ooit verkeerschaos meegemaakt onderweg?

[ooit op de weg terug van wintersport in de bus gezeten. Andere kant van de weg was een vrachtauto verongelukt. 1 vrachtwagen in brand + 4 auto’s in brand. Was nog niet zo lang geleden gebeurt want nauwelijks auto’s op de weg. Wat er nu exact gebeurt is geen idee, maar dan zit je toch niet lekker in je bus…

Waah op 5 dec. 2013 10:01

Afgelopen winter op de terugweg vanuit Frankrijk tussen Karlsruhe en Frankfurt vernomen dat er file stond naar het zuiden toe. Op een gegeven moment viel het mij op dat er GEEN verkeer meer reed en enkele kilometers verder stonden een aantal wrakken waar zéker geen mensen levend uit zijn gekomen. Vervolgens WEER geen verkeer! Paar kilometer verderop weer een hoop auto’s op elkaar geklapt en een paar kilometer verder nogmaals hetzelfde liedje. Daarachter stond de file pas die enkele tientallen kilometers lang was… Aparte gewaarwording. Was prima weer, alleen in die regio had het even gespookt…

iedereen die verkondigt dat winterbanden of zomerbanden geen verschil uitmaken bij sneeuw is niet goed snik. En heeft zelf het verschil niet gevoeld.

Het zijn de zomerbanden die stil komen te staan. Dan kun je wel heel defensief 10 km/u gaan rijden maar je houdt de rest op, veroorzaakt file en sneeuwschuivers en strooiwagens kunnen hun werk niet meer doen.

Het is heel simpel: als je zomerbanden hebt moet je gewoon de weg niet op als het sneeuwt. Heb je werk dat je elke dag de weg op moet dan moet je gewoon winterbanden omleggen.

Back ot: wel vaak vast gestaan in de file maar nooit door sneeuw. Maar rij altijd in een 4WD met winterbanden en tot nu toe altijd om de gestrande medeweggebruikers heen kunnen slalommen.

skiester op 12 mrt. 2013 14:42

en dit soort mensen veroorzaken nu juist de brokken… "ik heb winterbanden, dus ik scheur wel door" tot er een stuk komt wat in een ijsplaat is veranderd, waar ze dan met 80 km/u op slippen. Winterbanden werkt, maar veel mensen gaan gewoon harder rijden waardoor het effect alweer verdwenen is.

Waah op 5 dec. 2013 10:01

Wie zegt dat ik door scheur? Je hebt gelijk dat er sommige mensen zijn die de natuurwetten proberen te tarten met hun winterbanden… Het is een feit dat je met een 4 wiel aangedreven auto op winterbanden veel grip hebt. Als ik met mijn geval aankom in de bergen en de lokale politie staat mensen van de weg te halen vanwege kettingenplicht mag ik ook gewoon doorrijden zonder sneeuwkettingen om te leggen. Desnoods leg ik (zeker op weg naar beneden) zn lage 4 erin zodat ie niet eens hard kan! Er zitten allemaal systemen op de auto zodat ie maar met 1 wiel tractie hoeft te hebben om door te kunnen rijden. Maar met de sperren erin en een fluwelen rechtervoet is dat meestal geeneens nodig. Overigens heb ik ook ooit in een audi quattro gereden, zonder al die extra’s en ook met die audi kwam ik gewoon boven terwijl de rest met kettingen stond te prutsen. Ik heb ook in Zwitserland gewoond en daar rijden heel veel mensen op 4x4. Simpel omdat bij hevige sneeuwval je niet elke keer die kettingen om wil leggen.

Zeker en genoeg om me telkens opnieuw af te vragen welke modaliteit voor de actuele bestemming de beste is. Soms is dat de trein, soms het vliegtuig soms de auto.
En bij de laatste komt de route keuze om de hoek kijken en het besluit daartoe neem ik vlak voor vertrek en uitsluitend op basis van de weersverwachting.

