ervaring bivakmuts

eind september, dus weer tijd voor de voorbereidingen.
Laatste wintersportvakantie besloten dat ik alle benodigde materialen bezit, behalve een bivakmuts.
(door half januari te gaan kan je nog wel eens last van guur weer hebben… vandaar)

Nu het eind september is liggen de winkels nog niet vol met ski-materiaal, waardoor er een beknopt assortiment is. Decathlon laat 1 alpinistenbivakmuts zien, en verder is er nog weinig over te vinden.

Wie heeft er ervaring met bivakmuts en zo ja, waar moet ik op letten?

Ik heb ooit een goedkope bivakmuts bij de hema gekocht. Dit werkte totaal niet. Het voelde als een platic zak (warmte blijft vastzitten, maar niet zoals het moet). Misschien moet je eens langs een speciaalzaak zoals Bever zwerfsport gaan?

Een col is ook erg lekker! Warmte blijft goed zitten, maar voelt niet als een plastic zak. Ook erg handig icm helm en skibril. Als het te warm wordt, trek je je col gewoon naar beneden. Dus geen gedoe met stoppen, helm af, bivakmuts weg, helm op en weer verder gaan. Gewoon al skiend een ruk aan je kraag geven en klaar!

Een bivakmuts is over het algemeen geen goed idee als je met een helm skiet, zoals ik. Over het algemeen heeft een goede helm namelijk ventilatie. Een bivakmuts kan deze ventilatie blokkeren. Daarbij komt dat het zo kan zijn dat je helm niet goed meer zal passen. Ik denk dat je het beste kan zoeken naar een Facemask.
http://www.blue-tomato.com/nl/Bandanas/Blue-Tomato-BT-Facema…

Heb vorig jaar door de extreme kou in Oostenrijk een facemask van Komperdell gekocht. Icm een goede muts/helm en mijn goggle ideaal. Werkt aan de achterkant met klittenband en kan je makkelijk opvouwen en in je jaszak stoppen als het wat warmer is. Door de openingen aan de voorkant heb je ook geen last van het beslaan van je bril/goggle. Ze hebben ook complete balaclava’s (zie link). Kwaliteit van dit merk is volgens mij wel goed (produceren ook goeie skistokken en handschoenen).
Heb echter geen idee waar je ze in nederland kan krijgen.
Kijk anders bij de betere buitensport zaak, vaak hebben die dit soort dingen ook wel in hun assortiment

http://www.komperdell.com/de/gloves/cold_protection/6205_02…

Een bivak muts werkt niet omdat de damp uit de adem bevriest op de bivakmuts. Dit is erg vervelend zo’n stuk ijs voor je neus en mond. Ik ski met helm en Buff. Als het erg koud is trek ik mijn Buff tot aan mijn skibril omhoog. Maar vaak is het niet zo koud dat het nodig is. De kou is vaak niet het ergst. Het is vaak de wind die het wat minder aangenaam maakt.

Greetz…

veel erfaring met mutz, kan oveal kasa meenemem darmee!

Als het echt koud is ( en dat mag nu echt wel gaan beginnen), heb ik genoeg met helm, skibril en een masker. Nu spreek ik van T° van Lager dan -15°C.

Als het echt koud is dan vind ik een bivakmuts werkelijk ideaal! Mooi onder mijn helm heerlijk warm geen kou die er nog bij kan, en je kunt heerlijk doorknallen! Waarom iedereen er zo negatief over is weet ik niet, maar ik vind het ideaal! En die flauwekul, "tijdens het rijden kun je het af doen" of "dan hoef je je helm niet af te zetten" wat is nu het probleem van 5 seconden stil staan op een heerlijke week vakantie… ik zie het probleem totaal niet…

Heerlijk, lekker stilstaan midden op de piste en een ongeluk veroorzaken. Doen!

Ik heb zulk een bivakmuts, speciaal voor de motor. Zelfs hier draag ik dat spul niet. Daarmee lijken vocht, en nadien ijs, echt op je gezicht te plakken! En wanneer krijgen we nog eens die echte vorst? Zo boven de boomgrens een snijdende kou en vries van -24°C ? Van mij mag het beginnen!

Een bivakmuts vind ikzelf wat ongemakkelijk. Je kunt hele dunne maar ook dike krijgen. Ikzelf zou kiezen voor een helm met inderdaad een col of een jas met hoge kraag. Dit werkt vaak vele malen beter. Een helm bied je ook meer veiligheid!

