Nieuwe ski's kopen

Ik heb jaren ski’s gehuurd en merk dat de laatste jaren dat steeds duurder aan het worden is en je de aanschaf er sneller uit hebt.

Nu was ik pas in een shop waar diverse modellen stonden en daar viel mijn oog op de Nordica Fire Arrow 74. Zag er leuk uit. Maarja dat wil ik dus een beetje voorkomen dat ik iets wat op het oog mooi is koop, maar bagger op de piste is. Heb al de diverse fora bekeken en de opmerkingen over deze ski zijn heel wisselend. Waarbij men wisselend is met punten als makkelijk grote en of kleine bochten. Makkelijk over harde en zachte (poeder) pistes. Hobbels wel makkelijk of voelt hij zich niet thuis. Je begrijpt dus dat ik het ff niet weet. Iemand ervaring met deze ski?

null

Maar andere tips, ideeën meer dan welkom.

Ben zelf 1,95 en rond de 100KG.
Ski al aardig lang en zie mijn niveau al gevorderd, maar kan altijd beter.
Zoek een ski voor op de piste die makkelijk met harde en bobbelige pistes overweg kan, maar wil ook wat meer er af en toe naast kijken.

Met 74 mm onder de voet en jouw postuur is off piste geen geweldige combi. Ik zit niet zo in de all mountain skietjes maar kijk vooral eens op de site van versesneeuw.nl. Daar staan vele skitests

Ik had idd al op versesneeuw.nl gekeken en review gezien, maar was me alleen nog niet echt duidelijk of ik kwa postuur het idd kon hebben.

Je kunt ook even naar zn broer kijken de fire arrow 80

Met jouw postuur kun je het beste iets tussen 80 en 90 mm nemen en zo mogelijk in je eigen lengte al wordt dat lastig.

Verder is het handig te bepalen of je voor snelheid en agressief skieen gaat of voor rustig cruisen. In dat eerste geval wil je een stijvere en stabielere ski. Zowieso is het met wat meer kilo’s handig om een wat serieuzer model te nemen.

Ook goed om te kijken of je graag korte bochten gecarved wil draaien of vooral lange snelle bochten. In het eerste geval neem dan een radius onder of dicht bij de 20 meter en anders iets met een grotere radius. Die laatste laten zich ook vaak goed geslipt sturen.

Ik heb zelf gemerkt dat sommige modellen van volkl en K2 goed voor de zwaardere skier zijn.

Ik denk dat ik meer ben van 80% cruisen en 20% wat agressiever. Kijkende naar de bochten zoek ik eigenlijk naar een 50/50. Zowel lange als korte bochten. Maar vind ook zeker een ski voor korte bochten erg belangrijk.

Weet iemand trouwens of je in Nederland ergens ski’s vrijblijvend kan testen?

Kijk even of je een Elan Magfire 14 of de latere 82XTi-versie kan kopen. Voor jouw lengte/gewicht verhouding is dit een type ski waar je mee kan knallen.

Als het wit is kun je er over naar beneden...

Weet iemand trouwens of je in Nederland ergens ski’s vrijblijvend kan testen?

Frank op 4 jan. 2012 11:31

Geheel vrijblijvend? Ik denk nergens. Echter krijg je meestal bij aankoop de "huur" terug.

Ik denk dat dit bij de grotere indoorhallen(met skishop) wel kan.

Echter is daar de keuze meestal beperkt en de prijs is er meestal niet erg concurrerend. Ook kun je hem in zo’n niet goed testen, snelheid maken is daar namelijk onmogelijk.

Beste is het dus om gewoon op vakantie te testen. 's Avonds een ski uitzoeken, volgende dag testen, net zo lang tot je de jouw ski tegenkomt. Ik zou dus naar een grotere aanbieder(veel keuze) omdat je dan voldoende kunt testen.

Ik zit nu idd naar de ELAN AMPHIBIO WAVEFLEX 82 XTI te kijken. Als ik zo alle tests lees een goede allround ski.

Ik heb vorig jaar de HEAD Titan gekocht. Die is 78 onder de voet bij lengte van 170cm. Ik ben zelf 1.77m en 68kg dus een vrij grote en zware ski voor mij. Dat heb ik ook wel gemerkt. De ski vraagt heel veel kracht en/of snelheid om rond te krijgen en is zeker op de piste niet het meest geschikte materiaal voor mijn skistijl.

