Enkele vraagjes over de file rondom Munchen tijdens krokusvakantie

@Wintergast

Bedankt voor de tip. Ik had al zo iets begrepen vandaar mijn vraag over de route via Bamberg.

Ik ga het gewoon proberen. Eens moet de eerste keer zijn toch ?

Zo is het. Fijne vakantie!

Ik lees net jullie schrijven over het aanrijden.
Wij rijden ook op vrijdag aan, nu is mijn vraag, hoelaat begint die drukte tussen Wurtzburg en Nurnberg?

Voor zover ik het mij kan herinneren, was dat omstreeks 17.00/18.00/19.00 uur. We hebben zo’n honderd km achter elkaar buitenlandse vrachtwagens ingehaald.
Het was al donker, veel regen, reed niet fijn.
Volgens mij komen de meeste vrachtwagens aanrijden van de A3.
(Wij reden richting Wurzburg via de A7)

Thanks.
Wij overnachten in Nurnberg, willen tussen 4 en 5 daar zijn dus gaan daar waarschijnlijk geen last van hebben…

Vwb de vraag over de drukte op vrijdag: hou er rekening mee dat de grote drukte vanuit de grote steden al vanaf circa 13u begint. Veel duitsers hebben de vrijdagmiddag vrij waardoor de spits al vroeg begint. Ook Frankfurt-Wurzburg is dan een berucht stuk, zeker ook omdat er nog heel wat stukken 2-baans, heuvelachtig en vol met trucks zit.

Wel ff de wegonderhoud checken op google, daar indien nodig wat tijd voor rekenen, want te laat bij munchen = wachten.

en te vroeg op bestemming is alvast ontbijten, koffie en ski’s huren etc.

mijn mening: plan dat je er om 08.00 wilt zijn, dan heb je altijd nog een paar uur speling.

Addict.

voor kerst viel mij op dat er nogal wat wegwerkzaamheden zijn waarbij de rijbanen wel erg smal kunnen zijn. Voor actueel overzicht van wegwerkzaamheden kun je de website van de ANWB bekijken: http://www.anwb.nl/verkeer/buitenland/verkeersinformatie,/du…

voor kerst viel mij op dat er nogal wat wegwerkzaamheden zijn waarbij de rijbanen wel erg smal kunnen zijn. Voor actueel overzicht van wegwerkzaamheden kun je de website van de ANWB bekijken: http://www.anwb.nl/verkeer/buitenland/verkeersinformatie,/du…

Jorden op 10 jan. 2012 20:18

Hou dan ook rekening met de breedte van je auto.
http://www.zdf.de/ZDFmediathek/beitrag/video/1330012/Baustel…

Kwestie van je spiegels inklappen denk ik zo :-)

Gezien de reacties is dit het plan:

Ik wil de vrijdag van de krokusvakantie (17 februari 2012) 's ochtends om 08:00 vertrekken met de bedoeling in Rosenheim een hotelletje te pakken. Ik wil daar het liefst uiterlijk 18:00 uur aankomen; moet lukken toch ?

Dat is natuurlijk helemaal afhankelijk van de situatie op de weg. De grootste kans om de files rondom Munchen te vermijden is door er voor 12 uur voorbij te zijn op de vrijdag, dus 's nachts rijden. En zelfs dat geeft geen garanties want het weer (sneeuw/regen) of een ongeluk heb je zelf niet in de hand.
Wij spreken altijd 3:30 af bij de grensovergang van Arnhem. Wij zijn dan rond de klok van 13 - 14 uur in Ellmau. En dat is incl. 2 a 3 keer stoppen onderweg (op de autobahn mag je namelijk doorrijden :-) ).
Ik denk dat je gewoon rekening moet houden dat je onderweg in een file komt te staan. Dan kan het nooit tegenvallen.

Succes en veel plezier!

@MarcoF
Kijk, niemand kan in de toekomst kijken, dus ja het moet wel mee zitten natuurlijk en met een uurtje in de file (bij Munchen) heb ik geen probleem.

Maar als je uit ervaring weet dat de kans dat je op carnavalszaterdag veel langer dan een uur in de file staat 99 % is, dan probeer ik dat te vermijden als ik gedwongen ben in de carnavalsvakantie op wintersport te gaan. Ik vind files namelijk vreselijk irritant en volgens mij ben ik niet de enige :-)

@Mike,

Uit je eerste vraag maakte ik op dat je vrijdag wilde rijden. Klopt dat?

