prijzen eten in gebieden

Het leek mij wel handig om een overzichtje te maken van prijzen van eten en welk gebied en restaurant dat is.
Omdat hier toch wel vragen over voorbijkomen.

ik weet dat ik in schladming op de planai, voor een groot bord spaghetti en een bier 14 euro kwijt was.

weet alleen het restaurant niet meer.

Kort door de bocht: Schnitzel met friet 12-14euro in Duitsland en Oostenrijk, in Zwitserland hetzelfde bedrag x2, in Frankrijk x1,5(voor een vergelijkbare maaltijd).

In Frankrijk erg afhankelijk van het gebied. Ze verkopen geen schnitzels trouwens, maar een vergelijkbaar gerecht in populariteit is de steak haché-frites (tartaartje met friet). En dat kost zo gemiddeld ongeveer 8-10 euro in de goedkope gebieden (bijvoorbeeld Les Sybelles, Serre Chevalier etc) tot zo’n 15 euro in de dure gebieden (Val Thorens, Val d’Isère etc)

@RR: Schnitzel met friet 12-14euro … in Zwitserland hetzelfde bedrag x2.

Ik weet dat jij iets tegen dat land hebt, maar daarom hoef je nog geen onzin te vertellen.

Ik kom al jaren in dat prachtland, zomer en winter en diverse gebieden en kan bovenstaande stelling gerust als ONZIN bestempelen.
Het beeld dat CH veel duurder zou zijn dan A is volledig achterhaald. Sterker nog, als organisator van skireizen voor groepen durf ik te stellen dat bij vergelijkbare gebieden A soms zelfs nog duurder is dan CH.

Ik heb nog nooit meer dan ca CHF 20 voor een Schnitzel betaald, ook niet op de piste.
En CHF 20 is minder dan EUR 20 en zo het al wat duurder is, dan betaal ik dat graag: in CH krijg je eten, in A is het veelal blikvoer

Ik betaalde laatst in Valloire 9 euro voor een spaghetti carbonara, dit leek me nog een behoorlijk faire prijs. In Andorra betaalde ik 3 euro voor een hamburger of voor een heel broodje met kaas en spek, belachelijk goedkoop!

@RR: Stop eens met onzin te vertellen over Zwitserland. We weten ondertussen allemaal dat jij iets tegen Zwitserland hebt, maar dat geeft je nog niet het recht om onterecht het land overal op af te kraken.

Het eten in Zwitserland kan nu iets duurder zijn dan in Oostenrijk, maar in de niet-bekende gebieden betaal je zeker niet meer. In Oostenrijk wordt er volgens mij nog geprofiteerd van de bekendheid.

Vroeger was het trouwens opmerkelijk goedkoop, mijn vader vertelde me een tijdje geleden dat een aantal jaren geleden 2 zwitsers één euro waard was (dan wel in franken :)).

@Mathijs, bron is een Zwitsere documentaire over de prijs-kwaliteitverhouding van enkele skigebieden(in Zwitserland), deze werd begin 2011 uitgezonden op de zwitsere omroep.

Men ziet al jaren een terugloop van buitenlandse toeristen in Zwitserland en men zocht naar een verklaring. Oorzaken waren de dure skipassen en dure horeca. Zeker in combinatie met de wisselkoers.

Daaruit bleek dat een schnitzel met friet een (grote) cola omgerekend net geen 30euro kostten.

Wellicht dat de wisselkoers nu iets anders is, maar mijn verhaal is dus absoluut niet op onzin gebaseerd.

Ik zou dan wel eens graag die documentaire zien. Het is waar dat de buitenlandse toeristen steeds minder talrijk komen. Dit heeft eigenlijk maar één oorzaak: de dure wisselkoers. Hij staat nu op 1,22 per euro.

Dat verhaal van 30 euro voor eten klopt helemaal niet, ze zullen wel in Zermatt of ergens op een mondaine plaats zijn gaan zitten in Zwitserland. Zelfs in Sankt Moritz vind je tegen betaalbare prijzen eten als je niet op de verkeerde plaatsen gaat zitten.

