hoevaak nu waxen en slijpen

Vorig jaar nieuwe ski’s gekocht en daarna 3 dagen in Gerlos/Konigsleiten op geskied. Bij thuiskomst gewaxt en afgelopen jaar een week in kaltenbach wezen skieen. Ook skie ik vanaf nu elke week op mijn eigen skies 2 uur indoor. Daarvoor altijd met ski’s van baan. Uiteraard laat ik ze nu weer waxen maar wat is een beetje een goed schema zeg maar voor het waxen en slijpen?

Als je elke week indoor gaat, voel je wel aan of je ski gewaxt moet. En als je hem dan toch brengt voor te waxen, kan je daar wel iemand vertellen of je nog voldoende kant hebt of dat je ze ook moet slijpen.

de onderkant van je ski’s moet diepzwart zijn; dan zitten ze goed in de wax. Als er al een grijze gloed doorheen komt, dan laten waxen. Deze gloed komt meestal langs de kanten als eerste boven. Meestal na 1 week skiën ff laten waxen. Slijpen alleen laten doen wanneer het nodig is.

Als het wit is kun je er over naar beneden...

Beide doe je naar behoefte, een schema is daar niet voor… bedenk wel, dat het aantal keren slijpen gelimiteerd is, dus ga niet als een malle los op die kanten.

Een nieuwe ski/board is pas volwassen als deze ongeveer 30x ge-hotwaxed is in zijn leven.
Het zijn microlaagjes over laagjes basiswax. Hoe meer hoe beter mits goed uitgeborsteld.
Bij een nieuwe aankoop dus meerdere malen waxen waardoor men op leeftijd minder hoeft te onderhouden.

Voor indoor daarna zeker een nano indoor-hotwax gebruiken boven op de rode basis wax. Niet aan fluor beginnen als je een allround langdurig resultaat wil.

Zelf waxen geeft je een beter inzicht en gevoelswaarde met je materiaal en ook nog eens op langer termijn goedkoper!

Hoezo niet aan fluor beginnen als je een langdurig resultaat wil…??
Wil je dit even uitleggen? Ik heb ongeveer 8 verschillende soorten wax in m’n kist waaronder ook een aantal fluorwaxen (highfluor wax, low fluorwax, fluor-racewax etc.) van verschillende merken.
Ben benieuwd wat ik volgens jou niet goed doe???

Als het wit is kun je er over naar beneden...

Nou zelf waxen ga ik niet aan beginnen. Heb ik echt geen kaas van gegeten helaas.

Echt niet moeilijk :)
De eerste keer zal je ongeveer een uurtje bezig zijn, maar het gaat altijd sneller.

(en het is leuk om te doen )

en die geur is lekker…:)

Als het wit is kun je er over naar beneden...

Wax is overrated.
en kanten slijpen doe je als je geen grip meer hebt, vooropgesteld dat je wel techniek hebt:-)

@ Greenfield
Voor een beginner is een rode vette carbon base-wax voldoende, de fluorwax is goed voor gevorderden en moet op een carbon base wax worden aangebracht, van een procentueel laag geconcentreerde fluor tot een 100% fluor wax, en dat is kostbaar. Jij gaat voor de snelheid en dat is super maar Evelien gaat voor recreatief.
Ik raad aan om goede wax laag te borgen en deze 1x per maand met indoor wax te onderhouden.

Waxen is easy. Er staan zat tutorial op youtube.

En het hele huis ruikt naar aardbei of framboos:)

life is a beach, or a pile of snow

haha mensen die dat in huis doen ja? Ik ga toch liever een half uurtje in de garage staan.

Goan mit d'n kroam

Natuurlijk lekker in huis. Oud laken eronder. Gaat prima:)

life is a beach, or a pile of snow

M’n vriend doet het ook in huis. Laminaat kan na afloop hier en daar wel wat gladder zijn :-P

@Greenfield
Fluor droogt je belag uit! Wax met fluor zorgt dus voor snelle ski’s zo lang de wax er op zit. Maar daarna is het een kwestie van opnieuw waxen zonder fluor, om het belag weer bij te werken. Anders wordt op den duur je ski alleen maar langzamer omdat het belag droog is.
Als ik met fluor heb gewaxed voor een wedstrijd, en voor de volgende wedstrijden weer fluor wil gebruiken, dan maak ik de ski altijd tussendoor schoon. Dit doe ik met de speciale paraffine wax van VOLA (RO21). Daarna een basis laag zonder fluor, en daarna pas weer fluor. Tussendoor dus altijd de ski weer te drinken geven met een wax zonder fluor om uitdrogen te voorkomen. Voor recreatief skien zou ik daarom nooit een wax aanraden met fluor.

Nog even een aanvulling: fluor is lang niet in alle gevallen sneller! Fluor is alleen snel als de sneeuw vochtig is. Low fluor gebruik je bij licht vochtige sneeuw en/of gemiddelde luchtvochtigheid. High fluor alleen voor vochtige sneeuw en/of hoge luchtvochtigheid. Zijn de temperaturen zoals op dit moment in de Alpen heersen, dan absoluut geen fluor gebruiken. Dat remt op droge, koude sneeuw!

