Leerplicht

Een onderwerp dat telkens wel eens opduikt bij reacties van wintersporters, vooral als het gaat om ‘wanneer vertrekken in de schoolvakanties om de drukte te vermijden’.

Ik wilde eens vragen naar tips en ervaringen rondom een verzoek om te verzuimen van school.

Het gaat niet om een hele week buiten de schoolvakantie, maar wij willen op vrijdagochtend weg.
Ervaring is dat er op school deze laatste dag voor de vakantie nooit iets spannends gebeurt en meestal voeren ze een continurooster tot 13u. M.a.w. mijn kinderen missen niks deze ochtend. Toch houdt de school niet zo van dit soort luxeverzuim.

Echter, de school plant ook te pas en te onpas de beruchte ‘studiedagen’, vaak zelfs in de week na een schoolvakantie en komende week zelfs de dag na een schoolreis.

Ik heb dus geen moeite met het verzinnen van een kleine smoes om de vrijdag voor de voorjaarsvakantie vrij te vragen.

Wie heeft zich in allerlei bochten moeten wringen voor dit soort verzuim en wie kreeg gewoon toestemming zonder allerlei smoesjes?

http://www.wintersport.nl/forum/topic/56638

hier kun je veel lezen

gr Jaap

Dankje voor de link Jaap.
Hier gaat het vooral om bijzondere omstandigheden, vanwege eigen zaak bijvoorbeeld.
Dat heb ik niet. Ik wil alleen iets eerder weg, gewoon omdat we dat relaxter vinden en dus een beter begin van de toch al zo korte week.

Onder bijzondere omstandigheden is de school inderdaad niet zo moeilijk, maar ik zou graag lezen wat ervaringen zijn van anderen die hun kinderen ‘zomaar’ van school hielden - met of zonder toestemming.

Ik heb zelf geen kinderen, maar wel twee collega’s die afgelopen jaar een dagje eerder zijn vertrokken. De een had geen enkel probleem ondervonden, de directeur van de basisschool gaf hem groot gelijk. De ander kreeg geen toestemming en is toch gegaan. Uiteindelijk kreeg deze familie een boete opgelegd.

Hoewel de regels helder zijn lijkt het dus ook aan de directeur te liggen…

Ben zelf eens een hele week naar Valmeinier geweest tijdens school. Gewoon een briefje van m’n ouders afgegeven dat ik hele week ziek was en het was in orde.

In Vlaanderen kan je 4 aanwezigheden melden met een attest dat door de ouders geschreven is. Dit attest dekt ofwel vier niet elkaar opvolgende dagen. Het mag ook een verklaring voor een afwezigheid geven voor maximaal 3 opeenvolgende dagen. Je kan dus maximaal 12 dagen afwezig zijn met een attest door ouders geschreven.
Duurt een afwezigheid langer dan 3 dagen, dan moet er een doktersattest voorgelegd worden. Als je reeds 4 afwezigheden met een ouder-attest gestaafd hebt, moeten komende afwezigheden steeds door een dokter onderschreven worden. Als dit niet gebeurt, moeten scholen die melden bij het ministerie van onderwijs en de gevolgen kunnen zelfs inhouden dat er kindergeld ingehouden wordt.
Dit zijn de regeltjes.
In de praktijk weet ik dat er op vrijdag voor de krokusvakantie in heel wat scholen gewoon les gegeven wordt. Dat geldt vaak niet voor de laatste dag voor kerst-, paas- en grote vakantie. Wat niet betekent dat er dan geen zinvolle activiteiten op de scholen plaatsvinden.

Foutje in de eerste regel. Aanwezigheden moet uiteraard afwezigheden zijn. Sorry

Stel dat alle scholen de vrijdag voor de vakantie vrijaf zouden geven, dan weet ik zeker dat we dezelfde discussie zouden krijgen over vertrekken op donderdag…

Motief is niet in de file willen staan met andere gezinnen, deze truuk werkt alleen als je tot de weinige uitzonderingen behoort. Krijgen alle gezinnen vakantieverlof op vrijdag, dan verplaatst de zaterdag file zich naar de vrijdag, kijk maar naar vakantiefiles met hemelvaart…

Verder valt het me al sinds mijn jeugd op dat het vooral zeer assertieve ouders zijn die met dit soort wensen komen, vaak het schoolhoofd als een soort vijand beschrijvend.

