En wat is het slechtste skigebied en waarom?

Nu de uitslag van het beste skigebied bekend is geworden, ben ik toch ook ook wel heel benieuwd naar het slechtste ski gebied waar je ooit geweest bent.
En natuurlijk ook waarom.

Voor mij is het Passo Tonale in Italie.

Op papier 80 km piste, maar eigenlijk gewoon een boel liften naast elkaar op een niet al te hoge helling en een paar hoge uitschieters aan de zijkanten van het dorp.
Daarnaast is er niets te doen op de piste (bijna geen tentjes), kun je nergens lekker eten en is het slecht bereikbaar.
Apres ski? Nooit van gehoord.

Voor mijn hele verslag (kerst vorig jaar) verwijs ik graag naar de buren van strartpagina/ prikbord:

http://ski.startpagina.nl/prikbord/13410465/reisverslag-pass….

voor mij dus Passo Tonale. Wie volgt?

Oops. Dubble post. Sorry daarvoor.

les sybelles

Pannenkoek; een castrerende discus die door een agrarische autochtoon tussen je benen geramd wordt

les sybelles

bartus op 10 feb. 2012 01:11

En waarom?

euh, daar is ergens een heel lang topic over te vinden, veelal oude liften die onconfortabel zijn vaak stil staan inefficient op elkaar aangesloten zijn. Het gebied is aanelkaar gebreid met saaie verbindingspisten die dwars over normale pisten en zelfs sleepliften lopen en de dorpjes zijn of kneuterig klein of gruwelijk lelijke betonnen bakken.

Pannenkoek; een castrerende discus die door een agrarische autochtoon tussen je benen geramd wordt

Met passo tonale ben ik het eens! Gelukkig waren we daar 10jaar geleden met de studentenclub, dus feestjes hebben we zeker gebouwd, maar het skigebied stelde toen niets voor, huurmateriaal was rotslecht. En wat een dorp? Het leek of we in het midden van het oostblok aangekomen waren. Tonale is zeker de grootste teleurstelling van mijn skicarriere!

Met les sybelles ben ik het zeker niet eens. Een topgebied is het zeker niet, maar voor het geld dat je er kwijt bent is het eens de moeite om het gedaan te hebben. De reizen er naar toe gaan zijn supergoedkoop. Perfect voor studenten!

Geinig idee hoor Ton, maar ik denk niet dat je straks echt een top3 kan maken van slechte gebieden.
Natuurlijk, het ene gebied vind ik leuker dan de andere, maar echt slechte gebieden ben ik niet geweest.
Ik bereid me wel een beetje voor natuurlijk. Als ik naar het Sauerland ga, verwacht ik iets heel anders dan in de Alpen, en dan ga ik niet klagen dat het zo vlak is en zo weinig liften heeft.
De slechte scores zal je vooral vinden in de ‘net-niet’ streken als het oostelijk deel van de alpen of Tsjechië.

Ikzelf heb een hekel aan dorpen die zich presenteren als wintersportdorp, maar het eigenlijk niet verdienen. Adverteren met ‘in slechts 15 minuten zet de skibus u af bij de lift’ (bijv. Wald bij Königsleiten).
Maarja, daar zou ik dus ook niet heengaan…
Bovendien, het gaat om gebieden, niet dorpen.

Oh ja, en er zijn ook veel gebieden die claimen dat ze zo enorm groot zijn, maar in de praktijk een aaneenschakeling van dorpjes, vaak alleen verbonden met een skibus, of met één lullig liftje en diverse saaie verbindingspistes.
Het Zillertal is er één van; 668 km piste… yeah right.
Het maakt het geen slecht gebied, maar ik zou sneller kiezen voor minder kilometers maar wel in één gebied met meer diversiteit.

@Jay:
Eens hoor! Ik heb ook niet de pretentie hier met een objectieve lijst te komen. Dat kan ook niet.
Voor de een is Winterberg het beste omdat ie daar ieder jaar met zijn voetbalclub heen gaat en een enorme bak lol beleeft.

Voor de ander is Flims het einde omdat ie daar ongeneerd met zijn bontjas mag lopen zonder commentaar te krijgen.

Zo is het natuurlijk ook met slechtste gebieden. Vriend van me was helemaal gek van Brixenthal. Toen ik een keer een paar dagen met hem mee ging vond ik het zwaar tegenvallen. Korte afdalingen, weinig leuke Apres Ski. Verschil zat er vooral in dat hij pas twee skiede en ik al ruim 20 jaar. Onze beleving en beoordeling bij een piste lag dus dus ook heel anders.

Het gaat er mij dus ook meer om, om de mindere gebieden te horen. En vooral het waarom En dat dat voornamelijk subjectief is, so be it. Voor echte beoordelingen hebben we natuurlijk Zoover!

