ooit verkeerschaos meegemaakt onderweg?

Na afloop van de voorjaarvakantie 2008 terug naar huis. Vrij lang stil gestaan wegens omgewaaide bomen tussen München en Stuttgart. Was even een orkaan of zo langs gekomen, enorme puinhoop tot gevolg. Precies langs de autobahn over een lengte van zo’n 2km waren aan bijde zijde van de weg alle bomen omgewaaid. Nooddiensten met grote shovels alles vrijmaken zodat wij weer door konden.

Zagen die dag ook verschillende open gewaaide skiboxen bovenop de auto’s. Was wel grappig, over een lengte van 10km zag je steeds spullen liggen en aan het eind iemand die de lege onderbak maar kwaad over de vangrail smeet.

He daar reden wij toen ook! Idd was een grote puinhoop, overal lagen wintersportuitrustingen in de berm van opengewaaide skiboxxen, bomen waren omver gewaaid, etc. Wij hebben er toen 24u over gedaan.

Die keer hebben wij mazzel gehad. Vrijdagnamiddag al op terugreis met een overnachting.
De wind begon toen 's avonds al behoorlijk aan te trekken.

Wij hebben altijd een extra spanband om de skibox, blijkbaar deze "leeg gewaaide skiboxen" niet.
Je zult die projectielen van je voorganger maar door je raam krijgen

Die keer hebben wij mazzel gehad. Vrijdagnamiddag al op terugreis met een overnachting. De wind begon toen 's avonds al behoorlijk aan te trekken. Wij hebben altijd een extra spanband om de skibox, blijkbaar deze “leeg gewaaide skiboxen” niet. Je zult die projectielen van je voorganger maar door je raam krijgen

Gast332 op 10 mrt. 2013 11:54

Moest iedereen hier een spanband omdoen, er zou een pak minder file en ongevallen zijn ;-)

De snowboards en ski’s vlogen je letterlijk om de oren, en moesten op de snelweg ontweken worden. Wij hadden ook een skibox, maar die bleef gelukkig dicht zitten. Het waren voornamelijk van die oude niet-aerodynamische boxen die opengingen.

Spanband bij de Action 5 meter lang max 400kg belasting kost € 2,–. Ook dit weer, voorbereidingen en verantwoordelijkheden. Rijden dan fijn van die mensen met die dingen uit 1970 op hun dak vaak geleend want je zal een euro teveel uitgeven. Een vriend van mij is het ooit overkomen en heeft toen de skibox op marktplaats gezet. Dus mocht u deze winter een knuppel tegenkomen met een open bak zo’n Thule met beige bovenkant en zwartige bodem smal model…grote kans dat hij van een vriend van mij was. ‘Tegen de klant zeggen, kijk alles werkt prima’ Yeah sure…en bedankt.

JA vandaag in belgie :P 1600km fille

Ja vriend belde mij net onderweg naar Brussel. Ik zei verstandige keuze om als NL-er vandaag de ochtendspits te betreden. Heel raar, hij is pas 2 uur te laat op zijn ‘oh zo belangrijke’ meeting. Als je weet dat je chaos mag verwachten waarom aansluiten. Keer om ga naar huis en werk thuis ofzo (als je een beroep hebt waarbij dit kan).

Oh zelfs de krant is het met mij eens http://www.telegraaf.nl/binnenland/21377403/___Ga_niet_de_we…

JA vandaag in belgie :P 1600km fille

Gast944 op 12 mrt. 2013 10:26

Ja, want de sneeuwschuivers konden geen sneeuwschuiven doordat er file stond. En de file kwam omdat er teveel sneeuw ligt:-)

De sneeuwschuivers hebben een minimale snelheid nodig (20-30 km/u) om platgereden sneeuw van het wegdek te kunnen schrapen. En de liefhebbers van zomerbanden komen nauwelijks vooruit op gladde platgereden sneeuw, dus het verkeer bereikt de minimale snelheid niet. En stilstaande strooiwagens kunnen niet strooien. Moraal van het verhaal, als het sneeuwt tijdens spitsuur, al is het maar enkele milimeters sneeuw, dan gaat het gewoon nooit goed in NL en BE.

