Met welke auto naar wintersport???

Ik ben voor wintersport-reisjes meer van de Vito’s, Transporters, Transits etc. Lekker hoog, je zit lekker rechtop, lekker ruim en meest belangrijke; lekker uitgerust op plaats van bestemming. Vermogen ach… als je maar van a naar b komt. Het is maar een auto.

Een paar jaar geleden heb ik een tijdje in een Subaru Legacy (model eind jaren 90) rondgereden en moet zeggen dat het een superfijne auto was om mee de bergen in te rijden. AWD natuurlijk en winterbanden eronder, fantastische wegligging. Hij dronk wel een hele hoop.
Laatste jaren rijd ik met een volvo c30, ook prima auto voor de bergen, ook al is het maar 115pk en 1.6. En ik rijd op 1 tank tot aan het skigebied. Ook op de Duitse wegen rijd hij makkelijk mee met 150-160 km/h.

Ik vermoed dat je met alle relatief nieuwe auto’s prima tot op je bestemming raakt maar ik vind het toch fijner rijden op de snelweg met een wat “stevigere” auto zodat je niet het idee hebt dat je van de weg af geblazen wordt.

2 jaar geleden naar Flachau gereden met de Alfa Romeo MiTo QV samen met men broer en een vriendin. nu begrijp ik wel de stelling dat een grotere motor iets aangenamer is tegenover een klein motortje met een grote turbo. Maar desondanks dat de QV een 1.4 TB 4 cilinder heeft met 170 pk was dit toch een top auto om op de autobahn te cruisen. Het nerveuzere karakter tegenover een 2.0 diesel bijvoorbeeld is zeker aanwezig maar het is ook logischer omdat een benzine sowieso een betere gasrespons heeft. Maar je zet gewoon de cruisecontrol op en met nog geen 3000 toeren rijd je zo naar de sneeuw.

En nu zou je zeggen dat je het gevoel zou hebben om van de baan geblazen te worden maar met een schroefsetje en spoorverbreders plakt deze tegen de baan ondanks zijn 1250 kilo. en door het lage gewicht is het nogal gemakkelijk om met de snelle Duitsers mee te doen op het linkervak :)

En ik rijd zelf met een Alfa Romeo 159 1.9 diesel met maar een magere 120pk voor zijn 1605kg. nu ga ik voor de tweede keer met deze naar de sneeuw en ik moet zeggen het is een echte kilometervreter, wel als hij op kruissnelheid is want het optrekken gaat natuurlijk moeilijker. heel prettig om 1000km te rijden in de bestuurderszetel en dat desondanks het ietwat sportievere karakter. Alleen 2 volwassenen (>1.8m) op de achterbank kwijtraken is iets minder comfortabel. Maar voor de rest plakt ie tegen de baan op zijn Alfa’s :)

Volkswagen transporter met dubbele cabine, vaders rijdt en ik lang uit op de achterbank

Overigens gaan wij het dit jaar eens proberen met de Tesla, ipv de RS6. Benieuwd of dat bevalt, of dat ik de volgende keer toch liever de extra ‘brandstofkosten’ voor mijn rekening neem.

@DSvier Wat een heerlijke luxe lijkt me dat toch, als je tussen zulke bolides kunt kiezen!

Enkele jaren gelden met z’n tweeën in een Toyota Aygo naar Finkenberg(voorbij Mayrhofen) geweest.
Was toen auto vd zaak, rijd prima(binnen NL en niet te veel snelweg), zat toen setje winterwielen bij en mn vriendin had geen winterwielen onder haar auto, keze was toen makkelijk, 2 paar skies, 2 weekend tasjes in de auto en gaan.
van de heuvel af met de wind in de rug reed ie 140(veel harder wil je niet met zo’n ‘gebakje’, de bult op gin wat moeizamer, met een beetje terug schakelen ging het aardig.
laatste stukje omhoog tussen mayrhofen en finkenberg en die week de pas naar Gerlos ging wat moeizaam, maar we zijn er gekomen, gelukkig waren de wegen toen schoon, anders hadden we zeker sneeuwkettingen moeten leggen.
In de jaren daarna met een Golf 4 1.9 tdi, A4 2.0 benzine veel relaxter naar Oostenrijk gereden(wel enkele liters meer brandstof(door de hogere snelheid), maar dan kan je wel lekker aansluiten in de treintjes op de linker baan.