Rob

Een keer naar Val Thorens met carnaval flink in de file gestaan vanaf Lyon tot aan Moutiers. 8 uur over 200 km. Aantal ongelukken i.c.m. extreme drukte zorgde voor enorme files.

Dan wil ik niet eens weten hoe lang het duurt bij flinke sneeuwval…

Afgelopen zaterdag, mijn broer en zijn gezin moest ik naar Turijn bengen voor het vliegveld aldaar. Ondzanks het vroeg vertrek stond de col de Montegenevre helemaal dicht en dat beide kanten op. En dit grotendeels veroorzaakt door automobilisten en bussen zonder winterbanden en weigeren om kettingen om te leggen.

Een rit van 40 minuten liep uit op meer dan vijf uur…

Click. Click. Peace

Een keer tussen wurzburg en München 6 ,5 uur neIg geweest en in totaal 21 u onderweg naar hinterglemm.

Een keer van fugen terug 23 uur over gedaan, eerst al 4 à 5 uur van fugen tot München en toen was München wurzburg een tijd afgesloten door sneeuwval, scharende vrachtwagens etc. Omleiding etc. Echt een grote chaos met iemand in één van de autos met 3 gebroken ribben net uit het ziekenhuis ontslagen dachten we er goed aan te doen op vrijdagochtend te gaan rijden , een dag eerder en dus voor de drukte… Dit pakte iets anders uit ;-)

🏂

2 jaar geleden stond er een HELE lange file richting reutte, zijn we (net als velen anderen) over een bruggetje over de snelweg gegaan zodat we terug konden naar een afslag, van de snelweg af en via dorpjes uiteindelijk in Reutte beland, en gelukkig hoefde wij toen niet de Fernpass te rijden, maar gingen wij het Lechtal in :D Daar was geen file gelukkig

Gang is alles

2 jaar geleden stond er een HELE lange file richting reutte, zijn we (net als velen anderen) over een bruggetje over de snelweg gegaan zodat we terug konden naar een afslag, van de snelweg af en via dorpjes uiteindelijk in Reutte beland, en gelukkig hoefde wij toen niet de Fernpass te rijden, maar gingen wij het Lechtal in :D Daar was geen file gelukkig

Jesper op 6 jan. 2014 22:38

Niet verder vertellen maar als je in de drukke periodes deze problemen wil vermijden op weg naar het Lechtal kan je ook de afslag nemen in Oy-Mittelberg en dan via het Tanheimer tal. Denkdat dit misschien een kwartiertje langer is. Je komt dan voorbij Reutte uit en deze weg is goed te doen. Enkel bij hevige sneeuwval misschien problemen aan de laatste paar haarspeldbochten. Enkel vorig jaar hebben wij hier ook een dik half uur verloren maar dacht dat dit toen kwam door schansspringen in Oberstdorf. Anders altijd vlot daar door gekomen, dit jaar daar gepasseerd op zaterdag 28/12 omstreeks 9u00.

Bedankt voor de tip @Geensmaarten , zal 'm zo aan m’n vader laten zien!

Gang is alles

Twee keer een heel erg lange terugreis gehad, hoewel het nog erger kan als ik de berichten hiervoor lees…

In 1999 terug van Zweisimmen (Berner Oberland) naar Amstelveen, waar ik toen woonde. Veel sneeuw gevallen en daarom kettingen omgelegd, maar daar is de vertraging niet door ontstaan. Na 15 km konden de kettingen af en konden we goed doorrijden naar Basel - Karlsruhe - Frankfurt. En goed op weg richting Köln was er bij Siebengebirge door werkzaamheden een "Vollsperrung" op de A3, waarvan we bij Mannheim nog niets wisten en ook niets was gemeld op de verkeersinformatie. Hier stond 5 km file voor, waar we 3,5 uur over deden. Aan het einde van de afrit moest iedereen linksaf, maar wij zijn rechts gegaan richting Königswinter en Bonn. Dat was onze redding, want vanaf dat moment konden we weer doorrijden. Uiteindelijk 14 uur gedaan over 900 km.

