Wielrentopic

@Niels322 waarom is dit de saaiste tour in jaren?

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

Ik begrijp het ook niet wat Niels zegt want ik zie fantastische etappes (met kasseien, in de regen, met vluchters die de laatste seconde worden teruggepakt) vol met spanning, aanvallen tussen klassementsrijders. Een top 10 die in de laatste week nog helemaal overhoop kan, met uitzondering van Nibali, maar dat was vorig jaar met Froome niet anders. En dan heb ik meer respect voor een all-round renner als Nibali die zijn winst pakt op de kasseien…

Click. Click. Peace

Integendeel, @Niels332. Elke dag weer wat anders en voldoende drama. Het is ook niet meer zo dat de ontsnappingen alleen maar voor de bühne zijn. En Nibali is toch een andere leider dan die van voorgaande edities, hij is ook in de gele trui niet te beroerd om zelf bergop aan te vallen.
Ik heb er overigens spijt van dat ik niets geregeld heb om vandaag bij m’n familie in Carcassonne te zijn…

2024 Met kleinkinderen, weer gebonden aan het hoogseizoen €€€

Let op, ik heb het over de spanning in de tour. Ik wil absoluut geen afbreuk doen op de prestaties van oa Nibali, Kittel, Majka etc., want die zijn fantastisch!

Maar de eindwinnaar in Parijs was eigenlijk al bekend nog voor de eerste echte bergrit, de groene trui zelfs al na het eerste weekend. Er waren enkele hoogtepunten zoals de kasseienrit, de solo van Martin en de aanval van Bauer. Maar er was/is in de verste verte geen strijd voor geel. En dat is toch nog altijd waar de tour om gaat.

Als het bolletjesklassement en een hoopje Fransen die strijden voor het podium voor de spanning moeten zorgen, vind ik het toch maar een (relatief) saaie editie. En VDB stelt zwaar teleur.

@Niels322
Ik begrijp wat je bedoeld wat geel aangaat is het al lang gespeeld. Na de kasseien was dat al een redelijk vast gegeven. Maar dat is niet het enige waar de toer over gaat.
Het is ook de man tegen man gevechten om als eerste boven of beneden te zijn. De strijd om een dag zegen te behalen. De strijd tegen de klok om op tijd binnen te komen. Het gedrang in een massasprint, en het overwicht om dat te kunnen controleren en te zegen vieren. Het elkaar eraf rijden, het kijken naar elkaar en dan pokeren met je benen. De valpartijen en hoe ze daarna doorrijden alsof er niks aan de hand is. De degradatie van de gevestigde orde en de opreizing van de jonge garde.
Gewoon wat dingen die ook met de toer te maken hebben en een toer spannend maken en aantrekkelijk.

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

En VDB stelt zwaar teleur.

Niels322 op 24 jul. 2014 12:13

Kwestie van verwachtingsmanagement ;)

VDB is gewoon een faalhaas, presteert nooit in de tour en zoekt dan altijd wel een reden wat de oorzaak kan zijn.

Not all who wander are lost

VDB is gewoon een faalhaas, presteert nooit in de tour en zoekt dan altijd wel een reden wat de oorzaak kan zijn.

Edwin. op 25 jul. 2014 11:26

7de in de Vuelta, 6de in de Giro, 4de en derde in de tour. Hij rijdt (te) weinig koersen maar is mi wel de beste ronderenner uit de lage landen van de laatste 20 jaar.

VDB is gewoon een faalhaas, presteert nooit in de tour en zoekt dan altijd wel een reden wat de oorzaak kan zijn.

Edwin. op 25 jul. 2014 11:26

7de in de Vuelta, 6de in de Giro, 4de en derde in de tour. Hij rijdt (te) weinig koersen maar is mi wel de beste ronderenner uit de lage landen van de laatste 20 jaar.

Robin op 25 jul. 2014 11:37

Hij focust vaak alleen op de tour om vervolgens te falen. Ik heb er in ieder geval niks mee! Van de lage landen? Er zijn renners die beter hebben gepresteerd in mijn ogen

Not all who wander are lost

Ik ben afgelopen week ook naar de Tour geweest. Heb op een caming in Guillestre gestaan onderaan de klim bij Risoul. Ben op mijn vrije dag Risoul opgereden en daarna nog de d’Izoard.
De dag erna heb ik op Chamrousse gekeken op de laatste berg en dag erna bij de aankomst 2km voor de streep in Risoul. Hierbij een paar foto’s.
Afgelopen december ben ik ook voor 10 dagen naar Risoul geweest maar het zag er echt totaal anders uit zie de foto’s.

null

Uitkijk op het pleintje voor de skiliften in Risoul

null

Er zijn toch wat ander activiteiten in de winter dan in de zomer in Risoul

null

langlaufen, de berg op in Chamrousse, zag er best wel vermoeiend uit

null

Top op de d’Izoard

null

Bram Tankink vroeg om in Chamrousse al of ik bier bij had, in Risoul vond het het wel goed om ff zijn benen te ontspannen.

null

Helaas geen liften op in Risoul

VDB is gewoon een faalhaas, presteert nooit in de tour en zoekt dan altijd wel een reden wat de oorzaak kan zijn.