Over 2,5 week met onze ‘nieuwe’ auto een Avensis 2.0 maar eens kijken of we lekker kunnen cruisen op de Deutsche Autobahn, de fernpass zal ook geen probleem zijn, neem ik aan, als het koud is lekker de stoelverwarming aan!

Kortom, met elke auto kom je op je plek, met de 1 wat makkelijk en fijner dan de andere…

[quote]Wat is jullie commentaar als ik de stelling poneer.

Rob

Ik laat mij meestal rijden over de ijzeren wegen, in beweging gebracht door ettelijke 1000en paardekrachten en met snelheden die soms boven de 300kmh uit komen. Lekker relaxed, boek lezen, naar buiten kijkend en dit alles onder het genot van een biertje/wijntje of gewoon terwijl ik slaap met de volgende morgen een douche en ontbijt op de kamer.

Mocht het ijzeren paard niet beschikbaar zijn, of geen interessante oplossing bieden dan is het een bekende station van Zweeds fabricaat, aangedreven door een 2L zelfontbrander die zijn meer dan genoeg paardekrachten (zou het niet eens weten, vind ik ook niet zo belangrijk) via in 6 standen in te stellen tandwielen overbrengt op de winterbanden; op constante snelheid gehouden door een stukje electronica.

Rob

14 dagen terug met mijn Dacia Logan een weekje naar Oostenrijk geweest
Komende winter weer met de rolstoelbus naar Italië

@RCGrootveld in jouw woorden is een simpel en treinreis of autoreis nog best een interessante onderneming

🏂

Interessant? Ach … Onderneming? Hoezo …?

Je kunt van een reis een net zo grote onderneming maken als je zelf wilt, afhankelijk van waar je je wel of niet druk om maakt.

Rob

Zo is het! De reis er naar toe kan al net zo mooi zijn als de bestemming. Ben meerdere jaren met de bus, auto en vliegtuig op wintersport geweest. Alles heeft zijn voor- en nadelen. De trein heb ik nog niet ervaren, maar tot zover gaat mijn voorkeur uit naar de auto. Welke dan het beste is is voor iedereen weer anders. In de jaren met mijn ouders was dat een BMW 5-touring met voldoende cylinders om makkelijk boven te komen met 5 personen en alle bagage ;). Zelf weleens met een Jaguar XKR met 370pk naar de wintersport gereden, man, wat een genot! Vervolgens een paar keer met de 205 GTI met 160pk naar de witte bergen gereden, heerlijk om dan door de haarspeldbochten heen te gaan, met of zonder sneeuw op het asfalt! Afgelopen jaar met de Alfa 159 Sportswagon met 200pk prima op bestemming aangekomen. Tuurlijk zou mij een Audi RS6 bijzonder bekoren, maar dat behoort (nog) niet tot de mogelijkheden. Met een geblazen 3 cylinder van de huidige generatie moet je er ook met gemak kunnen komen uiteraard, je zal de motor wat harder moeten laten werken om boven op de berg te kunnen komen. Belangrijke voorwaarde is wel dat de auto met winterbanden is uitgerust, dan kom je er vele malen verder mee dan zonder. En de sneeuwkettingen zijn in veel landen een verplicht onderdeel, dus die kun je maar beter gewoon bij je hebben, want op sommige momenten zullen de lokale autoriteiten je verplichten om die te monteren.

Mijn vakantie begint als ik de voordeur achter me sluit en ik geniet er elke keer weer van! Ongeacht met welke auto ik er heen mag, is het voor mij sowieso al een luxe dat het me nog elk jaar lukt om het tegen een redelijke prijs voor elkaar te krijgen. Zo lang dat gaat, prijs ik me gelukkig! :-)

Altijd leuk zo’n topic. Ja, ben het eens dat je er met bijna alle auto’s wel komt, de een sneller, comfortabeler (denk ook aan de passagiers achterin), en minder risico op problemen, dan de ander. Maarja, een hoop hangt natuurlijk ook af van wie er rijdt en hoe. En goede winterbanden heb ik ervaren maken echt een wereld van verschil.
Ik moet zeggen dat de autoreis voor mij ook altijd ‘erbij’ hoort, en ik het best leuk vind zo met zn allen, met een fijne auto. En als ik nog een dag kan skieen, dan rond 16u snel terug rij van oostenrijk naar omgeving rotterdam, en thuis vroeg in de nacht weer in bed lig is dat mij persoonlijk meer waard dan het gedoe met trein of bus :)

Dit jaar gaan we voor vijf personen twee auto’s gebruiken. Een Nissan Qashqai (2015) met de zetels plat voor koffers en de drank- en eetvoorraad vervoert twee personen, een Ford Focus hatchback (2009) met 1 zetel plat voor ski’s en planken zorgt voor drie personen en wat kleinere spullen :-)

Zo vermijden we de dakkoffer en toch ook die enkele euro’s benzine. Of is dit tegenwoordig minder en minder? Iemand die hier wat meer over weet? @DSvier misschien?