De tweede keer was nog heftiger, terug van Canazei naar Utrecht in 2012; vertrek 08.00 uur. Het had behoorlijk gesneeuwd die nacht en dat was voor ons reden om niet via de Passo del Sella te gaan, maar een omweg te nemen. 25 km ten zuiden van Bolzano kwamen we op de A22 en daar hadden we geen last van sneeuw. De Brenner werd wel een behoorlijke horde vanwege sneeuw en heel Oostenrijk stond echt shocking klem. Op de verkeersinformatie werd afgeraden de Fernpaß te nemen vanwege diezelfde sneeuw, waardoor we besloten via München te rijden. Pas bij Kufstein kwam de gang er weer een beetje in en na 7 uur rijden waren we “al” bij Rosenheim. Route via Nürnberg en Würzburg stond ook flink vast en daarom besloten via de A8 naar Karlsruhe te rijden en dan via A5 - A67 - A3 naar Nederland. Dat was een goede keuze, want we konden (eindelijk) prima doorrijden. Bij Pforzheim maar even uitgebreid gegeten, waar we om half 8 's avonds weer vertrokken. Na nog een uurtje stilgestaan te hebben tussen Frankfurt en Köln door een heel ernstig ongeluk waren we om 02.00 uur thuis. De route was nu 1170 km ipv 1035 en we hebben er 18 uur over gedaan.

Beide keren waren overigens (gelukkig) buiten de schoolvakanties, dus het had nog veel langer kunnen duren.

Maar… het allerbelangrijkste: beide keren hebben we ons niet gek laten maken en beide keren zijn we veilig thuis gekomen.

Ooit 23 uur gedaan over Amsterdam-Tignes. Een hele zit, maar wat smaakte het eerste biertje na aankomst lekker!

Op de heenweg naar Oostenrijk 31-1 gebeurde dit vlak voor ons.
http://www.ffh.de/news-service/ffh-nachrichten/nController/N…

null

De chauffeur heeft het niet overleeft.
Twee uurtjes vertraging op weg naar je vakantie is dan toch ineens niet iets om over in te zitten…

kijk eens op weeweeweepuntboerteunpuntcom :)

We zijn op donderdag 6 december 2012 speciaal een dagje vroeger vertrokken naar St-Anton omdat ze toen een dump voorspelden.
Even gebeld naar het hotel en omdat het zo vroeg in het seizoen was vormde dit geen probleem.
Het had al gesneeuwd en vanaf Aken werd het steeds slechter. Op de A3 Keulen-Frankfurt Am Main kon je niet harder dan 50-60 km/h, de autostrade was letterlijk met brokken papsneeuw bevroren en af toe viel er nog wat stuifsneeuw uit de lucht die het zicht belemmerde.
Eens voorbij de luchthaven van Frankfurt ging het iets beter maar vanaf Ulm begon de ellende opnieuw.
Uiteindelijk om 12u ’ s middags aangekomen in St-Anton nadat we de dag voordien om 20u 's avonds vertrokken.
16u voor een afstand van 920 km, niet echt vlot wat mij betreft…
Wel schitterende condities gehad op quasi lege pistes!

een aantal jaren terug met kerstvakantie grote chaos in duitsland. vanaf keulen stond we al in de file… hebben zelfs geslapen in de auto. geen idee hoelang we er over hebben gedaan naar Radstad maar kwamen 's nachts ergens aan. slecht weer en ongelukken. weg werd vlak na ons afgesloten en later bleek de andere weg ook helemaal vast te staan…

vervolg

heel lang geleden zo’n 20 jaar denk ik . bij 24 uur gedaan met de bus vanuit nederland - naar les arcs. Was nog voor de olympische spelen in Albertville. Nog de oude weg. Stond helemaal vast. heb zo’n 10 uur vast gestaan. Was nog klein maar kan het me wel heel goed herinneren…