Mensen zullen het niet geloven maar in Lech heb je een echt lekkere pasta (veel lekkerder dan een obligate spaghetti bolognese) voor 9,50 euro.

Wij hebben al een aantal keer aan de zwitserse zijde van portes du soleil gezeten. Daar is het zeker niet duurder dan aan de franse kant. De kans is natuurlijk groot dat dat komt door de franse concurrentie.

Wat vooral voor ons een nadeel is van zwitserland en k denk voor een heel aantal mensen is die zwitserse frank. Je bent zo gewoon dat je overal gemakkelijk met euro kunt betalen en zo weet je precies wat je betaald. Aan de zwitserse zijde van Portes du soleil kan je zonder problemen met euro betalen, maar je krijgt terug in zwitserse frank en dan is het altijd serieus tellen. Je zit dan steeds nog met overschot van geld als je naar huis gaat waarmee je niets bent of geeft het dan nog snel uit voor je weer richting huis vertrekt aan dingen die je niet nodig hebt.

T houdt mij niet direct tegen om naar zwitserland te gaan, maar k denk dat het sommige mensen toch net over de streep trekt om ergens anders naar toe te gaan.

Afgelopen zomer in Saas Fee (lijkt me niet de goedkoopste plaats) een beetje lopen rondneuzen wat het eten nou kostte. Ja het is duur, maar voor 20 euro kom je al een heel eind als je een bord friet met schnitzel wil inclusief een groot glas cola. Kleine glazen drinken schenken ze nergens in de Alpen lijkt het wel :-)

Don`t eat yellow snow

Ben in Davos,Whalensee,Klosters geweest en het eten is vaak erg goed en de prijzen. ik ben daar niet van geschrokken.
Met 2 volwassenen en 2 tieners is het vergelijkbaar met Serfaus,Solden,Hintertux.
De prijzen in Zwitserland vallen wel mee alleen de vele oude liften in veel gebieden daar zouden ze wel iets aan mogen doen.
Ik vind oude liften dan ook oude prijzen.

Het lijkt er inderdaad op dat veel Nederlanders, als ze al naar Zwitserland gaan, in Euro’s blijven rekenen en ook willen betalen.
Ik had vorig jaar ook zo iemand in m’n groep, die vertikte het gewoon om franken uit de muur te halen.
Tja en dan maak je het jezelf gewoon moeilijk.

En als ik moet kiezen tussen "van horen zeggen" ervaring en "persoonlijke ervaring" weet ik het wel. Of het nu een documentaire is of niet.

Laat mensen maar massaal naar Oostenrijk en Frankrijk trekken. Op die manier blijft Zwitserland een fantastisch skiland met niet al te drukke pistes. Zeker in drukke periodes haal je in Zwitserland gewoon veel meer skiplezier voor je geld. Dan mag het al wat meer kosten, je kan er het dubbele van de tijd voor skiën in plaats van je geluk te moeten zoeken in ellenlange files aan de skiliften.

http://www.hotel-bristol-saas-fee.ch/de/hotel-restaurant-saa…

44Fr. voor een schnitzel, dat is dus 36euro…dan heb je nog niks gedronken.

Ohja, dit was de tweede hit op google met de zoektermen "schnitzel pommes saas fee schweiz". Gewoon een simpel 3-sterren hotel.

Wat grappig om te lezen. Niemand die blijkbaar naar Italie gaat hier…Wij gaan al jaren naar de Dolomieten en daar betaal ik toch signifikant minder dan wat ik hierboven lees. En dan heb ik het niet over een standaard firet met schnitsel (daar ga ik niet voor op vakantie hoor!), maar de heerlijkste pastas, pizza’s, gnochi, wild en andere heerlijkheden waar italie om bekend staat. Maar niet al te hard roepen he dit…anders komen jullie allemaal in het mooie italie…
sssstttt
groeten wouter

@ Wouter: maar dan moet je wel weten bij welke pisterestaurants. Ik was er vorig jaar en ben naast een paar prima restaurants helaas ook enkele tenten tegengekomen waar het eten simpelweg slecht was. En goedkoop was het er eigenlijk nergens (6 euro voor een simpele tosti, 10 euro voor een opengesneden worstje met polenta, 16 (!) euro voor een schnitzel met friet)

@RR: Over appels en peren gesproken?
Piste prijzen in Aland vergelijken met de a-la-carte prijzen in een 4* hotel in Bland.
Lekker objectief!

