Snowboardkeuze voor licht gevorderde ~10 jaar/weken ervaring

Het was 2006, met een (laag) studentenbudget kocht ik mijn eerste snowboard, een Nitro Resistance 155cm met Burton Mission bindingen. Dat ding heeft me enorm veel plezier gebracht, ook al klapperde hij soms alle kanten op, plezier was er niet minder om. Tegenwoordig heb ik het skiën ook weer opgepakt, afhankelijk van de groepssamenstelling en sneeuwcondities kies ik voor skiën of snowboarden. Komend jaar ga ik een weekendje snowboarden en dan leek het mij wel fijn om nieuw materiaal te hebben, dus alvast vanmiddag hele fijne schoenen gekocht, voornamelijk omdat ze heel goed aansluiten bij mijn (ietwat smalle) voeten; K2 Maysis. Omdat het snowboarden toch een beetje voor “erbij” is (ivm gezinsuitbreiding zal ik komende jaren met name skiën), ben ik op zoek naar een degelijke set waar niet de hoofdprijs voor betaald hoeft te worden. Het liefst zou ik mijn oude Burton Mission bindingen erop willen monteren, mits dit in lijn is met het board.

Nu kwam ik de K2 Turbo Dream tegen, iemand die iets kan zeggen over dit board? Is dit een mooie combinatie met de Missions? Ik zat zelf te denken aan lengte 161. Verder kwam ik op dit forum de Lib Tech Travis Rice HP / T.Rice Pro tegen, qua specs leek die ook wel goed. Qua prijs alleen wat minder…

Verdere info:

  • ~70kg
  • 1.78m
  • Met name op de piste te vinden, af en toe off piste, af en toe klein sprongetje, nooit in het park

Hopelijk kunnen jullie mij een goede richting geven :).

*bericht bewerkt door Saalbach2015 op 25 okt 2016 22:38

De K2 Turbo Dream is er niet in 161, dus dat zal lastig worden. Volgens de site van K2 is de 162 vanaf 68+kg, dus dat lijkt me wel veel board voor je lage gewicht. Lijkt me dat je beter de 159 versie kunt nemen.

Verder lijkt het qua specs wel aan te sluiten met wat je zoekt, zelf nooit gereden.

PS: Kan zijn dat je de K2 ULTRA Dream bedoelt, die is er namelijk wel in 161.

Als het board vanaf 68 kilo is en jijzelf 70 kilo weegt dan zal het zoals hierboven aangegeven wordt best weleens hard werken kunnen worden.

Je hebt mazzel. Op dit moment zijn er genoeg testavonden om eens wat boardjes en verschillende lengtes te proberen.

*bericht bewerkt door Jeroen6 op 26 okt 2016 09:29

If there is no park, open your eyes - the mountain is a natural one.

Om precies te zijn weeg ik 68kg, sinds ik fanatiek ben gaan hardlopen zijn er weer wat kg’s afgegaan ;).

Misschien is 159 dan inderdaad beter, zeker ivm de overstap van 155. Ik ben in mijn zoektocht nog de Burton Flight Attendant 14/15 tegengekomen, die valt vooral op vanwege het mooie design… (imo). Ik hoef geen blote dames (meer) op het snowboard, maar verder maakt de print eigenlijk weinig uit, maar als het snowboard aansluit bij mijn wensen is dat natuurlijk wel leuk.

Ik ga ook zeker wat testen komende weekenden.

Mijn board short-list:

  • K2 M Turbo Dream
  • Burton Flight Attendant
  • Flow mavarick

Allemaal neigen ze naar all-mountain/hybride.
Dank voor het meedenken!

*bericht bewerkt door Saalbach2015 op 26 okt 2016 23:12

Alle drie de planken zijn nou niet bepaald geschikt voor hetgeen je er mee wilt gaan doen. Zo’n K2 en de TRS lijken ook totaal niet op elkaar, dus het lijkt me verstandig om eerst te kijken wat voor boardje het beste bij je past. Waarschijnlijk zal je je dan het prettigst gaan voelen op een allmountain plank uit het middensegment van rond de 155. Erg verstandig om eens een testdag te gaan bezoeken en wat verschillende planken te gaan testen. Als je dan een beetje weet in welke richtig je het zoekt, kunnen we je hier zinnig verder helpen! ?