Volgzaam type (off-piste mits berggids).

@Constant: Ik maak mij meer zorgen op de oplettendheid van de medeweggebruiker als het winterbandenverhaal. Ik rij pas voor de 2de maal op winterbanden richting de sneeuw, daarbij verliezen winterbanden bij 4 mm al heel veel aan veligheid.

http://www.bnr.nl/nieuws/traffic/282212-1301/niet-minder-sch…

De schuld zit hem echt niet in de zomerbandgebruikers lijkt mij. Er zijn immer zat mensen die zo achterlijk zijn om op gladde banden te rijden. De bekende knelpunten bij de passen richting Oostenrijk etc staan soms uren vast met allemaal mensen op winterbanden. Er zijn zoveel factoren waardoor files kunnen ontstaan en of het nieuwe eureka echt winterbanden is, volgens Leaseplan zijn onderzoek helpt het niks. Veelal gaat 1 schade gepaard met 1 file.

Dat de remweg korter wordt etc die discussie ga ik niet met iemand aan, het meer gripverhaal ook niet. Maar mensen worden overmoedig. Kijkt u even naar dit filmpje van onze medeforummer…zijn reisgenoten zitten met dichtgeknepen billen en je hoort het commentaar. Gelukkig gaat alles goed maar het getuigd niet bepaald van een defensieve rijstijl.

null

Dat schrijf ik helemaal niet. Zeker als je jezelf "Taalman" noemt, dan lijkt me dat "eerst lezen, dan reageren" van toepassing is.

Verder gaat het geciteerde Leaseplan onderzoek helemaal niet over filevorming.

Volgzaam type (off-piste mits berggids).

@Constant: zucht…

Taalman (sommige mensen krijgen de naam De Vries, Jans(s)en of bijvoorbeeld Schilder mee…)

Achter ieder ongeluk zal een verhaal zitten. Leaseplan heeft in een eigen onderzoek aangetoond dat onder de leaserijders er niet minder ongelukken gebeuren als de automobilist op winterbanden staat.

Lees nog even mijn vorige post.

En de liefhebbers van zomerbanden komen nauwelijks vooruit op gladde platgereden sneeuw, dus het verkeer bereikt de minimale snelheid niet. Constant op 12 mrt. 2013 12:15

Moet ik u uitleggen dat veelal achter ieder ongeluk een file schuil gaat? Of bent u net als ik van mening dat een ongeluk vaak zal resulteren in een file…natuurlijk heb je eenzijdige ongelukken natuurlijk heb je ongelukken op rustige wegen waar nauwelijks verkeer komt.

Gaan we weer…

Zijn er nog verhalen te melden? Ontopic blijven?

Bij files tijdens sneeuwbuien is doorgaans geen sprake van een file door ongelukken, maar doordat het verkeer aanzienlijk langzamer gaat rijden vanwege de sneeuwval. In het buitenland bij hevige sneeuwval, in NL bij zeer lichte sneeuwval. Is er ergens een heuvel of brug, dan stranden auto’s met zomerrubber. Menigmaal zelf gezien en is ook meermaals op tv te zien geweest. Wegdek was te glad voor zomerbanden, auto’s kwamen geen meter verder en blokkeerden de snelweg.

Stuifsneeuw op de Autobahn, lichte helling en vrachtwagens, bestelbussen en zomerbandliefhebbers verloren de grip op het wegdek, aangedreven wielen tolden volledig rond en voertuigen kwamen letterlijk geen meter (!) meer verder, gelukkig greep de Duitse politie zeer proactief in en werden de linkerbanen vrijgehouden.

Volgzaam type (off-piste mits berggids).