Maar ik zou zeggen: Ga gewoon zo door!
Des te negatiever het imago van CH, des te minder mensen zoals jij die daar heen gaan, des te minder medelanders waar ik me aan erger resp. voor schaam.
Des te mooier mijn vakantie …

Pisteprijzen en a-la-carte-prijzen zijn bijna gelijk… In een a-la-carte restaurant(Oostenrijk) heb ik nog nooit meer dan 15euro betaald voor een schnitzel met friet, ook niet bij hotels.

En het een 3hotel, dus gewoon simpel, geen 4.

Ik wil best nog even doorgaan hoor.

http://www.bernerhof-gstaad.ch/uploads/media/2012_Winter_Sta…

Schnitzel met friet 46fr. Dat is dus 38euro.

Nee de prijs van drankjes staan er niet bij, maar die kun je jezelf dan ook wel voorstellen.

Viel mij ook op dat niemand het over de Italiaanse Dolomieten heeft. En ook niemand heeft het over de kwaliteit van het eten, totdat Wouter kwam.
Ik denk dat geen enkel wintersportland wat eten betreft kan tippen aan Italië. De meest fantastische restaurantjes (met de nadruk op "tjes") waar ambachtelijk gekookt wordt voor heel normale prijzen. Exact weet ik het niet meer, maar wij probeerden altijd onder de10 euro te blijven voor een lunch en dat lukte meestal aardig. Een kwart liter Rode wijn kost bv tussen de 2 en 3 euro, en dan zit ik misschien nog aan de hoge kant.
Vreetschuren zijn daar verreweg in de minderheid ( misschien 1 à 2 op de 10 restaurants).
Maar, net als Wouter, wil ik er niet al te veel over zeggen. Laat iedereen maar lekker aan de schnitzels gaan.

@ Marlene: Ik heb vorig jaar een week lang rondgeskiet in Val Gardena, maar ben er helaas toch behoorlijk wat slechte en dure restaurants tegengekomen. Maar wellicht liggen die restaurantjes van jou wat verstopt in het gebied?

Ten eerste: wat de een slecht vindt kan een andr soms heel goed waarderen. In onze groep zat ook iemand die lust niet zo veel. Voor hem zou Oostenrijk een walhalla zijn. Schnitzels, worsten enz. en altijd patat erbij. kortom, je moet de lokale keuken wel kunnen waarderen.
En zodra ik zie dat het een zelfbedieningsrestaurant is ben ik weg.
Heel veel restaurantjes daar maken gebruik van eigen producten, dus vlees van eigen koeien, eigen zuivel enz. en als dat dan ook nog eens ambachtelijk is bereid dan heb je wat mij betreft een feestje op je bord.
Vervolgens zijn er ook in de Dolomieten restaurants die slecht zijn. Ik weet ze niet bij naam, maar als ik ze zie weet ik dat ik daar niet moet zijn. Bijv. het restaurant direct onder de Marmolada. Snel wegwezen daar. Gewoon een culinair delict en nog heel duur ook. Is trouwens ook zo’ n restaurant waar het eten al klaar staat in warmhoudbakken.
Die eigenaar maakt misbruik van zijn locatie.

Ik weet inmiddels al een hele lijst met goeie resto’s. Maar natuurlijk schuif ik ook regelmatig aan bij voor mij onbekende resto’s en ik word zelden teleurgesteld.