Edwin. op 25 jul. 2014 11:26

Niet akkoord. 2x vierde worden in de Tour (eigenlijk 1x derde via de groene tafel) tussen allemaal renners met meer talent vind ik geen faalhaas.

En dit is eigenlijk de eerste tour waar hij onder de verwachtingen presteert. In zijn eerste tour verloor hij héél veel tijd na een val in de ploegentijdrit. Dan is hij eens moeten afstappen na een sleutelbeenbreuk en vorig jaar was had hij een ernstige blessure aan zijn knie.

De laatste Belg die een betere klassementsrenner was dan VDB was Lucien van Impe (jaren 70’). Sindsdien is er nog Axel Merckx geweest, die elk jaar een plaatsje lijkt goed te maken in de tour van '98 door alle dopingverhalen.

In Nederland heb je dan Gesink die meer talent heeft maar oh zo gevoelig is aan vallen en blessures. Wat verder terug in de tijd heb je Boogerd die een paar keer net naast de top-10 heeft gereden en een keer 5de was ( Tour van 98, zal wel op brood en water zijn geweest). Dan zit je al eind jaren '80 begin jaren '90 toen Nederland echt nog meedeed in het eindklassement met Theunisse, Breukink en Rooks.

2 mooie sprints gezien vandaag: Marcel Kittel en Marianne Vos. Wat mij betreft mag dat vrouwenwielrennen vaker op TV!

Geek, Snowboarder, iPhone developer

Helaas vrouwen deel van de tour niet gezien.
Maar kittel was wel zeer sterk terug gekomen nadat tom veelers hem voor de wielen reed en daarmee bijna zijn kopman van de overwinning af hield.

Nu alvast plannen maken voor komend jaar in Utrecht

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

2 mooie sprints gezien vandaag: Marcel Kittel en Marianne Vos. Wat mij betreft mag dat vrouwenwielrennen vaker op TV!

Lieven op 27 jul. 2014 22:20

Dat vinden wij mannen ook :+)

Carnas on Tour

@Svennoo Duidelijk dat Lieven niet echt een veel voorkomende naam is in Nederland :-p

Geek, Snowboarder, iPhone developer

Helaas vrouwen deel van de tour niet gezien.
Maar kittel was wel zeer sterk terug gekomen nadat tom veelers hem voor de wielen reed en daarmee bijna zijn kopman van de overwinning af hield.

Nu alvast plannen maken voor komend jaar in Utrecht

Birdheart op 27 jul. 2014 23:26

Komend jaar zit (zeer waarschijnlijk) Alpe d’Huez ook weer opgenomen in het parcours, dus voor de fanatiekelingen kan het leuk gecombineerd worden. De koers op Alpe d’Huez kijken, en dan meteen een bergje opschuiven om op de gletsjer van Les 2 Alpes nog even een afdaling te kunnen maken ;)

de vuelta is nu alweer een poos bezig
en het begint een trend te worden dat alle top favorieten in een ronde zo hard onderuit gaan dat ze hun klassement op zijn minst kunnen vergeten zoals nu ook weer quintana in de vuelta in navolging van o.a. froome en contador in de tour

jammer voor de spanning, of misschien toch niet want hij staat net ver genoeg weg om een keer de kans te gaan krijgen, om aan te vallen en dan moeten de meeste toch gaan reageren en dan kan het nog een leuke strijd omhoog worden, mits hij deze val wel goed verteert

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

Tsja, ik vind het niet zo’n probleem. (Buiten het leed voor de renners zelf) Op je fiets blijven zitten lijkt me wel een vereiste om iets te kunnen winnen. En zo winnen misschien de echte wielrenners vaker dan de robots ( a la froome). Ik vind dat Gesink trouwens een geweldige Veulta rijdt tot nu toe!

Click. Click. Peace

Inderdaad zitten blijven is wel zo handig :p om te winnen,
Vind het ook geen probleem maar vind het wel leuk als de top favorieten eindelijk weer eens een keer om de winst te strijden. Dat vond ik zo mooi van armstrong (7voudig tour winnaar) hij wss zo goed dat hij de winst afdwong zonder vallen, en zelfs als hij viel kwam het goed, zelfs een keer viel iemand voor hem en om uit te wijken springt hij met zijn fiets over een greppel in een weiland snijd de bocht af zonder te vallen of af te stappen en springt weer over een greppel op de weg en gaat door alsof er niets gebeurd is. Dat was nog een top favoriet die het afdwong en waarmaakte. En zo’n suprematie mis ik in een beetje.

