The making of ''Freeride at Altastenberg'

A.s zondag zijn we weer in Altastenberg te vinden. Deze keer met een vriendin van mijn dochter extra en schieten we:

Freeride
at
Altastenberg

(Dit is toch de juiste vertaling in het Engels voor gratis skiën in Altastenberg?)

Ski’s liggen sinds gisteren weer in de auto. Helaas is de sneeuw die vannacht is gevallen, vandaag weer net zo hard weggedooid/geregend in Altastenberg. Benieuwd hoeveel natte poeder er ligt op zondag. Op dit moment is het een grote modderpoel langs de beek en zitten de afdalingen aan de onderzijde erg dun in de sneeuw.

Wel frappant dat afgelopen weekend alles precies op tijd goed was om te skiën. Hopelijk dit weekend ook. Het skigebied Winterberg stuurde deze middag een email dat er drie liften bij een drietal blauwe pistes openen en als de omstandigheden het toelaten waarschijnlijk nog meer.

Kijken of de kinderen ook in zijn voor een skimovie?

Hey Paul,

https://www.wintersport.nl/weblog/bericht/2234/Fantastische-…

Toch maar reisbestemming gewijzigd? :-)

Tja, toen ik doorkreeg waar Baffin lag, bleek het niet realistisch om dit skigebied in het weekend aan te rijden. Bovendien is de zee nog niet dichtgevroren.

Ik vond Baffin trouwens wel wat weghebben van onze (mijn vrouw plus ik) schaatsavonturen op de Weissensee.

Dus ik zit erover na te denken om hier in februari naar toe te gaan met mijn vrouw.

Ik wil die Fiat Panda op de pistes zien. Sleepkabel erachter en gaan. Maar houd jezelf in, je weet dat ook in Duitsland jongeren onder de 17 geen auto mogen besturen.

De stijl van de Baffin-film spreekt mij trouwens wel erg aan. Maar ik denk dat Altastenberg een andere benadering nodig heeft… een andere manier van filmmaken, monteren, muziek, etc.

De stijl van de Baffin-film spreekt mij trouwens wel erg aan. Maar ik denk dat Altastenberg een andere benadering nodig heeft… een andere manier van filmmaken, monteren, muziek, etc.

Paul E op 15 dec. 2011 19:18

Daarom, links van de Pandalift zie ik nog een onverspoord kommetje liggen. Knipperlicht aan en stuur omgooien, de lift gaat links af.

Beuninigen

De bedoeling is dat het een skifilm wordt die zich met de grote jongens kan meten. De muziek is inmiddels uitgezooht.

Slow motions moeten we zien te faken. Want dit kan alleen met een high-speed camera worden opgenomen. En die hebben we niet. Dus we nemen een blauwe piste en kantelen de camera dusdanig dat het een vette zwarte piste lijkt.

We gaan kikkers bouwen, waar ik dan onder ga liggen terwijl de kinderen over me heen vliegen.

Waar ik nog het meeste tegen opzie is dat ik een paar keer vet onderuit moet gaan. (Terwijl dat helemaal niet mijn natuur is :) ) Want dat zie je ook bij de films van de grote jongens.

Mooie close-ups van iedereen, natuurlijk met dikke pakken sneeuw over ons heen gedrapeerd.

Een sneeuwballengevecht komt er uiteraard ook in voor.

En een prominente rol is weggelegd voor de lichtblauwe Fiat Panda. Jouw idee van die sleepkabel Martijnski… ik zal er over na denken…

Afgelopen zondag schoof de verse sneeuwlaag echt goed weg over de door de door de regen hard geworden middenlaag. Dat zag er wel koel uit. Benieuwd of ik een lawine kan triggeren?

Nu ik erover nadenk, van die kleine kerstboompjes voor zo’n kikker, waar de kinderen over heen springen en net de boomtoppen raken, die moet ik nog zien te regelen.

Martijnski bedoel je deze piste met de Pandalift:

null

(Webcambeeld van deze middag om 16.00 uur.)

