Druktemeter

Mensen kennen het wel. Boek je een vakantie naar een super gebied. Is het zo druk dat je niet naar beneden kan knallen zonder een paar snowboarders/skiërs die zo goed zijn dat ze toch geen les nodig hebben *kugh. Of dat je kwart voor vier nog even de laatste lift omhoog wilt pakken maar door de lange rij mensen net voor je gesloten wordt. Lastig dus.

Hoe vet zou het zijn als mensen konden opgeven hoe druk het was op de piste in de tijd dat ze gingen? Of dat wintersporters misschien deze gegevens zou kunnen krijgen via de (gesponsorde) reisbureaus?

Dit lijkt mij echt een waardevolle toevoeging bij de informatie over de wintersport gebieden!

Het lijkt me onrealistisch, je weet toch ook gewoon als je in een bepaalde periode naar een skigebied gaat welke drukte je gaat tegenkomen?

Wanneer presenteert Rogier eens een skiverslag in het Frans?

Oké misschien ligt het aan mij dat ik niet weet wanneer het waar druk is. Dan zou een handig statisch overzicht misschien wel leuk zijn.

Een vakantieoverzicht is dan voldoende lijkt me… :)

Ruben, op het forum zijn er kenners genoeg aanwezig die weten waar en wanneer het druk kan zijn. Hou het gerust in de gaten tijdens de boekingsmaanden. En mocht je zelf twijfelen, dan mag je het natuurlijk altijd ook vragen hier op het forum.

Blogger, skiër, Belg & Tirol-fan!

Is ook héél relatief. Je kent wel van die gebieden waar het in de ochtend duwen is aan de enige lift naar boven naar eens boven zijn er voldoende liften en pistes om iedereen een rustige dag te bezorgen. Sommige vinden dit superdruk en andere vinden dit een rustig gebied.

##bedden\km piste of #bedden/totale uurcapaciteit lijkt me de beste formule.

Ik denk dat het idd een zeer relatief gegeven is. 's morgens is het op andere plaatsen van een gebied ook meer of minder druk dan 's middags, afhankelijk van de ligging tov de zon.
Het is ook altijk leuk bepaalde bottle-necks te kunnen vermijden, maar ook dat heeft niets met de totale drukte te maken.

Ischgl 10.000 bedden / 238 km piste = 42,01
La plagne 49500 / 220 Km piste = 225
Abtenau 2900 / 10 KM piste = 290

Ischgl superrustig ? Nee want bijna altijd volledig bezet en veel skiërs van omliggende dorpen. La Plagne daarintegen zal geen skiërs van andere dorpen krijgen en bijna nooit vollidig vol liggen. Het cijfer zal dus lager liggen. Maar het is een (vage) indicatie.

http://www.snowplaza.be vind je hoeveel bedden een dorp heeft.

Soms is het ook heel druk of heel rustig om onverklaarbare redenen. Zo was Les Menuires dit jaar in de eerste week van de Franse en Belgische Paasvakantie helemaal volgeboekt, terwijl het in de tweede week net superrustig was. Ook de locals begrepen er niets van.

Ja, er zullen natuurlijk altijd excepties zijn, maar aangezien je altijd van te voren boekt is het handig om op voorhand te weten of het druk gaat worden of niet. Dat gebaseerd op de informatie van vorig jaar lijkt me een redelijke indicatie. Boekingsinfo van de reisorganisaties zou een nog accuratere indicatie geven.

Aantal bedden per piste kilometers is dus tot nu toe de beste indicatie. Maar dan moeten de dorpen er omheen niet ineens daar gaan skiën.

Snowplaza heeft inderdaad wat meer statistieken per gebied thanks voor de link!

Ik vind het lastig om bij elk skigebied te vragen hoe druk het is wanneer, aangezien ik nog niet weet waar ik heen ga en wanneer ik ga.

Veel is afhankelijk van de vakantieperiodes in de verschillende landen…

Ik vind het een heel goed idee! Iedereen denkt meteen aan of, en zo ja, hoe het haalbaar is en dat is goed, maar ik vind het idee al leuk.

Ik denk dat bedden niet echt een indicatie geven, zoveel factoren (inderdaad andere dorpjes in de buurt, langzame liften, weinig capaciteit), daar wordt nu geen rekening mee gehouden. Maar kan het niet gewoon in gemiddelde wachtduur bij de liften? Misschien kan je daar ook een indicatie aan geven voor de drukte op de piste, maar dat is wel wat lastig. Toch heb je dan denk ik wel een redelijke inschatting van de drukte bij de liften en op de piste.

Zal vast ook weer niet realistisch zijn, dus kom maar met afbranden :P

Serfaus

…en het hangt ook af van het tijdstip en welke lift. Het is algemeen bekend dat de gondel vanuit het dal het drukst is tussen 10 en 11u, of wanneer de skilessen beginnen.
Zeker in het hoogseizoen, zoek dus een gebied waar je niet afhankelijk bent van 1 of 2 liften die het hele dorp naar boven moeten takelen.

Zodra iedereen boven is zal je zien dat het onmiddellijk verspreid en het niet meer zo druk is.

Ook zie je nogal wat langzame verbindingsliften die een bottleneck in het gebied vormen. Als je het 1x weet maak je de fout niet meer.

Ooit de fout gemaakt op het verkeerde tijdstip tot aan Les Menuires af te dalen. Duurde uren voordat ik weer boven was.

Ik zat onlangs te kijken om 3 nachten te boeken met 2 makkers in Serfaus of Fiss, buiten het hoogseizoen (midden januari) en bijna alle hotels of pensions zijn volboekt (althans voor een kamer met 3 bedden).

  1. Ik veronderstel dat het op dat moment ook ferm druk moet zijn op de pistes?
  2. Is het normaal dat in deze periode nu al zoveel geboekt is of hebben alle toeroperatoren alles vastgelegd?

Normaal is midden-januari een rustige periode in het winterseizoen. Ik denk niet dat je op basis daarvan de drukte kunt bepalen, maar Serfaus is een groot(behoorlijk gemarketed)gebied waar je je nooit aan geen volk moet verwachten.

Wanneer presenteert Rogier eens een skiverslag in het Frans?

Mwa ze hopen om alles nog voor een week te verhuren en daarom is er zo weinig respons voor 3 nachten. Regel het een week of 2 op voorhand en er zal wel plaats zijn.

Natuurlijk zijn kamers met 3 wel wat moeilijker te vinden.

Plaats een reactie