Ellmau, Soll of Brixen

Over twee weken vertrekken wij naar het kaiser brixental, maar hebben nog niks geboekt.
Nu twijfelen we tussen ellmau, soll en brixen.
Ellmau ben ik ooit geweest, maar vond het niet echt een levendig dorp.
Iemand ervaringen over de andere twee dorpen?..

Söll en Brixen zullen "ietsjes" levendiger zijn, maar verwacht er niet teveel van.

Zijn wel leuke dorpjes hoor, maar wil je echt feesten moet je toch ergens anders zijn.

Ik ga al 10 jaar naar Brixen im Thale,is lekker rustig,maar ik ben ook al een jaartje ouder (55jaar)
Het ski gebied is een van de grootste en gevarieerde van Oostenrijk zeker nu er ook de aansluiting is met Westendorf en Kirchberg.Als je toch van dit skigebied gebruik wil maken en een goede apre-ski wilt hebben dan kun je beter na Westendorf of Kirchberg gaan maar deze plaatsen hebben een hoog Nederlands gehalte en als ik op vakantie ga dan ben ik daar niet zo op naar zoek.

niet roetsjen maar skieen

Ik denk dat Ellmau het levendigst is qua apres ski (al zeggen de boekjes dat Soll dat is). Brixen heeft van wat ik er gezien heb niet echt een dorpskern (?), voordeel van Brixen is dat je makkelijk naar het Westendorf gebied kan, terwijl je ook snel in het Brixen gebied bent. Westendorf is trouwens ook een leuk alternatief!

Let it snow!

Westendorf is trouwens ook een leuk alternatief!

Gerwin op 2 jan. 2012 13:24

Het is maar net wat je wil. Westendorf is echt vernederlandst, dat wil ik juist niet als ik op vakantie ben.

Om die reden mijd ik eigenlijk de hele Skiwelt…

Als ik zou moeten kiezen zou ik voor Soll gaan, vindt ik het gezelligst en levendigst en is net wat groter als ellmau.

De verbinding naar Kitzbuhel is vanuit Westendorf. Wil je daar vanuit Ellmau naartoe, ben je al een aardig tijdje onderweg.
Logistiek gezien is Brixen gunstig, en over die nederlanders, vond ik het aardig meevallen.

Dank voor jullie reacties.

Het was inderdaad een eindje skien vanuit ellmau om aan de andere kant van het gebied te komen.
We zijn niet direct op zoek naar de heftige apres ski, een gezellige kroeg met een paar potten bier voldoet prima.
Ik denk dat ik maar eens wat appartementen in Soll ga mailen.

En als het tegen zou vallen is er nog altijd het geweldige skigebied met voldoende sneeuw…

Afgelopen jaar ben ik ook in Soll geweest met een groep vrienden. We zaten daar in appartement Schindlhaus redelijk dicht bij de piste (aan de hoofdweg, 5 min lopen van de gondel) in hetzelfde gebouw als de supermarkt en bakker.

In soll zitten alleen maar Engelse kroegen (voor zover ik weet) echt heel gezellig vond ik dat niet, maar je kan er wel gewoon een lekker biertje drinken. Restaurants zijn er genoeg en je zit zo in het gebied.

Het is dat de rest van onze groep dit jaar naar Westendorf wil, maar anders was ik zo weer naar dit appartement gegaan.

Praktisch zou ik in Brixen gaan zitten… En als je naar Kirchberg wil zou je beter met de bus kunnen gaan, 15 min onderweg en dan kun je mooi daar skien…

Ik heb de afgelopen 3 jaar met een grote groep in Brixen gezeten. Onder bij de grote gondel zitten 2 apres-ski tenten. Verder in het dorp niet veel boeiends, wel wat gezellige restaurants.

Verder geen ervaring met apres-ski, enkel op de piste af en toe.
We zijn wel een keer naar Kirchberg gereden, dat is wel dik feest. Ook Westerdorf schijnt gezellig te zijn, echter nooit geweest (in dorp, wel op piste).

Ik kom al meer dan 10 jaar in het skigebied en heb vaak lesgegeven in Ellmau. Vind het een ontzettend gezellig dorp. In het skigebied komen behoorlijk veel Nederlanders en vooral in Westendorf. Daar zou ik persoonlijk niet willen zitten. Ellmau heb je een leuke mix van voornamelijk Oostenrijkers, Duitsers en Nederlanders. De apres-ski wordt in de meeste tenten wel gedomineerd door de Nederlanders (Memory en Fabels). Voor de wat latere uurtjes is de Mexican (ook om te eten) echt een aanrader. De mix van nationaliteiten is in de Mexican groot.

Brixen is vrij rustig. Het dorp Söll ken ik niet zo goed, maar ik ken wel wat Nederlandse en Oostenrijke skileraren die vanuit Söll in Ellmau komen voor een biertje na werktijd.

Overigens, waar je ook zit in het gebied, kan ik je hoe dan ook aanraden in de late middag een biertje of schnaps te drinken in de Rübezahl op de afdaling van de Hartkaiser in Ellmau.

GEBOEKT!

Mensen, dank voor de reacties.
We hebben net geboekt in Brixen in thale, een appartement direct aan de gondel!

