Schaatspret in Nederland en België, februari 2012

Op zoek naar natuurijs in de omgeving van Rotterdam viel vandaag niet mee. Uiteindelijk is het eerst beschaatsbare ijs te vinden op een ondergelopen bouwterrein. Terwijl de schooljeugd zich heerlijk uitleeft met het testen (en slopen) van het ijs, maken mijn dochter en vrouw hun eerste onwennige slagen op het ijs sinds kerst 2010.

null

Morgen schaatsen we waarschijnlijk over de eerste dichtgevroren sloten ;)

En zijn jullie nog van plan de ijzers onder te binden?

Ik ga denk ik niet schaatsen, hele week werken en over een paar weken bind ik niet de ijzers om maar zijn het de ski’s!

R’dam heeft nog geen betrouwbaar natuurijs…

http://www.politiepersberichten.nl/rotterdam-rijnmond/berich…

R’dam heeft nog geen betrouwbaar natuurijs…

http://www.politiepersberichten.nl/rotterdam-rijnmond/berich…

op 1 feb. 2012 19:34

Nee, betrouwbaar is het zeker niet. Wij houden deze sites in de gaten:
http://www.ekkel.com/
http://www.schaats-en-skate.nl/cees/wintercees.htm

En een uurtje rijden op zoek naar beter ijs, is ons ook niet te dol.

Jazekers! zodra hier de meren en plassen betrouwbaar zijn dan sta ik op de schaatsen! maar eerst zaterdag snowboarden in winterberg:D!
Ik hoop eigenlijk dat ik zondag kan schaatsen we zullen het gaan zien…

Oh en op de ijsbaan zul je mij niet vinden:P

Sinds mijn vrouw een aantal jaren geleden heel hard gevallen is, heeft ze de schaatsen definitief in de wilgen gehangen,
Daarna heb ik in mijn eentje nog wel geschaatst, maar vond dat uiteindelijk niet zo gezellig,
Gelukkig kunnen we nog wel samen skien,

Maar,misschien ga ik het toch weer proberen als de omstandigheden het toelaten!

Overigens ga ik er ook graag naar kijken als ik met mijn hond aan de wandel ben…

Hier wordt dooi voorspeld, dus we als schaatsliefhebbers (op natuurijs) moeten we iedere dag ijs mee zien te pakken. Gelukkig hoeven we voorlopig niet op de ski’s;)

Gelukkig hoeven we voorlopig niet op de ski’s;)

Paul E op 1 feb. 2012 19:48

Ja, erg he zo’n heilig moeten…;)

Sinds mijn vrouw een aantal jaren heel hard gevallen is, heeft ze de schaatsen definitief in de wilgen gehangen…

Cees op 1 feb. 2012 19:48

Sneeuw is inderdaad prettiger vallen dan ijs. Mijn moeder maakte vroeger graag lange tochten, maar sinds ze hard ten val kwam was het definitief gedaan met het schaatsen.

Ik ben overigens benieuwd of Rogier z’n ski’s in de hoek zet en naar Nederland komt om dit weekend te schaatsen. Op de strüdelmeeting (afgelopen jaar) leek het hem wel wat om weer op natuurijs te staan.

"…"

Sneeuw is inderdaad prettiger vallen dan ijs. Mijn moeder maakte vroeger graag lange tochten, maar sinds ze hard ten val kwam was het definitief gedaan met het schaatsen.

Paul E op 1 feb. 2012 19:50

En toch dragen schaatsers geen helm en skiers wel.

Ik ben overigens benieuwd of Rogier z’n ski’s in de hoek zet en naar Nederland komt om dit weekend te schaatsen. Op de strüdelmeeting (afgelopen jaar) leek het hem wel wat om weer op natuurijs te staan.

Paul E op 1 feb. 2012 19:53

Freeskating? Maar daar in frankrijk zullen ze toch ook wel hun bevroren plassen hebben?

Best wel raar idd cees je kunt ook flink hard vallen op het ijs dus als we gaan schaatsen maar onze skihelm op zetten:P haha

First tracks on ice :)

Vandaag de skiberg (verzakte tennisveld) van Niels gezocht maar daar in de Belgische wouden ga ik m’n bedrijfsauto met zomerbandjes niet tegen een boom parkeren.

Hier in de buurt heb je ook wat vijvers of vennen. Op de terugweg van Genk even gekeken maar daar is nog niks van ijs te bekennen. Jammer.

Best wel raar idd cees je kunt ook flink hard vallen op het ijs dus als we gaan schaatsen maar onze skihelm op zetten:P haha

Paulien op 1 feb. 2012 19:59

Een kans voor ons skiers, we kunnen de trend gaan zetten, schaatsen met helm,
Daarbij hoeven we zelf niets extra te investeren,
Maar misschien eerst een contract met een helmenfabrikant sluiten voor de te verwachten provisie…

Leuk filmpje :)

Ik persoonlijk bak er niks van. Sorry Nederlanders, maar schaatsen boeit me weinig.

Shorttrackers en sommige marathonschaatsers dragen wel een helm. Lijkt me op ijs ook geen overbodige luxe. Toch heb ik als menneke ook altijd zonder helm geschaatst, net zoals ik altijd zonder helm heb gefietst en geskied. Het zal over 20 jaar (als er dan nog ijs in Nederland te vinden is) wel de normaalste zaak van de wereld zijn.

