Wat is nu écht het beste skigebied?

Laten we een poll houden onder de vaste forumleden. Stel een top 3 samen van welke skigebieden jij nu echt de beste vindt + een korte motivering. Op 1 februari tel ik alles samen en dan komen we tot het eindresultaat.

Ik zal beginnen:

  1. Les 3 Vallées: Puur qua skigenot veruit het beste gebied; uitgestrekt.

  2. Ischgl: Moderne liften; Leuke Sfeer

  3. Hochzillertal - Hochfügen: Fantastische Dalafdaling naar Kaltenbach.

1: Ischgl: Goede ski, sfeer , gave apres ski, variatie

2: St. Anton: goede ski, sneeuwzeker, binnen 7 uur te berijden. (Omg. Breda), Mooserwirt

3: Serfaus; mooi gebied, ideaal met kinderen.

  1. Tignes Frankrijk: sneeuwzeker, veel kilomters piste.

2.Les 4 vallees Zwitserland: veel sfeer, gunstige prijzen.

3.Le Grand Massif Frankrijk: Mooie skiroutes, relatief weinig drukte ook in het hoogseizoen

Blijft een moeilijke Niels. Ik heb verschillende lijstjes (bijvoorbeeld beste gebied qua skiën, omgeving & sfeer, budget) die ook wel weer gecombineerd kunnen worden. Het hangt er ook helemaal vanaf wat ik wil (en kan) dat jaar.Ik denk dat je mijn lijstje voor puur het skiën wilt weten (alles gebaseerd op eigen ervaring):

  1. Flims/Laax: Vertical van bijna 2km. Uitgestrekt. Plaun.

  2. Les 3 Vallées: Elke dag wat anders. Veelzijdig.

  3. Montafon: Diverse gebieden bij elkaar. Vaak goede sneeuw.


Mijn lijstje voor omgeving & sfeer:

  1. Lake Louise: Once in a lifetime.

  2. Val d’Anniviers: Ook een andere kant van de Matterhorn.

  3. Saas Fee: Gletsjerwereld is adembenemend.

Dit is een mooi topic! :)

  1. Sankt Moritz: heerlijk cruisen, prachtig landschap en heerlijk gletsjerskiën.

  2. Val d’ Anniviers: Prachtig landschap, rust, mooie pistes en prachtige dorpjes

  3. Vallnord (inclusief Arcalis): Zuiderse sfee, spotgoedkoop, lekker cruisen

  1. Saalbach Hinterglemm: alles klopt.

  2. Montafon: alle type hellingen.

  3. Tamarack (Usa): beste tree skiing.

Niels, nu ben je iets begonnen :-) Dit is natuurlijk heel erg subjectief.
Ik merk op dat Italië niet erg populair is tot nu toe.

Mijn toppers, zonder rangschikking:

Sella Ronda
Espace Killy
Mayrhofen (vanwege de nostalgie)

Alles klopt in saalbach hinterglemm?? Meer dan helft van de pistes op het zuiden, en niet hoger dan 1800 m. Dat kan dan toch geen objectieve kandidaat zijn voor het echt beste skigebied?

  1. 3 Vallées, verveelt nooit, vorig jaar nog in een deel van Courchevel geskied waar ik na 20 x 3 Vallées nog nooit geweest was. En er zijn nieuwe liften/ pistes in Val Thorens? Daar moet ik dus toch wel weer naar toe, ergens in 2013 of 2014

  2. Paradiski: afwisselend, en er ook als de weersomstandigheden slecht zijn (veel wind, weinig zicht), nog ‘ontsnappingsmogelijkheden’ zijn naar lager , beboste gedeeltes.

  3. Espace Killy: tot nu toe slechts 2x geweest, maar absoluut voor herhaling vatbaar, ongeacht wat mijn ‘uitvalsbasis’ zal zijn.

Van diegene die ik al bezocht hebt

  1. Ischgl : Groot en blijft vrij lang untracked
  2. Obergurgl: Heerlijk rustig en sneeuwzeker
  3. La Plagne: wint nipt van Sölden omdat je er beter kan grote tochten kan maken

( oa nog gedaan : Montgenèvre, Orcièrres, L2a, Serre Chevalier, Saalbach, Maria Alm, Flachau, Sölden, Kuhtai, Krönplatz…)

Van diegene die ik nog wil doen

  1. Een Amerikaans poederresort aka Whistler, Utah of Mount Washington
  2. Sankt Morritz
  3. Sankt Anton

1 Sella Ronda. Prachtig om daar te skiën
2 Serfaus-Fiss-Ladis, mooi gebied en hoogte +punt
3 Hoch-Zillertal Hoch-Fugen. perfecte afwisseling en hoogte.

Dit jaar naar Silvretta-Montafon. Hoop dat ik deze ook tussen de top 3 kan plaatsen.

Erg subjectief inderdaad. 1x in Frankrijk geweest. Ook meteen de laatste keer. Verder alleen Oostenrijk.
1.Serfaus
2.Solden
3.St.Anton

Er vanuit gaande dat ik nog veel meer jaren ga skien, zal mijn top 3 zeer waarschijnlijk veranderen.