Wees blij dat je kinderen onderwijs krijgen…

Volgzaam type (off-piste mits berggids).

beste jay

wij hebben afgelopen jaar een heele week buitenom schoolvakanties geboekt, vanuit school doen ze best moeilijk hier.

maar rondom een werkgeversverklaring kunnen ze niet heen, maar om een dag eerder te mogen vertrekken vind ik zelf persoonlijk een beetje overdreven omzoiets te regelen.

Aan de ene kant begrijp ik de gedachten van Jay wel. Ik kan me van vroeger ook nog ontzettend goed herinneren dat op de laatste dag voor een vakantie weinig nuttigs meer gebeurde op school. Aan de andere kant heeft Constant helemaal gelijk. Als iedereen vrijdag vrij neemt dan verplaatst zich het hele probleem. En niet alleen met files, maar ook met het feit dat de donderdag een onnuttige dag wordt op school.

Ik zou zeggen: Wees blij en dankbaar dat er überhaupt een krokusvakantie is! Bij mij in Duitsland zijn er genoeg deelstaten zonder enige vakantie in de winter. Als ouders met hun kinderen willen wintersporten, dan moet dat in de kerstvakantie of in de paasvakantie gebeuren. En dan ben je zeker rondom pasen heel erg beperkt in je keuze tussen skigebieden.

Als de krokusvakantie voor mensen allemaal te kort is dan kan je immers in Nederland ook overwegen om in de kerstvakantie te gaan. Dan heb je twee weken tijd en bovendien is het dan extra gezellig in de skigebieden. Je vaste familie aangelegenheden moet je dan missen, maar voor wat hoort wat. Familie kan je het hele jaar bezoeken; skigebieden echter niet.

Jarenlang hadden onze kinderen de vrijdag voor de voorjaarsvakantie vrij. Sinds vorige jaar is deze vrije dag zonder opgaaf van redenen ingetrokken.
Voordat wij dat wisten hadden wij al een overnachtingshotel geboekt, zodat we weer op vrijdagmorgen richting Zwitserland konden.
Omdat we dat niet wilden annuleren zijn we gewoon vrijdagmorgen weggegaan.

Toen we thuis kwamen lag er al een brief van de gemeente op de mat, met de mededeling dat we een boete zouden krijgen als we nog een keer onze kinderen thuis zouden houden.

In onze gemeente wordt met twee maten gemeten, wij weten dat op andere scholen kinderen met gemak een hele week buiten de vakanties vrij krijgen.
Het gaat dan om kinderen van zelfstandig ondernemers, mijn man en zwager zijn dat ook, maar wij krijgen absoluut geen dagje extra vrij.

Dit jaar dus maar 's nachts rijden om verder gezeur en een boete te voorkomen. :(

Hoewel ik best begrijp (zelfs weet) dat het voordelen heeft om de kinderen eerder van school te halen (wij hebben ook vol verwachting uitgekeken naan de tijd dat de kinderen niet meer leerplichtig zouden zijn) is het naar mijn mening niet goed om luxe-argumenten te accepteren om een extra dagje vrij te geven. Het is immers een glijdende schaal. De ene keer is het wintersport, de andere keer eerder op zomervakantie of juist later terug omdat die ene vlucht nu eenmaal goed uitpakt, dan weer het niet kunnen weerstaan aan een heel voordelig aanbod voor een lang weekeinde weg. En is één dag dan genoeg? Als dat standaard geaccepteerd wordt komen meteen de vragen om nog een dag eerder (of later). Voor je het weet is het grootste deel van de dagen rondom de weekeinden en vakanties geen schoolklas meer compleet.
Als ouder weet je dat er regels zijn waar je je aan aan dient te passen, waarbij het niet alleen om het ene kind gaat, maar om handhaving van regels die er nu eenmaal voor alle kinderen zijn. Het lijkt wel of steeds meer ouders vinden dat de school zich maar aan hun wensen moet aanpassen, voor het plezier van de ouders.

Mijn ervaring is dat één of anderhalf uurtje eerder weg eigenlijk nooit een probleem is en dan kom je ook nog een heel eind richting wintersportgebieden. Richting Frankrijk reden wij naar Dijon of Macon. Dan konden we zaterdagochtend nog voor de files uit richting Moutiers.