Het is o zo hard genieten.

Indien ik dit jaar op reis ga, zal het met onze peugeot 207+ te doen zijn ^^
2 jaar terug was ik met een Renault Megane geweest, scheelt niet zoveel, al was de Megan toch wel ruimer naar mijn mening. Maar dat was een benzine, nu heb ik een zuinige diesel , scheelt wel wat in verbruik en kosten als ik naar de bergen rijd…

Sneeuw is gewoon mijn obsessie.

Wij gaan altijd met 2 auto’s (i.v.m het aantal personen). Eén is de Ford Focus Stationwagon (kom je overal mee). De tweede is momenteel een Seat Ibiza uit 2002, ook geen problemen mee.
Vroeger zijn we met de Focus en een Peugeot 107/Citroën C1 gegaan en we hebben geen problemen gehad (met de 107/C1), behalve dat mensen je heel raar aankijken :P

Stay frosty

Dit jaar weer met de Dodge met 3 personen. In de dubbele cabine op de Achterbank een slaapzak en kussen.

Achter onder de klep alles wat we nodig hebben en nog veel meer :)

Hoog zitten en genoeg power in de bergen. Veel laad ruimte. Ideaal!

null

K2 manifest - Nitro team Pro - Nitro team TLS -

Een motor die nog niet op temperatuur is heeft wat meer speling op bewegende onderdelen, omdat er nog ruimte moet zijn om uit te kunnen zetten. Totdat alle toleranties zijn zoals ze door de constructeur zijn bedoeld, is de slijtage relatief hoog en vervuilt de motor. Op zo’n moment de motor flink belasten verkort de levensduur aanzienlijk. Een motor die nooit wordt belast en nooit op temperatuur is geweest (van oud vrouwtje geweest!) is misschien wel even schadelijk. Het is dus niet zozeer de inhoud van de motor die de levensduur bepaalt. Het is vooral het gebruik wat bij een bepaald type motortje hoort. Kleine motortjes zitten vaker in ‘boodschappenwagentjes’, grote motoren in auto’s die lange snelwegritten maken.

Sneeuwbaard op 18 okt 2015 03:19

Volgensmij ligt de oplossing van het vraagstuk in het tribologische gedeelte van een automotor… viscositeit van de smering tussen bewegende delen op verschillende bedrijfstemperaturen.

Hoger toerental is trouwens per definitie hogere slijtage dan lager toerental.
Toleranties in de constructie zijn uitgerekend om uitzetting van materiaal etc. op te vangen hence de term tolerantie, dit correleert overigens niet met vervuiling van de motor.

dit gezegd hebbende, ik ben geen autotechnicus :p wel iets in die richting

Een motor die nog niet op temperatuur is heeft wat meer speling op bewegende onderdelen, omdat er nog ruimte moet zijn om uit te kunnen zetten. Totdat alle toleranties zijn zoals ze door de constructeur zijn bedoeld, is de slijtage relatief hoog en vervuilt de motor. Op zo’n moment de motor flink belasten verkort de levensduur aanzienlijk. Een motor die nooit wordt belast en nooit op temperatuur is geweest (van oud vrouwtje geweest!) is misschien wel even schadelijk. Het is dus niet zozeer de inhoud van de motor die de levensduur bepaalt. Het is vooral het gebruik wat bij een bepaald type motortje hoort. Kleine motortjes zitten vaker in ‘boodschappenwagentjes’, grote motoren in auto’s die lange snelwegritten maken.

Sneeuwbaard op 18 okt 2015 03:19

Volgensmij ligt de oplossing van het vraagstuk in het tribologische gedeelte van een automotor… viscositeit van de smering tussen bewegende delen op verschillende bedrijfstemperaturen.

