Wanneer boeken?

Dit seizoen gaan we met vier personen skiën. Eigen vervoer, zoeken combi verblijf voor een week met skipas. Vorige jaar heb ik vrij vroeg geboekt (5 maanden van tevoren) via Bizztravel maar de weken voor vertrek hadden we per persoon voor bijna 200 euro goedkoper de reis kunnen boeken. We zijn flexibel qua gebied. Mijn vraag is derhalve: raden jullie aan via de husks/summittravel/bizztravel’s van deze wereld relatief laat te boeken en zo ja, wanneer ongeveer? We gaan op wintersport de week van 9 tot 16 februari.

Zijn er naast bovengenoemde sites nog andere goede sites die jullie weten voor het boeken van een reis?

Bvd

Aangezien je tijdens de carnavalsvakantie gaat zou ik zeker niet te lang wachten met boeken, een echte deal kun je toch wel vergeten in die periode.

Echte last-minute deals zijn er alleen als een organisatie zeg drie weken van te voren niet verwacht tegen de normale prijs te kunnen verhuren. Dan gooien ze de prijs omlaag in de hoop dat iemand tenminste nog íets betaald voor dat huisje, wat ze over het algemeen toch al hebben ingekocht (dus alles wat iemand ervoor wil geven is mooi meegenomen).

In de vakantieperiode komt dat meestal niet voor, omdat dat de meest populaire momenten zijn om te huren en ze dus rustig de hoogste prijs kunnen vragen (en krijgen).

Ik zou dus niet gaan voor last-minute, maar eerder voor een vroegboekkorting (die nu alweer weg is, was tot 1 november bij de meeste operators). Voordeel is dat er gewoon meer keus is.

Als een vroegboekkorting niet meer mogelijk is, is het dan niet beter te wachten met boeken tot medio januari? Of lopen we echt het risico dat bijna alles volgeboekt is tegen die tijd?

Dat risico is er dan inderdaad, denk ik. Bovendien is het maar de vraag of men dan dus de prijs verlaagt (gezien er normaal gesproken genoeg vraag is in die weken).

lees ik dat goed? de week van 9 tot 16 februari = carnavalsvakantie in Nederland ? Ik weet dat dit voor België zo is, maar dacht dat ze de Nederlanders een week langer kon vast houden…

Populaire week, dan wachten de reisorganisaties erg lang met last-minute deals. Om zeker te zijn van je gewenste object en reis nu dus boeken. Last-minute in die week scheelt je misschien maar een paar tientjes per persoon, maar misschien krijg je er een berg boekingsstress voor terug. Succes met je keuze!

In Nederland heeft grofweg de Noordelijke helft van het land vakantie in de week 16 t/m 24 februari; Zuid-Nederland de week daarna. Maar Carnaval valt op 10 februari, dus veel (vooral in zuidelijke provincies gelegen) scholen zullen in de week van 9-15 februari dicht gaan. Kijk ook eens naar een inmiddels vrij oud weblog over de vakantieweken: https://www.wintersport.nl/weblog/bericht/2718/Wat-worden-de…

@ jones: "De schoolvakantie adviesdata in 2013 voor de voorjaarsvakantie vallen niet samen met de carnavalsweek. In de rooms-katholieke delen van het land is het te verwachten dat de scholen dan de adviesdata niet zullen aanhouden en vrij geven in de week wanneer carnaval valt. Carnaval valt dit jaar van zondag 10 februari t/m dinsdag 12 februari 2013, dit betekent dat een groot deel van het zuiden vakantie heeft van zaterdag 9 februari t/m zondag 17 februari 2013."

@ allen: dank voor de duidelijkheid! Probleem is dat één van ons vieren acteur is, we hebben daarom besloten te wachten met boeken want de kans bestaat dat hij bijvoorbeeld begin januari een mooie klus krijgt aangeboden waarbij de repetities in februari vallen. Aangezien deze reden niet onder de dekking van een annuleringsverzekering valt, boeken we dus pas begin januari. Hopen dat er dan nog wat keus is.
Volgende vraag: er is een site die jullie aanraden om een dergelijke combireis via te boeken of is het allemaal één pot nat?

