thermo ondergoed

Misschien een vreemde vraag, maar vroeg me toch wat af.

Ik ga binnen kort voor het eerst op skivakantie (8 dagen). Skipak e.d. heb ik al, maar moet nog thermo ondergoed kopen.

Ik vroeg me af of je onder je thermo ondergoed een gewone boxer draagt of niet. Of draag je ze meerdere dagen? Dit omdat ze wel erg duur zijn en ik er met mijn bijbaantje niet aan moet denken om voor alle dagen dat aan te kopen.

Ik draag altijd nog mijn eigen ondergoed onder het thermospul, volgens mij doet niet iedereen dat.

Goede thermokleding kun je makkelijk twee dagen of misschien nog iets meer aan, omdat deze ook geur tegenheid. De goedkopere zullen na een dag intensief gebruik veelal gaan stinken.

Er zijn ook al wat andere topics over thermo ondergoed, misschien dat je daar ook wat belangrijke info kunt vinden:
https://www.wintersport.nl/forum/topic/29384
https://www.wintersport.nl/forum/topic/34933

If you snooze, you loose!

Het merk Icebreaker heeft super thermisch ondergoed met Merinowol. Als we gaan trekken is gewicht belangrijk en dit ondergoed door de merinowol kan je 5 dagen dragen zonder dat het begint te ruiken en goed warmte isolerend.

RoCo

Het moet echt -20 zijn wil ik een thermobroek gaan dragen. Thermoshirt in principe altijd aan. Draag ze meestal twee dagen, dan uitwassen en uithangen. Dus heb je aan twee shirtjes genoeg.

Wie nooit valt zal niet weten waar z´n grens ligt.

Draag altijd nog gewoon een boxer. Thermo kleding draag ik meerdere dagen bij voldoende kou.

Voor mij geld het zelfde
Heb 1 thermo broek die ik bijna nooit draag en 2 thermo shirtjes. Tussendoor uitspoelen en je kan er een hele week mee doen.

Ook hier weer hetzelfde verhaal. Al heb ik 3 shirtjes, ik gebruik ze ook tijdens het hardlopen.

Ik heb gewoon goedkoop spul van het kruidvat (zag het vorige week weer liggen) En wat mij betreft voldoet dat.

succes met je zoektocht en het nemen van een beslissing.

Helaas is het bij thermospul zo dat duurder beter is. Icebreaker of synthetisch zoals van Odlo en Craft is echt beter. In synthetisch spul kun je prima 2 dagen skieen en Icerbreaker stinkt zelfs na 5 dagen nog niet. Maar als het vies is ff onder lauwwarm water met een klein beetje sop. Goed uitknijpen en te drogen hangen. Geheid de volgende ochtend droog. Maw technisch kun je met 1 set toe.

Thermobroek heb ik zelf nog nooit nodig gehad, ook niet bij -20 of misschien nog wel kouder. Thermoshirt kun je prima 3 dagen aan.
Zelf had ik als student de hele week het zelfde shirt en ook dezelfde sokken aan :) maar dit kan door kamergenoten soms wel als storend ervaren worden :)

Thermobroek heb ik zelf nog nooit nodig gehad, ook niet bij -20 of misschien nog wel kouder. Thermoshirt kun je prima 3 dagen aan.
Zelf had ik als student de hele week het zelfde shirt en ook dezelfde sokken aan :) maar dit kan door kamergenoten soms wel als storend ervaren worden :)

op 27 dec. 2011 18:46

begrijp wel meteen waarom je deze reactie al "anoniem" hebt ingestuurd ;)

Jullie hebben daad werkelijk gelijk vandaag ook maar eens 2 setjes van Craft aangeschaft, broek zat er gratis bij 39,95 per set. Maar wanneer je deze aan hebt merk je het verschil meteen, met de goedkope thermokleding van kruidvat etc. die ik eerder ook altijd droeg.