Waar ik afgelopen zaterdag en zondag een prachtige afdaling beëindigde ligt nu een bak modder :(

Bij praktical jokes had ik al een fietslift geplaatst, moet volgens mij goed om te bouwen zijn naar een pandalift…

Cees, ik ga niet rommelen aan de nieuwe lichtblauwe Fiat Panda. Dat kan ik mijn vrouw niet aandoen!

Overigens wel sympathiek dat je bereid bent mee te denken. Zo wordt het een open source filmproject :)

@paul e: ik dacht dat je naar thailand ging?

mama on a mission in the snow

Zit in de planning, maar de sneeuwval aldaar werkt nog niet mee. Je kunt stellen dat het een vrij sneeuwonzeker gebied is. Maar dat maakt het juist ook zo spannend om hier als eerste op verse onverspoorde sneeuw naar beneden te knallen.

In ieder geval is de gevoelstemperatuur voor de Thai tamelijk laag. En lopen ze al met sneeuwmutsen op. Dus dat geeft hoop :)

Dat redt die Panda wel. Vanachter het oranje matras rechtsonder in beeld kun je een goede aanloop nemen. Winterbanden heb je, kettingen niet nodig. Tot minimaal halfweg haal je wel. Daarna dat ene knopje gebruiken. Zit volgens mij naast dat knopje wat je gebruikt hebt in Val Thorens:

http://www.freeimagehosting.net/238ca

"PaulE via Iphone 15/12/2011 19.48"

Ik heb zojuist het juiste knopje gevonden! Voor de fietser die net voorbij reed is het door het uitklappen van het rupsgestel wat minder goed afgelopen.

We zijn nu bezig om de verzekeringspapieren in te vullen.

Hé, dat is handig je via de Iphone ook je bericht aanpassen. Hulde Yo-han en Wieckse Witte!

De fietser is tevreden met 20 euro schadevergoeding. Klasse!

De 2 meiden moeten dan wel op het juiste moment de sleepkabel loslaten zodat ze verder omhoog de piste op geslingerd worden. Een paar keer oefenen en dan moet het toch lukken. Laat ze wel hun helmpjes goed vastzetten :)

Martijski je vergeet één ding: Ik kan niet en de cameraman, de regisseur en de bestuurder van de Fiat zijn.

Vrouwen zoals Carlijn en Rachel zijn veel multitaskender dan wij.

Bij deze een oproep:
Er is nog één plaats vrij, wie wil mee?

De muziek plus het storyboard heb ik afgelopen nacht al bepaald. Volgens mij is deze mix nog niet verwerkt in een freeride film. Het lijkt me leuk om de beelden precies op de maten van dit nummer te monteren:

Klopt Paul, maar wat dacht je van een aantal GoPro H D camera’s op je auto plakken? Bestuurder en regisseur gaan dan heel goed samen. Unieke beelden denk ik.

Dus nog een oproepje:
Wie gaat z’n GoPro camera’s voor Paul E’s “Freeride in Altastenberg” project beschikbaar stellen?

Heeft Frans de blogger, woonachtig in het Sauerland, niet zo’n te kekke GoPro camera ongebruikt in de kast liggen?

Ik zou zeggen: "Kom uit de kast… met die camera! En neem jezelf ook mee naar Altastenberg. De berg to be a.s. zondag!"

Je muziek keuze is prachtig. Vooral in combinatie met diepe poeder, pillows en cliff jumps:

http://youtu.be/Isyj_nOIBAY

Nu weet ik dat je een Sherlock, Paul (C I) E bent. Maar ik waag het te betwijfelen dat je in Altastenberg ook zo’n diepe poeder zult vinden. Een jump van top tot dal zit er eerder in.

Net even gebeld met Harry (Winterberg): Met de sneeuwcondities zit het snor a.s. zondag :) Bomen volgepakt met sneeuw, voldoende poedervelden… geen probleem.