Leuk filmpje :)

Ik persoonlijk bak er niks van. Sorry Nederlanders, maar schaatsen boeit me weinig.

Niels op 1 feb. 2012 20:14

Misschien dat je dan één dezer dagen in Valkenburg langs moet gaan om de Crashed Ice Piste te beproeven. Dan krijg je wellicht meer lol in het schaatsen;)

Vandaag is er vlakbij Cees tussen Elburg en Kampen geschaatst in de vrije natuur.

Mooie GoPro-beelden:

Potdorie dan is het al verder dan dat ik dacht!, ze waarschuwen hier dat natuurijs nog niet te vertrouwen is,
Het is inderdaad hier vlakbij…

Ben ik dan een goede of slechte iismeester?

Te gek filmpje. Stiekem zit ik toch 3 minuten te wachten totdat er eentje vol een wak in schaatst. Het einde is leuk, 2 tevreden wintersporters :)

Potdorie dan is het al verder dan dat ik dacht!, ze waarschuwen hier dat natuurijs nog niet te vertrouwen is,
Het is inderdaad hier vlakbij…

Ben ik dan een goede of slechte iismeester?

Cees op 1 feb. 2012 21:36

Een ijsmeester zonder affiniteit met ijs, is een…

Vul zelf maar in:)

Alfred Knikker (ook uit jouw buurt Cees) maakte in voorgaande jaren altijd als eerste een video. Maar dit jaar zit hij met vele marathonschaatsers op de Weissensee in Oostenrijk.

http://alfredknikker.webnode.nl/schaatsen/

Over twee weken ben ik ook op de Weissensee te vinden plus de pistes in de buurt.

Als ijsmeester mislukt, dan hou ik het maar simpel bij skiende opa,is me op het lijf geschreven,
Ik heb trouwens wel zwemdiploma’s, maar uit een wak Ijskoud water klauteren hoort daar ook niet bij;)

Ik vanmiddag met mijn zoon op de ijsbaan in Zeist de eerste slagen gemaakt. Jammer dat de baan maar half open was, maar het mocht de schaats pret niet drukken.

Morgen ga ik zeker weer.

Member of global cooling initiative

Jos,

Een kilometer of twintig rijden van jouw huis uit, is er vandaag al in de vrije natuur van de Utrechtse Heuvelrug geschaatst op het Leersumse Veld. Is dat niks voor jullie?

schreven ze vandaag in de Belgische media: http://www.hln.be/hln/nl/956/Meer-Sport/article/detail/13885…

ski heil | Um zu wissen wohin man will, muss man wissen woher man kommt.

Ik ben nu dilemmma ga van het weekend skien in winterberg of schaatsen op natuurijs…ik denk toch skien :-)

Jeroen "in de winter liever in Alpen"

Hln.be lijkt wel heel veel op ad.nl :)
@Jeroen, ik zou schaatsen, skiën in Winterberg kun je vaker dan schaatsen op natuurijs ;)

Serfaus, Fiss, Ladis en Doppelmayr-fan

Hln.be lijkt wel heel veel op ad.nl :)

Thijmen op 2 feb. 2012 00:29

Dat klopt, het AD en Hln hebben dezelfde Belgische eigenaar.

Een Elfstedentocht of een andere 200 km tocht in Nederland kun je pas serieus overwegen als het eind volgende week nog steeds vriest.

Voor mij is het belangrijk dat we dit weekend in onze regio kunnen schaatsen. Maar de ontwikkeling van het weer lijkt steeds meer roet (in dit geval sneeuw) in het eten (op het ijs) te gaan gooien. Aanstaande vrijdag lijkt het behoorlijk te gaan dooien met zware sneeuwval. En sneeuw is helaas funest voor de kwaliteit van het ijs.

Dus waarschijnlijk moeten we richting het oosten van Nederland (bijv. Elburg) om daar te gaan schaatsen.

Dus Cees: here we come!

Nog steeds wakker vanwege de cv-ketel die begon te lekken bij een koppeling en wateroverlast in de woonkamer veroorzaakte.

Net een leuke reportage van Nieuwsuur gezien:

Overijssel wil het ijs er wel per centimeter aan breien. Ze hunkeren daar provinciewijd naar de eerste editie van hun Overijsselse Merentocht. Dat is net als de Friese Elfstedentocht, een kanjer van 200 kilometer. De gemalen zijn stopgezet, daarover Ronnie Scholten van het Waterschap Reest & Wieden en Roelof Groen, voorzitter van de Merentocht:

http://nieuwsuur.nl/video/336127-webonly-ijsverlangen-in-ove…

Deze tocht is nog nooit verreden en ik ben inmiddels al 14 jaar lid. Benieuwd of het dit jaar voor mij doorgaat? De laatste 200 km-tocht in Nederland was voor mij de Noord-Hollandtocht in 1997. Daarna alleen nog maar 1x op de Weissensee in Oostenrijk. Dus de scherpte is er in ieder geval behoorlijk van af;)

Plaats een reactie