Hoeveel les heb jij gehad?

Ik ben eens benieuwd, hoeveel ski- of boardles heb je gehad? En ben je nog van plan om in de toekomst te gaan lessen?

Ik ben +/- 12 jaar geleden begonnen met skiën, halverwege de 20 was ik toen. Ik heb de eerste 3 jaar les (steeds een week) gehad, 2 keer groepsles en 1 week privéles. Daarna ben ik gaan lessen op de rollerbaan in Nederland, daar heb ik denk ik een stuk of 50/60 lessen gehad. Ook ben ik met de skischool van de rollerbaan een week naar de sneeuw geweest met les. Dus al met al 4 weken les en ruime ervaring op de rollerbaan. Maar inmiddels heb ik de afgelopen 7 jaren geen les meer gehad. Ik wil volgend jaar óf een dagje snow experience in Snowworld doen, óf een keertje een paar uurtjes privé les nemen. Ik heb een redelijke techniek, maar de buckels zou ik toch echt beter moeten kunnen skiën. Zit denk ik bij mij vooral tussen de oren, dus ik hoop met een paar tips en wat begeleiding hierin nog te kunnen groeien.

Echt les heb ik pas van mijn 10 jaar gekregen, de 1ste week in Saint-Luc, 2de, 3de en 4de week in Saint-Léger en Orcières en mijn 5de week (en laatste) toen ik 14 was in Sankt Moritz. Ondertussen hebben we nog lessen gevolgd in Peer.

Toen ik 3 jaar was gingen we voor het eerst skiën in Egg (Voralberg), daar heb ik 1 week les gehad. Daarna tot mijn 10de elke winter 1 week les gehad in Hochfügen en Spieljoch Fügen.

Misschien handig om dan ook aan te geven wat je met een les of een lesweek bedoeld. Ik zelf heb hele dagen les gehad maar tegenwoordig zie je dat niet meer zo vaak.

Ik heb tussen mijn 4e en 10e ongeveer 5 of 6 weken hele dagen les gehad. Met alleen de vrijdag vrij om vol trots te kunnen laten zien wat ik die week geleerd had. Ik heb alleen nooit moderne stijl leren skien en het met de knieen tegenelkaar aan skien is er zo ongeveer met de skistok ingeslagen. 3 jaar terug werd ik op een skisafari gewezen op mijn oude stijl. Daarom heb ik vorig jaar een les of 10 op de rollerband genomen, dit beviel zo goed dat ik dit jaar een seizoenskaart van 25x genomen heb.

Pannenkoek; een castrerende discus die door een agrarische autochtoon tussen je benen geramd wordt

Heb paar weken priveles gehad,dit is echt het beste wat er is,de hele week de hele dag samen op pad. Hield er trouwens mijn liefste aan over :)

Les…hmmmm, zou niet weten wat het is. Ik sta sinds mijn 3e op ski´s, heb inmiddels 21 jaar ervaring maar nog nooit les gehad. Ski overal van af, groen blauw rood zwart on- en offpiste, en het ziet er technisch goed uit (al zeg ik het zelf). Les is leuk om het aan te leren, maar 5 a 10 jaar achter elkaar les nemen vind ik onzin. Zijn mensen die graag van hun geld af willen denk ik dan.

1 jaar ‘skiles’ gehad, toen ik 4 jaar was, daarna altijd met de ouders mee. Ben nu 19 en zit sinds vorig jaar zo’n 6 à 8 weken per jaar in Frankrijk ( les geven en voor eigen plezier , als is lesgeven ook plezierig hoor).

Met skieen voor een week (ochtenden) prive les geboekt, maar na 1 ochtend waren mijn broertjes en ik er klaar mee en gingen alleen mijn ouders nog. In de middag zaten we direct al op de rode piste.

Snowboarden heeft mijn vriendin mij geleerd.

Verder nooit de behoefte gehad om verder te lessen. Heb er aardig gevoel voor. Misschien met snowboarden in de toekomst nog een keer een dagje les nemen om wat meer stunts te leren.

1x indoor 2u les, dan op 2 reizen telkens 2 dagen 2u (ja, dat zijn veel 2en) privéles genomen. Daarna een tijdje zonder les, maar in januari ga ik eens groepslessen uitproberen om m’n techniek wat bij te schaven.

Geek, Snowboarder, iPhone developer

Snowboarden heb ik na wat introductielessen rond mijn 18e zelf geleerd.Later heb ik wel nog een keer of 2 een privéles geboekt om de techniek te verbeteren.