Maar offpiste heb je opeens een hele snelle ski die verbazingwekkend veel draagvermogen heeft voor het type ski. Het is een echte allmountain ski met race-eigenschappen. Heerlijk!

Maar ik ben dus een heel stuk lichter, dus ik zou in jouw geval zeker kijken voor een ski die minimaal 78mm onder de binding is. Smaller dan verlies je heel snel draagkracht. Vermoedelijk is het voor jou ook veel makkelijk dan voor mij om de gewenste kracht te leveren.

Als je 50/50 korte/lange bochten hebt. Dan kan je meestal wel uit met een radius van ±15,5 o.i.d. Maar kijk ook eens of je iets kunt vinden over hoe makkelijk de kantenwissel gaat. Het blijft altijd moeilijk om een ski te beoordelen op wat specificaties. Dus reviews zijn zoveel meer waard.

Wie nooit valt zal niet weten waar z´n grens ligt.

Heeft er iemand ervaring met de nordica fire arrow 80?
Denk dat die meer bij mij gaat passen.

Ds ben benieuwd of iemand deze heeft of getest heeft en hoe de ervaringen ermee waren? Op ijzige pistes enzo, korte en lange bochte. En was het de 80 of 80 pro?

Ik ga hem maandag testen in snowworld

ik zal het je laten weten volgende week ga ik dus dat komt wel goed van 20 tot 28 januari dan zet ik de bevindingen wel in je pm en ik zal het ook nog wel op het forum zetten want er zijn er volgens mij nog wel een paar mensen die het willen weten

Thanks. Al heb ik hem dan maybe al gekocht ;-).

Heb jij de pro of gewone 80?
En wat waren jouw redenen om de ski te kopen, want begrijp dat je hem nog niet getest hebt

Ik heb de pro ik heb hem gekocht omdat ik zowel van gewone pistes hou en ook buckelpistes en skiroutes en met dat praatje naar de verkoper gegaan en wat bladen doorgelezen met tests over allmountainskis en zo doende kwamen we bij de pro 80 uit

Dan zijn ze het aardig met elkaar eens die verkopers. Kreeg het zelfde te horen. Jouw vakantie is net te laat om op te wachten. Ga dan namelijk na jouw weg. Maar alsnog leuk om jouw ervaringen te horen.

Kan ook zijn dat we bij dezelfde winkel zijn geweest natuurlijk ik heb ze gekocht bij telstar in zwolle

Ik ben in zuid Holland bij wat shops geweest. Dus dat was niet de zelfde ;-)

oke dat is inderdaad heel wat anders dan ja

Zoals ik al aan had gegeven wilde ik graag de Nordica Fire Arrow 80 pro testen en dus vandaag even een bezoekje gebracht aan Snowworld Zoetermeer om hem eens even te testen. (begrijp dat het geen real-life test kan zijn daar, maar de enige optie in NL).
Daar ook nog een andere ski mee gekregen:

Rossignol Experience 83

null

Ik had hem meegekregen in 168 (enige maat in de test) en werd erbij verteld dat het een leuke all round ski is die ook naast de piste zich enige sinds kan redden.

Ski voelde heel solide aan en lekker degelijk. Je hebt echt het gevoel dat je ergens op staat. Dat degelijke kwam ook meteen tot uiting in het skien. Lange bochten doet hij met gemak, de wat kleinere bochten moet je toch wat meer voor werken. Maar als je hem daar in hebt gaat dat prima. Vond het op snelheid ook echt een stabiele ski die lekker door gaat en lekker stabiel over kleine hobbels heen gaat. Kan me voorstellen dat hij door zijn stijfheid iets meer moeite heeft met grote hobbels. Een ski die vertrouwen geeft.

Nordica Fire Arrow 80 pro

null

Kreeg ik mee in 1,72 (de langste is 1,80 geloof ik). Deze ski vond ik wat speelser. Wat de verkoper al aangaf, is dat de ski wat all-rounder was als de andere en dat klopt zeker. Verse dikke lagen sneeuw heb ik hem niet in kunnen testen en daar zal hij zeker geen ster in zijn, maar zoek een instap model voor het all-round.

Ski was lekker speels en voelde wat soepeler aan als de Rossignol. Dat vertaalde zich ook in het gemak waar hij grote en kleine bochten maakt. Totaal geen probleem en dat had hij ook niet met de losse sneeuw randen die op de piste lagen, iets wat trouwens de rossignol ook geen probleem vond. Op snelheid is de Rossignol iets stabieler naar mijn idee als je hem rechtuit gooit. Maar zeker geen moment van oeps, help, wat doet hij gehad.

