Welke verzekeraar voor off piste

Ik heb een vraag:
Ik heb net mijn verzekering gebeld (unive) en deze geeft aan dat ik niet verzekerd ben wanneer ik off piste ga. Tevens geven zij ook aan dat ik dit niet bij hun kan meeverzekeren.

Nu heb ik verschillende verhalen gelezen hier op het forum dat er mensen zijn die zich wel hiervoor verzekeren.

Graag zou ik dan ook willen weten bij welke maatschappij dat is zodat ik mijzelf ook eventueel kan verzekeren.

Doordat ik ook aan bergsport (klimmen) doe ben ik via de NKBV verzekerd. Met deze verzekering zijn dus wandelen, klimmem on ook offpiste skiën gedekt.

Als het wit is kun je er over naar beneden...

Idd nedski vereniging heeft verzekeringen maar bij Interpolis is het ook mogelijk… mits onder begeleiding van een gediplomeerde gids.

Ik mag hopen dat je met een gids op pad gaat of zelf de benodigde uitrusting hebt?? Anders zou ik zeggen Ga niet off piste!

If there is no park, open your eyes - the mountain is a natural one.

Wanneer ik idd echt off piste ga dan doe ik dit onder begeleiding. Alleen heb je natuurlijk ook gedeeltes naast de pistes ;-)

Dus eigenlijk ben ik niet heel duidelijk geweest in mijn stukje.

Bij Interpolis is het dus alleen gedekt wanneer je met prof. begeleiding gaat.
Kortom stukje "afsnijden" is niet gedekt. al is dit natuurlijk behoorlijk grijs. Als je off piste zou vallen en je loopt letsel op kun je jezelf altijd een piste opslepen (als je er er dichtbij zit) Bij lawines wordt het natuurlijk een ander verhaal.

De meeste verzekeraars zijn huiverig voor dit risico omdat de kosten enorm kunnen zijn (reddingsactie) en sommige medewintersporters het risico totaal verkeerd inschatten.

ik denk dat je bij de nederlandse skivereniging het beste kunt informeren over het hoe en wat van hun verzekering. Het lijkt mij dat die er een hebben specifiek voor de wintersporters Zoals Greenfield voor de bergsport heeft.

If there is no park, open your eyes - the mountain is a natural one.

Ik ben verzekerd bij de ING. Zij hebben een aanvulling die ik de week voordat ik op wintersport ga moet afsluiten. De zogenaamde "wintersportdekking".

Voor zover ik weet zit hier ook off piste skieen in.

DON'T BLINK BECAUSE HISTORY IS WRITTEN IN AN INSTANT

Nkbv en ned ski vereniging dekken beide off-piste. Anderen zou ik heel specifiek naar vragen en geen aannames doen.
Nkbv is voor zover ik weet het goedkoopste en dekt het meeste zonder uitsluiting.
Bij ned ski vereniging moet je wel de uitgebreide wintersport dekking hebben maar als je al lid bent kun je dus uitbreiden als je dit nog niet hebt.

@Arends

Met de wintersport dekking van de ing ben je niet gedekt buiten de piste.

In de voorwaarde staat:
1.8 Wintersport
Onder wintersport wordt verstaan: alpineskiën, skibobben, toerskiën, monoskiën, snowboarden, swingbo, surfskiën, ijszeilen, gletsjerskiën, klettern en telemarken binnen gemarkeerde pisten.
Langlaufen is verzekerd, ook als de wintersportdekking niet is afgesloten.

Binnen de gemarkeerde pisten ben je gedekt, daarbuiten niet.

lijkt me stug, dat je, je daar voor verzekeren kunt.Als jij dat wilt moet je de verantwoordig ook maar dragen.
Overal op de pistes staan waarschuwingsborden, en dat doen ze niet omdat het ze leuk staat.

Stel dat je een lawine of ongeluk veroorzaakt, en je zelf of anderen daar mee in gevaar brengt.

Blijf op de piste, daar is genoeg plaats en afdalingen genoeg, om volop te skien.Daar ben je gedekt.
Hoewel sommige verzekeringen, dekken (volgens mij) niet de kosten ,als je met een banaantje van de piste gehaald moet worden.Zou je even navraag moeten doen, en evt nog een wintersportverzekering afsluiten.

@Arends

Met de wintersport dekking van de ing ben je niet gedekt buiten de piste.

In de voorwaarde staat:
1.8 Wintersport
Onder wintersport wordt verstaan: alpineskiën, skibobben, toerskiën, monoskiën, snowboarden, swingbo, surfskiën, ijszeilen, gletsjerskiën, klettern en telemarken binnen gemarkeerde pisten.
Langlaufen is verzekerd, ook als de wintersportdekking niet is afgesloten.