Hier kan je trouwens wat meer informatie vinden, wat je zou kunnen helpen bij de speurtocht
https://www.wintersport.nl/weblog/bericht/314437/de-beste-fo…

*bericht bewerkt door Sneeuwbaard op 26 okt 2016 23:22

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

Het is ook gewoon zeer moeilijk om bij een snowboard uit te komen, aangezien je meerdere stijlen leuk kunt vinden. En daarbij lijken veel boards ook nog eens op elkaar.

Het lijkt dat de topic starter gewoon een overjarig(goedkoop) boardje wil kopen, omdat het voor erbij is. Dan heb je uiteraard iets minder keuze, zeker in deze periode.

En dan lijkt mij een K2 Turbo Dream een goede keuze. Zo’n Travis Rice is wel een flink agressief board, dus lijkt me iets minder geschikt voor jouw gebruik. Zeker als je rustiger aan board met je vrouw/kinderen.

Uiteraard zou het beter zijn als je ook wat boards kunt testen.

Uiteraard zou het beter zijn als je ook wat boards kunt testen.

Jeroen999 op 27 okt 2016 09:32

En dat kan ook bij o.a. Snowworld Zoetermeer: http://www.snowworld.com/nl/Skibaan/Evenementen

Testavonden op 25 november, 2 en 9 december. Andere banen hebben vast ook van dat soort avonden.

Los van die avonden kan je in Zoetermeer en Landgraaf ook via Duijvestein boards testen. Misschien niet alle modellen, maar wel alle types (grofweg).

En dan lijkt mij een K2 Turbo Dream een goede keuze.

De K2 vond ik maar een dood aanvoelende plank, die met een beetje snelheid zijn grip niet vast wist te houden. Ook totaal niet koersvast als je wat krachtiger gaat boarden, dus wat mij betreft nou niet een plank om lekker te gaan cruisen met de vrienden.

Het wordt van mijn kant een beetje een grijs gedraaide plaat, maar mij schiet in zo’n geval altijd de Jones Mountain twin of mijn persoonlijke favoriet, de Rossignol One Magtek te binnen. Planken waar iedereen eigenlijk wel z’n draai op weet te vinden.

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

De bedoeling is om het snowboard te gebruiken om met gezinvakanties af en toe solo naar beneden te knallen, of weekendjes met vrienden. Vandaar dus liever niet de hoofdprijs. Ik denk dat ik meer op techniek board dan met kracht, dat is er door de Franse leraren wel goed ingestampt!

Jones Mountain twin lijkt me bij nader inzien toch te licht board, zonder mijn niveau te overschatten denk ik dat ik die plank snel “zat” zal zijn. Ofwel dan kan ik net zo goed mijn huidige gebruiken. (Nitro Resistance van 2006: “Camber: Positive / Traditional If you love riding in all conditions and terrain, you’ll love the new Nitro Resistance. A progressive sidecut and sidewall construction make this board versatile. With a Powercore and a directional flex, this board is stable and smooth”). Bij nader inzien blijkt dus ook een “Camber” te zijn, volgens mij werd daar toen niet echt onderscheid in gemaakt.

Testen in Snowworld is een goed idee, alleen is mijn ervaring dat op zo’n relatief platte piste alle boards goed te besturen zijn, ik weet pas hoe iets voelt na een stevige rode of zwarte afdeling.

*bericht bewerkt door Saalbach2015 op 30 okt 2016 17:17

Misschien is een ouder model Rossignol One Magtek wat voor je. Een echte alleskunner, en wanneer je een model van 2 jaar oud pakt heb je hem al rond de 300,- Door de magtek technologie heb je zelfs op ijzige pistes gewoon goede grip, en door zn bredere tail is hij zelfs off-piste heerlijk.

Born to Ride

Natuurlijk komt zo’n indoor baan iet i de buurt van het echte werk. Maar het geeft wel degelijk een goede indruk, je voelt echt duidelijk verschil tussen boards. Ik had dat destijds in ieder geval wel. Zeker als je in die paar korte afdalingen doet wat je normaal ook zou doen incl kleine sprongetjes enz

Let it snow, let snow, let it snow!