@langeruz
Saalbach heeft een uitstekende sneeuw statestiek,
Ik heb 2 seizoenen in die regio gezeten van dec-april bakken met sneeuw, dus ik spreek uit ervaring. Als jij er net bent geweest dat het slecht was, dat kan met fohn, maar dan was het ver boven 2000m ook slecht. Trouwens papsneeuw is geweldig om in te skien. :)

De zuid-hellingen zijn alleen een "echt" probleem in het stuk van saalbach richting hinterglemm. Het aantal pistes op de echte zuidflanken zijn zeker ver minder dan de helft.

daarbij zeggen hoogtes vrij weinig. want een klimaat in frankrijk op 1500m heb je in oostenrijk hoe verder je naar het oosten gaat al onder de 1000m. Je kunt dit niet vergelijken. De Brocken in Noord Duitsland heeft al een kouder klimaat dan op 2000m in veel oostenrijkse plekken.

Dit is mijn lijst, geen enkele is objectief. Daar gaat het geloof ik niet om. Ik ben over de gehele wereld wezen skien tot in Nieuw zeeland toe en uiteindelijk is Saalbach mijn nr 1.

Ik zie hier ook Sölden staan, vond ik niet veel bijzonders. Maar dat is toch allemaal persoonlijk?

  1. Zermatt. Waarom heeft niemand die? Als je dat 1x gezien hebt wil je niet meer anders. Sneeuwzeker, mooiste omgeving, moderne liften, etc
  2. Saas-Fee. Gewoonweg prachtig; jammer van de wat oude liften
  3. Fiss. Modernste liften, behoorlijk sneeuwzeker, misschien niet de meeste sneeuw, maar wel meer zon.

Eigenlijk hoort skigebied Glungezer er ook nog tussen, bij Innsbruck. Hele oude liften, hierdoor nooit druk en toch de ooiste rode piste die ik ooit geskied heb en natuurlijk bijna de langste piste van Tirol- met 16km!

Over frankrijk kan ik niet oordelen, trekt me ook niet echt.

Serfaus, Fiss, Ladis en Doppelmayr-fan

@Tijmen
Bij mij stond Cervinia Zermatt op drie. Prachtig gebied, lange afdalingen, gletsjer. En dan natuurlijk het zicht op de Matterhorn. Kortom "the works!"
Ben er twee keer geweest, echt te gek.

Maar toen bedacht ik me dat we de laatste jaren met de kids altijd naar Serfaus-Fiss-Ladis gaan en dat we dat als gezin ook echt een supergebied vinden. Mooie afdalingen, perfect georganiseerd, goede ski school etc. Dus toen heb ik Cervinia-Zermatt geschrapt en Serfaus ervoor in de plaats gezet…

Voor mij is de diversiteit die een skigebied biedt erg belangrijk:

  1. Zermatt heeft wat dat betreft alles: bossen, gehuchten, uitzicht, gletschers, trein berg op, zeer lange afdalingen, schaatsbaan, mooi dorp, autovrij, etc.

  2. Montafon. Leuke dorpjes met een afwisselend scala van skigebieden.

  3. Praz de Lys - Sommand; een klein maar fijn skigebied met prachtig uitzicht op de Mont Blanc en het Meer van Geneve, het skigebied is op erg mooie manier verweven met langlaufloipes en wandelroutes.

Niels, nu ben je iets begonnen :-) Dit is natuurlijk heel erg subjectief.

Dieter op 20 jan. 2012 20:45

de topictitel "wat vinden jullie het beste skigebied " is mss beter :)

@martijn: dat is nou net wat ik bedoel: jij zat er dus in goede sneeuwjaren. Ik was er in 1991. We konden feitelijk alleen skiën in leogang, tot aan het middenstation…daarna altijd naar Arlberg, met zoals bekend een veel betere sneeuw trackrecord. En dat is essentieel voor een gebied dat zich het beste zou mogen noemen, al het andere even buiten beschouwing gelaten. Je argumenten voor SH overtuigen niet!

In Arlberg is alle lift-assisted pow al om 11 uur weggekrast, in Saalbach rijd je 3 dagen na een dump nog poeder zonder te hiken… Maar echt sneeuwzeker is het door zijn beperkte hoogte niet.

chamonix
aspen

Hmmm is lastig maar hier komt ie:

Ischgl
Tigne
Montafon

nog 3 dagen en vertrek dan weer naar Oostenrijk om een gebied te verkennen.

wintergek
  1. Ischgl: groot, hoog, goeie aprèsski en een prachtige afdaling naar Samnaun

  2. Obertauern: niet heel groot, maar zeer mooi gebied, supersneeuwzeker, alle hotels aan de pistes en imo beste aprèsski van oostenrijk.

