Met welke auto naar wintersport???

1:18 met dakkoffer… is voor mij een utopie, lukt me wellicht helling af rijdend als ik rustig 90 km/u rij :-)

Chonn op 2 feb 2016 10:39

18 liter op 100 km haal ik dan weer wel makkelijk. ;)

dat is toch bijna hetzelfde :P

Wij rijden met een BMW 535 touring (met dakkoffer) de sneeuw tegemoet. In november 2015 heb ik nieuwe winterbanden laten leggen van Nokian. Zonder overmoedig te worden…zalige bandjes!!

StefLPS op 2 feb 2016 11:49

Wel … 'k was er niet zo wild van, van die Nokian banden. De eerst 8-10Kkm wel, daarna lieten ze toch snel hun goede kwaliteiten liggen.

Wel … 'k was er niet zo wild van, van die Nokian banden. De eerst 8-10Kkm wel, daarna lieten ze toch snel hun goede kwaliteiten liggen.

Lars3 op 2 feb 2016 13:20

Mja, bij mij liggen ze er nog niet zo lang onder. In november heb ik ze laten leggen juist voor we naar Sölden vertrokken. De wegen naar de Rettenbach lagen er goed bij dus daar kan ik niets over zeggen. Enkele weken geleden zijn we naar Chamrousse geweest en dan kwam voor mij de kwaliteit van de banden wel naar boven. Wij zaten daar in een appartementencomplex met relatief stijle hellingen. Waar andere wagens hulp nodig hadden (sneeuwkettingen of duwen), reed ik gewoon de helling op. Hopelijk moet ik je na 10K km toch ongelijk geven :-D Fingers crossed ;-)

Ik hoop het ook! Als ze die duurzaamheid wat zouden verbeteren zou’k ze direct terug kopen…

Ik heb de Nokian WR-A3 onder de V70 en na 20kkm nog niets te klagen eigenlijk. Ivm de awd wissel ik regelmatig v< - >a en heb nu nog zo’n 6,5mm profiel over. Mijn vriendin heeft Nokian WR-D3 onder haar Mondeo en die gaan straks (2016-2017) aan hun 5e seizoen beginnen, hebben nu zo’n 25kkm gereden en zullen daarna wel ‘op’ zijn, dwz niet meer winterbandwaardig (minder dan 4mm). Dat kan ik absoluut niet slecht vinden voor winterbanden.

1:18 met dakkoffer… is voor mij een utopie, lukt me wellicht helling af rijdend als ik rustig 90 km/u rij :-)

Chonn op 2 feb 2016 10:39

18 liter op 100 km haal ik dan weer wel makkelijk. ;)

DSvier op 2 feb 2016 12:07

Ah, ik ook. Afgelopen wintersport met de Passat TSI van een maatje op een gegeven moment 1:4 gereden, bergop plankgas. Ding trok het eigenlijk niet.

Eigen auto loopt vol beladen, dakkoffer en stevige snelheid ook richting de 20L/100km. Ach ja, het hoort erbij hè :D

Wij zijn vorige week met een BMW X5 gereden en gaan over 2 weken met een Audi A3, allebei diesels en zonder dakkoffers.

Audi A6 3.0 TDI Bi-turbo (313pk), gemiddeld verbruik, volgeladen of niet (dat maakt hem echt niet uit) 1:12,5. Met snelheden ruim boven die waar je in NL aan een directe invordering wordt getrakteerd. Al 15 jaar Quattro (altijd A6) en inmiddels vele duizenden km in de sneeuw gereden zonder enkel keer kettingen uit te pakken. Met de laatste auto ook definitief afscheid genomen van die dingen want ze passen niet eens onder.

Allerleukste is als ik op die bergwegen (in Oostenrijk, Zwitserland en/of Frankrijk) lokale cowboys in hun achterbumper druk om op te schieten met hun auto’s en dan zie je hun ongeloof als ze een gele kenteken zien

You can’t buy happiness, but you can buy a lift pass!

Waarom eigenlijk? De gemiddelde Hollander (zeker met een Audi onder de kont) is toch helemaal niet vies van een beetje opdrukken in het verkeer?