Ik heb inmiddels bij snowworld 2 boards getest: Bataleon Goliath (157) en Lib Tech HP (158 dacht ik). Eerst op de Bataleon, wat een heerlijk board! Voelt als mijn oude board, maar dan stabieler en iets “makkelijker”, dwz hapt minder. Heerlijk bochtjes rijden zoals ik gewend ben zowel op snelheid als langzaam. Dan de Lib Tech… Ik moest enorm wennen aan de hybride vorm, op lage snelheid kon ik hem lastig onder controle krijgen, eenmaal op snelheid evenaart deze de Bataleon qua bochtenwerk, misschien zelfs wel wat fijner.

Conclusie: ik neig toch weer naar een camber. Vraag me nu alleen af hoe de Jones Aviator rijdt tov de Goliath, iemand een idee?

Toevallig afgelopen vrijdag de Goliath en de Aviator gereden in Snowworld. Persoonlijk vind ik de Bataleon helemaal drama. 0,0 grip als je rustig een bocht wilt maken. En met rustig een bocht maken wil ik nog steeds snijden. Vond het doodeng de eerste afdaling. Daarna de Bataleon iets meer op z’n kant gereden en dan reageert hij als een gewoon camberboard en gaat goed de bocht om. Nou waren ook de bindingen niet naar mijn zin maar dat is een keuze van de importeur. Veel te slappe bindingen met een niet verstelbare highback.
De Aviator stuur vanaf de eerste bocht goed en direct in en naarmate je meer in het board stopt krijg je er ook meer voor terug. Dat mist de bataleon heel erg vind ik. Hoe hard je ook je best doet, er gebeurt gewoon niks. De Aviator wil elke bocht versnellen. Echt een knalplank voor de gevorderde rijder. Wil je op de Aviator lekker kunnen rijden dan ontkom je er haast niet aan om ook aan je techniek te gaan werken.

Heb helaas de Lib Tech niet getest dus kan geen mening geven hoe dat board zich houdt tussen deze 2 boards.

En om over jouw mening van het indoor testen te discussiëren. Je kan juist indoor heel goed voelen wat de verschillen zijn tussen de diverse boards. Dit omdat de omstandigheden continu het zelfde zijn.

Übung macht den meister!!!

Ik vind het lastig te bepalen hoe technisch ik rijd, volgens mij stop ik er aardig wat techniek en kracht in (relatief stevige benen). Maar het is lastig om je eigen techniek te bepalen. Wel gebruik ik (onbewust) de camber bij het ingaan van de bocht door de knieën een tikje naar elkaar te buigen. Alleen die lib tech kreeg ik matig onder controle.

Ben nu bij de Jones Explorer 159 uitgekomen, weliswaar hybride, maar toch camber tussen de benen en ik denk dat 159 goed zou moeten passen om het board iets stiffer te krijgen op de piste. Park kom ik nooit.

*bericht bewerkt door Saalbach2015 op 25 dec 2016 02:24

De Aviator is véél meer een board om de hele dag op rond te rijden dan de TRS HP is. De Goliath vond ik net zoals RFKANGOO geen prettig board, maar als deze jou wel bevalt, zie ik geen reden er niet voor te gaan. De Goliath en de HP hebben in vergelijking met de Aviator beiden wel meer input nodig om lekker op rond te rijden. Je moet voor jezelf bepalen of je dat de hele vakantie op kunt brengen.

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

Uiteindelijk - na het lezen van wat reviews - de Jones Explorer 159 gekocht (model 15/16). De doorslag gaf de review van Goodride.com tussen Jones MT Twin, Aviator en Explorer. En de prijs (Euro 300). Lengte 159, omdat ik hem straks met mijn gezinsvakanties toch met name gebruik zodra er een verse poederlaag op de pistes ligt. (dan heeft snowboard de absolute voorkeur boven de latten).

Komende week maar ns naar Snowworld om te testen, half januari voor het “eggie” in de Alpen.

Allemaal bedankt voor het meedenken!

*bericht bewerkt door Saalbach2015 op 25 dec 2016 15:29

Plaats een reactie