  3. Sölden: de gletsjer is een grote plus, goeie aprèsski

getwijfeld tussen Sölden en Saalbach voor plaats 3

Heb al volgende gebieden gedaan (sommige meerdere keren): Ischgl, Obertauern, Sölden, Saalbach, Chamonix, Sulden (Italie), St-Luc (Zwitserland)

Dit jaar Fiss, en ik verwacht eigenlijk dat die wel in mijn top 3 zal komen.

@DrDre: dat geldt voor St.Anton, maar niet voor Lech/Zurs…en alle mensen maar zeggen dat Lech een slap skigebied heeft…;-)

Ze zijn allemaal al voorbij gekomen, maar verdienen ook mijn stem:

  1. Ischgl: moderne, snelle liften; uitgestrekt gebied; geweldige sfeer en apres ski.

  2. 3 Vallees: niet vanwege de gezelligheid, maar vooral de eindeloze mogelijkheden.

  3. Saas Fee: prachtige omgeving, gemoedelijke sfeer.
    De verouderde liften - eigenlijk alleen de Spielbodenlift, en die wordt vervangen door een superlift vanaf de parking, naar Saas Fee, naar Spielboden, naar Langfluh, tot 4000 meter, de hoogste in Europa.
    Over een jaar of 2 hebben we het niet meer over verouderde liften.

Omdat ik eindeloos veel en lange afdalingen wil ski-en:

  1. Espace Killy: Vallon Sache, Aguille Percé, Face Bellevarde, etc. Groot, hoog, uitdagend.

  2. Trois Vallées: Courchevel, Combe Rosael, Masse, eindeloze off-piste etc… Uitstekende lift verbindingen.

  3. Paradiski: Aguille Rouge, Cocqs, Kamikaze, Mt de la Guerre, etc… Ook groot maar vooral la Plagne is iets "knusser" dan de eerste twee.

Ik ben ook in andere skigebieden geweest maar kom toch steeds weer bij een van deze drie terug. Nog een paar weekjes tot 3V B-)

Onmogelijk natuurlijk. Ik denk dat ik zo’n 60 skigebieden heb ervaren, wat betekent dat ik een top 10 handiger zou vinden. Echter wordt dat toch een beetje veel. Gaat die dan toch maar:

  1. ALPENARENA (Flims, LAAX, Falera) Gewoon alles is hier mooi: de uitstrektheid, natuur, hoogteverschillen, diversiteit, sfeer. Perfect!

  2. LIVIGNO, de best geprepareerde autobahnpistes die je je kunt voorstellen. Heerlijke brede, rustige pistes. Goede liften en een overzichtelijk gebied.

  3. OBERTAUERN, een prachtig skigebied gesitueerd rondom een dorp. Altijd leuk om rondom een dorp te skieen. Sneeuwzeker en zeer goede apres-ski. Wat wil je meer?

@ Thomas: Eindelijk eens iemand die mijn nummer 1 ook kan waarderen :D

@langerzug 21 jaar geleden, tjonge. Om je punt te bewijzen moest je wel een hele tijd terug. ;) inmiddels is er natuurlijk veel veranderd iedereen heeft sneeuwkanonnen, toen niet. SH geeft nu ook een sneeuwgarantie.

Maar je weet natuurlijk niet hoe de sneeuwhoogtes waren in st Anton in 1991, toen je in SH zat. Misschien kon je pas goed skien op 2300m maar zat je met z’n 1000-en op de rendl piste om goede sneeuw te hebben. ook leuk.

Uiteraart heeft st Anton een betere track record , misschien wel een van de betere. Maar als een gebied daaraan moet voldoen vallen vele andere gebieden in dit topic ook af.

Toen ik een roadtrip maakte half april van SH naar Imst, dus bijna door heel Tirol heb ik vele skigebieden aangedaan. Toen lag er in Lermoos ((1000m) die week het meeste sneeuw in het dal. vervolgens St anton (1300m) samen met Fieberbrunn (800m), en daarna SH (1000m). Alle andere gebieden hadden nauwelijks sneeuw tot op zo’n 1800m. (vooral solden was groen beneden)
Hoogte zegt wel wat maar ligging is alles.

euhmm ik kies voor dat gebied met sneeuw :-D

-Kitzbuhel
-Zillertal

  • Sankt Michael? (test dit jaar)
Seriously snow addicted family!

@jay, ja. Tot 4000m, dat denk ik niet. De lift wordt vanaf de parkeerplaats via spielboden naar langfluh in 1x doorgetrokken. Tot maximaal 3000m.
De lift gaat echt niet de alphubel op hoor, ikweet niet waar je dat gelezen hebt. De spielbodenlift is niet de enige hoor, alpin expres is ook al bijna 20 jaar oud; natuurlijk hannig.

@niels, het ging onder de vaste forumleden, nu posten er allemaal anoniemen, tellen die ook mee?

Serfaus, Fiss, Ladis en Doppelmayr-fan
  1. 3 Vallees
  2. Espace Killy
  3. Paradiski
Vrijdag 3 Feb naar Belle Plagne met Sunweb!!!

Plaats een reactie