Harrachov in Tsjechië is mijn grootste teleurstelling ooit. Wat me vooral opviel is dat daar overal een stinkende smoglaag hangt van al die houtgestookte- en olie kachels.

Niet alles was me dezelfde pas te doen, waardoor ik 3 of 4 verschillende passen op zak had. Veel oude liften. En het was pokke weer, maar dat heeft natuurlijk niets met het gebied te maken.

Als je dan toch naar Tsjechië wilt ga dan naar Spindleruv Mlyn, daar kun je je nog een beetje vermaken.

Wel positief was de kwaliteit en prijs van het eten en drinken.

inderdaad.

het zillertal wat een ellende daar zeg.

met de bus, met de trein en mis er maar eens een.

ooit een keer 2,5 uur gedaan om van gerlos naar zell terug te komen.

gebieden zijn mooi en er lag veel sneeuw maar de verbindingen zijn onder de maat.

Valmeinier-Valloire was een teleurstelling. Slechte pistes, gewoon niet-geopende pistes zonder voldoende sneeuw. Een aantal sleepliften die pijn deden aan je geslachtsdelen, veel te veel saaie pistes, valmeinier 1800 is een betonblok, alle zwarte pistes waren bijna dicht. Alleen ijzige pistes te vinden.

Zell am See, Schmittenhöhe. Viel me erg tegen. Best een redelijke berg waarop geskied kan worden maar alle pistes liggen geconcentreerd zo ongeveer naast elkaar. Ik hoop voor ze dat er ooit een verbinding met Saalbach Hinterglemm komt.

le 3 vallees.
Ooit in Januari geweest. Laag seizoen en toch veel volk. Snowcats reden overdag de pistes vlak, en tot overmaat van ramp sloten ze bij een beetje wind veel liften.
Dus al het volk zat op enkele pisten bij elkaar.
Groot skigebied, maar we hebben er haast niet van kunnen genieten.
Nooit meer weer!

Valmeinier-Valloire was een teleurstelling. Slechte pistes, gewoon niet-geopende pistes zonder voldoende sneeuw. Een aantal sleepliften die pijn deden aan je geslachtsdelen, veel te veel saaie pistes, valmeinier 1800 is een betonblok, alle zwarte pistes waren bijna dicht. Alleen ijzige pistes te vinden.

Mathijs op 10 feb. 2012 17:30

Om nog niet te spreken over de verbinding tussen valmeinier en valloire!

Mensen gaan natuurlijk een skigebied al rapper als "slecht" bestempelen wanneer ze een slechte ervaring hadden (slecht weer, drukte, tegenvallende acco).
Daarom is ook dit natuurlijk vrij subjectief.

Maar het kan ook andersom. Passo Tonale is bvb. niet zo’n geweldig gebied maar toch heb ik er een leuke tijd gehad :)

"…"

Om nog niet te spreken over de verbinding tussen valmeinier en valloire!

Niels op 10 feb. 2012 20:42

Idd, oftewel met de slome prikpiste Armera en slome oude lift Armera, langs de andere kant prikpiste Neuvache.

Tweede mogelijgheid, de plateau sleeplift nemen die al om 16u sluit en waar het altijd aanschuiven is om dan een piste te nemen die veel te ijzig en vaak mistig is. Je komt er veel vallende beginners tegen omdat ie blauw is, maar eigenlijk rood zou moeten zijn.

Ben je er eigenlijk al eens geweest Niels of heb je mijn commentaar ergens gelezen? :)

Ben je er eigenlijk al eens geweest Niels of heb je mijn commentaar ergens gelezen? :)

Mathijs op 10 feb. 2012 20:47

In 2008. Een week uit school gebleven.

Toen ik terugkwam was ik net iets te bruin om die smoes over buikgriep enige geloofwaardigheid te geven. :p

Haha gewoon met je ouders op verlof geweest tijdens het school. Wel een goede budget-tip :)

Stonden er toen al twee stoeltjesliften als je vanaf Valmeinier 1500 naar Cret du Quart of waren het nog oude sleepliften?

Haha gewoon met je ouders op verlof geweest tijdens het school. Wel een goede budget-tip :)

Stonden er toen al twee stoeltjesliften als je vanaf Valmeinier 1500 naar Cret du Quart of waren het nog oude sleepliften?

Mathijs op 10 feb. 2012 20:52

Stoeltjes geloof ik. Op le setaz in valloire staat trouwens volgens mij de rotste sleeplift van de planeet.
Ps het gebied staat - o wat een schande- tussen mn favoriete gebieden :p

"…"
Stoeltjes geloof ik. Op le setaz in valloire staat trouwens volgens mij de rotste sleeplift van de planeet.
Ps het gebied staat - o wat een schande- tussen mn favoriete gebieden :p

Niels op 10 feb. 2012 20:56

Welke bedoel je op de setaz? Setaz 3 of Cornafond? Cornafond vond ik de rotste. In het begin geeft het een vreselijke schok waarbij je bijna gecastreerd word. Het zat er vol slalomsporen met ijs. Daarom ben ik er ook eens goed onderuitgegaan.