Voor de 1e keer zeker niet kopen als je weinig te besteden hebt…!!! Gewoon normaal ondergoed + een korte sportbroek (tennis/hartloop/voetbal) aan onder je skibroek. Qua bovenlichaam is 2x een normaal(strak) t-shirt en naar hoe de temp. is een polo en/of trui onder je skijack genoeg…

Als je vaker gaat en het bevalt (wat normaal voorkomt haha…) - ga je hoger qua skigebied met meer extreem weer en wind omstandigheden en ook off-piste - dan zou ik pas investeren in extra dan pas noodzakelijke skikleding…

gr. Karel

Ik heb er een boel, omdat ik ze ook draag tijdens het hardlopen en motorrijden.

Odlo, Craft, Newline etc. is allemaal top, maar zoals gewoonlijk is er een zaak met een fantastische prijskwaliteit verhouding:

ECHT HEMA!

Heb zelf meerdere thermo shirts (broek nog nooit aangehad de afgelopen 15 jaar) en mijn conclusie ten aanzien van mijn eigen shirts is als volgt:

  • Rucanor kriebelt en zit niet fijn (probeer dit shirt te mijden, lukt bijna iedere vakantie :-) )
  • Newline zit bij t aandoen altijd even vreemd/ stroef maar merk er gedurende de dag niets van
  • Craft is de topper qua draagcomfort
  • Hema kost minder dan de helft van Craft (schat ik) en die van Craft is niet twee keer zo goed. Mijn volgende thermo shirts komen gewoon van de Hema dus.

Ik zou inderdaad gewoon zonder thermospul doen. In de afgelopen 6 jaar heb ik altijd gewone kleren aan:boxershort,skibroek,normaal tshirt met daar overheen een normale trui en vervolgens een skijas. Naja, snowboard jas en broek eigenlijk,voor zover daar verschil in zit. ben met temperaturen tot -30 de hele dag buiten geweest, en ook met extreme wind het echt nog noooit koud gehad. En dat is echt niet omdat ik zo’n bikkel ben hoor. Enige wat wel eens koud is,is m’n gezicht bij extreme wind met sneeuw.

Kortom:doe gewoon normale kleren aan en ik weet vrij zeker dat je het thermospul niet zult missen. Je kan het geld beter investeren in handschoenen of een bril ofzo.

Ik draag zelf altijd thermo ondergoed onder mijn ski broek ik gebruik zelf altijd gewoon de goedkoopste action heeft ze deze week voor onder de 3 euro.

Voor me bovenlichaam hetzelfde heb altijd me normale winterjas aan met daaronder thermo shirt ook goedkoopste.

En heb nooit last van jeuken en of andere negatieve effecten.
En niemand die ziet of jij een thermo ondergoed van 5 of 50 aan heb onder je ski kleding.

Marco

Thermo is niet nodig, is pure marketing… ik board met -25, loop hard en MTB in de winter, gaat prima zonder. Is meer iets voor de vrouwtjes; die hebben 't altijd koud. :)

ik zou juist wel merino wol ondergoed kopen;het is superaangenaam,en je kan er thuis ook mee buitensporten;twee shirtjes en 1 broek en je hebt het nooit meer koud,het stinkt niet(wel 100% merino icebreaker kopen),en je doet er jaren mee+als je het even uitwast is het zo weer droog!ik dacht dat een shirtje met lange mouwen zo’n 80 euro kost

Ik kreeg gister wel te horen dat Merino wol inderdaad goed warm is, maar als je snel veel zweet, je toch beter een odlo sport ofzo kan nemen. Die zijn wat meer gemaakt op snel afvoeren van vocht en iets minder voor warmte. (let op, hangt wel van de serie af)

Zelf heb ik soms een thermo broek aan, maar dat komt omdat mijn broek aan de binnenkant van mijn benen ritsen heeft en die nog wel eens tochten met een vies/koud windje. Shirtjes wel elke dag aan, zweet nogal snel en dus daardoor geen nat/koud gevoel op me rug.

Gewoon na een dag ff in de gootsteen met beetje douchfris en volgende dag weer fris.

Helaas is het bij thermospul zo dat duurder beter is. Icebreaker of synthetisch zoals van Odlo en Craft is echt beter. In synthetisch spul kun je prima 2 dagen skieen en Icerbreaker stinkt zelfs na 5 dagen nog niet.

SPAM op 27 dec. 2011 18:40

Nou, daar ben ik niet helemaal mee eens!