In al die 6 jaar dat ik nu met de krokus naar Ellmau rij heb ik nog nooit meer dan een uur in de file gestaan bij Munchen. Op vrijdag dan. Hoe de situatie op de zaterdag is kan ik niet beoordelen anders dan dat ik op het oostenrijkse journaal hoor dat er idd kilometers file rond munchen staat.

@MarcoF
Inderdaad, het wordt vrijdag.
Maar ik rijd graag overdag, ben lichtelijk nachtblind en s-nachts rijden trek ik gewoon niet (en mijn vrouw ook niet). We willen dus zo veel mogelijk bij daglicht rijden.
Wellicht dat 08:00 vertrekken dan iets te laat is als het op vrijdag in de namiddag al een grote drukte is bij Munchen. Maar aan de andere kant, we kunnen zaterdag pas om 12:00 uur in het huisje terecht en als we vrijdag wegrijden en na Munchen overnachten hebben we redelijk de tijd. Eeen uurtje file vind ik niet zo erg, maar ik rijd graag wat relaxed en heb wel een hekel aan files; vind het zo’n nutteloos tijdverdrijf :-)

Wij vertrekken dit jaar op vrijdag middag richting Westendorf, en overnachten bij Rosenheim. Kunnen pas om 15:00 vertrekken vanuit zuid-limburg. Twijfel echter over een aantal routes:

A3-A9-A8 keulen-frankfurt-Neurenberg-Munchen. 722 km (6u 28 min)
A61-A5-A8 Kerpen-Manheim-Karlsruhe-Stuttgard-Munchen 719 km (6u 41 min)
A61-A6-A9-A8 Kerpen-Manheim-Neurenberg-Munchen 746 km (6u 41min)
A61-A6-A7-A8 Kerpen-Manheim-Schnelldorf-Ulm-Munchen 747 km (6u 47min)

Buiten onvoorziene files, wat zou de beste keuze zijn wat betreft drukte van vrachtverkeer en vakantieverkeer. Munchen ben ik niet zo bang voor, zijn we toch pas rond 22:00

Wij rijden in de carnavalsweek van Antwerpen naar Flachau. Waarschijnlijk vrijdagmiddag omstreeks 14u00 vertrekken (vroeger kan niet), rijden tot Regensburg en daar overnachten. 's morgens omstreeks 7u00 verder door naar Flachau. Hopelijk niet teveel file op deze manier.

Grensovergang Passau dus.

Aangezien toch een jaarlijks terugkerende discussie is kan ik net zo goed een oud topic een schop geven :)

Vrienden hebben het overnachtingshotel in Holzkirchen geregeld voor de eerste vrijdagavond van de voorjaarsvakantie. Het had van mij stuk verder gemogen, maargoed, ook een wintersportgezelschap is een democratie.
Gevolg is dus dat we zaterdagochtend nog Dreieck Inntal voorbij moeten om bij Siegsdorf eraf te gaan via Inzell naar Saalbach.
Dat kan best druk zijn, zeker omdat we toch echt wel even rustig aan willen ontbijten enzo (het is nu eenmaal vakantie) en vermoedelijk niet eerder dan half 11 in de auto zitten.
We hebben dan weliswaar de hele dag voor een stukje dat normaal 2 uur zou zijn, maar anderzijds is dat ook weer niet helemaal mijn idee van vakantie.
Dit zijn mijn overwegingen. Wie heeft ervaring of tips?

  1. accepteren - die 2 uur wordt misschien 3 uur maar er is tijd zat
  2. preventief binnendoor rijden van Holzkirchen, Feldkirchen naar Rosenheim en net ná Dreieck Inntal de A8 weer op
  3. toch maar dat ontbijt opofferen en vroeg beginnen aan het laatste stuk

aanvulling op de kick.
indien men file vrij ring munchen voorbij wil komen is de stelregel als volgt. Zorg dat je voor 6 uur ochtends ring munchen heb gehad. Indien op vrijdagochtend vertrokken dan liefst hotel zoeken na ring munchen en afhankelijk van bestemming kan het de moeite waard zijn om afslag 97 Holzkircken Sud te nemen, vanaf hier binnendoor te gaan over Achenpass. Kan je zo doorrijden naar het Zillertal/Skijuwel/ of de Inntal autobahn weer op richting Innsbruck.
condities van de pas worden op radio Antenne Bayern vaak genoemd, Ook staat het natuurlijk op de meest bekende websites zoals Adac.de.
En zoals eerder al genoemd. Geduld is een schone zaak, de vakantie begint zodra je de voordeur achter je dicht trekt.
Veilige kilometers deze winter!