Hoger toerental is trouwens per definitie hogere slijtage dan lager toerental.
Toleranties in de constructie zijn uitgerekend om uitzetting van materiaal etc. op te vangen hence de term tolerantie, dit correleert overigens niet met vervuiling van de motor.

dit gezegd hebbende, ik ben geen autotechnicus :p wel iets in die richting

Weemayne op 8 jan 2016 19:23

Extra slijtage door een hoger toerental, zoals ik mogelijk een tijd geleden hier ook al eens heb uitgelegd, is bijna verwaarloosbaar als je kijkt naar de andere oorzaken van slijtage van een motor. De focus ligt totaal verkeerd als men denkt dat supermarktritjes bijna geen schade toebrengen als je maar laag genoeg in toeren blijft en dat doorhalen bij het invoegen het motortje wel sloopt. Onder de juiste omstandigheden gaan alle interne motoronderdelen véél langer mee dan de levensduur van de auto. Dat ons gebruik van de auto niet aansluit bij wat het beste is, zorgt ervoor dat onderdelen (te) vroeg falen.

Een verbrandingsmotor vervuilt op heel veel punten behoorlijk als deze nog niet op temperatuur is (hebben we het nog niet eens over een katalysator). Door de grotere ‘speling’ tussen delen kunnen oa verbrandingsgassen makkelijker langs de cilinderwand in aanraking komen met de motorolie en vervolgens ook via carterventilatie weer terug het (normaal schone) inlaattraject in.

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

Met koude motor gewoon netjes, dus geen plankgas redline op zoeken, rustig tot ca. 40 - 50% van max toerental, warm rijden tot de motorolietemperatuur op bedrijfstemperatuur is (meestal > 90 graden Celsius), dan kan je meer de grenzen opzoeken. En zeker met een turbo motor zorgen dat je de laatste 5 - 10 minuten van een stevige rit waarin je de motor flink hebt belast rustig aan rijden zodat turbo en de andere draaiende delen kan afkoelen naar normale waarden voordat je de motor uitzet. Kortom behandel de autotechniek met respect (dat wil niet zeggen dat je het potentieel niet mag benutten) en dan is overmatige slijtage geen issue.

Nu ik terug kijk heb ik sinds 2000 alleen maar turbo motoren gereden (3 x turbo diesel en 2 x turbo benzine) en nooit problemen gehad met de turbo of overmatig oliegebruik. De afgelopen 8 jaar de luxe gehad met bovengemiddeld vermogende auto’s (200 - 300 pk) en eentje zelfs met 4x4 te mogen rijden en dat is wel fijn als je zwaar bepakt op (ski)vakantie gaat met een dakkoffer en 5 mensen in de auto :-)

Atomic Redster S9 Revoshock 160 / G9 Revoshock 172 / Rossignol Hero Elite LT 176

Gewoon lekker met zn 2e met de clio 1.6 16v met rond de 100pk. Ruim sterk genoeg voor zo’n licht wagentje. En omdat hij op lpg rijd nog eens super goedkoop ook :)

Born to Ride

Nadat mijn vorige auto is gaan zwemmen moest ik een nieuwe auto aanschaffen, het is een vw golf 6 variant geworden een TSI bleumotion met maar een 1.2 “motortje”. Maar afgelopen zomer met deze auto naar het Gardameer geweest, was volgeladen met drie volwassen en een kind plus het nodige aan bagage enzovoorts.

Ik had niet verwacht dat dit zo goed beviel, in de bergen kon ik makkelijk meekomen en had genoeg aan vermogen over.

Nu dus met dezelfde auto en gezelschap weer op Winterberg, de banden zijn ook geregeld het zijn de continental ts850.

null

Een motor die nog niet op temperatuur is heeft wat meer speling op bewegende onderdelen, omdat er nog ruimte moet zijn om uit te kunnen zetten. Totdat alle toleranties zijn zoals ze door de constructeur zijn bedoeld, is de slijtage relatief hoog en vervuilt de motor. Op zo’n moment de motor flink belasten verkort de levensduur aanzienlijk. Een motor die nooit wordt belast en nooit op temperatuur is geweest (van oud vrouwtje geweest!) is misschien wel even schadelijk. Het is dus niet zozeer de inhoud van de motor die de levensduur bepaalt. Het is vooral het gebruik wat bij een bepaald type motortje hoort. Kleine motortjes zitten vaker in ‘boodschappenwagentjes’, grote motoren in auto’s die lange snelwegritten maken.

Sneeuwbaard op 18 okt 2015 03:19

Volgensmij ligt de oplossing van het vraagstuk in het tribologische gedeelte van een automotor… viscositeit van de smering tussen bewegende delen op verschillende bedrijfstemperaturen.