2024 Met kleinkinderen, weer gebonden aan het hoogseizoen €€€

Het volledig ontbreken van begrip voor de argumenten uit het onderwijs is veelzeggend. Ik word er een beetje plaatsvervangend boos over (ik zit niet in het onderwijs).

Stel dat de voorjaarsvakantie voortaan één dag eerder begint, dan kan ik nu al voorspellen dat dezelfde groep mondige mensen toch een dag eerder op vakantie wilt. Sommige mensen gaan graag in tegen het gezag, een erfenis uit de jaren '60 en '70, waarbij het eigenlijke doel ondergeschikt is aan het laten gelden van de ego’s. Ik hoor dit soort discussies al sinds mijn eigen jeugd (ik ben nu 43 jaar), dit soort verzoeken komen vrijwel altijd uit de hoek van mensen met een sterk geldende persoonlijkheid met een sommerend karakter in plaats van een redelijk onderbouwd verzoek. En altijd het thema van “ik versus het gezag”, zichzelf een slachtoffer/helden-rol aanmeten.

Die hele week vrij buiten de reguliere vakantie-periode (bericht hierboven) wordt alleen in zeer uitzonderlijke gevallen gegeven, daarvoor moet je aan meer criteria voldoen dan zelfstandig ondernemerschap. Ga er maar vanuit dat je moet kunnen onderbouwen dat het een overmachtssituatie was waardoor vakantie echt niet mogelijk was in de reguliere zomervakantie. En dat het gezin al heel lang niet meer op vakantie is geweest. Het enige voorbeeld dat ik ken uit mijn omgeving was een gynaecoloog die geen zomervakantie kon nemen vanwege de complexe zwangerschap van een patient (en wiens zoon een goede leerling was op school, dat telt ook zwaar mee. Alle ouders vinden hun kind een goede leerling, maar dit was een echt goede leerling.).

Verder een beetje aso om van onderwijzers te verwachten dat ze de gemiste schooltijd later weer moeten inhalen. Als een kindje ziek is geweest, dan hoort het bij de baan, maar een beetje aso als het gaat om luxe verlof.

Verder denigrerend naar het onderwijs alsof kindertjes helemaal niets leren op één schooldag.

Schoolvakanties zijn al aan het begin van het schooljaar bekend, dat je er pas later kennis van neemt, is je eigen verantwoordelijkheid.

De enige logische afwijking op de leerplichtregels is dat op sommige scholen de kindertjes die voorliggen op de groep, wel een dagje extra vrijaf kunnen nemen. Logisch, want bij terugkeer in de klas is er geen achterstand bij deze kindertjes.

(Ik zit trouwens niet in het onderwijs, ik irriteer me gewoon aan de gelegenheidsargumenten en verdraaiingen in dit soort eeuwige discussies).

Volgzaam type (off-piste mits berggids).

En gewoon een dagje ziek melden ? Of beter misschien vanaf donderdag al om de verdenking niet al te groot te maken ???

Scholen hebben soms een dag over, afhankelijk hoe de officiële feestdagen vallen. Is daar sprake van, dan wordt dit soms aan Pasen geplakt of aansluitend aan de Krokus.
Betreft studiedagen onderwijs. Bijna altijd staat dit in een jaarrooster. Als ouders dit niet doorlezen en je krijgt het een week van te voren te lezen in een nieuwsbrief, dan kan je dit als "te pas en te onpas momenten" ervaren.

Ik zou zeggen gewoon proberen vrij te vragen en eerlijk zeggen wat de reden is. Niet geschoten is altijd mis.

Ik heb eerlijk gezegd nog nooit gehoord dat een redelijk verzoek voor vrijaf is afgewezen, ik zou ook kiezen voor een eerlijke en open aanpak…

Volgzaam type (off-piste mits berggids).

Wat betreft het mysterie van de raadselachtige vrije vrijdag voor de voorjaarsvakantie, ik vermoed dat het de "ijsvrij"-dag betreft.

Vrijwel elke school reserveert één dag vrijaf mocht het behoorlijk vriezen, dan gaat de hele school die dag schaatsen. Die dag wordt flexibel ingevuld, dus de datum is niet vooraf bekend want het is altijd een verrassing wanneer er geschaatst kan worden.

En als het niet gelukt is om die dag te benutten, dan mag de vrije dag op een andere dag worden ingeroosterd, bijvoorbeeld vlak voor de voorjaarsvakantie. En aangezien de afgelopen winter het goed schaatsen was, zou het zomaar kunnen dat de flexibele vrije dag is benut voor een schaatstocht…

Volgzaam type (off-piste mits berggids).

