hoe dalen jullie een zwarte piste af?

kan redelijk skien (vind ik zelf ;-) Vast en zeker niet met de beste, mooiste techniek (zelf beetje aangeleerd door gewoon te doen) maar kan in mooie rustige lijnen een blauw/rode piste afdalen.
Echter, zwart kan ik wel beneden komen zonder te vallen, maar heeft dat nog met skien te maken door em meer in de breedte af te dalen (steeds hele scherpe bochten) dan in de lengte…?
Soms zie ik dan mensen voorbij sjeesen -links-rechts-links-rechts -tak-tak-tak- werkelijk prachtig vind ik dat om te zien, alsof het een blauwe piste betreft…
benieuwd naar jullie ervaringen hiermee?

Dit is voor mij ook een jaarlijks terugkerende frustratie. Ik kan vrij aardig van de meeste zwarte pistes afkomen, maar hele korte bochten maken zoals dat op een rode wel lukt is er op een zwarte vaak niet bij.

Vrijdag 3 Feb naar Belle Plagne met Sunweb!!!

Vraag me af als je het skien redelijk onder de knie hebt in wat voor tijdsbestek (en of je dat uberhaupt) je een mooie zwarte afdalen kan leren dmv bijv lesjes voor gevorderden?!

Ik heb het 1e jaar dat ik skiede maar anderhalve dag les gehad en ski nu al 5 jaar en vanaf het 2e jaar ging ik gewoon goed een zwarte piste ja en ik kijk als ik thuis bem ook wereldbekerafsalingen op eurosport en dan probeer ik ook de techniek af te kijken

Ja gewoon. KNALLEN. Ik ski al dik 27 jaar en voor mij is het niet lastig om een zwarte piste op snelheid te doen.

Ik moet zeggen, als het een "echte" zwarte piste is en je komt zo beneden heb ik wel respect voor je.

Soms blijf je , met beperkte techniek, beter weg van de zwarte pistes !
Dit is gevaarlijk voor jezelf en voor de andere afdalers.
Het blijkt echter voor sommigen een magneet te zijn. Van zodra ze op het board of latten kunnen rechtblijven, schrapen ze de zwarte pistes af …

Veilig beneden komen kan iedereen na genoeg oefening. Hetzelfde geldt voor hard van een zwarte piste skiën.

Gecontroleerd, snel, mooi en met een goede techniek naar beneden komen kun je jezelf haast niet aanleren (ik heb het in ieder geval nog nooit gezien). Ik zou gewoon iedere wintersport een dag of twee middagen priveles of les met een klein groepje nemen, daar leer je ontzettend veel van en het betaalt zich altijd uit.

Eigenlijk doe je op een zwarte piste hetzelfde als wat je op een blauwe of rode piste doet. Afdalen met of zonder bochtjes. Alleen op een zwarte piste ga je veel sneller en is het dus lastiger om door de snelheid en de steilheid van de piste snel te kunnen remmen. Het gaat om techniek E N vertrouwen.

Wat een onzin om de techniek van een wereldbekerwedstrijd af te kijken, dat heeft niets te maken met het skien op een ‘normale’ piste.

Als ik het goed versta wil je in korte bochten van een steile piste kunnen komen.

  1. Oefen dit eerst op een pittige rode, dan op een zwarte
  2. Neem de goede houding aan, overdrijf wat ik met je schenen in je botten te hangen.
  3. Neem een bocht, het achterste van je latten probeer je naar boven te laten komen (uiteraard moet dit er later nog uit, maar om dit te doen wordt je verplicht goed te hangen in je botten)
    4)Ski niet door, het is de bedoeling dat je bocht-stop-bocht-stop-…
  4. Als je dit onder de knie hebt, tracht dan niet meer te stoppen
    5)Als je dit onder de knie hebt , oefen op een zwarte en begin terug van 2

Dat je zelf vind dat je goed kunt skiën is het zelfde als al die automobilisten die vinden dat ze goed kunnen autorijden. Reflectie vragen van anderen (tijdens een les) heeft altijd zin. De enige mannier om echt goed te leren skiën. Heb vorige jaren altijd les genomen en dit jaar meegedaan met de ski-experience. Leuk en leerzaam.