Aangezien het gehele gebied niet wordt geprepareerd door pistenbully’s wordt het ploegen door de diepe sneeuw. Eigenlijk is Altastenberg het La Grave van Duitsland :)

De jump van top tot dal gaat zeker lukken: Bij de voormalige skischans is een extreem zware zwarte off-piste afdaling. Ik denk dat het voor mij wel mogelijk moet zijn om hier rollend als een sneeuwbal naar beneden te komen :)

We moeten bij Lua’s Skiverleih wel de nieuwste rockers lenen. Onze ski’s hebben te weinig drijfvermogen.

De bedoeling is dat het een skifilm wordt die zich met de grote jongens kan meten.

Nu ik erover nadenk, van die kleine kerstboompjes voor zo’n kikker, waar de kinderen over heen springen en net de boomtoppen raken, die moet ik nog zien te regelen.

Paul E op 15 dec. 2011 19:21

Als je via Siedlinghausen rijdt, heb ik nog een adresje voor die bomen.

http://www.sauerlandkurier.de/index.php?kat=131&id=18319…

Neem wat touw mee, dan bind je ze zo op het dak, het is daarna maar een klein stukje naar Altastenberg. Dat probleem is dus opgelost. Kikkeren en boomtopjes zagen zeg ik!

Er is zo’n nieuwe functionaliteit, rood getalletje rechts boven in pc of ipad scherm, wat betekend het nu als daar ook rook vanaf begint te komen?

Cees klik op de onderstaande link:
https://www.wintersport.nl1
En schrijf je verzoek aan Yo-han. Hij heeft de juiste connecties hogerhand en kan zeker wat voor je betekenen. Ik had dezelfde problemen en binnen 1 minuut was het probleem uit de wereld geholpen.

Bedankt Martijnski (wouldbe Sherlock :) ) voor jouw grondige speurwerk.

Voordat we Altastenberg inrijden staat er een hele akker met een nieuwe aanplant van kerstbomen. Ik denk dat we deze even gaan ‘lenen’ kuch.

By the way: Bedankt Yo-han voor het uitlenen van jouw kuch :)

Sinds ze mijn admin status van 4 groene balkjes ontnomen hebben, omdat ze zich niet meer konden onderscheiden merk ik dat ze wat minder snel op verzoeken ingaan, ik heb dit al enkele keren gemeld en steeds melden ze dat ze er mee bezig zijn,
Het feit dat ze het bij jou wel a la minute verholpen hebben duidt toch wel op een flinke statusupgrade op jouw konto, of heb je weer een slimme truc, die je natuurlijk niet prijs wil geven?

Hoe ondoorgrondelijk zijn Yo-hovah’s oordelen en hoe onnaspeurlijk zijn wegen!
:)

Zojuist is er in weblog van grande Rogier ook een tipje van de sluier opgelicht.
Die zogenaamde goprocamera blijkt een 2 persoons sneeuwscootertje te zijn (achterop iemand met een gewone camera) met een trekstang die dan de skier door de tiefschnee trekt,
Misschien kan dit effekt op het winterBergrogiertje ook wel gesimuleerd worden, het zou ook met een paar sledehonden kunnen is mijn inschatting.

Die veldjes met verse aanplant kerstbomen staan er in het Sauerland inderdaad wel meer. Maar om helemaal veilig te spelen zou ik ze toch maar kopen. Tegenwoordig rijden er ook al van dit soort ambtenaren in skigebieden rond:

null

Je kunt dan altijd het bonnetje overleggen als ze gaan vragen waarom je met je ski’s kerstbomen aan het onttoppen bent.

Pff 2 dagen niet online en alweer een wildgroei aan topics en avonturen gemist hier… :p

Goed meedenkwerk mannen!

Ik heb inmiddels een filmpje van Rogier zijn blog gejat (maar goed hij heeft het ook weer ergens vandaan gemoost :) ) met handige instucties voor a.s. zondag qua veiligheid!

Plaats een reactie