Dit topic geeft des te meer aan hoe verschrikkelijk achterhaalt ons onderwijsstelsel is. Gelukkig zijn er steeds meer scholen waar vakanties zelf ingepland mogen worden.

Vroeger op mijn Montessori school deden ze er ook niet moeilijk over. Waarom? Omdat je een duidelijk vertrekpunt en eindpunt aan het begin en einde van een schooljaar hebt. Dat betekent: "dit is wat je moet doen, hoe je er komt moet je zelf bepalen evenals wanneer".

Laten we hopen dat er snel meer flexibiliteit in het onderwijsstelsel komt.

Even a bad day skiing is better then a good day at work

Gelukkig zijn er steeds meer scholen waar vakanties zelf ingepland mogen worden.

Volgens mij is het minder flexibel geworden. Een week minder zomervakantie Voortgezet onderwijs vanaf 2013-2014 (?).
Dat wordt nog meer proppen in 6 weken i.p.v 7 weken. Scholen in omringende landen zijn begin juli tot begin september allemaal dicht. Dat zijn 2 maanden.
Mei-vakantie is nu landelijk geregeld

Laten we hopen dat er snel meer flexibiliteit in het onderwijsstelsel komt.

Thomas op 25 okt. 2012 13:14

Mag onderwijzend personeel dan ook ergens een weekje vrij nemen?
(Uw kind heeft deze week allemaal extra tussenuren, want de leraar is op vakantie)

Gelukkig zijn er steeds meer scholen waar vakanties zelf ingepland mogen worden.

Volgens mij is het minder flexibel geworden. Een week minder zomervakantie Voortgezet onderwijs vanaf 2013-2014 (?).
Dat wordt nog meer proppen in 6 weken i.p.v 7 weken. Scholen in omringende landen zijn begin juli tot begin september allemaal dicht. Dat zijn 2 maanden.
Mei-vakantie is nu landelijk geregeld

Laten we hopen dat er snel meer flexibiliteit in het onderwijsstelsel komt.

Thomas op 25 okt. 2012 13:14

Mag onderwijzend personeel dan ook ergens een weekje vrij nemen?
(Uw kind heeft deze week allemaal extra tussenuren, want de leraar is op vakantie)

Wintergast op 25 okt. 2012 13:46

Heel simpel: aan het begin van het schooljaar geef je de vakantiedata door, dat jij wil dat je kind vrij heeft. Zo kan de school plannen om bij veel afwezigheid klassen samen te voegen. Bij het samenvoegen van een klas voor bijvoorbeeld een week, kan er weer een leraar een week vrij nemen, etc.

Kost wat plannen, maar is het zeker waard!

Even a bad day skiing is better then a good day at work

Het volledig ontbreken van begrip voor de argumenten uit het onderwijs is veelzeggend. Ik word er een beetje plaatsvervangend boos over (ik zit niet in het onderwijs).
Stel dat de voorjaarsvakantie voortaan één dag eerder begint, dan kan ik nu al voorspellen dat dezelfde groep mondige mensen toch een dag eerder op vakantie wilt. Sommige mensen gaan graag in tegen het gezag, een erfenis uit de jaren '60 en '70, waarbij het eigenlijke doel ondergeschikt is aan het laten gelden van de ego’s. Ik hoor dit soort discussies al sinds mijn eigen jeugd (ik ben nu 43 jaar), dit soort verzoeken komen vrijwel altijd uit de hoek van mensen met een sterk geldende persoonlijkheid met een sommerend karakter in plaats van een redelijk onderbouwd verzoek. En altijd het thema van “ik versus het gezag”, zichzelf een slachtoffer/helden-rol aanmeten.
Die hele week vrij buiten de reguliere vakantie-periode (bericht hierboven) wordt alleen in zeer uitzonderlijke gevallen gegeven, daarvoor moet je aan meer criteria voldoen dan zelfstandig ondernemerschap. Ga er maar vanuit dat je moet kunnen onderbouwen dat het een overmachtssituatie was waardoor vakantie echt niet mogelijk was in de reguliere zomervakantie. En dat het gezin al heel lang niet meer op vakantie is geweest. Het enige voorbeeld dat ik ken uit mijn omgeving was een gynaecoloog die geen zomervakantie kon nemen vanwege de complexe zwangerschap van een patient (en wiens zoon een goede leerling was op school, dat telt ook zwaar mee. Alle ouders vinden hun kind een goede leerling, maar dit was een echt goede leerling.).
Verder een beetje aso om van onderwijzers te verwachten dat ze de gemiste schooltijd later weer moeten inhalen. Als een kindje ziek is geweest, dan hoort het bij de baan, maar een beetje aso als het gaat om luxe verlof.
Verder denigrerend naar het onderwijs alsof kindertjes helemaal niets leren op één schooldag.
Schoolvakanties zijn al aan het begin van het schooljaar bekend, dat je er pas later kennis van neemt, is je eigen verantwoordelijkheid.
De enige logische afwijking op de leerplichtregels is dat op sommige scholen de kindertjes die voorliggen op de groep, wel een dagje extra vrijaf kunnen nemen. Logisch, want bij terugkeer in de klas is er geen achterstand bij deze kindertjes.
(Ik zit trouwens niet in het onderwijs, ik irriteer me gewoon aan de gelegenheidsargumenten en verdraaiingen in dit soort eeuwige discussies).