Harrie

Zelf probeer ik een zwarte piste snel met grote vloeiende bochten te skien (mits de conditie’s dit toelaten) want op een ijzige piste kun je met routzen een keer grip verliezen en lelijk vallen… Vandaar dat je probeert om vloeiend naar benedenen te komen…

Dat weet ik martijnski maar je kunt wel kijken hoe ze bochten maken en dat kun je dan in de praktijk proberen uit te voeren want ik ga inderdaad niet zo hard maar probeer wel te kijken of ik mn skiniveau kan verbeteren

Ik zit met hetzelfde probleem. Op een blauwe of rode piste denk ik aardig te kunnen skiën, maar op een pittige zwarte voelt het soms alsof ik voor het eerst op de latten sta.
Zeker op een drukke en ijzige piste ben ik meer bezig met overleven dan met skiën…

@Ricardo, misschien een idee om een toetsenbord te kopen met punten en komma’s. Dat maakt je berichten wat leesbaarder.

Het ligt er natuurlijk ook aan hoe druk het is op de piste. Als er veel volk is ben je genoodzaakt in kurzschwung te gaan. Persoonlijk doeik dit ook het liefst.

op de zwarte piste moet je wat explosiever skiën bam bam bam wat dieper door de knieën en meer vorlage.
hou vooral goed druk op je dalski.
kijk van te voren hoe anderen er af gaan en luister goed dan weet je waar de eventuele ijzige stukken zitten.
pff das moeilijk uit te leggen zo hahahaha
maar een zwarte piste is leuk om een keer gedaan te hebben, maar om er nou 4x per dag af te gaan nee, bij 60% of meer kun je je geen foutje permitteren dus je moet goed bij de les blijven
ik zie vaak mensen op een zwarte piste die er eigenlijk niks te zoeken hebben,som gewoon onverantwoord.
het leukste blijft lekker knallen op de rooie pistes

ps. ook leuk, mensen met pure race ski’s die dan ultra korte bochten willen maken op een zwarte piste.
dit maakt het dus extra moeilijk.

hit and run

Gewoon elk jaar een paar skilessen nemen. Kan nu in korte bochten een zwarte piste af, of het er goed uitziet weet ik niet ;) Voor het gevoel wel; maar zo goed als een Oostenrijker zal ik het niet kunnen.

Vindt het trouwens belachelijk dat er soms slechte skiërs op de zwarte pistes zitten, ze moeten daar op controleren, want ze maken de pistes helemaal "kapot". Zo krijg je veel ijs & hopen.

Serfaus, Fiss, Ladis en Doppelmayr-fan

Een gewone zwarte piste die steil is, is niet zo’n groot probleem, vooral steile zwarte buckelpistes jagen me schrik aan. Het is dan echt ‘Bocht over de breedte van de piste’-stop!-‘Bocht over de breedte van de piste’-stop!-…

Die techniek heb ik niet onder de knie, als ik wat sneller probeer lig ik er bijna al.

Gewone zwarte pistes neem ik met redelijk wat bochten, maar ik voel me zeker geen beginner, ik zie er veel onder mijn niveau bezig.

Enkele goeie tips hierboven…thanks!
Denk dat je er gewoon niet aan ontkomt door regelmatig wat lesjes voor gevorderden te nemen en inderdaad veel oefenen op blauwe en rode pistes, dingen uitproberen, vallen opstaan, nog een keer doen etc.

en gewoon het idee loslaten dat ik ooit zo strak als die echte ouwe oostenrijkers zo’n zwarte helling afknal :-)
kan dat uberhaupt met gehuurde ski’s uit de silver categorie vraag ik me ook af ;-)

@A. Ja dat kan wel hoor, als ze goed onderhouden zijn zoals geslepen en gewaxt gaat die prima!

Alle sporten vragen een goede techniek of dit nou tennissen,bowlen,darten,voetballen of handboogschieten is,voor maar eens een paar sporten op te noemen.Voor de goede techniek bij skieen onder de knie te krijgen zal men ook veel en goed moeten oefenen en les moeten nemen.Het probleem waarom veel skiers in moeilijkheden komen op de zwarte piste is dat hun techniek nog niet op peil is welke bij een zwarte piste hoort.Tot een jaar of 2 geleden had ik dit probleem ook.Als me iemand vroeg hoe goed ik kon skieen gaf ik steeds als antwoordt,op de rode piste ben ik een "profi"op de blauwe ben ik een "amateur" en op de zwarte ben ik een "anfenger" .Maar door enkele uren per vakantie aan priveles te besteden is dit allemaal verleden tijd en ski ik nu elke zwarte piste gecontroleerd en veilig met korte bochten, als het moet op 1 meter breed naar beneden.Een zwarte piste naar beneden carven is weer iets anders en is mij te link.Dus het carven doe ik alleen op de blauwe en de rode piste.
Als tip! Kijk eens naar het volgende filmpje dit heeft mij heel goed geholpen bij het "onder de knie krijgen" van de zwarte piste techniek.
Video no.8 - Chapter 3-2-2 - Learn Short Turns - Learn to ski.dk

niet roetsjen maar skieen

Bekijk dit filmpje voor oefeningen "zwarte piste techniek" en vergeet vooral de skileraar en priveles niet .Doe jullie voordeel.