Goed verhaal waar ik het meeste al van kende. Ben met sommige uitspraken niet helemaal mee eens. Volgens mij is een fluorwax ook wat harder als een gewone wax op pure parafinebasis. Hierdoor wordt de ski voor een sportieve-recreatie-skier minder snel schraal. Daarna idd zoals jij zo mooi zegt weeer ff wat te drinken geven:)

Als het wit is kun je er over naar beneden...

@Greenfield
Er bestaan ook harde waxen zonder fluor! Kijk hiervoor naar de temperatuur waar de wax voor bedoeld is. Hoe kouder de temperatuur, hoe harder de wax. Het is voor een recreatieve skier echt net erg om ‘te koud’ te waxen. Zoals je zelf al zegt, blijft een hardere wax langer zitten en biedt meer bescherming.

Ik hoop dat mensen snappen dat de ze de base van hun ski’s of board moeten koesteren dmv. waxbeurten.
Ik heb 5 jaar geleden een geavanceerd board gekocht en deze gaat steeds beter presteren naar aanleiding van mijn wax gedrag, geen haar op mijn hoofd om een nieuw board te kopen mits er nieuwe technische ontwikkelingen zijn natuurlijk.
Ik hoorde ergens dat een teflon base bijna/of-niet gewaxed hoeft te worden, wellicht een mooie uitkomst voor de toekomst. De Burton Method heeft dit al maar ik heb deze nog niet getest.

de onderkant van je ski’s moet diepzwart zijn; dan zitten ze goed in de wax. Als er al een grijze gloed doorheen komt, dan laten waxen. Deze gloed komt meestal langs de kanten als eerste boven. Meestal na 1 week skiën ff laten waxen. Slijpen alleen laten doen wanneer het nodig is.

Greenfield op 3 feb. 2012 11:09

trolololol

Dat je niet te vaak moet slijpen is me helemaal duidelijk ( heb m’n board 3 jaar en is nog steeds niet toe aan een slijpbeurt), maar is het erg om je board vaker te waxen? We hebben alle spullen in huis en normaal doe ik dit 1 a 2 keer tijdens de wintersport week. Maar zou dit denk ik wel wat vaker doen als ik weet dat het het board niet schaad.

@Rene Sebastian:
je kunt eigenlijk niet te vaak waxen.:)

Als het wit is kun je er over naar beneden...

Tenzij je dan niet meer aan skieen of boarden toekomt:-)

@SPAM:
LOL :)

Als het wit is kun je er over naar beneden...

@Greenfield , dank voor je antwoord. Was bang dat ik wellicht de onderkant van het board beschadig door het vaker warm te maken. Maar dat moet hij dus kunnen hebben :)

Tip: hou de temperaturen aan van je wax label
(rook = fout en ongezond)

En je waxijzer blijven bewegen dus niet op één punt houden.

Als het wit is kun je er over naar beneden...

Ik train 2 uur/wk indoor en merk dat ik erg vaak moet waxen, het mooiste is na iedere training, maar dat komt er meestal niet van :-) Er komt ook een hoop vuil van mijn skies af door de diesel die in de hal wordt gebruikt voor de bully.
Ik droog mijn skies goed af voordat ze de zak ingaan en controleer ze dan meteen op beschadigingen. Er liggen indoor nogal eens losse schroeven en andere rotzooi bij de lift. Heb al heel wat lelijke beschadigingen opgelopen. Daarna een bandje eromheen en thuis maak ik ze nogmaals droog en zet ze met de hoes half open weg.
Of je ze moet laten slijpen voel je vanzelf als het goed is. Ik laat het zelf zo’n beetje 1x/9-10 weken doen, maar hangt ook af van wanneer er slalomtraining is, dan heb ik ze graag goed geslepen :-)
Nog een tip: maak je schoenen goed droog en schoon, anders zien ze er na een paar keer skien niet meer uit en dat is zonde. En zet ze weg met de schnallen vast.

mama on a mission in the snow

Ik train 2 uur/wk indoor en merk dat ik erg vaak moet waxen, het mooiste is na iedere training, maar dat komt er meestal niet van :-) Er komt ook een hoop vuil van mijn skies af door de diesel die in de hal wordt gebruikt voor de bully. Ik droog mijn skies goed af voordat ze de zak ingaan en controleer ze dan meteen op beschadigingen. Er liggen indoor nogal eens losse schroeven en andere rotzooi bij de lift. Heb al heel wat lelijke beschadigingen opgelopen…

Rachel P. op 7 feb. 2012 22:16

@Rachel:
Je hebt speciale wax voor indoorsneeuwbanen/ kunstsneeuw; ik dacht dat dit een wax was met grafiet(?) anders even vragen bij Menno Koelewijn; of misschien heb je dat al gedaan. Mag ik vragen op welke indoorbaan je skied? Ik zou het ook bijzonder vervelend vinden als er idd schroeven en andere rotzooi mijn Belag zou beschadigen. :(

Als het wit is kun je er over naar beneden...

Dat droog maken ben ik ook erg van! Vooral als ik indoor geboard heb is het inderdaad ook daar drogen + thuis nog eens drogen. Maargoed; vaker waxen is dus geen probleem! Mooi!

Plaats een reactie