Skiën heb ik pas later samen met mijn vriendin geleerd. We hebben samen privélessen geboekt in Snowworld. Na 4 uur les (en na elke les zelf verder oefenen) konden we parallel skieënd de blauwe pistes daar af. Eenmaal in Frankrijk hebben we nog 1,5 uur privéles geboekt om de steilere hellingen technisch goed te kunnen doen, de rest hebben we daarna zelf geoefend. Ik denk dat we dit jaar weer eens een leraar huren.

Ik kan in ieder geval iedereen aanraden privéles te nemen als je les wilt. Het is duurder, maar in verhouding met wat je leert binnen de tijd veel goedkoper.

Ik ski nu ruim 20 jaar en heb best veel les gehad. Eerst een aantal jaren groepslessen op vakantie voor de hele dag en dan ook voor 5 dagen. Later overgegaan op groepslessen in de ochtend, ook vijf dagen. Daarna overgegaan op privéles. 1 keer 2 uur skiën en 1 keer 2 uur snowboarden per vakantie week(erg duur!). Ik heb tussen door ook les gehad in Snowworld Zoetermeer. 1 keer groepsles skiën. 3 keer groepsles snowboarden. Tegenwoordig doe ik af en toe een privélesje in Snowworld en afgelopen november heb ik meegedaan aan de ski experience. Ik les nu dus wel veel minder vaak maar hou het wel een beetje bij. Als ik het gevoel heb dat ik weer een stapje verder wil, boek ik een privéles en met de tips kan ik dan weer een poosje vooruit.

Ik ski sinds mijn achtste levensjaar, heb welgeteld twee weken les gehad (eerst in groep, daarna privéles) en dat was het wat leren skiën betreft.
Ik had er blijkbaar aanleg voor want het ging allemaal als vanzelf.
Ik denk dat het een bijzonder groot voordeel biedt wanneer je op zeer jongen leeftijd hiermee kan starten.
De jaren die erop volgen kan je steeds aan je techniek werken en deze bijschaven waar nodig.

ski heil | Um zu wissen wohin man will, muss man wissen woher man kommt.

Ik heb twee dagen les gehad met snowboarden. Toen had ik er zo genoeg van dat alles zo traag ging en ben ik ermee gestopt. Sindsdien niet meer gedaan…

Ik ben pas op m’ n 35e begonnen met skieen,heel laat dus.
Ik ga elk jaar skieen en neem dan privéles,meestal 5 dagen in een week,en als ik nog eens 1of 2 keer dat seizoen een midweek ging elke keer nog eens 3 dagen privéles.
Dat alles de laatste 10 jaar,dus best veel aan lessen uitgegeven,maar je merkt door de leeftijd dat je 'te best moeilijk oppakt. Ik ben nu een gemiddelde skieer,maar in m’n gedachte een jonge hond,die alleen steile couloirs skiet. By the way,verleden jaar m’n laatste lessen genomen outlook,nu af en toe indoor lessen.

www.wausclothing.com THE BRAND FOR BOARDERS

Ik ski vanaf mijn vierde. Nu 36 jaar later nog steeds aan het lessen. Erg gezellig, altijd een gids bij je, niet hoeven na te denken waar je nu weer langs moet/kunt, veilige off-piste mogelijkheden, verleggen van grenzen, medeskiers van hoogniveau, etc. Van de zeven dagen skien toch zeker drie tot vier dagen les.

Vanaf 5 jaar oud ieder jaar de hele week les in een klasje. Tot ik met vrienden zelfstandig ging ieder jaar les gehad, 10 x 1 week. En nog is het niet verkeerd soms eens een dagje les te krijgen of achter een gids aan te knallen. Na zo’n 30 weken skieen leer ik nog iedere keer bij. Ook zijn de omstandigheden iedere keer anders en leer je daardoor andere dingen. Ijsplaten, zware sneeuw, lichte poeder, goed zicht, nauwelijks zicht, stijl, vlak, buckels, diepe sneeuw tot aan je kin zoals vorig jaar januari in Sankt Anton. Je raakt nooit uitgeleerd, goed kijken naar de pro’s en les nemen maakt je sneller een goeie en complete skieer is mijn ervaring!