niet roetsjen maar skieen

Leuk filmpje! Zo ziet het er eeeerg makkelijk uit hehe…
Op een blauwe piste lukt me dit wel, maar ben altijd bang dat ik een hobbel of oneffenheid meepak, dan ga ik al snel vanuit deze houding naar een "veilige modus"

Deze houding op het filmpje is de “basishouding” of zoals men in Oostenrijk zegt,de “grund-einstellung” en geloof me nou maar,zonder deze houding lukt er niets. Als jij dan terug gaat in jou “veilige modus” gebruik je dus weer de verkeerde techniek en kom je eigenlijk niet verder in jou leerproces.Sommige situatie’s zul je toch doorheen moeten.

niet roetsjen maar skieen

Wat ik bedoel is:

Een normale zwarte piste (geen buckelpiste dus) is hetzelfde als een rode piste maar dan met een andere hellingshoek. Op een rode piste beheers je alles. Dan kun je er toch vanuit gaan (vertrouwen hebben in jezelf) dat wat je doet op een rode piste ook voldoende moet zijn om een zwarte piste af te dalen? Wat vaker Kurzschwung skiën in plaats van carven of rechtdoor is natuurlijk normaal op een zwarte piste. Je skihouding zal ook wat extremer/nog sportiever worden om de steilheid en snelheid in bedwang te houden maar het overige blijft hetzelfde als wat je op een rode piste doet. En dat beheers je toch?

Oefen gewoon. Vertrouw op jezelf en probeer elke keer een stapje verder te zetten. Uiteindelijk lukt het dan wel.

Nog een aandachtspunt voor de zwarte piste is dat men de "hoog/laag" beweging extremer moet uitvoeren in combinatie met een goede stokinzet, anders bestaat het gevaar dat de achterkant van de ski niet "vrij" komt van de sneeuw en de ski niet wil draaien omdat de achterzijde van de ski zich dan "invreet" in de berg.

niet roetsjen maar skieen

Ja Ron, zoals in dat filmpje ga ik zeker oefenen. Want meestal ga ik bij steile stukken op een zwarte piste de bocht in met mn buitenste ski en sluit dan de binnenski eigenlijk gewoon bij.

ga zeker een paar uurtjes die beweging proberen van achterkant omhoog en gewoon meer kracht in de benen zetten om zo de snelheid de baas te blijven…

Op een steile zwarte piste moet je een beetje agressiever skien dan op een blauwe of rode piste. Hiermee bedoel ik dat je echt de kanten van je ski moet gebruiken. Door de felle korte beweging die je maakt door je knieën naar de berg te duwen ga je de kanten van je ski echt in de sneeuw kappen. Doordat je tegelijkertijd door je knieën plooit, krijg je een soort reactie die je terug omhoog duwt. Deze energie gebruik je om de volgende bocht in te zetten. Je wordt als het ware na elke kantgrip gekatapulteerd door de bocht. Natuurlijk ook altijd in de juiste houding op je ski blijven staan

A,
Je zegt het eigelijk zelf al. Zelf skieen aangeleerd dus dan kom je zwart nooit normaal en veilig( ook voor andere) af.
Neem niet een paar lessen maar gewoon echt skiles totdat je met de skileraar de zwarte meedere keren af bent geweest.

@ A

Je gaat de bocht in met je buitenste ski, schrijf je.

Ik weet niet hoe je dat voor elkaar krijgt (heb er echt over zitten te denken hoe dat zou moeten lukken), een fatsoenlijke bocht lijkt me op deze manier, zo goed als onmogelijk.

Als ik het zo lees, zou ik je toch echt skiles aanraden (dit bedoel ik niet als kritiek, maar als advies). Want ik denk dat je zo gevaarlijk skiet,vooral voor jezelf (blessures, valpartijen). En met flink wat pech, sleep je iemand anders ook nog mee.

Just have fun!!!

Mona, je hebt gelijk haha! Ik bedoelde uiteraard de binnenste ski!! Dus als ik een bochtje naar links draai mn rechterbeen als eerste die de draai inzet, vervolgens linkerbeen bijsluiten…

@Peter, wie weet ga ik dat komende vakantie wel doen…kun je ter plekke gewoon bijv. 2 of 3 lesjes nemen?
Mijn gemiddelde bandbreedte om een zwarte piste af te dalen is ongeveer 4 tot 5 meter, dat moet uiteindelijk terug naar 2 :-)

Plaats een reactie