Ik heb de Nokian WR-A3 onder de V70 en na 20kkm nog niets te klagen eigenlijk. Ivm de awd wissel ik regelmatig v< - >a en heb nu nog zo’n 6,5mm profiel over. Mijn vriendin heeft Nokian WR-D3 onder haar Mondeo en die gaan straks (2016-2017) aan hun 5e seizoen beginnen, hebben nu zo’n 25kkm gereden en zullen daarna wel ‘op’ zijn, dwz niet meer winterbandwaardig (minder dan 4mm). Dat kan ik absoluut niet slecht vinden voor winterbanden.

Userd op 3 feb 2016 10:51

Bij mij waren het de nokian WR D3’s (2011 geplaatst, dus wss 2010 model), maar als’k het profiel zie dat ze nu verkopen is daar wel wat aan veranderd. Op gewoon droog wegdek of bij regen hielden ze het goed vol tot het einde van hun loopbaan. Op verse sneeuw en hardpack gingen de eigenschappen relatief snel achteruit in vergelijking met de Alpin hp van daarvoor.
Ze zijn 3 seizoenen meegegaan met rond de 32K km tot 4mm. Dat valt dus idd goed mee.

@DSvier helemaal mee eens! Maar helaas zie ik ook, met vaste regelmaat ,ook de medelanders die in de bergen niet kunnen rijden en waar locals gelijk denken “Ughh, weer een inhaal object”! Gele kenteken wordt vooral in Tirol vergeleken met een rijschool auto. Helaas maar waar. Maar de meeste schuld ligt bij onze zomer toeristen die vaak met sleephutten in de bergen voor oponthoud zorgen. Ook zuidelijke buren scoren niet beter en ze zien ons allemaal als “platte”-landers. Vandaar dat ik ze graag tegenovergestelde wil bewijzen.

You can’t buy happiness, but you can buy a lift pass!

Maar gelukkig is daar @lange nog altijd om met zijn Audi (biturbo, 313pk én quattro) het beeld van al die slakken en mutsen nog een beetje te compenseren… ;)

Yep @Userd, voel je je misschien aangesproken?

You can’t buy happiness, but you can buy a lift pass!

Ach met mijn 4,9 kg/pk (en alles via de voorwielen) familie stationwagen heb ik eigenlijk nooit last van opdringerige Audi’s, wel heb ik altijd het gevoel achteraan een rij te rijden… :-)

Atomic Redster S9 Revoshock 160 / G9 Revoshock 172 / Rossignol Hero Elite LT 176

Volvo?

Met 2,6 kg/pk ben ik overigens wel blij dat mijn familie station een Quattro is… ;)

Toch niet de behoefte om anderen op te gaan drukken. ACC weerhoudt je daar ook wel van.

[quote]Yep @Userd, voel je je misschien aangesproken?

@DSvier nope geen Volvo, niet sportief genoeg. Ben voor de poor man’s hot estate gevallen, Cupra ST, vanwege voor mij ideale combinatie van looks, dagelijkse bruikbaarheid (580 liter kofferbak) en sportiviteit tegen een betaalbare prijs. Absoluut tevreden en geen moment spijt (nou ja, met 4x4 in de vorige had ik altijd grip dat was even wennen dat ik nu met beleid het gaspedaal moet vloeren vooral bij lagere snelheden)

Atomic Redster S9 Revoshock 160 / G9 Revoshock 172 / Rossignol Hero Elite LT 176

Leuk topic dit!

Bijna twaalf jaar oud en drie ton op de teller. En nog steeds snaar strak sturen en lopen als een zonnetje mijn Honda Accord Tourer 2.2 CDTI.

Stiekem geloof ik dat nog steeds wel hoor @DSvier; mijn Japanner is niet kapot te krijgen :-).

Leuk topic dit!

Bijna twaalf jaar oud en drie ton op de teller. En nog steeds snaar strak sturen en lopen als een zonnetje mijn Honda Accord Tourer 2.2 CDTI.

Stiekem geloof ik dat nog steeds wel hoor @DSvier; mijn Japanner is niet kapot te krijgen :-).