Er zijn bij Leaseplan evenveel % schadegevallen bij auto’s met winterbanden als bij auto’s zonder winterbanden? Aiaiai dan zie je dat de mens inderdaad snel overmoedig raakt. Jammer! Of zal het komen doordat de personen die rijden met winterbanden altijd plots moeten uitwijken voor de onverwachte ongecontroleerde manoeuvres van de bestuurders die op zomerbanden onderweg zijn, en dan tegen een boom aanrijden of tegen een andere auto met winterbanden? En dan botsen die auto’s met zomerbanden dan ook nog eens tegen auto’s met winterbanden… Dan gaan de schadegevallen van auto’s met winterbanden toch wel flink in de lift;p
Daarbij zou je dat ‘onderzoek’ beter met een korrel zout nemen. Leaseplan is er flink bij gebaat als het volk er van overtuigd raakt dat winterbanden niet nodig zijn. Als niemand ze wil, heeft Leaseplan een stuk minder werk en kosten elk jaar met het regelen en monteren van die winterbanden!!! Ze publiceren dus maar al te graag zulke cijfers en wie weet of ze echt wel juist zijn:)
Oh ja en wat ik dus afgelopen wintersportvakantie heb gezien is dat de grootste fileveroorzakers de mensen zijn die op zomerbanden rijden en het flauwe heuveltje al amper op komen als er wat sneeuw op de weg ligt. Eén zo’n auto op de weg en het staat vast!:p
@pimmetje: Oh! Dat is wel slim! Jullie hebben vast stiekem wel gelachen om al die mensen die vrolijk in de rij gingen staan (mss inclusief wij haha!):p

# skidagen seizoen 2014-2015: 35 :D

@Snowjan: ik kan u melden dat Leaseplan genoeg geld verdient met het aanbieden van zakelijke pakketjes inclusief winterbanden dus zij zullen alleen maar aanmoedigen dat de werkgever toch echt beter kan investeren in winterbanden. Het is juist wel opmerkelijk dat zijzelf met een onderzoek zijn gekomen maar wat is nu makkelijker om een uitdraai te maken van het aantal schadegevallen en dan zien of de auto op winterbanden staat of niet. Het ligt aan overmoedige mensen veelal.

Daarbij zijn winterbanden onder de 4mm al snel slecht te noemen.

– verwijderd –

iedereen die verkondigt dat winterbanden of zomerbanden geen verschil uitmaken bij sneeuw is niet goed snik. En heeft zelf het verschil niet gevoeld.

Het zijn de zomerbanden die stil komen te staan. Dan kun je wel heel defensief 10 km/u gaan rijden maar je houdt de rest op, veroorzaakt file en sneeuwschuivers en strooiwagens kunnen hun werk niet meer doen.

Het is heel simpel: als je zomerbanden hebt moet je gewoon de weg niet op als het sneeuwt. Heb je werk dat je elke dag de weg op moet dan moet je gewoon winterbanden omleggen.

Back ot: wel vaak vast gestaan in de file maar nooit door sneeuw. Maar rij altijd in een 4WD met winterbanden en tot nu toe altijd om de gestrande medeweggebruikers heen kunnen slalommen.

@TheTaalman, altijd het laatste woord hebben en nog even een sneer nageven he, je lijkt wel een klein kind die zijn zin niet krijgt en daarom gaat liggen huilen in de supermarkt!

Grow up en blijf aub weg van dit leuke forum waar je alleen maar je best doet om je zin door te drijven om anderen tegen je op te zetten!

hmm, vanochtend in België:
1u15 voor 1.5 km … zomerbandrijdende idioten :)

@Gast642: je kan ook een profieltje aanmaken ipv de anonieme held uit te hangen. ;-)

@skiester: wijze woorden en enigszins stoere praat van ik rijd in een 4WD of iedereen zo’n budget heeft. Autorijden is iets menselijks. Heb hier ooit een linkje geplaatst van ‘hoe de ideale’ situatie moet zijn door Volvo bedacht alszijnde road train.

Maar skiester wat is uw type auto aangezien een hoop geclaimde 4wd bestuurders zich totaal niet bewust zijn van hun 4-wielsysteem. Als u een Haldexkoppeling of Valeosysteem heeft dan hebt u dus geen permanente 4-wielaandrijving. Hiervan zijn zich ook veel mensen niet bewust. Zoekt u het maar na op wikipedia. ‘Ik slalom er altijd langs’ klinkt een beetje uit de hoogte en hoe ziet u of iemand op zomer of winterbanden staat?