Vorig jaar heb ik een thermoshirt gekocht van het huismerk Wed’ze bij Decathlon. Toen €12 voor betaald en super warm, zo warm zelfs dat ik mij vorige week nog eentje heb bijgehaald.

En ondanks de volgens jou "iets mindere kwaliteit" heb ik vorig jaar het thermoshirt alle dagen aangehad en ze stinken echt niet na een week. (wel iedere avond luchten op het balkon!!)
En zweten doe ik best wel veel hoor, door medicatie die in dagelijks neem. ;)

ski heil | Um zu wissen wohin man will, muss man wissen woher man kommt.

Ik heb de afgelopen 3 jaar gewoon enkel een boxershort en katoenen tshirt aangehad (elke dag een ander :P)
We hadden toen ook erg lekker weer. Vorig jaar was het smorgens -16, maar weinig last gehad van de kou.

Zeker als beginner waarbij je niet echt hard gaat nog en veen aan het ploeteren bent, raad ik je aan niet te warm gekleed te gaan. Ik ben het eerste jaar wintersport met regelmaat ‘oververhit’ geworden met al dat vallen en opstaan… :-)

Nu heb ik wel 2 of 3 thermoshirtjes, inderdaad voor motorrijden, maar ook voor de echt koude dagen op wintersport.

Als je gezond bent, je jezelf maar een beetje wintersporter mag noemen en het kwik niet verder daalt dan -25, heb je echt geen thermo nodig hoor… men denkt van wel, maar dat hebben de marketingafdelingen maar mooi voor elkaar gekreken.

Inderdaad, m’n boxer en basic-shirtje voldoet prima, terwijl onze sneeuwtrips in januari naar de gletsjers zijn.

I even pee standing sideways...

Alsof de aanschaf van thermo ondergoed een mega investering is …

Alsof de aanschaf van thermo ondergoed een mega investering is …

CY325i op 30 jan. 2012 11:16

Ik was toch al snel 70 euro kwijt voor mijn Craft thermo-ondergoed set

Volgens mij is er (veel) meer te koop dan Craft. Craft is goed, maar ook aan de dure kant. Ik draag in de winter altijd een thermo shirt van de Hema (de duurste lijn) tijdens het hardlopen. Bevalt me prima, niet duur en er is nog steeds geen slijtage zichtbaar (3e seizoen inmiddels).

Alsof de aanschaf van thermo ondergoed een mega investering is …

CY325i op 30 jan. 2012 11:16

Als je er wat aan wilt hebben, zul je toch voor iedere dag een schoon setje moeten hebben… of je gaat 's avonds aan de slag met een tube handwasmiddel. :)

Goedkope thermo is over het algemeen 1e klas troep. Vaak is 't dun katoen of van een niet nader verklaard synthetisch stofje, waarbij het functionele aspect geheel ontbreekt. Dan is het slechts een laagje, geen thermo.

I even pee standing sideways...

Ik had dit jaar een softshell skibroek gekocht en voor het eerst dat ik na één dag mijn thermolegging (gekocht bij de action a 2,95) eronder heb gedaan. Met een gewone skibroek heb ik er nog nooit wat onder gehad. Onder mijn skipully heb ik een hemdje.
Geloof me, zeker als je voor de eerste keer gaat, heb je het heel snel warm.

Ik gebruik al jaren een setje odlo sport. Meer als base layer voor vochtafvoer, dan voor isolatie. Daaroverheen een of andere synthetische sport-long-sleeve en dan een softshell jack. En ik heb het alleen wat frisjes koud als ik lang in een lift moet zitten bij snijdende wind. Meestal heb ik tijdens het skieen ook alle ventilatieritsen van m’n jas open staan.

ik draag helemaal niets tijdens de afdaling

ik draag helemaal niets tijdens de afdaling

op 30 jan. 2012 16:13

Maar als je omhoog gaat kleed je je wel weer aan?

Bij DAKA.nl een setje nu 29,95. Van Craft. Een van de beste merken met Odlo (vind ik persoonlijk).
Normaliter volgens mij een eurotje of 50 dus zeker een goede deal!

''Powder to the people''

Ook goed bruikbaar in NL, vandaag de hele dag mijn merinowollen broek gedragen.

Volgzaam type (off-piste mits berggids).

Plaats een reactie