Sjees op 4 feb 2016 11:59

Geef hem maar een half uur aan mij mee en de boel is aan gort als ik daarop uit zou zijn.

Anders gezegd: veel belangrijker dan de auto is hoe je er mee omgaat. Mijn vrouw lukte het zelfs om een BX met meer dan 3 ton op de teller toen ik die voor haar kocht jarenlang probleemloos te rijden. Terwijl dat volgens de statistieken zo’n beetje de meest onbetrouwbare auto was die indertijd gemaakt werd.

Eigenlijk zijn alle auto’s tegenwoordig prima. En zeer uitzonderlijk steekt daar nog eens wat bovenuit. Een type waar je echt veel van kan vragen zonder dat de zwakste schakel duidelijk word. Maar ik ken geen één Japans voorbeeld.

Weet je zeker dat die uitzondering niet Japans is @DSvier? ;-)

http://www.topgearshow.com/page/Toyota+Hilux

Weet je zeker dat die uitzondering niet Japans is @DSvier? ;-)

http://www.topgearshow.com/page/Toyota+Hilux

Sjees op 4 feb 2016 15:36

Top Gear is amusement, dat weet je hoop ik toch wel?

Weet je zeker dat die uitzondering niet Japans is @DSvier? ;-)

http://www.topgearshow.com/page/Toyota+Hilux

Sjees op 4 feb 2016 15:36

Top Gear is amusement, dat weet je hoop ik toch wel?

DSvier op 4 feb 2016 15:48

Een knipoog heeft ook een bepaalde betekenis, dat weet je hoop ik toch wel?

Niet alleen hoe je de auto gebruikt/misbruikt, maar vooral ook het onderhoud is van essentieel belang. De auto van mijn ouders heeft inmiddels de 430.000km gepasseerd. Ze zijn pas 1x komen stil te staan, door een defecte benzinepomp. De 3 liter V8 draait nog steeds erg goed en de auto rijdt ook nog heerlijk na 21jr! ;)

@Marijnt een 3 liter V8 dat is wel een erg “small block” naar Amerikaanse begrippen ??

Atomic Redster S9 Revoshock 160 / G9 Revoshock 172 / Rossignol Hero Elite LT 176

@Marijnt een 3 liter V8 dat is wel een erg “small block” naar Amerikaanse begrippen ??

Chonn op 4 feb 2016 19:32

Je weet dat de term small block niks met de inhoud van de motor te maken heeft ?

Disturbing the peace since 1975

@Hubert. mijn aanname was dat het ging om een small-block V8 met een relatief kleine inhoud, nu ik mijn tekst lees kan je inderdaad de conclusie trekken dat small-block = weinig inhoud, wat uiteraard niet waar is.

De suggestie die mijn tekst wekt is dan fout: small-block heeft te maken met de compactere bouw wijze (en ik meen ook kortere slag) in vergelijking met big-blocks (worden die nog wel gemaakt en geleverd in de huidige auto’s?) en staat los van de inhoud bijv. de Corvette Z06 met een 7.0 liter small-block V8 (LS7) is niet bepaald klein van volume.

Atomic Redster S9 Revoshock 160 / G9 Revoshock 172 / Rossignol Hero Elite LT 176

@Hubert. mijn aanname was dat het ging om een small-block V8 met een relatief kleine inhoud, nu ik mijn tekst lees kan je inderdaad de conclusie trekken dat small-block = weinig inhoud, wat uiteraard niet waar is.
[/post]

Geen probleem hoor ;-)

Ik rij met 5.7l ook nog met een small block :D

Disturbing the peace since 1975

De term small block en big block hebben inderdaad vooral met de gradenhoek tussen de cylinderbanken te maken, alhoewel dat wel weer aan de inhoud is gerelateerd. Want grotere motoren hebben uiteindelijk ook weer meer koeling nodig, vandaar de grotere bouw=big block.
In mijn geval ligt de 3 liter V8 in een Duitser uit 1994, te weten een 530i touring

@DSvier ben je vorig weekend 13/02 in Maria Alm geweest? Zag er een leuke RS6 met Nederlandse nummerplaten.

WGSM

Plaats een reactie