Constant op 25 okt. 2012 12:21

Mee eens! Ga die laatste dag gewoon eens naar school, ik zit zelf op school en die laatste dag voor de krokusvakantie leer je echt wel nog wat. Afwezig zijn op de laatste dag voor de (krokusvakantie) is hetzelfde als een gewone schooldag spijbelen, dat kan je als ouders toch ook niet verantwoorden? Luxe is helemaal geen excuus voor een dag vrij.

En gewoon een dagje ziek melden ? Of beter misschien vanaf donderdag al om de verdenking niet al te groot te maken ???

Jacquelien op 25 okt. 2012 12:29

Ik hoop niet dat je hiermee bedoelt dat je hieraan meedoet. :p

En gewoon een dagje ziek melden ? Of beter misschien vanaf donderdag al om de verdenking niet al te groot te maken ???

Jacquelien op 25 okt. 2012 12:29

Dit meen je toch niet écht he? Mag ik zeggen dat ik echt een enorme hekel heb aan mensen die zo denken en doen? Als de ouders deze instelling al hebben, hoe kun je dan ooit nog boos worden op je kinderen als ze zelf eens besluiten om een dagje te spijbelen? Als het papa en mama goed uit komt dan kan het… Maar o wee als kind lief het ooit zelf eens doet, dan zit hij/zij gelijk een hele week alleen op zijn of haar kamertje.

Buiten het feit dat er misschien "niets" geleerd wordt op deze dag, dat wil nog niet zeggen dat je zelf kunt besluiten om deze dag maar over te slaan. Of blijf jij soms zelf ook wel eens een dagje thuis terwijl je helemaal geen vrij kon krijgen van je baas, ondanks dat het zo rustig was?

Niet zeuren, gewoon naar school laten gaan en dan maar een dagje later weg.

Snow!

Oplossing kan ook zijn om vrijdagnacht tussen 12.00-3.00 uur te vertrekken. Dat deden mijn ouders ook met vier kinderen. Je kunt nog thuis een aantal uur slapen, lekker 's nachts in de rust rijden en zaterdag heb je ook al een skidag. Zonder een schooldag gemist te hebben.

Sommige scholen zijn trouwens ook aan het experimenteren met langer open zijn en niet meer meedoen met de reguliere vakanties. Ik kan het artikel daarover helaas even niet vinden. Maar ik geloof dat het achterliggende idee is dat je kleinere klassen overhoudt (want er is altijd wel iemand weg) en dus meer individuele aandacht kunt geven en het speelt in op de huidige tijdgeest (waarin ouders het drukker hebben dan ooit). Er zijn vast meer argumenten voor, maar ook tegen.

Maar wie weet, als er zo’n school in je buurt zit kun je op skivakantie wanneer je wilt. Tja.

Serfaus

[
Heel simpel: aan het begin van het schooljaar geef je de vakantiedata door, dat jij wil dat je kind vrij heeft. Zo kan de school plannen om bij veel afwezigheid klassen samen te voegen. Bij het samenvoegen van een klas voor bijvoorbeeld een week, kan er weer een leraar een week vrij nemen, etc.
Kost wat plannen, maar is het zeker waard!