Drie jaar geleden heeft een vriend me overgehaald om eens een dagje mee te gaan snowboarden in landgraaf, ik was doen 27. Die dag van hem 5 uur les gehad, en meteen zeer veel vooruitgang geboekt.
Daarna met die vriend 3 dagen naar winterberg, en ik was meteen verkocht. Ik heb toen meteen eigen goede tweedehands spullen aangeschaft bij Somers wintersport in Roermond. Van deze keuze heb ik tot op vandaag nog steeds geen spijt!

Ik had toen ik begon geen ervaring met wakeboarden, skateboarden of skien. Maar ik ben een zeer fanatieke sporter en heb altijd op hoog niveau gesport. Ook ken ik weinig angst, en leg ik voor mezelf de lat telkens hoger. Dit resulteert in dat ik gewoon heel snel dingen oppak en leer. Ook ben ik gewon fit, en kan ik dus hele dagen ‘oefenen’ zonder vermoeid te raken.
Verder kan ik goed schaatsen, om de een of andere reden denk ik toch dat dit gevoel helpt om het gevoel op een board of misschien ook wel skies sneller op te pakken.

Verder eigenlijk nooit echt meer les gehad, wel altijd tips van betere boarders met open armen aangenomen en ook naar gevraagd. Goed kijken als je in de lift zit naar andere mensen helpt ook heel veel (en dit proberen zelf toe te passen).
Overigens is het wetenschappelijk bewezen dat je het meeste leert in je slaap, als alle beelden van die dag (onbewust) nog eens door je hoofd gaan, doe hier je voordeel mee :p Droom over winterport en je word vanzelf beter :D

Ik mag mezelf tot een gevorderd snowboarder benoemen als ik de meningen van andere mag geloven. Ik rij moeiteloos rode en zwarte pistes af, en ben qua niveau die vriend van mij die het me geleerd heeft voorbij.
Echter denk ik er sterk over om eens wat lessen te nemen om me nog beter te maken! Nooit te oud om te leren.

Hallo
Wij hebben ,laten we zeggen in onze tweede jeugd leren skien,wij gaan ieder jaar nog naar de rollerbaan om een paar lessen te nemen .En dat werkt bij ons erg goed ,ik zou het iedereen (oudjes) aanraden.

Nooit les genomen. Als je niet bang bent dan leer je het snel genoeg (met wat vallen) zelf vind ik. Snowboard nu jaren alles wat ik tegen kom (inclusief offpiste en railtjes en schansjes in funpark). Laatst voor het eerst (indoor) geskied in zoetermeer. Na 2 keer dat pisstukje met lopende band te hebben gedaan maar gewoon de sleeplift genomen en na een paar keer de "gevorderden" piste gaan doen. Ik kom redelijk naar beneden en ben 0 keren gevallen. Naar mijn mening zonde van je tijd en geld, dat lessen. Zelf leren gaat sneller en is leuker.

Als ik echt een week ga dan neem ik altijd les (meestal halve dagen). Als ik een lang weekend weg ben dan toch niet, dat vind ik wel zonde van de tijd.

Ik ski/board nu zo’n tien jaar en naar mijn idee leer ik nog steeds heel veel bij in de lessen. Niet alleen qua techniek, maar ook de mooie plekjes in het gebied, leuke off piste mogelijkheden, nieuwe tricks, en je leert meteen een hoop anderen kennen. Meestal vind ik het dus ook gewoon echt gezellig.

Nooit les genomen. Als je niet bang bent dan leer je het snel genoeg (met wat vallen) zelf vind ik. Snowboard nu jaren alles wat ik tegen kom (inclusief offpiste en railtjes en schansjes in funpark). Laatst voor het eerst (indoor) geskied in zoetermeer. Na 2 keer dat pisstukje met lopende band te hebben gedaan maar gewoon de sleeplift genomen en na een paar keer de "gevorderden" piste gaan doen. Ik kom redelijk naar beneden en ben 0 keren gevallen. Naar mijn mening zonde van je tijd en geld, dat lessen. Zelf leren gaat sneller en is leuker.

Gast184 op 26 dec. 2012 09:24

En helaas zijn er met jou zoveel mensen die hetzelfde denken en doen, maar die allemaal niet denken aan de veiligheid. Hoeveel mensen worden niet omver geskied of geboard door de onervarenheid van anderen. Iedereen kan naar beneden skiën of boarden zonder te vallen, maar meestal is dat gewoon in een rechte lijn naar beneden zonder enkele controle te hebben over je ski’s of board. Mensen gebruik je hersens en neem gewoon een les om de basisvaardigheden te leren; niet alleen voor jezelf veilig, maar ook voor anderen!

