Skien nieuw-zeeland

Ik ben benieuwd of mensen hier ervaringen hebben met skien in nieuw zeeland.

Is dit leuk en wat zijn de mogelijkheden begin midden juni

Ga je dan met de auto? Is er misschien nog een plekje vrij in het midden van de achterbank?

Het winterseizoen begint half, eind mei. Maar zoals het weer ginds zeer wisselvallig is kan het duren tot eind juni eer er iets deftigs open is. De ervaring die ik had is dat Mt Hutt (tegen Christchurch) het eerst opent, daarna volgt de rest in de Southern Alps. Skieën in NZ heeft iets speciaals maar vergelijk het niet met de alpen in Europa, de gebieden zijn veel kleiner, het weer is zeer wisselvallig en een auto is onmisbaar. Daarentegen kan je in NZ zo veel meer doen moest het weer even tegensteken, het is een te geweldig land. The place to be: Queenstown of Wanaka en van daaruit heb je verschillende gebieden liggen. Op het noordereiland heb je Mt Ruapehu, maar ben hier zelf maar eind herfst geweest dus kan je geen info geven.

better to be off piste, then to be pisted off

Ik heb alleen ervaring met de volgens Wim ‘place to be’ Wanaka. En dat is zeker een place to be! Ik was er vorige zomer, en toen was het winterseizoen heel kort, eind juni tot september. Het is sowieso een heel ander verhaal dan in Europa. Vanuit de stad is het nog een half uur omhoog rijden naar de eerst volgende berg, het gevoel alsof je een gletscher omhoog rijdt. Ik had geen auto/rijbewijs dus ben gaan hitchhiken, heel goed te doen in de vakantieweken, als er niet veel te doen is kan het wel even duren.
Ik heb in Treble Cone geskied, een van de beste gebieden in NZ zeggen ze… Het was echt super, maar er waren in totaal 2 stoeltjesliften, je kon van boven naar beneden kijken. Voor deze paar liften betaal je wel een enorm hoge prijs (±60€ per dag). We hebben daar een seizoenspas gekocht voor 1100€, dat was wel even slikken.
Maar het is alles waard. Nergens anders sta je boven op de berg en kijk je uit naar een supergroot meer, NZ is zo mooi, het voelt echt speciaal. Zeker iets om meegemaakt te hebben…
Wanaka of Queenstown zijn zeker aanraders, Wanaka is gezelliger, Queenstown is een drukke stad.
Het is gewoon ongelofelijk mooi en al met al goed te doen!

Op Mt Ruapehu (noordereiland) liggen de 2 gebieden met het grootste hoogte verschil en met de meeste pistes. Mt ruapehu en Turoa. Bij de laatste ben ik geweest, heeft wat steiler terrein dan "Mt Raupehu". Te vergelijken met een klein gebiedje in de Alpen. Op het zuider eiland zou ik naar Mt hutt gaan. Dat is daar het mooiste en grootste. Als een freerider bent, en op zoek ben naar iets speciaals is Cragieburn aan te raden of Fox peak.

Veel plezier, skien daar is een ding, de wegen naar de gebieden toe zijn minstens zo interessant!

ik vergis me: de site van het ene gebied is http://www.mtruapehu.com, maar het andere gebied heet whakapapa en dus niet Mt Ruapehu.

Plaats een reactie