Het onderzoek van Leaseplan laat immers zien dat juist de zakelijke rijder op winterbanden nogal eens zorgt voor brokken. Dus winterbanden zijn voor de leaserijder dus niet het Eureka. Ik ga geen discussie aan of voeren dat in theorie en praktijk een winterband onder winterse omstandigheden beter presteert.

The Taalman rot aub een heel eind op hier. Is het nu nog niet duidelijk dat vele mensen je hier beu zijn met je ellenlange verhalen, off-topic geleuter etc.

Zou leuk zijn als dit topic een beetje on-topic blijft.

De sneeuwschuivers hebben een minimale snelheid nodig (20-30 km/u) om platgereden sneeuw van het wegdek te kunnen schrapen.

Constant op 12 mrt. 2013 12:15

En om het volledig te maken schrapen die nooit, maar dan ook nooit, op een voldoende lage hoogte… vanochtend vanop de eerste rij mogen zien dat ze ongeveer 10cm overlaten … dat heb’k in DU & OO nog nooit zo weten doen. Maar ja, hier zitten regelmatig putten en rillen van een vijftal cm in het asfalt, dus die zullen ze wel moeten vermijden :).

http://www.bnr.nl/nieuws/traffic/282212-1301/niet-minder-sch… en http://www.rtl.nl/components/financien/rtlz/nieuws/2013/11/a… terwijl de oplettende nieuwsbekijker of luisteraar al lang op zijn klompen voelde aankomen dat er in het zuiden sneeuw viel te verwachten. Bammetjes smeren en extra water meenemen lijkt mij gewoon te doen vanuit thuis.

@snowjan Wij hebben zelfs niet stiekem gelachen, maar meer als uit de reclame van de fiat panda :D Het was trouwens volledig op de gok

Mijn bus heeft deze morgen 1u gedaan over 5 kilometer, het stond gewoon helemaal vast, gewoon door twee kruispunten met lichten, mij hoor je niet klagen. Chill wat muziek luisteren op de bus en één lesuurtje missen, kan erger :)

De sneeuwschuivers hebben een minimale snelheid nodig (20-30 km/u) om platgereden sneeuw van het wegdek te kunnen schrapen.

Constant op 12 mrt. 2013 12:15

En om het volledig te maken schrapen die nooit, maar dan ook nooit, op een voldoende lage hoogte… vanochtend vanop de eerste rij mogen zien dat ze ongeveer 10cm overlaten … dat heb’k in DU & OO nog nooit zo weten doen. Maar ja, hier zitten regelmatig putten en rillen van een vijftal cm in het asfalt, dus die zullen ze wel moeten vermijden :).

Lars3 op 12 mrt. 2013 14:55

In Zwitserland hebben ook nog een roller op de sneeuwschuiver, die maakt platgereden sneeuw kapot. In NL strooit men alleen een lading zout, hopende dat de auto’s het zout erin rijden en daarmee de laatste centimeters sneeuw laten verdwijnen. Maar dat zout wordt er niet ingereden als alles stilstaat.

Overigens valt het me op dat de wegen in NL beter sneeuwvrij worden gehouden dan in DU. Dat heb ik meermaals letterlijk kunnen zien bij de grensovergang.

Volgzaam type (off-piste mits berggids).

Al jaren naar Oostenrijk, nog nooit file gehad… (februari / maart)

Wij gaan skiën, Après Skiën!!

Zaterdag op een kleine 10 uur van Val Gardena naar Antwerpen geraakt. We hebben de route genomen Insbruck - Munchen - Frankfurt- Keulen - Aachen - Antwerpen. Drie kleine tussenstops gemaakt. Zijn er mensen die zaterdag de route via de Fehrnpas hebben genomen en hier rond 8u gepasseerd zijn? In het heenrijden stond er rond 10u een serieuze file om Oostenrijk te verlaten via de Fehrnpas. Wij vragen ons namelijk af of het de moeite is geweest van ruim 50km om te rijden. Ging wel enorm vlot via Frankfurt …

Ja, twee jaar geleden toen ik in Tsjechië met de auto in een greppel schoof.