Ik lust vrijwel alles, dus daar lag het niet aan ;-). Als we skiën en honger krijgen, duiken we meestal het eerste het beste restaurantje in. En waarschijnlijk heb ik daardoor wat pech gehad in Val Gardena. Al waren we ook een keer rond een uur of 3 een prachtig en heel gezellig hutje ingedoken om koffie te drinken. Daar stonden werkelijk de meest fantastische gerechten op de tafels van mensen naast ons. Helaas werd ons daar dan weer zeer onvriendelijk toegesnauwd dat het toch echt niet de bedoeling was om alleen koffie te drinken…

Vraagje aan de Val Gardena-gangers: ben daar ongeveer 20 jaar geleden voor 't laatst geweest en alhoewel ik het een prachtig gebied vond was er totaal geen apres-ski te vinden, is dat nog steeds zo ? Het was in mijn beleving totaal uitgestorven na piste-sluitingstijd in Selva.

@RR: Wat jij hebt opgezocht komt niet overeen met de werkelijkheid. Je zoekt (duurdere) hotels op in mondaine gebieden. Je zou pisterestaurants moeten zoeken in een niet-mondain gebied in Zwitserland. Ik krijg nog steeds niet de link naar de Zwitserse reportage dus dat beschouw ik als onzin.

@Mathijs

RR is gewoon anti Zwitserland
Moet vooral zo blijven, want op negativo’s als hem zitten ze daar niet te wachten.
En ik ook niet…

@Rob: Wij weten allebei dat Zwitserland wel fatsoenlijke prijzen heeft en dat het wel een mooi land is. Dat is het belangrijkst! ;)

Ik maak gewoon vergelijkingen tussen de betere skigebieden in .AT en .CH.

Of je mijn bericht als onzin beschouwt of niet moet je zelf weten. Ik kan de reportage inderdaad niet terugvinden.

Daarom zoek ik juist alternatieve bronnen erbij. Ik geef aan dat een schitzel met friet al gauw 24euro kost in .CH.

Ik google op "schnitzel pommes saas fee schweiz", eerste hit met de schnitzelprijs dump ik hier.

Ik google nog eens "schnitzel pommrd gstaad schweiz", wederom dump ik de eerste hit met een prijslijst hier.

Dan je het niet wil begrijpen is nu inmiddels wel duidelijk.

Wil je ook meteen de skipasprijzen hebben voor de betere skigebieden .CH en .AT? 6-daagse skipas(hoogseizoen), bron: ADAC-SkiGuide 2012.

.CH:
Zermatt 423sfr dus 347euro
Saas Fee 376sfr dus 309euro
St. Moritz 365sfr dus 300euro
Laax 327sfr dus 268euro
Scuol 331sfr dus 272euro

.AT:
Ischgl 242euro
St.Anton Arlberg 219euro
Sölden 231,50euro
Saalbach Hinterglemm 212euro
Kitzbühel 224euro

Wil je ook nog een bron voor de wisselkoersen? wisselkoers.nl, koers van 04-01-2012.

Het ging hier over eten in landen, niet over skipassen, als je wil kan je daar een ander topic over openen.

@ Hinterglemmfan: Het is een beetje off-topic, maar toch. Val Gardena staat nog steeds niet echt bekend om bruisende après ski. Ik verbeef vorig jaar in Ortisei en daar is niets te beleven. Wel zit er een aardige tent beneden aan de Saslongpiste in St. Cristina. Daar was het gezellig druk, maar niet te vergelijken met Oostenrijk (maar wel met dezelfde Duitse apres ski muziek ;-) )

@Mathijs,

inderdaad …

Nog een week en dan gaan we met z’n 10en die kant weer op…

Mijn mening:

Oostenrijk: Goedkoper dan NL, vooral het eten. drinken iets duurder.

Italie:Eten is een stuk beter dan elders en goedkoper dan NL. Dranken zoals koffie,wijn zijn goedkoper dan in NL, Bier en frisdrank is veel duurder.

Zwitserland: Eten en drinken veel duurder dan in NL, Ik ben me in Zwitserland toch zeer regelmatig kapot geschrokken van de prijzen.

Duitsland: Nog nooit op wintersport geweest

Frankrijk:Alles is hier aanzienlijk duurder dan in NL maar meestal wel goedkoper dan Zwitserland.

En ik heb zeker niets tegen Zwitserland( Ik ben een halve Zwitser). Dit zijn enkel mijn ervaringen.

Plaats een reactie