Enkele vraagjes over de file rondom Munchen tijdens krokusvakantie

We gaan dit jaar naar Vierhofen (naast Saalbach) en vertrekken uit Breda
Dit jaar voor het eerst tijdens de krokusvakantie (jawel, kids) Nu heb ik heb enkele vragen over de bekende file bij Munchen tijdens de krokusvakantie

1 Is er op vrijdagmiddag ook al sprake van deze file, of is dat alleen zaterdag
2 Begint deze al op het moment dat je de ringbaan 99 op rijdt
3 Is het alleen op de ringbaan of ook nog met de aansluiting op de A8 en verder tot en met afslag Siegsdorf richting Inzell? Dit met een eventuele alternatieve route, zie vraag3
4 Ik lees namelijk op het forum dat een mooi alternatief door Munchen heen is, via de B2R (die ik overigens niet kan vinden op googlemaps?) maar heeft iemand ervaring met de B304 die tot Siegsdorf loopt?

Bij mijn weten is de file er ook op vrijdag middag/avond tot redelijk laat zeker omdat je dan ook met woon werk verkeer zit en op zaterdag ongeveer vanaf 0530.

De file begint vaak al ver voor munchen, bij de anwb kun je nog meer lezen over de drukte:

http://www.anwb.nl/verkeer/buitenland/verkeersinformatie,/wi…

Member of global cooling initiative

Ik zou vrijdagmiddag ook al rekening houden met forse files. Mijn ervaring is dat je zaterdags voor 9 uur 's morgens München voorbij moet zijn. Reken er ook op dat de A8 tot Salzburg vast staat; zeker i.i.g. op de bekende punten bij Holzkirchen, Irschenberg, Dreieck Inntal, Bergen en grensovergang bij Salzburg.
de files beginnen al voor Kreuz München Nord, bij Kruez Neufahrn. Eventuele alternatieve routes gaan via Regensburg en Landshut.

Als het wit is kun je er over naar beneden...

Ik ben een ervaren saalbach ganger… (in mijn studietijd daar skiles gegeven)

wij rijden altijd voorbij munchen rond 19 uur op vrijdagavond (ergste files voorbij) afslag siegsdorf en overnachten in Inzell… lekker wakker worden ontbijten en dan nog een klein stukje naar Saalbach…

Lekker relaxed en bijna nooit last van files…

Ik kan je niets vertellen over de vrijdag middag aangezien wij altijd 's nachts rijden.

Op zaterdag begint het tussen 7 en 9 druk te worden.
De file/vertraging begint bij Munchen Nord (kreuz tussen de 9 en 99) en vervolgt de hele 99 tot op de 8. Vervolgens begint het bij de punten zoals Greenfield aangeeft.

De 99 kan je vermijden door vanuit Nurnberg de 9 af te rijden in Munchen over de Isarring richting de N304 en daar het begin van de 8 op te rijden.
Voordeel is dat je al op de 8 zit en je weinig last hebt van in/uit voegen vanaf de 99 de 8 op. Wel kom je weer Holzkirchen tegen etc.
(let op voor het centrum van Munchen heb je een Umwelt plakette nodig)

De N304 is een mooi alternatief (heb hem wel eens gereden) als de 8 vasstaat. Het is een mooie route maar of het echt sneller is aangezien je door de dorpjes rijdt weet ik niet. Het voordeel is wel dat je het gevoel hebt dat je vooruit gaat aangezien je geen file hebt.

weten jullie ook hoe laat de files op zaterdag oplossen bij Munchen en richting Salzburg. Wij willen namelijk op die zaterdag pas laat vertrekken zodat we achter de files aan kunnen rijden.

Blijft altijd koffiedik kijken…je kunt nog zo mooi plannen om eerder/later te vertrekken maar druk blijft t sowieso en er hoeft maar weinig te gebeuren of 't staat toch weer helemaal vast.

Ik rij zo’n 10x p/jaar naar AU via München en elke keer weer is het afwachten.

Het middel om de file te vermijden: ga van zondag tot zondag! De meeste huisjes wisselen op zaterdag, maar een klein aantal wisselt op zondag. Deze eigenaren willen niet in de file staan, en hebben daarom bepaald dat voor hun woning zondag wisseldag is. Op zondag is in Duitsland vrachtverkeer ook bijna compleet verboden en dus kan meestal zonder files langs München. Bijvoorbeeld bij belvilla moet je dan de zondag selecteren wanneer je op huisjesjacht gaat.

Als je zaterdagsmiddags of zondagmorgen hier weggaat heb je vrijwel geen problemen. Alleen zondagsrijdende Duitserinnen.

Als het wit is kun je er over naar beneden...

Afgelopen krokusvakantie op vrijdagmiddag 16.00 in Tilburg weggereden en waren rond 11.00 uur bij Munchen!

Niets aan de hand!

Als je zaterdagsmiddags of zondagmorgen hier weggaat heb je vrijwel geen problemen. Alleen zondagsrijdende Duitserinnen.