Ongeveer 20 jaar geleden les gehad op 1 van de eerste borstel banan in Nederland. Wonen nu al weer een tijdje in Oostenrijk en ook nu weer een paar lessen genomen. Helemaal eens met gast 446. De meeste ongelukken worden veroorzaakt door dit soort lieden. Snel boarden/skieen is niet moeilijk. Juist gecontroleerd naar beneden komen is de kunst !

In 1985 begonnen met skiën (toen was ik 27 jaar) 4 jaar (lees weken) elk jaar 6 dagen skiles gehad. Toen door omstandigheden 10 jaar niet meer op wintersport geweest. In 1997 weer op wintersport gegaan en ook weer 6 dagen skiles genomen, ik moet zeggen dat ik gelijk weer de draad oppakte vanuit 1988, alleen nu deed de carving techniek zijn intrede, dus moest ik helemaal omschakelen. In 1998 ook 6 dagen skiles. 1999 geen les genomen (achteraf spijt van) 2000-2001-2002-2003-2004-2005-2006-2007 elk jaar steeds 6 dagen skiles genomen. Omdat door mijn vorderingen ik in 2007 ongelukkig en in een ongeschikte skiklas werd ingedeeld heb ik de daarop volgende 3 jaren geen skiles meer genomen (ook hier achteraf spijt van) Sinds 2011 en 2012 neem ik steeds enkele uren privéles en dit bevalt uitstekend. Dus ik heb al heel wat skiles gevolgd en zal dit ook steeds blijven doen. Ik ben heel leergierig en heb mijn persoonlijke lat heel hoog gelegd. Ik ben dan ook een groot voorstander voor skiles te nemen en vindt dit een goede investering in je persoonlijke (ski) ontwikkeling. Ik ben inmiddels 56 jaar en jullie zullen begrijpen als ik nog vaak op wintersport wil gaan , de juiste techniek voor mij heel belangrijk wordt / is. Het kost een paar euro’s maar daar krijg je wel heel veel voor terug. Dus als ik alles zo terug kijk heb ik ongeveer een 70 lesdagen gehad en ongeveer een 10 tal privélesuren gehad. Best veel maar daardoor kan ik mij ook redelijk tot goed behelpen op de (zwarte) pistes. Ik vind dat ik nog steeds niet uitgeleerd ben (persoonlijke mening) maar mijn kennissen zijn het hier niet overeens.

niet roetsjen maar skieen

Rond mijn 16e voor het eerst een proeflesje in Rucphen gehad met school. Na die les was ik verkocht, maar heb ik ook nooit meer echt les gehad. Eerste jaren veel geleerd van mijn schoonfamilie en toenmalige vriendin die al hun hele leven op de latten staan.

Met een beetje aanleg en het echt willen leren kom je een heel eind. Elk jaar zoek ik voor mijzelf weer doelen uit om te verbeteren, waar ik dan de dagjes voorafgaand en tijdens de wintersport zelf mee aan de slag ga.

Denk dat ik volgend jaar wel de rollerband op ga om daar een aantal lessen te nemen om mijn techniek echt te perfectioneren. Dat wordt ieder jaar toch steeds lastiger om zelf te doen door alleen maar naar andere te kijken en tips te lezen.

Ik denk dat lessen leuk/ makkelijker is als je jong bent en niet beter weet. Als je ouder bent wordt het toch al snel gezien als iets wat "moet" en dat is toch minder leuk. Zelf heb ik ook het geduld niet voor een les, ik ga liever zelf aan de slag.

Snow!

Hallo,ben het helemaal eens met gast 446 en 129 .Ik zal niet zeggen dat wij geen fouten op de piste maken,maar als de basis bij iedereen goed zou zijn (en drank verboden) zouden er veel minder ongelukken gebeuren.

@ gast 184…wow o keer gevallen? Heel goede skiërs en snowboarders vallen wel eens hoor. Af en toe vallen is normaal. Het feit dat je niet bent gevallen, betekent niet dat je ook goed kunt snowboarden. Het zegt niets over je techniek! ik kom elke week in Snowworld Zoetermeer. Ik ski en snowboard op die zogenaamde "gevorderden"piste om mijn techniek een beetje bij te schaven en om in vorm te blijven. Maar je weet toch wel dat dat maar een flut piste is. Iedereen kan daar naar beneden komen! Het gaat er toch om HOE je naar beneden komt! Je bent al jaren bezig?Hoezo zonde van je tijd? Ik heb gewoon snowboardles genomen in Snowworld en ik ik ging er na een paar uurtjes vanaf en ik ben niet jong en ook geen supertalent.

