Wat moet je absoluut gezien of gedaan hebben?

Dit onderwerp gaat over de bestemming Serfaus - Fiss - Ladis

Als je maar 1 dag in SFL kunt skiën. Wat moet je dan absoluut gezien of gedaan hebben? Wat betreft afdalingen, uitzichten of liften?

Vertrek is vanuit Fiss.

Het Masner gedeelte. Gelijk 's ochtends in de lift en die kant op. In mijn ogen een pareltje in het skigebied van Serfaus/Fiss/Ladis. Mooie pistes en het ligt in een soort kom.

null

@RonaldTD…Hoe lang doe je er ongeveer over om daar te komen vanuit Fiss?

Qua uitzichten is er niet zo heel veel bijzonders in SFL. Des te meer tijd blijft er over om de gave afdaling te doen…

Als ik een dag zou hebben zou ik beginnen met de Frommes abfahrt in Fiss. Dit is de langste in t gebied volgens mij. Deze moet je wel vroeg in de ochtend doen, die is namelijk vrij snel helemaal vol met hompen en gedurende de dag vrij druk.

Dan zou ik daarna lekker naar Masner gaan. (Is een apart gebiedje aan de Serfaus kant). Dit is minder druk dan het centrale stuk rondom de Komperdell bahn. Onderweg naar Masner nog even de zwarte Pezid en Pezid vertikaal meepikken. Dit zijn redelijk pittige jongens.

Als je de Pezid Bahn uitkomt heb je overigens wel een gaaf uitzicht!

Rondom Masner heb je een aantal liften en (kortere) afdalingen. Het restaurant bij Masner is helaas type vreetschuur.

Dan weer terug naar Serfaus. Dit gaat via een paar rode en blauwe pistes. Bovenaan bij restaurant Lassida kun je via een van de 3 zwarte naar beneden. Dan neem je een heel klein verbindings liftje en dan kom je waar bij de Komperdell bahn uit.

Op de terugweg via de blauwe Sud abfahrt nog even de Konigsleitenbahn in en nog even wat afdalen tussen Fiss en Serfaus.

Als je dan boven weer afdaalt richting de Alpkopf lift, dan kun je via de rode Wald abfahrt weer naar beneden naar het dal van Serfaus.

Dan heb je best een lekker dagje volgens mij. Veel plezier!

Oh sorry, vertrek is vanuit Fiss, zie ik nu.
Dus ik neem aan het einde ook…

De Waldabfahrt komt in Serfaus uit. Dan neem je nog een keer de Sunliner omhoog en dan kom je aan de Fiss kant uit…

@Ton…Ik ga straks de skigebiedskaart er even bij pakken om te kijken naar jouw voorstel!

Helemaal met Ton eens, vooral de eerste lift naar boven, dus zorg dat je er vroeg bent, en dan de vers geprepareerde Frommes. Goed om lekker warm te draaien en dan op richting Serfaus en Masneralm.

Dienten Die Alte schule

@joepiedepoepie

Mooi. Luistert er tenminste nog iemand naar mijn adviezen ;-)
Let wel dat je een ‘recente’ kaart hebt, de Koningsleiten bahn staat op veel oudere kaarten niet, omdat deze pas twee (?) jaar open is!

Restaurant onder de Koningsleiten bahn is overigens wel een aanrader!

@ Ton…Ik neem aan dat de kaart op de eigen site van SFL up to date is?

Mijn voorkeur gaat uit naar de masner mooie geprepareerde breede pisten en goede liften
ook vind ik de noordzijde van fiss geweldig om te skien.

Start met de Frommesabfahrt en ga dan richting Serfaus, want naar mijn mening moet je richting Masner. De Masner skihütte is een leuke hut om middag te eten. Ik ben zelf al een paar jaar niet meer in SFL geweest en zie dat er veel is bijgebouwd. Ik ga er binnenkort (december/januari) zeker ook weer eens skiën. Mijn ervaringen zal ik je laten weten (weblog).
Veel plezier!

Rob

@joepiedepoepie
Restaurant onder de Koningsleiten bahn is overigens wel een aanrader!

Ton_ op 30 okt. 2012 13:10

hier ben ik het helemaal mee eens!

OT: er zijn veel mooie afdalingen en de voorstellen die hier staan zijn erg goed idd. heb zelf ook weer erg veel zin om er naar toe te gaan

Leithe Wirt heet het.

Mijn (afwijkende) mening:
Vanuit Fiss: eerst Schonjochbahn omhoog en lekker knallen op de Plazor/Zwolfer/Adlerpiste vroeg in de morgen. Dan Almbahn omhoog en de Gratabfahrt/Frommesabfahrt helemaal terug naar Fiss.
Vanuit Fiss de Moseralmbahn/Sattelbahn nemen, Jochabfahrt doen en daarna de Planseggbahn omhoog (soms lang wachten). Dan naar beneden richting Scheidbahn en vanaf daar het Masnergebied in.
Op de terugweg ga je via het Komperdell middelstation en een stukje Mittelabfahrt naar de Konigsleithebahn en vervolgens kun je in een ruk door naar Fiss.
Ik heb deze toch vorig jaar gedaan maar ben toen vanuit Serfaus vertrokken. Dat was wel behoorlijk doorskiën maar als je niet te lange koffiestops houdt is het wel te doen. Je bent wel echt de hele dag onderweg!

Dit jaar voor het eerst naar Serfaus-Fiss-Ladis en leuk om deze “must do’s” te lezen, nog meer tip zijn zeker welkom hoor !

kijk eens op weeweeweepuntboerteunpuntcom :)

Ik ga al enkele jaren naar S-F-L …
Mijn ideale dag zou als volgt zijn:

  • Via Moseralmbahen en Sattelbahn naar Middenstation Serfaus (via Jochabfahrt)
  • In Serfaus middenstation neem je de Lazid en doe je de afdaling(en) onder de Lawensbahn. Deze worden vaak niet genoemd, maar ik vind het hele mooie pistes. Ook landschappelijk erg mooi, dat Lawensdal.
  • Dan naar de Scheidbahn en via Pezid naar Masner
    Terugkeren naar Fiss als volgt:
  • Van Masner terug naar Serfaus middenstation en skiën naar Planseggbahn
  • Van daaruit zeker de blauwe Zanbodenabfahrt eens doen: een blauwe waar je heerlijk kunt carven
  • Terug omhoog naar Plansegg en via Seables naar Koningsleithebahn.
  • Kerbodenabfahrt naar Steinegg (middenstation Schonjochbahn)
  • Daar omhoog naar de pistes op de noordkant van Fiss. Dit zijn mijn favorieten!! Liggen er ook steeds goed bij.
  • De dag eindigend via de Frommesabfahrt terug naar Fiss. Tenzij de beentjes verzuurd zijn; dan neem je de Schonjochbahn naar beneden ;-).

Goed vroeg vertrekken.
Leuke eetplek: als je terugkeert van het Masnergebied: Sportalm!

Veel plezier!

Plaats een reactie