Greenfield op 9 jan. 2012 13:52

D’r zijn meer “zondagsrijdende” medelanders dan duitsers hoor…Zeer irritant…elke keer dat er 1-tje met 120-130 zich ervoor gooit op de linkerbaan…je hoeft niet eens te kijken of t gele platen heeft…

Sorry, beetje offtopic maar wel frustrerend

Afgelopen krokusvakantie op vrijdagmiddag 16.00 in Tilburg weggereden en waren rond 11.00 uur bij Munchen!

Niets aan de hand!

Jan op 9 jan. 2012 14:21

Niets aan de hand? Je doet 19 uur over dat stuk en je vindt dat er niets aan de hand is???

Gerelateerde vraag i.v.m. de files richting Oostenrijk:

Kun je beter via de A3 richting München rijden (Frankfurt, Wurzburg, Nurnberg) of kun je beter via A3 en dan A8 richting München rijden (Karlsruhe, Stuttgart)?

A3
De A8 over Stuttgart is al jarenlang een drama. Veel wegwerkzaamheden en nog veel 2-baans. Bovendien rijden daar ook veel toeristen die naar westelijk oostenrijk gaan.
Bij problemen rondom Würzburg-Nürnberg is het een optie om een stuk de A6 te pakken. Kom je meer uit het Noorden v/h land, dan is het een optie om over Kassel te rijden, zeker terug een aanrader. Als je dikke files ziet tussen W’burg-Frankfurt dan is de route Kassel wel een stukje om maar een stuk rustiger.
Bij truckers uit het noorden is dit bijv. een veel gebruikt alternatief terwijl met name zij meer last hebben van vele hellingen die in dit stuk zitten. Dat nemen ze voor lief…

Gerelateerde vraag i.v.m. de files richting Oostenrijk: Kun je beter via de A3 richting München rijden (Frankfurt, Wurzburg, Nurnberg) of kun je beter via A3 en dan A8 richting München rijden (Karlsruhe, Stuttgart)?

Blijstra op 9 jan. 2012 15:33

66 beneden rijns… = aardig alternatief…

"…"

Niets aan de hand? Je doet 19 uur over dat stuk en je vindt dat er niets aan de hand is???

Edwin op 9 jan. 2012 14:23

Ik hoop dat je begrijpt dat het 23.00 moet zijn.

Gezien de reacties is dit het plan:

Ik wil de vrijdag van de krokusvakantie (17 februari 2012) 's ochtends om 08:00 vertrekken met de bedoeling in Rosenheim een hotelletje te pakken. Ik wil daar het liefst uiterlijk 18:00 uur aankomen; moet lukken toch ?

Volgende ochtend weer om 08:00 uur vertrekken naar Viehhofen (Saalbach). Verwacht hier dan om 10:00 uur aan te komen. Neem aan dat het op dit tijdstip nog niet super druk is bij de grensovergang.

Wordt hiermee de drukte vermeden of is dit toch een vrij kansloos plan?
(Zondag rijden is GEEN optie)

ben ook benieuwd, wilde ook zoiets doen (met dien verstande dat ik 2 weken eerder ga)

@mike ik denk dat dat wel moet lukken, het feit dat je de volgende ochtend al voorbij munchen bent zit je al beter, alleen het weer kan de boel aardig in de war sturen.

Member of global cooling initiative

Gezien de reacties is dit het plan:

Ik wil de vrijdag van de krokusvakantie (17 februari 2012) 's ochtends om 08:00 vertrekken met de bedoeling in Rosenheim een hotelletje te pakken. Ik wil daar het liefst uiterlijk 18:00 uur aankomen; moet lukken toch ?

Volgende ochtend weer om 08:00 uur vertrekken naar Viehhofen (Saalbach). Verwacht hier dan om 10:00 uur aan te komen. Neem aan dat het op dit tijdstip nog niet super druk is bij de grensovergang.

Wordt hiermee de drukte vermeden of is dit toch een vrij kansloos plan?
(Zondag rijden is GEEN optie)

Mike op 9 jan. 2012 19:25

In principe zou ik zeggen dat je op deze manier alle drukte aardig ontwijkt… Al zijn er natuurlijk nooit garanties…

Staat niet in je stuk maar zou wel altijd kiezen voor afslag siegsdorf en grensovergang Bad Reichenall…

"…" Ik hoop dat je begrijpt dat het 23.00 moet zijn.

Jan op 9 jan. 2012 17:24

Dit scheelt inderdaad wel wat… maar 12 uur rijden lijkt mij nog steeds aan de hoge kant voor +/- 750 KM.

Gezien de reacties is dit het plan:

Ik wil de vrijdag van de krokusvakantie (17 februari 2012) 's ochtends om 08:00 vertrekken met de bedoeling in Rosenheim een hotelletje te pakken. Ik wil daar het liefst uiterlijk 18:00 uur aankomen; moet lukken toch ?