Is eigenlijk allemaal 1 pot nat. Prijzen verschillen wel wat, maar het aanbod daarmee ook. Zo richt Husk zich op jongeren en studenten. Leuk voor de portemonnee, maar verwacht geen luxe accommodatie of gebieden waar 's avonds niets te beleven valt.

Overigens, voor komende Oud&Nieuw hebben wij los een appartementje geboekt in Vallandry (Paradiski, Frankrijk). Samen met de skipas komt dat op een bedrag dat veel lager ligt dan elke pakketreis voor die week. Dus dat is ook niet per definitie goedkoper. Vergt wel enig zoekwerk en een beetje geluk.

Zeker als je echt last-minute wil gaan, is het verstandig om contact op te nemen met het VVV of centrale boekingscentrum in het dorp waar je wil verblijven. Die hebben vaak goed zicht op de nog beschikbare plekken (ook particulier verhuurde huisjes bijvoorbeeld).

Zou je dan niet een huisje/app kunnen nu kunnen boeken, en afwachten of hij dan mee kan.
vooral voor de week van 9 tot 16 febr, zou ik niet afwachten. Als je rechtstreeks bij een huisje/app boek, maakt het niet uit of je met 3 of 4 pers bent.
http://www.arke.nl heeft vaak leuke aanbiedingen incl skipas, maar dan moet je voor het aantal pers boeken.

als je niet veeleisend bent is een week of twee weken van te voren boeken aan te bevelen .wij vullen de aanvraag pool van het gebied waar we naar toe willen en wachten de aanbiedingen af.of via de verschillende reisburo,s.

Vandaag bij sunweb geboekt voor in de kerstvakantie 28 dec t/m 6 januari. 7 dagen skipas 3v, met bus en appartement. Prijs:€435,-

Geen geld voor als je niet te kieskeurig bent qua onderkomen!

liever 2 weken in de sneeuw dan 1 in de zon!!

Tip als je met carnaval wilt skiën kies dan voor frankrijk. De leuke plekken in Oostenrijk zaten in sept al redelijk vol en extreem duur in die week. Frankrijk viel toen wel mee.

SORRY was net niet automatisch meer ingelogd (gast 303)

Oud topic maar wel een actuele vraag :) Komend winterseizoen in de krokus ('t is nog zo ver weg…) met z’n viertjes naar Oostenrijk. Boek zelf altijd direct via de lokale VVV van het dorp/skigebied waar we heen willen. Heb hier en daar al een paar leuke appartementen gevonden. Sommige zelfs met vroegboekkorting of incl skipassen. Twijfel alleen of alle appartementen al hun beschikbaarheid hebben doorgegeven aan de VVV’s. Wat is jullie ervaring daarmee?

Aequilater Nubila

‘Krokus’ is een vage term; zeker in Nederland, waar er twee weken zijn aangewezen voor de voorjaarsvakantie. Heb je specifieke data? Want want bijvoorbeeld op schoolvakanties.nl staat is het advies van de overheid. Je kan er vanuit gaan dat scholen in het zuiden van het land de week van Carnaval vakantie hebben (week 6 t/m 13 februari).

In veel wintersportgebieden en bij operator staat pas na 1 juli de beschikbaarheid en prijsstelling voor komend winterseizoen online. Mailtje sturen naar VVV’s kan natuurlijk, maar ik denk dat die ongeveer hetzelfde kunnen zeggen. Wat je gemakshalve zou kunnen doen, is 1,5% bovenop de prijs van afgelopen seizoen gooien en je weet waar je prijstechnisch aan toe bent. Dat zegt natuurlijk niks over beschikbaarheid.

Wij hebben reeds geboekt voor de komende Belgische krokusvakantie. Onze eerste en tweede keuzes waren al volgeboekt.