Bij Bever heb ik vorige week eentje gehaald van Odlo, niet zo’n ouderwets legerding maar eentje van microfiber . Zal hem straks op de piste gaan testen, als het te warm wordt stop ik even (niet midden maar op de zijkant van de piste!) doe mijn helm af, bivakmuts af en helm weer op (moet binnen 5 tellen lukken) en ga dan weer verder.
Veel plezier.

Een Buff.

Ik heb er 2: Een in thermo uitvoering en 1 hele dunne.
Werkt perfect.

Ik heb een bivak muts die niet voor de mond zit, tenminste je kunt hem ook tot net onder je mond laten zitten zodat je er niet constant in ademd. Maar ik kan zeggen zo’n muts is echt een must als het koud is / hard waait / hard sneeuwt! Zelfs met een helm op geeft het meer warmte, alle gaatjes zitten mooi dicht. Ik kan me nog herinneren voor de kerst in Frankrijk op 3000m hoogte met een temperatuur van -27 dan ben je toch erg blij als je een bivakmuts op hebt, ik ben er zelfs achter gekomen dat ik voor komend jaar een nog dikkere ga aanschaffen want bij temperaturen onder de -20 is een dunne muts véél te dun :-) Ga nooit zonder op pad, zit altijd mooi in mijn rugzak!

kijk eens bij buff heb mijne ook van dat merk, zit super lekker…
http://www.buybuffonline.com

http://outdoortech.com/catalog/arctic-yowie®

superawesome! op veel verschillende manieren te dragen. Ik heb er zelf een paar.

Ik heb een facemask gekocht op Dealextreme.com.
Dit ding werkte op de motor ideaal. Ik heb em echter afgelopen weekend uitgetest in Winterberg, en mijn skibril beslaat nu als een gek. Ik dacht eerst dat het door de gebrekkige ventilatie kwam omdat mijn capuchon erover heen zat, maar het bleek aan dat masker te liggen.

Onbruikbaar dus…

Ski zelf met een balaclava van icebreaker. Ultra dun, warm als het nodig is en past prima onder de helm. Zelfs met hogere temp een uitkomst omdat het vocht gelijkmatig afvoert zonder dat de druppels langs de kop lopen. Ik transpireer flink en vreemd genoeg heb ik er met zo’n ding minder last van. Tijdens een stop het ding ff 5 minuten in de zon en droog. Neemt ook geen geurtjes op.

@Spam: heb je dan geen last van een beslagen bril?

Zat 2 weken terug in Winterberg, en daar sneeuwde het overdag vrij hard (1 dag ook sneeuwkanonnen). Capuchon ging vaak op, ipv muts. Skibril eigenlijk continue opgehad. Zodra ik dat skimasker aanhad, besloeg de skibril (later ook zonnebril).

Het masker lijkt van goed materiaal te zijn, soort fleece, maar wel met iets synthetisch erin denk ik.

Ik zat ook te kijken naar zo’n balaclava, maar ik ben bang dat ik daarmee hetzelfde probleem ga krijgen…

@Spam: heb je dan geen last van een beslagen bril? Zat 2 weken terug in Winterberg, en daar sneeuwde het overdag vrij hard (1 dag ook sneeuwkanonnen). Capuchon ging vaak op, ipv muts. Skibril eigenlijk continue opgehad. Zodra ik dat skimasker aanhad, besloeg de skibril (later ook zonnebril). Het masker lijkt van goed materiaal te zijn, soort fleece, maar wel met iets synthetisch erin denk ik. Ik zat ook te kijken naar zo’n balaclava, maar ik ben bang dat ik daarmee hetzelfde probleem ga krijgen…

Steffen op 3 jan. 2012 13:34

Nee maar ik draag hem met helm en zonder kapuchon. Bril en helm sluiten redelijk op elkaar aan en helm ventileert maximaal (POC Receptor+)
Met de balaclava wordt vocht in mijn geval beter afgevoerd en komt niet via voorhoofd in druppels door de bovenste rand van de sneeuwbril.

Voor de zekerheid heb ik altijd een tweede sneeuwbril mee maar die is alleen nodig als de temperaturen erg hoog zijn, regen of als ik net iets te vaak crash

hallo allemaal,
ik heb eigenlijk geen ervaring. maar dit is echt een goede site!!!
http://www.buybuffonline.com

Jammer dat de post hiervoor gewoon om de site reclame ging. Maar buff is idd wel handig om te hebben. Met kou makkelijk als coll en ook om gezicht met tr bedekken. Met -20 veel aan gehad. Je ziet het ook veel op de piste. Dun maar veelzijdig.

Plaats een reactie