ging er vooral over een een categorie te schetsen die bij mij voorkeur aanleunt.

Van de soulrider hoor ik echt veel positiefs, heb jij er lang opgestaan?

Met Atomics heb ik zelf niet veel ervaring behalve een smoke Ti waar ik eens een uurtje of twee mee doorgebracht heb en dat vond ik maar niets. Is de vantage 95 tegenwoordig de vervanger van de Theory?

op de Soulrider heb ik maar een paar runs gemaakt, maar ik heb wel een seizoen rondgecrossed op zijn niet-twintip broer de Hell & Back. De Kendo is echt geen semi-twin (niet zoals de Soulrider, Regulator of Theory dat zijn). Check deze video maar eens:

De versies van 2014-2015 en eerder hadden helemaal een flat tail.

De nieuwe Vantage-serie is geen schim van de oude. Niet aan beginnen.

(Ja, ik weet dat de nieuwe Vantage-ski’s heel positief uit allerlei reviews komen, maar ik vergelijk ze met andere ski’s die ik heb geskied en vind dat ze ten opzichte van die andere ski’s tekort schieten op eigenlijk elke eigenschap.)

Ook opvallend is dat die kendo door heel wat pisteurs gebruikt wordt, dus dat die polyvalent is kan ik echt wel geloven. Misschien wat minder speels dan enkele andere hier vernoemde skis.

Ik heb mijn AR7’s nog die ik kan afraggen in het park, dus het is niet echt een dwingende vereiste dat een allmountain echt goed is in het park. Uiteindelijk ga je je ski toch enkel bot skiën in het park. Wel belangrijk is dat de ski een goed platform heeft voor wat airtime.

Jammer genoeg zijn dit bijna allemaal ski’s die in België of Nl niet te testen zijn. Ergens back to back testen in de alpen lijkt mij ook niet zo heel vanzelfsprekend.

Ook opvallend is dat die kendo door heel wat pisteurs gebruikt wordt, dus dat die polyvalent is kan ik echt wel geloven. Misschien wat minder speels dan enkele andere hier vernoemde skis.

Ik heb mijn AR7’s nog die ik kan afraggen in het park, dus het is niet echt een dwingende vereiste dat een allmountain echt goed is in het park. Uiteindelijk ga je je ski toch enkel bot skiën in het park. Wel belangrijk is dat de ski een goed platform heeft voor wat airtime.

Jammer genoeg zijn dit bijna allemaal ski’s die in België of Nl niet te testen zijn. Ergens back to back testen in de alpen lijkt mij ook niet zo heel vanzelfsprekend.

powwaah op 29 sep 2016 20:17

‘Polyvalent’ hoeft natuurlijk niet per se twin-tip te betekenen. Er zijn heel veel heel goede ski’s in de categorie waarin je zoekt.

Bij mijn weten kan je echt alleen goed testen op een testweekend. Vorig jaar heb ik er een heleboel geskied in de categorie 85-90 mm: https://www.wintersport.nl/forum/topic/210109

Voor test-events dit najaar in de Alpen, zie hier: http://gigiski.com/testmogelijkheden-najaar-2016/

Ook opvallend is dat die kendo door heel wat pisteurs gebruikt wordt, dus dat die polyvalent is kan ik echt wel geloven. Misschien wat minder speels dan enkele andere hier vernoemde skis.

Ik heb mijn AR7’s nog die ik kan afraggen in het park, dus het is niet echt een dwingende vereiste dat een allmountain echt goed is in het park. Uiteindelijk ga je je ski toch enkel bot skiën in het park. Wel belangrijk is dat de ski een goed platform heeft voor wat airtime.

Jammer genoeg zijn dit bijna allemaal ski’s die in België of Nl niet te testen zijn. Ergens back to back testen in de alpen lijkt mij ook niet zo heel vanzelfsprekend.

powwaah op 29 sep 2016 20:17

‘Polyvalent’ hoeft natuurlijk niet per se twin-tip te betekenen. Er zijn heel veel heel goede ski’s in de categorie waarin je zoekt.

Bij mijn weten kan je echt alleen goed testen op een testweekend. Vorig jaar heb ik er een heleboel geskied in de categorie 85-90 mm: https://www.wintersport.nl/forum/topic/210109

Voor test-events dit najaar in de Alpen, zie hier: http://gigiski.com/testmogelijkheden-najaar-2016/

GiGi op 29 sep 2016 20:35

Natuurlijk hoeft dat niet twin te zijn, maar mijn voorkeur gaat er wel naar uit. Ik zoek ook echt wel +90mm voor een nieuwe ski.

Qua testweekends, ik heb dit najaar geen tijd/vakantie meer. Maar mss kan ik in december fzo wel eens een weekendje weg en dan zou ik graag eens die soulrider proberen. Vanaf januari kan ik weer wat meer vrije dagen inplannen :D

Plaats een reactie