Ski-expeditie in Nepal vandaag getroffen door een gigantische lawine.

De Manaslu (8163m) is de op zeven na hoogste berg op aarde, gelegen in het Nepalese deel van de Himalaya.

Rémy Lécluse, Greg Costa and Glen Plake begonnen eind augustus met de klim naar de top met het idee om rond 21 - 25 september de top te bereiken en als eersten zonder extra zuurstof naar beneden te skiën.

@undefined

Op 6 september skieden ze gedrieën vanuit kamp 1 ongeveer zo’n 700 m naar beneden tot aan de sneeuwgrens. Dit ging uitstekend. Daarna werd telkens één kamp hoger omhoog geklommen en vervolgens weer afgedaald tot het basiskamp om te acclimatiseren. Met het idee om uiteindelijk vanaf kamp 4 op 7400 m de top te bedwingen.

Op woensdag 19 september was iedereen weer in het basiskamp. De regen rond het basiskamp was overgaan in hevige sneeuwval en ook andere teams waren de berg afgedaald naar het basiskamp. Op de berg was al een dikke meter verse sneeuw gevallen en het gevaar voor lawines werd onderkend. Het plan was op vrijdag naar de top te gaan.

http://daily.epictv.com/wp-content/uploads/2012/09/PlakeRemi...

Glen Plake, Rémy Lécluse en Greg Costa in het basiskamp op 19 september.

Afgelopen vrijdag waren Plake, Rémy en Costa terug in kamp 2 op 6200 m hoogte en moesten de tenten uitgraven. Eén was kapot. In kamp 3 lagen de tenten vermoedelijk onder 2 meter sneeuw. Waarschijnlijk zou de top op de 25e of 26e worden bereikt (afhankelijk van de windsnelheden rond de berg).

Vandaag (23 september) heeft een grote lawine om 4:45 in de ochtend (locale tijd) kamp 3 (met 25 tenten op 6800 m) weggevaagd. Ook kamp 2 (12 tenten op 6300 m) is getroffen. Glen Plake in kamp 2 mist een paar tanden en heeft een paar kneuzingen. Hij sliep samen in een tent met Greg Costa toen ze door de lawine 300 m werden meegesleurd. Greg Costa en Rémy Lécluse die in een andere tent sliep zijn vermist. Daarnaast zijn nog veel meer klimmer vermist. Volgens Glen waren er 16 klimmer in kamp 3.

Op Epic TV valt meer te lezen:

Episode 1:
undefined

Episode 2:
undefined

Episode 3:
undefined

Episode 4:
undefined

Episode 5:
undefined

Episode 6:
undefined

Episode 7:
undefined

Episode 8:
undefined

Episode 9:
undefined

Verder een bericht uit de Telegraaf:
undefined

Heftig!! Even geen andere woorden voor.

Heel heftig, een paar jongens kende ik ‘vaag’ persoonlijk erg erg heftig

Click. Click. Peace

Zeer indrukwekkende foto’s van de lawinekegel op Explorers-web. Voor zo’n lawine heeft een lawinepieps waarschijnlijk geen zin meer. Laten we hopen op een wonder voor de vermiste klimmers en skiërs

null

Meer info op deze site: http://www.explorersweb.com/

Click. Click. Peace

@ Rogier: Kijkende naar die laatste foto lees ik je ‘handtekening’…

Wat bedoel je met ‘handtekening’ Martijnski?

Het relaas van Glen Pake:
“Greg en ik sliepen in een tent, Remy was in de andere. Het was 4:45 uur en ik lag in mijn slaapzak met mijn hoofdlamp op de bijbel te het lezen toen we een gedreun hoorden. Greg keek me aan en zei: "Dat was een grote windvlaag," en een seconde later: "Nee, dat was een lawine." Toen werden we opgeveegd en 300 meter over een serac de berg af gesleurd. Toen de lawine stopte lag nog steeds in mijn slaapzak, nog steeds in de tent en nog steeds met mijn hoofdlamp op.
We sliepen met lawine piepers, dus ik worstelde mij uit de tent en begon te zoeken. Na 10 minuten besefte ik dat ik op blote voeten in de sneeuw aan het zoeken was. Greg had mijn met dons gevoerde pak als kussen gebruikt. Dit pak vond ik terug plus allerlei andere spullen uit mijn tent; camera, slaapzak, skischoenen. Het was alsof iemand mijn spullen in de laadbak van een pick-up had gegooid. Maar er was geen spoor van Greg. Ook Remy en zijn tent waren nergens te vinden. Het team van de Canadese skiër Greg Hill (Dynafit) was en waren onmiddellijk ter plaatse om mensen te redden. Sergio, Stephane, Doji onze Sherpa - alle sterke alpinisten - zijn allemaal gekomen om te zoeken. We hebben drie keer gezocht, maar toen de mist opkwam, zijn we gestopt… …Het is een oorlogsgebied hier. "

Epic TV meldde zojuist dat er niet meer verder wordt gezocht. De reddingsteams hebben alles gedaan wat ze konden om slachtoffers te vinden, maar ze hebben de hoop opgegeven om overlevenden te vinden:

http://daily.epictv.com/blog/2012/09/24/manaslu-news-update-…

Plaats een reactie