Thomas op 25 okt. 2012 14:06

Klinkt op papier mooi. Maar is niet te plannen of in te roosteren.
Al helemaal niet op het Voortgezet onderwijs.

Sommige scholen zijn trouwens ook aan het experimenteren met langer open zijn en niet meer meedoen met de reguliere vakanties. Ik kan het artikel daarover helaas even niet vinden. Maar ik geloof dat het achterliggende idee is dat je kleinere klassen overhoudt (want er is altijd wel iemand weg) en dus meer individuele aandacht kunt geven en het speelt in op de huidige tijdgeest (waarin ouders het drukker hebben dan ooit). Er zijn vast meer argumenten voor, maar ook tegen.
Maar wie weet, als er zo’n school in je buurt zit kun je op skivakantie wanneer je wilt. Tja.

Karlijn op 25 okt. 2012 19:06

Volgens mij is dat een experiment bij enkele Basisscholen.
Daar moet wel een pot met geld voor zijn. Meesters en juffen zullen echt niet 2 uurtjes gratis doorwerken
Maar als onze regering zoveel geld heeft … kom over de brug

Vroeger heette dat gewoon spijbelen en menig spijbelaar had slechte schoolcijfers…

Wat betreft de experimentele lagere scholen, ik woon in een yuppenbuurt waar dit soort scholen oververtegenwoordigd zijn en de onderwijskwaliteit is ver beneden de maat, ook voor de kindertjes die geen verzuim hebben, ronduit schokkend…

Als er een echt zwaarwegende reden voor afwijkende vakantiedagen is (vakantie verhinderd tijdens de reguliere zomervakantieperiode door ziekte of werk) en de leerling ligt ruim voor op schema, dan is er best veel mogelijk met toestemming van de onderwijsinspectie. Ik vind dat een redelijke regeling. In alle andere gevallen moet men blij zijn dat men naar school "moet".

Volgzaam type (off-piste mits berggids).

Iets dat nog niet is langsgekomen in deze discussie is dat de Inspectie scholen een forse boete kan opleggen als blijkt dat ze leerlingen ongeoorloofd vrijgeven…

Blogger, skiër, verslaafd :-)

Ik ben het helemaal eens met Fabian. Als ouders moet je toch het goede voorbeeld geven, kinderen mogen ook niet spijbelen,.
Wij haalden vroeger de kinderen van school zo rond 15.00 uur ( na schooltijd) en waren dan rond middennacht over.Goed te rijden, nauwelijks file.
Geen gedoe,en problemen met school, en de andere dag goed uitgeslapen de piste op.
Wij vonden het altijd ideaal .
Je zou ook tot een uur of 22.00 door kunnen rijden en dan een hi hostel kunnen nemen, en het laatst stuk de andere dag.

Het lef alleen al om dit te vragen aan de schooldirecteur zint me al niet.
Uit ervaring kan ik vertellen dat dit de nodige hoofdbrekens bij de schoolhoofden oplevert, zij zijn immers eerste aanspreekpunt van de leerplichtinspectie.
(Ervaring: als zoon van een schoolhoofd)

Verder sluit ik me aan bij Constant.

Als je je kind ziek kunt melden voor een luxetripje, zul je jezelf ook wel eens op het werk ziekmelden omdat het je uitkomt. Laat het je baas maar niet horen!

fijne site hè, dat wintersport.nl?

Bij mij op de lagere school zat de klas op een gegeven moment meer als half-leeg op de dag voor een vakantie, onderwijzer kon daardoor geen les geven want de maandag na de vakantie kon hij alles opnieuw gaan vertellen aan de andere helft. En de ouders van de kindertjes die er nog wel zaten, die ouders zeiden: waarom hebben onze kindertjes dan geen vrije dag als er geen les gegeven kan worden, waarom moet mijn kind zich vervelen in een half-lege klas, waarom krijg je wel een vrije schooldag als je geld genoeg hebt voor een vakantie?

En zo vele scholen in die tijd (eind jaren 70), zo erg dat het de landelijke media voor het eerst haalde. Toen moest men wel kiezen, voortaan alle kindertjes vrij of iedereen gewoon les…

Volgzaam type (off-piste mits berggids).

Ik werk op een basisschool in een achterstandswijk. Wij hebben gelukkig geen last van dit luxeprobleem. Alle kinderen zijn gewoon op de vrijdag voor de krokus op school.

Plaats een reactie