Binnen de gemarkeerde pisten ben je gedekt, daarbuiten niet.

Sinn op 18 jan. 2012 20:27

Oke, ik heb dit blijkbaar gemist.

Bedankt voor je reactie!

DON'T BLINK BECAUSE HISTORY IS WRITTEN IN AN INSTANT

lijkt me stug, dat je, je daar voor verzekeren kunt.Als jij dat wilt moet je de verantwoordig ook maar dragen.

marie-louise op 18 jan. 2012 21:10

Bij de nkbv kun je zeker wel off-piste verzekeren. Deze verzekering is daarom ook duurder dan de reguliere reisverzekeringen met wintersportdekking en is geldig voor veel (extreme) sporten in de bergen in de winter en in de zomer.

Don`t eat yellow snow

Als je zo’n verzekering afsluit bij de nkbv, en je gaat dus buiten de piste ( terwijl er waarschuwingsborden staan of ander afzettingen) en er gebeurd je iets/ of je veroorzaakt en ongeluk) ben je te ten alle tijden verzekerd?

@ marie-louise: bewust roekeloos gedrag (negeren waarschuwingsborden of afgesloten gebieden betreden)1 valt per definitie nooit onder een verzekering. Voor zover bepaalde handelingen onder de dekking vallen, dient een verzekeringsnemer zich altijd redelijk verstandig te gedragen. Met andere woorden, je kunt je verzekeren voor fouten die je per ongeluk maakt, je kunt je nooit maar dan ook nooit verzekeren voor bewust negeren van veiligheidsvoorschriften. Dit is een basisbeginsel van verzekeren, zowel in theorie als in praktijk is het zeer verliesgevend om bewuste roekelozen te verzekeren.

Bij mijn doorlopende reisverzekering (OHRA) ben ik gedekt binnen de wintersportmodule indien ik onder begeleiding van een gediplomeerde instructeur off piste ga.

Volgzaam type (off-piste mits berggids).

De verzekering van de NKBV is inderdaad een aanrader voor iedereen die off-piste en gaat en andere bergsporten doet. Deze verzekering gaat heel ver in zijn dekking.

Ten alle tijden verzekerd is natuurlijk een verhaal wat niet zo maar te beantwoorden is, maar als je off-piste wilt skiën, ski je sowieso onder omheiningen en waarschuwingsborden door, en deze verzekering verzekerd je daar prima voor.

Click. Click. Peace

een klein stukje naast de piste kan al gevaarlijk zijn hea ;)

10 meter ernaast en je kan al een lawine veroorzaken.

Een afzetting is soms een piste afbakening, en soms een echte afzetting, op verboden terrein is men zeer waarschijnlijk niet verzekerd. Je kunt je auto ook niet verzekeren voor deelname aan illegale straatraces, dus skiën in afgesloten gebieden lijkt me zeer onwaarschijnlijk onder de polis vallen. Een verzekeraar wordt dan medeplichtig aan wetsovertredingen, dat is ongewoon, dat valt zelden onder een verzekering.

Dus het antwoord op "ten alle tijden verzekerd" is NEE, elke verzekeraar heeft uitsluitingen voor bewuste roekeloosheid en/of onwettig gedrag.

Volgzaam type (off-piste mits berggids).

Voor de echte off-piste skier zijn er idd bij de nkbv en de ned ski ver prima verzekeringen. Mensen die dit doen volgen ook lawine trainingen en lessen in het off piste skieen. Ga dit dus niet zomaar doen maar als je dit wil zijn er prima mogelijkheden maar dat vereist wel investeren in nieuwe kennis en vaardigheden. Iemand die geen kennis heeft heeft weinig te zoeken buiten de piste maar zoals al gezegd als je het wil zijn er mogelijkheden en als je er eenmaal aan geproefd hebt wil je meer. Maar doe het dan wel safe.

Dus melden dat het niet kan en niet mag is onzin! Je moet het alleen niet onbezonnen doen. Een training bij het SNow Safety Center is eigenlijk een must en leert je de gevaren in te schatten en er mee om te gaan op een verantwoorde manier.

Goezo bertjan klopt helemaal

Voor de Belgen onder ons, ik ben verzekerd via VSSF de Vlaamse ski en snowboard federatie iedereen kan dit via de site http://www.vssf.org/
en dan naar lidmaatschap. Voor een luttel bedrag ben je verzekerd op en off piste, zoektochten, repatriering en burgelijke aansprakelijkheid. Zeker de moeite om eens te bekijken. Ook eens horen bij de mutualiteiten wat zij al verzekeren via Eurocross.