De sneeuw schijnt goed te zijn, nog tien dagen geduld voor ons…

Groete,

Rob

Daar krijg je geen spijt van,goede beslissing.Ik moet nog 17 dagen aftellen.

null

niet roetsjen maar skieen

Bovenstaande allemaal heel leerzaam dank, ik zoek een slaapplaats vlak bij de lift of gondel, wie heeft er een naam voor mij van een gasthof of iets anders, niet te duur. Alvast bedankt

Hoi Jos,

Ik ben afgelopen weekend teruggekomen uit Brixen im Thale.
Het dorp is inderdaad langgerekt, met 2 supermarkten, enkele restaurants (goed en niet duur) en 2 grote sportzaken aan de gondel.
Als je op zoek bent naar een levendig dorp met een hoop carnaval zou ik hier niet direct heengaan.

Wij hebben geslapen in "Haus Sonnhof" van de familie Fuchs.
We hadden een ruim appartement voor 9 tientjes per nacht.
Ze hebben geloof ik ook hotelkamers in het huis met ontbijt, wat allemaal prima verzorgd is.
Het huis was spik en span, er werd iedere dag grondig gepoetst.
Het huis ligt iets hoger dan de gondel, dus we konden in de ochtend direct vanuit het huis naar de gondel skieen.
De piste loopt ca. 50m langs het huis, dus ook bijna tot aan het huis terugskien was mogelijk.

De gegevens:

Haus Sonnhof
Unterer sonweg 17
Brixen im Thale
Pension.sonnhof.mariafuchs@aon.at

http://www.kitzbuehel-alpen.com/en/vermieter/haus-sonnhof.ht…

Oh jah, het heerlijke stoombad was iedere dag gratis geopend!!!

Nadeel van Brixen is, is dat de dalafdaling aan de zuidkant ligt. Als de zon er goed doorkomt zijn deze dalafdaling als eerste erg slecht en moet je met de gondel naar beneden. Overigens verwacht ik dat dat dit jaar wel mee zal vallen met al die sneeuw.

Voor ouders met kinderen in een skiklas moet je (ook als niet skieende ouder/oma) altijd mee naar boven omdat daar de lessen zijn/beginnen.

Maar goed, Brixen zal ook z’n prettige kanten hebben. Ligt er helemaal aan wat je zoekt.
Ik ga overigens al jaren naar Ellmau (met z’n voors- en tegens). En bevalt nog uitstekend.

Over het gebied hoef je je niet druk te maken, echt een topper!

Ellmau beviel qua dorp een stuk beter, das zeker een feit.
De dalafdaling 1c in brixen was dit jaar wel heel erg perfect skien. Klein stukje met de skibus naar de gondel en je bent weer boven.
Ook kun je direct naar westendorf met de gondel vanuit de gondel in brixen.
Er is een brug over de weg die de twee gondels met elkaar verbind.

We gaan zaterdag nog een weekje naar skiwelt, maar dan in de buurt van hopfgarten geloof ik. Low budget hotelletje, puur om te skieen.

En hoe stond het met de gewone 1?

Wij namen de afgelopen jaren altijd de 1b. Leuke afdaling, hoewel na 15u vaak wat ijzig en bugels. De zwarte 1 was echter de afgelopen 2 jaar niet open.

Korte update vanuit hopfgarten,

Zwarte 1 is perfect, de rest trouwens ook.
Echt overal dikke sneeuw en weinig ijs.
Alleen erg mistig de afgelopen twee dagen.

Gr rob

Thanks, keep us updated! (Nog 10 dagen aftellen hier! :-)

Ik ben net terug van een skivakantie in het wilderkaisergebergte/brixenthale.Ik heb me voor genomen nooit meer een afdaling te maken naar Elmau omdat je dan weer terug omhoog moet met dat tandwieltreintje of wat het mag zijn. Eerst moet je wachten in een soort vertrekhal en moet je wachten dat de treintje het “station” in rijdt, hier loopt de temperatuur al behoorlijk op, daarna wordt je met ongeveer zo’n honderd personen in dat treintje geperst en loopt de temperatuur zo hoog op dat je op plaatsen begint te transpireren waar je nog nooit getranspireert hebt. Jammer dat dit soort transportmiddel (ik denk een jaar of 40 oud) nog in dit zeer comfortabel skigebied bestaan, een moderne (8 persoons) gondel zo een stuk leuker,comfortabeler en gezonder zijn .

niet roetsjen maar skieen

Zo heeft ieder zijn idee: zeker is het treintje oubollig, maar dat vind ik juist weer de charme van de dalafdaling naar Ellmau. Waar vind je nog iets dergelijks?

Zo heeft ieder zijn idee: zeker is het treintje oubollig, maar dat vind ik juist weer de charme van de dalafdaling naar Ellmau. Waar vind je nog iets dergelijks?

Fred op 30 jan. 2012 22:09

Oubollig vindt ik het zeker niet,en ook ik heb niets tegen nostalgie,in tegendeel zelfs,maar dit is gewoon ongezond zo’n volgepropt treintje. En hoe zo een volgepropt treintje “zwiept” bij de sporenwissel op het traject vindt ik niet veilig en van deze tijd. Ik moet er niet aan denken als gast in Elmau te logeren en dit elke dag mee te maken.

niet roetsjen maar skieen

het is wel het enige vervoermiddel die bij harde wind gewoon blijft werken ,ga je zo iets vervangen voor een gondel en het waait hard
dan gebeurt er helemaal niks in het gebied…

maar het probleem is bekend het volgepakt zitten in een treintje.

vroeg omhoog gaan (de eerste) kan je nog zitten,
en dalafdaling doen rond etens tijd is ook een stuk rustiger in het treintje…

Plaats een reactie