Hier een maand geleden ook al geboekt voor krokus 2016. Kwestie van nog te kunnen kiezen voor iets betaalbaars in een groot skigebied

Een maand geleden geboekt voor kerst-nieuwjaarsperiode nabij Sölden (skigebied Ötztal Arena). Heb er nu al zin in :-)

Atomic Redster S9 Revoshock 160 / G9 Revoshock 172 / Rossignol Hero Elite LT 176

Andere jaren boek ik ook al rond deze periode,zeker voor de nieuwjaarsweek of de krokus was dat nodig.Nu zullen we moeten afwachten.We hebben vanaf eind augustus een mexicaanse uitwisselingsstudente in huis voor een jaar,geen idee of zij zal willen/kunnen gaan skiën

Was voor de laatste krokusweek (regio Noord dus van 27-02 t/m 05-03). Dacht eerst ben ik nou de enige gek met een gebrek :) maar ik lees al dat er al genoeg zijn die boeken!. Nou dat hebben wij ook gedaan. Het wordt Ski Juwel, Alpbach ! Het is een gebied dat sterk georiënteerd is op families en kinderen en dat trok ons erg aan met twee kids van 6 en 8. Ze hebben tevens leuke ski&family aanbiedingen van appartement met skipas wat onder aan de streep toch scheelt! We hebben er zin an!

Aequilater Nubila

Vorige week geboekt voor de week na nieuwjaar in Ellmau. Rechtstreeks bij hotel. Week van nieuwjaar zat al vol in gewenste hotel.
Overigens hebben veel duitse regio’s tot 3 koningen vakantie.

Afgelopen week geboekt, leuk appartement in Val Thorens.
Heeft weer veel tijd gekost om het beste appartement te vinden en veel Franse privé aanbieders gemailt maar we hebben weer een onderkomen voor februari 2016.
Nog 249 nachtjes slapen :)
Geeft een fijn gevoel vindt ik altijd.
Zo, nu eerst de zomervakantie!

Schnee hoort onder m`n ski en verder nie !

Ik moet nog wachten op de datums van de reizen van SWG
Ik kan kiezen uit 2 verschillende datums
Ga iig weer naar Vigo di Fassa in Italië
Weer een zitski reis
(afgelopen zaterdag nog een les gehad, was weer hardstikke leuk)

Bestaat de ‘afteller’ eigenlijk nog hier op de site… :P ?
Langste dag is geweest, ook weer gehad, dus aftellen maar !!

Aequilater Nubila

Die afteller is verwijderd omdat… Ja waarom ook alweer?

Jammer dat ie weg is eigenlijk!

Even dit topic schaken:

Ik boek normaal meestal pas een 3tal weken voor we vertrekken onze accomodatie.

Nu ben ik aan het uitkijken om toch nu al te boeken voor de week van 13/02, maar het valt toch op dat de prijzen een pak hoger liggen in de meeste grote Oostenrijkse gebieden (Ischgl, St Anton, SH, SFL,…)

De laatste jaren heb ik in Obertauern, Ischgl en Fiss telkens een pension gevonden 3 weken voor vertrek in februari in het centrum op korte afstand van de liften of pistes, met ontbijt, voor tussen de 600€ en 800€ voor 7n 2 personen.

Nu vind ik in die gebieden quasi niks onder de 1000€. Enkel in Solden vond ik nog wel iets voor 700€, mss omdat daar meer jongeren naartoe gaan vermoed ik?

Zijn de prijzen gewoon duurder geworden, of loont het echt om te wachten en de lege kamers op de kop te tikken? Bij velen staat ook uitverkocht, maar daar geloof ik niet veel van. Houden ze hun kamers gewoon achter om ze vrij te geven in de voor hen drukste boekperiode?

Heb geen zin om nu 1200€ te betalen om dan te zien dat de prijs 3 weken voor vertrek maar de helft is.

Kan me niet voorstellen dat je een kamer pas later vrij gaat geven, enige wat je wilt is juist alles zo vroeg mogelijk volgeboekt hebben. De kamers die later vrij komen zijn vaak afzeggingen of laatste lege kamers.
De kans is aanwezig dat je 3 weken voor vertrek de kamers voor minder ziet, maar ook reëel aanwezig dat ze vol zitten en je niets hebt. Net waar je prio ligt en welk risico je wel of niet wilt nemen.

Wellicht vanwege de vakanties?
Als je 1 of 2 weken eerder of later kijkt qua datum, kun je zien of het Veel verschil maakt in prijs.

Plaats een reactie