RoCo

http://www.funsportpolis.nl heeft ook een off piste verzekering maar er zijn ook een aantal verzekeringen die off piste niet uitsluiten omdat ze in hun algemene voorwaarden te vaag definiëren.

FF leuk om te zien en weten: het introductiefilmpje op de site van het Snow Safety Center is gemaakt in een skigebied vlak onder het bergstation van een stoeltjeslift. De pistedienst heeft de helling boven de piste veilig gemaakt en de helling onder de piste was niet van belang voor de veiligheid van de piste. Zie hier het resultaat als je binnen in een skigebied een doorsteek naar een andere piste maakt.
http://www.snowsafety.nl/HOME.html

Als het wit is kun je er over naar beneden...

Waren toevallig gisteren bezig met checken van verzekering. Mondial assistance dekt het ook en kun je afsluiten voor Euro 22,50.

Andere optie is inderdaad de NKBV.

Kijk er idd echt mee uit hoor! Vorig jaar wilde ik ook een stukje afsnijden in Flaine. Het volgende moment dat ik mijn open ogen deed lag ik ongeveer 3 meter lager in een spleet! Dankzij mijn helm had ik geen zwaar letsel, mijn helm was gebarsten! Ik kon met hulp van vrienden eruit klimmen, maar je moet er niet aan denken dat ze je moeten komen halen daar. Zowel lichamelijk als financieel!

Van mijn hobby mijn werk gemaakt!

Mensen bedankt voor de reacties tot dusver.
Ik merk wel dat er verschillen zitten tussen de antwoorden.
Wel nuttig voor mij deze antwoorden en wie weet voor nog meer mensen!!

Ik ga eens kijken wat ik doe.

thanks

Bij de Nederlandse Ski Vereniging kun je een doorlopende reisverzekering afsluiten waarin standaard een uitgebreide wintersportdekking is meegenomen, ook voor off-piste.

Off-piste skiën/snowboarden is verzekerd als je daar gaat waar het is toegestaan. Dus bijvoorbeeld naast de piste zolang er geen verbodsborden of touwen zijn. Ga je verder buiten de piste bereid je dan goed voor, neem het juiste materiaal mee en ga onder begeleiding van een gids. Zolang er geen verbod geldt op off-piste gaan door het gebied, dan valt het onder de dekking van de verzekering.

Om gebruik te maken van deze verzekering moet je wel lid zijn van de NSkiV. Een lidmaatschap kost € 30,25 per jaar en de verzekering € 44. Je krijgt dan 5 x Wintersport Magazine en diverse kortingen.

De ‘NKBV verzekering’ bestaat niet. Het is gewoon exact de zelfde verzekering als bij Europeesche. Je kunt dit ook bij Europeesche navragen als je mij niet geloofd. Als je niet gebruik maakt van de NKBV perks als bijvoorbeeld korting op hutten (welke je overigens bij een willekeurige andere UIAA aangesloten club ook krijgt minus beperkingen in België voor drukke rotsmassieven als Freyr).
Ben je wel al NKBV’er dan is het natuurlijk een goede deal.

Verder is er wel een kleine armslag van de verzekeraar in deze. Ze schatten bij elk ongeval (artikel 3.1) in of het om een onnodig groot risico gaat. Roekeloos gedrag, wat zij niet definiëren, is niet verzekerd. Je kunt dus ook met je NKBV polis voor onaangename verassingen komen. Als je aan kan voelen dat het niet verstandig is of je jezelf niet goed voorbereidt dan is de kans groot dat je niet meer verzekerd bent.

De verzekering van de Nederlandse Ski vereniging is als ik de polisvoorwaarden zo zie ook gewoon de zelfde. Dus je hoeft geen lid te worden voor die verzekering. Let wel op dat je de sport module moet afsluiten!

Ik heb een verzekering via natuurvrienden. Dat is een bergsport verzekering die off-piste activiteiten dekt.

ik ski al 8 jaar off piste (ook met verzekering knbv) en nog nooit een probleem gehad.

Zelf heb ik mijn reisverzekering laten controleren op het offpiste skiën. Ik wilde het risico gewoon niet lopen. Via https://www.finfin.nl/wintersport vind je veel informatie en kan je vragen stellen aan onafhankelijk adviseurs.

Ondanks mijn doorlopende reisverzekering heb ik bij het aanschaffen van de skipas in Les Menuires toch een extra verzekering afgesloten. Werd me bij de receptie van het appartementengebouw aangeraden. Je bent dan kennelijk verzekerd voor een eventuele repatriëring met banaan of helikopter. Helaas weet ik niet of dat dan ook geldt voor offpiste skien. Ik neem aan van wel omdat de helikopter meestal enkel nodig is bij offpiste aangelegenheden.

Plaats een reactie