Ik ben nu 2 jaar besmet met het wintersport virus, na een midweekje skieen met vrienden dacht ik dat ook het echte werk wel wilde gaan doen, dus vorig jaar naar frankrijk geweest. (wel heb ik hiervoor 2 lessen gehad in landgraaf om de grondbeginselen van het snowboarden onder de knie te krijgen) en hierna in Val Thorens vroegen ze hoeveel weken ervaring ik had, Ik wist dat er 3 groepen waren daar, beginners groep, groep die op piste en beetje off piste skieende en de gevorderde groep die bijna alleen off piste ging. Dus ik maar aangeven dat het het mijn 5de jaar op wintersport was want wilde niet in de eerste groep beginnen (Ik hoor mensen al denken, weer zo’n mannetje dat zich zelf overschat en de groep ophoud) hierna stuurde de man nog 2 jongens weg die 3 jaar ervaring hadden. Dus was ik ook gewaarschuwd. Hier heb ik toen 4 dagen 's morgens van 9-12 uur les gehad en ik was zeker niet de minste van de groep, na de week gaf de leraar met nog het compliment dat hij wel had gezien dat ik geen 5 weken ervaring had maar ik was wel een type die dan precies probeert te doen wat de leraar ook zegt en geen angst kent om vaak te vallen waardoor ik toch al veel verder was dan vele andere in de groep. Ik was als een van de eerste 180’s aan het springen met een redelijke techniek en kleine stukjes off piste gingen me ook goed af.
Ik denk dat aantal weken skivakantie les zeker een goede maatstaf zijn voor het niveau dat je hebt. Maar met een 100% motivatie, sportieve achtergrond (wielrennen in de alpen, wedstrijd mountainbiken, redelijk niveau volleybal, voetbal, schaatsen en hardlopen halve marathons en overdag met werk ben ik ook veel met (top)sporters en techniek van oefeningen bezig) en geen angst om 100x te vallen dat je ook al heel veel kan bereiken. Moet zeggen dat als ik ga boarden altijd weer de tips van de leraar weer probeer toe te passen (hoor m nog zeggen: hips in !!)
Een vriend van mij die al 15 jaar snowboard en dus ook in de gevorderde groep zat gaf dit jaar al aan dat ik me gewoon voor de laatste groep moest inschrijven dit jaar. Ik denk er zelf anders over omdat ik in de 2de groep ook nog super veel kan leren en me ook vooral op de techniek kan blijven focussen al trekt mij dat off piste skieen toch ook wel, dat zweven over die sneeuw en het nog meer kunnen spelen met je boardje.

Wat leuk dat mensen het nodig vinden om anderen af te zeiken die een andere mening hebben… ik heb nooit les gevolgd en IK vind dat ook niet nodig voor mezelf. Dat anderen dat wel doen is hartstikke mooi, maar probeer anderen gewoon niet jouw wil of mening op te leggen. Ik doe het zo, en anderen doen het anders. Ik ben niet perfect, maar weet vrij zeker dat ik de meeste mensen met evenveel boardervaring die wel lessen hebben gevolgd voor blijf. En niet alleen op snelheid, ook gewoon op techniek. Vergeten te vertellen dat ik al vrijwel mijn gehele leven skateboard en ("stunt") inline skate. Het niet bang zijn om te vallen scheelt gewoon ontzettend veel. Ik ben vaak zat (hard) gevallen met al die sporten, maar nog nooit iemand anders tot last geweest.

Nou, kom maar weer op dan met al die verwensingen! Of… accepteer iemand anders zijn mening/visie gewoon een keer, kan ook heel verfrissend werken hoor…

Niet zo gevoelig doen. Log je eens in, dat communiceert een stuk gemakkelijker.

niet roetsjen maar skieen

Nee. Mijn keuze, net als geen les nemen.

Ik heb spelenderwijs leren skieen toen ik heel jong was. Vanaf mijn vierde jaar sta ik al op de ski’s.
Twee jaar geleden (ik ben nu 46) voor het eerst vijf lessen op de indoor skibaan in Bussum genomen. Technisch daardoor vooruit gegaan, maar er ook achter gekomen dat ik goed kan skieen, ondanks het gebrek aan lessen.

Plaats een reactie