Pfoe dat moet al ruim 10 jaar geleden zijn denk ik. Ik ging met m’n ouders en m’n broertje met de caravan naar Zell am Ziller. Eerste dag reden we altijd naar mijn vaders oom in Heilbronn. Dat ging prima al was het toen soms al glad. Tweede dag begon alles goed en wel tot ik denk ergens in de buurt van Ulm. Toen begon het steeds harder te sneeuwen en werd op de radio ook aangeraden om de weg te verlaten zeker voor vrachtwagens en auto’s met caravans. Wij reden door, maar niet veel later kwamen we in een file, of eigenlijk gewoon een stilstaande situatie.

Op één van de heuveltjes waren namelijk alle 4 de banen geblokkeerd door vrachtwagens die niet meer omhoog kwamen op de gladde weg. Ze gleden gewoon weer naar beneden. We stonden stil en er was eigenlijk verder niks. Aan de andere kant van de weg was een benzinestation, maar je kan ook niet zomaar de snelweg oversteken. Gelukkig hadden wij de caravan bij ons dus dekens en eten en dergelijke wel voorhanden. Want het leek erop dat het heel lang ging duren.

Het Duitse leger ging ook eten, drinken en dekens uitdelen, al hebben wij dat nooit gezien. Maar goed na een uur of tien stonden we nog bijna op dezelfde plaats. Uiteindelijk 13 uur later kwamen we een bordje tegen op de andere kant van de snelweg waarop het benzinestation was aangekondigd waar we 13 uur eerder naast stonden, welgeteld 1km vanaf daar. We hadden dus in 13 uur precies 1km afgelegd.

Uiteindelijk kwamen we nog 's avonds heel laat aan op de camping en werden we gelukkig gelijk goed opgevangen in het café daar, want we waren wel eventjes helemaal gesloopt. Later spraken we nog mensen op dezelfde camping, die maar gewoon midden op de autobahn in de caravan waren gaan slapen, want het was duidelijk dat er amper beweging in die file zat.

Maar voor ons viel het nog wel mee al bij al, maar bedenk eens dat er genoeg Duitsers in die file stonden die gewoon even boodschappen waren wezen doen.

Wie nooit valt zal niet weten waar z´n grens ligt.

iedereen die verkondigt dat winterbanden of zomerbanden geen verschil uitmaken bij sneeuw is niet goed snik. En heeft zelf het verschil niet gevoeld.

Het zijn de zomerbanden die stil komen te staan. Dan kun je wel heel defensief 10 km/u gaan rijden maar je houdt de rest op, veroorzaakt file en sneeuwschuivers en strooiwagens kunnen hun werk niet meer doen.

Het is heel simpel: als je zomerbanden hebt moet je gewoon de weg niet op als het sneeuwt. Heb je werk dat je elke dag de weg op moet dan moet je gewoon winterbanden omleggen.

Back ot: wel vaak vast gestaan in de file maar nooit door sneeuw. Maar rij altijd in een 4WD met winterbanden en tot nu toe altijd om de gestrande medeweggebruikers heen kunnen slalommen.

skiester op 12 mrt. 2013 14:42

en dit soort mensen veroorzaken nu juist de brokken… "ik heb winterbanden, dus ik scheur wel door" tot er een stuk komt wat in een ijsplaat is veranderd, waar ze dan met 80 km/u op slippen. Winterbanden werkt, maar veel mensen gaan gewoon harder rijden waardoor het effect alweer verdwenen is.

maar on-topic:
ooit op de weg terug van wintersport in de bus gezeten. Andere kant van de weg was een vrachtauto verongelukt. 1 vrachtwagen in brand + 4 auto’s in brand. Was nog niet zo lang geleden gebeurt want nauwelijks auto’s op de weg. Wat er nu exact gebeurt is geen idee, maar dan zit je toch niet lekker in je bus…

Plaats een reactie