Oordeel

Als ik kijk naar beide ski’s zijn het ski’s die beide heerlijk skien, al zal de Rossignol op lengte zeker meer werken zijn en grotere voorliefde hebben met grote bochten en de Nordica vind dat beide geen probleem en voelt wat lichter en speelser. Had zelf geen rekening gehouden met de Rossignol, maar zet me even tot denken.

Wordt vervolgt…

Als je 100 kg weegt en een ski van 1.68 meekrijgt en men beweert ‘dat je je daarmee buiten piste nog wel kan redden’ dan zou ik van de rest van de uitleg al niets meer geloven :)

Anyway voor op de piste maakt het niet zoveel uit, ik zou me eerder laten leiden door je persoonlijke indrukken. Als ik jouw verhaal lees zou ik voor de Rossignol gaan. Ook in het profiel van VersneSneeuw kan je je helemaal terugvinden.

Nou ik wilde juist ook lekker relax korte bochten doen. Maar stand is nu even 50/50.

Ja de beste meneer bedoelde natuurlijk als ik de juiste lengte ski heb. Maar begrijp goed dat snowworld niet alle lengtes in de demo heeft zitten.

Maar denk dat jij dat ook wel begreep ;)

Ik zit bovenstaande “discussie” met belangstelling mee te lezen. Dit omdat ik zelf ook in de race ben voor nieuwe ski’s.

Ik overweeg ook om in Zoetermeer proef te skieën en denk er zelfs over in november naar Sölden te gaan voor een speciaal testweekend.

Via Google kwam ik nog op een site van een skimagazine uit Canada terecht. Daar staat een leuke “Skifinder” op, die op basis van een aantal instelbare variabelen een advies geeft uit een grote database met skitesten. http://www.skifinder.com/

Dit is ook een mooi overzicht op dezelfde site:
http://skicanadamag.com/ski-tests/ski-test-2012/test-2012-re…

Geef je fouten toe voordat een ander ze overdrijft.

Even voor de goede orde; de Fire Arrow serie is een piste-georienteerde ski, die origineel (in de 80mmm Pro uitvoering) bedoeld was als specifieke ski-leraren ski. Dus piste-georienteerd (qua taillering heeft hij een GS radius met SL punt), veelzijdig (door z’n breedte)en licht twin-tip. Door zijn succes uitgebreid naar meerdere modellen.
Met jouw postuur en ski-stijl zou ik voor een robuuster model gaan dan de Fire Arrow 74. Dan heb je de keus uit een Fire Arrow 80 Ti (Eur 599,00) of Fire Arrow 80 Pro (Eur 699,00). Beide ski’s hebben een volledig houten kern, het verschil zit hem in de stugheid/rebound; de 80 Pro heeft dubbel Titanal de 80 Ti enkel Titanal.

null

O ja, zeker voor de lengte 180 gaan!
Hoewel de ski geen rocker heeft in de punt, is hij wel wat soepeler voorin en achterin mis je effectief ook een paar centimeter door z’n lichte twin-tip. In combinatie met je lengte en gewicht moet het dan zeker een 180 cm zijn.

@Pepijn, bedankt voor de info! Toch leuk om te weten hoe het ermee zit.

Vandaag nog even naar een andere shop geweest en die heeft de 80 ti versie en niet de 80 pro.

Hij heeft deze ski zelf een dag getest en vond het een heerlijke all-round ski voor de hele dag, ook als de piste gaande de dag slechter werd. Op snelheid ook totaal geen problemen. Neig nu dus naar de 80ti, ook omdat dit mijn eerste ski is en scheelt iets in de prijs en volgens de winkel waar ik was een prachtige ski waar ik geen spijt van zal krijgen.
(de winkel in kwestie kom ik vaak en ken de eigenaar goed die mij dit vertelde en weet dat hij geen praatje om het verkopen doet, maar serieus mij iets wil verkopen om dat het bij me past en dus niet alleen om omzet te hebben)

Klopt pepijn van dat dubbele titanium dat zij de verkoper bij telstar in zwolle wou het gisteren al melden maar kon het niet zo goed onder woorden brengen

Hallo,

Past de Nordica fire arrow 80 TI in dat gleufje bij een gondel? Omdat ze een lichtee twintip hebben op het eind. Of moeten ze net als echte twin tips apart erin?

Plaats een reactie