wij hadden niet zo zeer in de file gestaan, maar de groep die aankwam in Les menuires wel. De chauffeurs kwamen aan rond een uurtje of elf in de avond. Ze wilde meteen terug rijden ( sukkels). Was toen wel gezellig zo 's avonds in het app Median

helaas waren niet allen reizigers er op tegen. Mijn vader en een andere man hebben om toerbeurten bij de chauffeur gezeten om het wakker te houden. Toen hij bijna een fout maakte kreeg mij pa op zijn donder van de chauffeur omdat hij hem van zijn concentratie afhield, hm tja wie viel hier bijna inslaap?
Dit alles was voor de rijtijdenwet. Gelukkig kan dit niet meer gebeuren. Maar toch snap ik niet die andere NL-ers dat ze er zo voor waren om te zorgen dat die chauffeur moest gaan rijden.

We kwamen zo laat in NL aan dat we met een taxi voor onze deur zijn afgezet.

Ik ben benieuwd of er nog verhalen bij komen naar aanleiding van vandaag. Zo nu en dan eens op TomTom gekeken waarbij vertragingen van vele uren werden genoemd. Zelfs nu rond 17u staat het zowel in Duitsland als Frankrijk nog helemaal vast. Op het traject Lyon - Val Thorens zag ik een vertraging voorbij komen van meer dan 6 uur… Hieronder wat screenshots van zowel Zuid-Dld als Frankrijk rond 17u vandaag.

null

null

Sneeuwstorm + 1 van de drukste wisseldagen van het jaar, dat was te verwachten…

Op Twitter en Facebook passeren al een aantal foto’s van de chaos:

https://twitter.com/tignesaddict/status/548871912689238016…
https://twitter.com/radiovaldisere/status/548862648251850753…
https://www.facebook.com/ville.albertville/posts/86714871667…

Geek, Snowboarder, iPhone developer

Ik zie geen sneeuwstorm op de drie linken. Bij een echte sneeuwstorm heb je 50 meter zicht. Beetje sneeuw is nog geen sneeuwstorm. Wel zie ik bijv. een personenbusje dat op een wegdeel met minieme helling al van de weg is geraakt, typisch geval van busje met zomerbanden.

Ik vind het typisch Franse toestanden, lijkt NL wel, na een paar sneeuwvlokken staat alles compleet stil. Iedereen verplicht aan de winterbanden in de Franse Alpen en het probleem was veel en veel minder groot geweest.

Volgzaam type (off-piste mits berggids).

Facebookupdate van Les Sybelles:

null

@Constant Lees de tweet bij de foto van het busje eens. Zelfs met winterbanden is ijs niet echt een ideaal wegdek.
Weet niet goed wat er specifiek Frans aan de huidige situatie is. In de Tarentaise mag je voor’t moment de weg niet op zonder sneeuwkettingen.
Grootste factor is uiteraard dat het een wisseldag is.

Geek, Snowboarder, iPhone developer

Dan geen sneeuwstorm, maar het sneeuwt aardig en als je daar in de file staat kom je echt niet verder.
Wij wachten op vrienden die al vanaf vanmiddag bij Ingolstadt stil staan omdat er niemand meer langs kan, wachten is op de sneeuwschuivers en ondertussen dikt de sneeuw aan ;(

Dienten Die Alte schule

Winterbanden en indien nodig kettingen, en hooguit langzaam rijdend verkeer op een wisseldag. Grootste factor is mijn inziens nog altijd dat een deel van de Franse stadsmensen de winterse omstandigheden zwaar onderschatten. Overigens nog een mea culpa voor die keer dat ik met mijn zomerbanden heb geprutst op weg naar en in Chamonix.