Als het je lukt om voor 7 uur Munchen voorbij te zijn, dan zou ik gewoon via Munchen gaan. Lukt dat niet, dan raad ik aan om via Passau te gaan. Route wordt iets langer, iets toeristischer, maar je rijdt heerlijk zonder files. Maar dit advies geldt m.n. voor de Krokusvakantie / carnaval.

Rond Kerst zijn de wegen over het algemeen een stuk minder druk, in vergelijking met de Krokusvakantie. Al moet het weer natuurlijk ook meewerken.

ibis budget Neurenberg, op vrijdag laat aankomen (24 uurs checkin) en zaterdagochtend weer door ! :)

@Jay: je kinderen toch niet vroeger van school gehaald zeker? ;)

Als het je lukt om voor 7 uur Munchen voorbij te zijn…

CY325i op 1 dec 2014 14:47

Dat gaat lukken. We zijn vrijdagavond al voorbij München en overnachten bij Holzkirchen.
Maar daarmee is het probleem nog niet voorbij, want zaterdagochtend begint het pas. Tenminste, dat is eigenlijk de vraag.

(PS: @Mathijs! Je verwijst naar een topic van mij van 2 jaar geleden waar een hoop meningen over waren :)
Voor komend seizoen is dat nog niet bepaald. Het kan een vrijdagavondrit worden, maar het kan ook zomaar zijn dat ik de schooldirecteur een vriendelijk briefje schrijf)

Gewoon op tijd vertrekken vanuit Holzkirchen, zo rond een uur of 8.00. Ontbijt zou ik nooit overslaan, wel zo fijn om met een dosis energie aan de reis te beginnen.

Optie 1 dus, met dien verstande dat het wel zal meevallen met de files, mits je om een uur of 8.00 weer op doorreis bent.

Hahaha @Jay, zo herkenbaar.

Wij rijden op vrijdagmiddag vanuit Zuid-Limburg naar overnachtingshotel in Stuttgart. Niet echt nodig maar we gaan met vrienden en vinden dit wel relaxed en gezellig. Mooi hotel met zeer uitgebreid ontbijt. Heel gezellig maar ik betrap me er iedere keer weer op dat ik dan toch weer op tijd in de auto wil voor die laatste 200 km’s naar Kleinwalsertal en het ergste fileleed te vermijden. Maar eigenlijk of ik nu om 12.00 uur of om 14.00 uur aan kom, wat maakt het uit? Het zou denk ik anders zijn als je nog 400 km of meer zou moeten rijden. Maar ach ik ken mezelf een beetje dus zullen kids rond 09.00 uur wel weer langzaam door Pa worden aangespoord om hun ontbijttafel te verruilen voor de auto.

Wie tot tien kan tellen kan de hele wereld bellen

Als ik om 12 uur aankom weet ik het wel, dan gaan de latten onder :)

Wij overnachten altijd in feldkirchen en rijden dan s’morgens via provinciale weg richting rosenheim om daar de snelweg te pakken. Gaat altijd goed.absoluut optie b.

Ik ga aankomende voorjaarsvakantie op zondag richting Saalbach. Aankomst op zondag 22 februari.
Welke tijd is het meest ideaal om te vertrekken om met zo min mogelijk files door te komen?
Welke route is die zondag het beste, gewoon via Kufstein of toch via inzell?

Ik ga gewoon rond 3 uur 's nachts vanuit Groningen met de TomTom richting Saalbach, eerst de kaarten updaten en ook de Live Services. Zie heel snel wanneer en waar er files zijn, de TomTom berekend ver van te voren uit wat voor mij de beste weg is om te berijden.

Ik heb tot op heden heel veel geluk gehad qua files, dit zowel de wintersport als de zomervakantie die beide in een schoolvakantie moet vallen i.v.m. schoolgaande kind.

@Jay: zet het maar terug in dat topic tegen dan, dan is er terug wat animo ;)

File ga je zeker krijgen, alleen probeer dit te voorkomen, enkele opties:

  • vrijdagochtend vertrekken en zover mogelijk doorrijden en dan in Hotel overnachten
  • vrijdagmiddag vertrekken dan grote steden vermijden, koln, Frankfurt alternatieve route, Kassel, Fulda, Schweinfurt, Bamberg en dan Nurnberg, vorig jaar gedaan vanuit Zwolle - Turnberg, 6 uurtjes geen file.
  • Voor München eraf en dan binnen door naar Rosenheim en Saalbach

Su6.

Groeten, Harald

Plaats een reactie