Oostenrijk opent de eerste skigebieden zonder gletsjer

De eerste skigebied zonder gletsjers in Oostenrijk zijn weer open: Planai Schmlading sinds gisteren en de Turracher Höhe opent vandaag

Vergeleken met de gletsjergebieden in Oostenrijk liggen Planai Schmlading en de Turracher Höhe veel lager. De Turracher Höhe opent ieder jaar rond deze tijd het skigebied met één piste. Door de sneeuwval van afgelopen weekend is het ook nu weer mogelijk om vanaf vandaag te skiën. Voor de prijs hoef je het niet te laten; 8 euro voor een dagpas is ongekend laag. Voor de reis zou ik het wel laten. Maar als je toevallig toch in de buurt bent? :)

null

Vorig seizoen was de piste medio november bijna weggesmolten, maar kwam alles toch nog goed door een nieuwe sneeuwval.

Turracher Höhe

Op de grens van Karinthië en Stiermarken ligt in de Nockbergen de Turracher Höhe. Het idyllische bergmeer de Turracher See (1763 m) op de bergpas vormt het centrum van dit skioord. De eerste sleeplift werd aangelegd door de Engelse bezettingsmacht direct na de Tweede Wereldoorlog. In de loop der jaren is het gebied uitgegroeid tot een skioord met 38 km gevarieerde pistes van verschillende moeilijkheidsgraden.

Door de bergpas is het gebied opgedeeld in twee gelijke helften die verbonden worden door een lichte afdaling over de weg naar de ene zijde en een touwlift naar de andere zijde. Hoewel er redelijk wat blauwe pistes zijn is het gebied toch niet heel aantrekkelijk voor beginners omdat veel blauwe pistes pas bereikbaar zijn na een afdaling over een rode piste. De hoogste lift komt tot een hoogte van 2205 m. Afdalingen zijn te maken tot een hoogte van 1400 m.

Winterse diversiteit

Op het maximaal 1m dikke ijs van de gedurende een half jaar bevroren Turracher See ligt een 1,8 km lange langlaufloipe. Bovendien zijn er nog drie zwaardere loipes en winterwandelpaden met het meer als startpunt en voeren langs twee andere meren die hier bij de bergpas liggen. Op het meer kan ook geschaatst worden en curling worden gespeeld. Jaarlijks bekampen, gedurende een toernooi van twee dagen, ijspoloteams van drie spelers te paard elkaar op een besneeuwde ijsvloer van 70 bij 40 meter.

Zowel in de zomer als in de winter is de 1,6 kilometer lange rodelbaan in gebruik. Bovendien is er ook een andere piste voor sleetjes. Langs de pistes zijn volop gratis ligstoelen aanwezig om te genieten van de winterzon. En er rijdt zelfs een butler op sneeuwscooter rond met drankjes voor volwassenen en tractaties voor kinderen.

Sneeuw van eind oktober tot begin mei

Vanaf de snelweg van Salzburg naar Villach is het nog drie kwartier rijden naar de Turracher Höhe. Door de hoge ligging en de besneeuwing van het gehele gebied komen vroege openingen rond eind oktober en openstellingen tot begin mei veelvuldig voor. In oktober wordt de eerste piste opengesteld en is een dagpas 8 euro (prijspeil 2012-2013).

  • Groot scala aan activiteiten.
  • Erg sneeuwzeker, met een lange seizoensopening.
  • Weinig pistekilometers, beginners en experts hebben hier niet zoveel te zoeken.

Ik ben afgelopen zomer nog op de Turracher Höhe geweest. Vanuit Kärnten werd toen een blik met Nederlanders opengetrokken die allemaal met de rodelbaan mee wilden gaan. Rondom de Kornockbahn was het gelukkig rustig en daarmee ben ik toen ook omhoog gegaan.

Ik kan me goed voorstellen dat het skigebied niet superveel te bieden heeft, maar onaardig is het zeker niet. Hoewel Nederlanders in de zomer er rijkelijk voorhanden zijn, zal dit in de winter waarschijnlijk niet het geval zijn. De natuur en omgeving is er in ieder geval zeker niet verkeerd. :)

De Planai bij Schladming was gisteren 30.10.12 al open http://www.planai.at/winter/de/planai_aktuell/News.html?view…

En de Reiteralm start in het weekend van 3/4 november http://www.ski-reiteralm.at/de/winter/service/aktuelles/-ski…

Inderdaad, Schladming was gister al geopend en derhalve is het bovenstaande bericht onjuist!

Kitzbuhel-Resterhohe 1300-1900m gaat morgen open met 3 liften. Dagpas 25€, kinderen/jeugd 10€

Inge en Gast 365 hebben helemaal gelijk op de live webcam wordt volop geskied bij Planai Schladming. De beelden op de webtv spreken boekdelen:

http://webtv.feratel.com/webtv/?bgcolor=288050&cam=5421&…

Ik pas gelijk de titel aan! :)

Plaats een reactie