Hoger toerental is trouwens per definitie hogere slijtage dan lager toerental.
Toleranties in de constructie zijn uitgerekend om uitzetting van materiaal etc. op te vangen hence de term tolerantie, dit correleert overigens niet met vervuiling van de motor.

dit gezegd hebbende, ik ben geen autotechnicus :p wel iets in die richting

Weemayne op 8 jan 2016 19:23

Extra slijtage door een hoger toerental, zoals ik mogelijk een tijd geleden hier ook al eens heb uitgelegd, is bijna verwaarloosbaar als je kijkt naar de andere oorzaken van slijtage van een motor. De focus ligt totaal verkeerd als men denkt dat supermarktritjes bijna geen schade toebrengen als je maar laag genoeg in toeren blijft en dat doorhalen bij het invoegen het motortje wel sloopt. Onder de juiste omstandigheden gaan alle interne motoronderdelen véél langer mee dan de levensduur van de auto. Dat ons gebruik van de auto niet aansluit bij wat het beste is, zorgt ervoor dat onderdelen (te) vroeg falen.

Een verbrandingsmotor vervuilt op heel veel punten behoorlijk als deze nog niet op temperatuur is (hebben we het nog niet eens over een katalysator). Door de grotere ‘speling’ tussen delen kunnen oa verbrandingsgassen makkelijker langs de cilinderwand in aanraking komen met de motorolie en vervolgens ook via carterventilatie weer terug het (normaal schone) inlaattraject in.

Sneeuwbaard op 8 jan 2016 19:57

Hier sluit ik mij op aan :)

Wat denken jullie hiervan? In plaats van twee auto’s die 6.0l/100km verbruiken (laat ons zeggen 120/140 euro heen en terug) + péage (€90 heen en terug) zonder dakkoffer, maar meer ruimte om op voorhand in een grootwarenhuis eten voor de week te kopen. Rijden is dan afwisselen met 3 chauffeurs in één auto, met twee in de andere (wat erg vermoeiend is voor 800-900km en meer, best dat ook passagier vooraan wakker blijft vinden we).

Of: één auto, al de zooi die je tijdens die week nooit aandoet maar wel altijd meesleurt simpelweg thuislaten, één of twee dakkoffers en met z’n vijven in de auto (wat toch wat leuker is)?

Wat zouden jullie doen? Bedankt!

Het is o zo hard genieten.

Vind met 4 man in de auto toch wel de max om zo’n lang stuk te rijden.

Wat denken jullie hiervan? In plaats van twee auto’s die 6.0l/100km verbruiken (laat ons zeggen 120/140 euro heen en terug) + péage (€90 heen en terug) zonder dakkoffer, maar meer ruimte om op voorhand in een grootwarenhuis eten voor de week te kopen. Rijden is dan afwisselen met 3 chauffeurs in één auto, met twee in de andere (wat erg vermoeiend is voor 800-900km en meer, best dat ook passagier vooraan wakker blijft vinden we).

Of: één auto, al de zooi die je tijdens die week nooit aandoet maar wel altijd meesleurt simpelweg thuislaten, één of twee dakkoffers en met z’n vijven in de auto (wat toch wat leuker is)?

Wat zouden jullie doen? Bedankt!

Hendrik5 op 9 jan 2016 15:39

Ik vind met 4 man in de auto toch wel de max om zo’n lang stuk te rijden. Weet niet om wat voor auto gaat maar bij de meeste auto’s kan een volwassen persoon niet fatsoenlijk achterin op de middelste plek zitten. Vind het voor een uurtje rijden niet zo erg maar als je een hele dag in de auto moet zitten dan zou ik er voor passen. Moet er ook niet aan denken als je dan ook nog eens in een lange file terecht komt.
800-900km is prima te doen met 2 personen hoor. Zorg dat je voldoende uitgerust aan de reis begint en regelmatig afwisselen/pauzeren.

Übung macht den meister!!!

Afgelopen zomervakantie alles (van Leeuwarden naar Lac de Serre-Ponçon en terug, totaal ~2500KM) zelf gereden. Met genoeg uitrusten en een overnachting lukte dat ook. Dus met twee man moet dat ook wel lukken.
Ook vind ik het met 5 man in één auto wat te vol. Je hebt geen ruimte om een beweging te maken (mits je een ruime auto hebt natuurlijk) voordat je weer iemand aanstoot of een elleboog geeft :P.

Ik zou lekker gaan voor 2 auto’s. Je hebt alle ruimte en ook eventueel nog de optie om op verschillende tijden naar/van de piste te gaan. ;)

Stay frosty

Oeps, per ongeluk twee keer geplaatst

Stay frosty

Plaats een reactie