Bij mij staat ie ook in mijn favoriete gebieden :) Das meer om te laten zien dat ik er geweest ben.

Cornafond, wat een ramp!

Ach ben nog niet echt in slecht gebied geweest maar voor mij staat montagon/ gargellen redelijk onderaan. Offpiste schijnt er aardig te zijn. Maar dat deed ik destijds ng niet :)

Borrovets Bulgary.

vreselijk, begon met een russisch vliegtuig dat landde in Plofdif, nauw dat was echt plofff, om vervolgen in een bus te stappen, dat ik dacht moet dat ding nog rijden? Eindelijk in het hotel, waar het eten niet te pruimen was.De eerste morgen, probeerden we het brood een beetje eetbaar te maken door het in de broodrooster te doen, gevolgd, de andere dag een hele rij mensen, bij de broodrooster.
Proberen aan het zelfde tafeltje te blijven, zit je tenminsten in je eigen smeer te eten.
Toiletten op de piste, zal ik het maar helemaal niet over hebben.
Verder is het een mooi ski gebied, alleen jammer, dat je aan het eind moet langlaufen om weer bij de lift te komen. Maar we hebben al met al samen een fijne week gehad.Er is misschien in de loop der jaren al een hoop verbeterd, maar ik hoef er niet meer heen.En we zijn geen kieskeurige mensen wat eten betreft, en zijn wel wat gewent.

Nou ik weet niet maar het zillertal bij name hochfugen hochzillertal en zillertal 3000 is me zeer goed bevallen met uitdagende pistes.
Ja ook aardig veel zwart houdt ik wel van.
Wat me dan tegenviel is krichberg kitzbuhel.
Mischien leuk voor de apresski.
Maar vondt de postalm in kaltenbach toch ecjt het mooist qau apresskien.
en ben dit jaar naar schladming geweest de nightrace was super om te zien maar het skigebied was toch echt minder.
en ook 2 dagen in flachau geweest ik vondt het gebied weinig uitdagend.
geen hochfugen hochzillertal zeg maar.
En ook geen zillertal 3000

Baah Gerlitzen Alpen, ben er met school geweest (mag dus niet klagen) maar wat een pokke end weg, ik als geoefende skier heb daar niets te zoeken, te weinig uitdagende pistes en het piste aanbod is ook erg weinig… Een funpark welke slecht onderhouden is…

Het enigste positieve, ze hebben af en toe vrij moderne liften…

Ski-amadé. 600km piste in één gebied zeggen ze, nou lekker met een skibus tussen de gebieden. Dat is geen één gebied. Ook vond ik het veel te laag liggen, liften waren toen nog niet modern en ijzige pistes.

Serfaus, Fiss, Ladis en Doppelmayr-fan

klopt thijmen. En echt uitdagende pistes vinft ik daar ook tegenvallen

ik vond les sybelles ook een drama. Verder vond ik schladming tegenvallen: veel van hetzelfde en vooral makke pistes. wel mooie omgeving.

Borrovets Bulgary.

vreselijk, begon met een russisch vliegtuig dat landde in Plofdif, nauw dat was echt plofff, om vervolgen in een bus te stappen, dat ik dacht moet dat ding nog rijden? Eindelijk in het hotel, waar het eten niet te pruimen was.De eerste morgen, probeerden we het brood een beetje eetbaar te maken door het in de broodrooster te doen, gevolgd, de andere dag een hele rij mensen, bij de broodrooster.
Proberen aan het zelfde tafeltje te blijven, zit je tenminsten in je eigen smeer te eten.
Toiletten op de piste, zal ik het maar helemaal niet over hebben.
Verder is het een mooi ski gebied, alleen jammer, dat je aan het eind moet langlaufen om weer bij de lift te komen. Maar we hebben al met al samen een fijne week gehad.Er is misschien in de loop der jaren al een hoop verbeterd, maar ik hoef er niet meer heen.En we zijn geen kieskeurige mensen wat eten betreft, en zijn wel wat gewent.

marie-louise op 10 feb. 2012 22:21

Grappig, ben er in '96 geweest en kan dit volledig onderschrijven.
maar met 25 vrienden toch een topvakantie :D

Tot dit jaar geen slechte ervaringen gehad, tot ik vorige week naar Neukirchen ging…

https://www.wintersport.nl/dorpen/neukirchen/ervaringen…

Disturbing the peace since 1975

Plaats een reactie