Mijn persoonlijke indruk is dat in Zwitserland en Oostenrijk het beter geregeld is met winteruitrusting van auto’s dan FR en NL.
@Elly3: dat is inderdaad een filegevoelige plek, zeker bij hevige sneeuwbuien staat daar alles vast. Ik probeer zoveel mogelijk via Basel te rijden, ook als ik in het meest oostelijk deel van Zwitserland ga skiën.

Volgzaam type (off-piste mits berggids).

Ik denk dat je de factor hoeveelheid verkeer die zorgt voor files schromelijk onderschat Constant. Kijk maar eens naar de verdubbeling van de drukte tijdens een ochtendspits met regen in NL. Dat heeft niks met kettingen of wimterbanden te maken. Met de drukte van tegenwoordig is het wegennet zo zwaar belast dat een kleine verstoring al snel leidt tot een chaos. Normaal staan er al files op een wisselslag dus met de sneeuwval van vandaag ontkom je niet aan een chaos.

En het verband tussen de enorme files in Dld vandaag en Franse stadsmensen zie ik niet.

Dat verband zie ik ook niet, ik heb het niet geschreven, waar lees je dat nou? Wellicht even beter lezen alvorens te reageren, ik reageerde op FRANSE FOTO’S. De drie FRANSE voorbeelden waarop ik reageerde, daarop was geen enkele sneeuwbui te zien, hooguit een paar vlokken.

Dus het feit dat het ondertussen flink sneeuwt op de Duitse autobanen (en daarvan heb ik overduidelijke foto’s ontvangen uit mijn vriendenkring) is voor mij geen bewijs dat het ook even flink sneeuwt in Frankrijk en in Frankrijk tot even begrijpelijke files heeft geleid :-)

En dan nog, als ik reageer op een foto van een FRANS busje op een bijna vlak wegdeel niet vooruit komt en zo te zien van de weg is geraakt omdat de platgereden sneeuw is veranderd in ijs, dan is dat in ieder geval één voorbeeld van wat ik vaker in Frankrijk verwacht te zien dan in Zwitserland.

Volgzaam type (off-piste mits berggids).

Als je de twitterberichten leest dan is volstrekt duidelijk dat daar geen winterbanden en sneeuwkettingen
tegen opgewassen zijn. Mijn ervaring met o.a. de weg naar Les Menuires en Val Thorens is, dat die zelfs in
extreme omstandigheden supersnel wordt vrijgemaakt. Er is echter teveel verkeersaanbod. Enkele weken geleden stond er in Nederland meer dan 500 km. file, terwijl het enkel wat motregende. Amsterdam- Gorinchem
kostte me meer dan 2,5 uur. Vandaag hele dag sneeuw in zuid Nederland en het sneeuwvrij maken is dweilen met de kraan open. De Alpen smeekten om sneeuw. Ze hebben nu sneeuw. De Fransen moet je in die gebieden
echt niet leren wat sneeuwvrij maken is. Het is immers in deze periode hun economie.

Hen48

De sneeuw is begonnen vanuit het Westen, dus ze hebben er vandaag in Frankrijk al langer last van dan elders. In de dalen was er ook aanvriezende regen, iets waar weinig tegen opgewassen is.

Intussen staan blijkbaar 29000 auto’s vast in de Savoie. Good luck aan iedereen die daartussen staat!

Geek, Snowboarder, iPhone developer

Intussen staan blijkbaar 29000 auto’s vast in de Savoie. Good luck aan iedereen die daartussen staat!

Lieven op 27 dec 2014 19:31

Amai, veel plezier als je daar tussen staat… ik had wel al gelezen (in de mate dat mijn frans het toelaat) dat er crisis onderkomen zijn opgericht en de grote gemeenten/steden.

Like tourists huffing and puffing to reach the top, while we forgot the view on the way up !

Intussen is het cijfer naar beneden bijgesteld tot 15000, maar toch. Het blijft de naam “chaos” waardig…

Geek, Snowboarder, iPhone developer

Plaats een reactie