Volgende ochtend weer om 08:00 uur vertrekken naar Viehhofen (Saalbach). Verwacht hier dan om 10:00 uur aan te komen. Neem aan dat het op dit tijdstip nog niet super druk is bij de grensovergang.

(Zondag rijden is GEEN optie)

Mike op 9 jan. 2012 19:25

Ik zou vrijdags gewoon doorrijden naar plaats van bestemming. Misschien is je app. wel vrij op vrijdagavond (pas een paar dagen van te voren bellen). Anders in het dorpje een overnachting zoeken.
Hoef je zaterdag helemaal geen km’s meer te maken. Lekker rustig op de piste
We zijn wel eens na 11.00 's ochtends vertrokken op vrijdag, kwamen 's avonds tussen 20.00 en 23.00 uur aan. Soms een afspraak “sleutel onder de mat” of we sliepen in een naburig pensionnetje

Wij vertrekken elk jaar rond 3.30 uur in de nacht. De laatste keer reden we linksom via Passau en dat beviel heel goed. Geen files, wel wat 80/90 km wegen, maar qua reisafstand scheelt het allemaal niet zo veel. Helmond – Wagrain is ongeveer 950km en de laatste keer reden we het in ongeveer 9,5 uur.

Helaas moeten wij ook in de krokus en vrijdags moeten de kids nog naar school (hoop gezeur en gedonder als je bv om 12.00 uur weg wilt) dus wij rijden al jaren 's nachts. Vertrekken om 22.00 uur en zijn dan 's morgens rond 08.00 uur in Hinterglemm. Kunnen dan gelukkig na de koffie ons hotelletje in en rustig de rest regelen, passen etc. "s avonds uiteraard vroeg naar bed !!

Helaas moeten wij ook in de krokus en vrijdags moeten de kids nog naar school (hoop gezeur en gedonder als je bv om 12.00 uur weg wilt) !!

Hinterglemmfan op 10 jan. 2012 12:12

Toch zou ik zeker proberen vrij te vragen ;-)

"…"

Dit scheelt inderdaad wel wat… maar 12 uur rijden lijkt mij nog steeds aan de hoge kant voor +/- 750 KM.

Martin op 10 jan. 2012 08:40

Van 16.00 's middags tot 23.00 's avonds is geen 12 uur?

Naar mijn weten is dit 7 uur rijden voor 750 km. en dus geheel on schedule!

Allen bedankt voor de reacties en tips
Hotelletje is net geboekt (in Rohrdorf, net voorbij Rosenheim)

Nu nog even een goede route kiezen, ben namelijk niet zo’n fan van de A3 (Frankfurt - Nürnberg is altijd wel iets) en de A8 rondom Stuttgard rijdt ook niet zo lekker vind ik.

Iemand ervaring met de route via Kassel (A45) en dan ipv naar Würtzburg bovenlangs via Bamberg (A70 en A73) naar Nurnberg en Munchen. Is wel een beetje om, maar schijnbaar erg rustig.

Iemand ervaring met de route via Kassel (A45) en dan ipv naar Würtzburg bovenlangs via Bamberg (A70 en A73) naar Nurnberg en Munchen. Is wel een beetje om, maar schijnbaar erg rustig.

op 10 jan. 2012 15:30

Yep, onze favoriete route. Via Bamberg, dan vermijdt je op vrijdag de lange slierten truckers die terugrijden naar Oostbloklanden

Ik weet niet wat je aanrijdroute is naar Kassel

@Wintergast

Onze aanrijdroute is Breda -Eindhoven-Venlo-Essen

Zie nu op Googlemaps dat er bij Dortmund een stukje B-weg tussen zit : aansluiting A40 op A44.

Is dit te over zien dat jij weet.

“…” Van 16.00 's middags tot 23.00 's avonds is geen 12 uur? Naar mijn weten is dit 7 uur rijden voor 750 km. en dus geheel on schedule!

Jan op 10 jan. 2012 14:30

Oeps…Helemaal gelijk Jan. Komt ook door al die sneeuw dat ik het vizier niet meer helder heb ;-)

Nee, onbekend.
Wij vertrekken wat meer uit het noorden. Wij zijn ooit 1x via Bielefeld - Paderbron- Kassel gereden. Maar wat een drama daar met hoeveelheid aan stoplichten bij Bielefeld. Na getal 25 ben ik opgehouden met tellen :-(
Daar gaan we nu om heen (via Herford).
Daarom mijn vraag aan jouw over de vertrekplaats.
Bij Bielefeld komt een stuk snelweg, maar die zal wel in 2099 klaar zijn, zucht.
Maar daar kom jij niet langs.
Op vrijdag-(na)middag Wurtzburg-Nurnberg is de rechterbaan helemaal gevuld met truckers. Zo nu een dan gaat er eentje inhalen, je begrijpt het wel, alles op de rem. Via Bamberg heb je daar minder last van.

Plaats een reactie