En inderdaad gesink rijd zeker een geweldige vuelta gezien waar hij vandaan komt begin dit jaar. Maar vergeet de “wonderbaarlijke” wederop standing van contador niet.

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

Ik denk dat we wel op een lijn zitten. Ik hou graag van complete wielrenners die altijd goed zijn. Contador is zo iemand en Nibali ook. Armstrong was dat ook. Froome in mijn ogen helemaal niet. (En bijvoorbeeld de Schleck broertjes helemaal niet) Dus daarom kan ik er niet mee zitten dat hij een paar keer valt. De strijd Nibali/Contador is wel een hele gave, hopen dat we die volgend jaar voorgeschoteld gaan krijgen.

En inderdaad is het wel heel bijzonder wat Contador doet…

Click. Click. Peace

inderdaad contador is zo iemand maar is al we 2 keer betrapt op zelf doping gebruik en 1 keer is de gehele ploeg (astana) waar hij voor reed betrapt op doping, in deze zaak werd gemeld alle renners hadden gebruikt alleen de namen die naar buiten kwamen vanuit de ploeg zelf waren de knechten waar “niemand” van gehoord had.
en ik vraag me gewoon af dit moet ook in zijn bloedpaspoort staan, en als dit zo is dan zouden er schommelingen moeten zijn tussen de periode van gebruik en periode waarop hij clean is. en dit is niet het geval althans volgens de controlerende partijen, dit kan dus niet, ofwel hij heeft nooit doping gebruikt ofwel hij gebruikt altijd en krijgt daardoor zijn waarden gelijk. ook iets wat tegen hem spreekt is dat hij net zoals alle andere prof renners een contract heeft bij de uci dat als een renner twee keer betrapt wordt op doping mag deze nooit meer deelnemen aan het professionele wielrennen, en hij zit al op 3 keer.
Dus ja ik geniet met volle teugen als ik contador zie rijden, zijn stijl, zijn aanvalslust, zijn macht en vaak zijn suprematie. Maar in mijn achterhoofd speelt ook het doping verhaal en als hij wint kan ik het vreemd genoeg niet helpen om hier aan te denken. bij andere renners heb ik dit niet, maar als ik hem zie, zie ik iemand winnen die officieel volgens de regels al sinds 2009 niet meer mee mag doen, en dit vreemd genoeg toch doet

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

Zonde dat Quintana eruit lig, zonde dat Gesinks aanval geen succes had!

❄️

Inderdaad 2x zonde
Vond het optreden van froome omhoog wel wat bevreemdend steeds achterop raken en rustig terug rijden en uiteindelijk 5de worden

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

Klopt. Zowel Froome als Contador hebben iets “vreemds” deze Vuelta.

❄️

Huh? Mechanische doping?

Click. Click. Peace

Mechanische doping? Wat bedoel je daarmee? Het enige wat ik zie is een hesjedal die valt daarmee de dagzegen mis loopt, fiets draait door en de motor rijd daardoor on opzettelijk over het achterwiel
Maar dit is al dagen geleden gebeurt, waarom kom je dan nu met mechanische doping? Of heb ik op een van de wielersites een bericht gemist

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

Nou ik vind dat de fiets wel heel bijzonder doordraait. Nadat de fiets bijna tot stilstand is gekomen begint het achterwiel weer te draaien. Een vrij onnatuurlijk verloop van gebeurtenissen. Maar ik zet er wel een vraagteken bij, ik hoop dat het niets is.

Click. Click. Peace

Ik zie wat je bedoeld met de fiets. Maar de fiets pakt pas snelheid op wanneer hesjedal zijn schoenen los klikt en dan is het wel logisch dat de fiets doorrolt, maar het lijkt wel of zijn banden net niet helemaal de weg raken tot dat moment.
En er zot tot hij begint te rollen wel het extra gewicht van hesjedal aan die afremt.
Maar het is nogal lastig kijken tijdens het beklimmen van een heuvel.
Ben nu mijn nieuwe mtb aan het testen na 5 weken reparatie voor mijn 4de frame in 7 maanden. Ben nu dus mijn 4de eerste testrit van het jaar aan het maken op mijn fiets :$

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

Hahah het forum aan het checken terwijl je op de fiets zit. Briljant! (Ik moet bekennen gebeurt mij ook regelmatig) Fiets-ze in ieder geval!

Click. Click. Peace

Plaats een reactie