Hoeveel les heb jij gehad?

Ik snap vele discussies hier soms niet.
De vraag van TS was hoeveel les heb jij gehad?
Dus als je geen les hebt gehad en ook niet van plan bent dat te doen heb je in dit topic niks te zoeken toch.
Ohw ja ik heb 2x 14 dagen gelest, genoeg dus voor een goede basis.
En het is net als fietsen, na lang niet gedaan te hebben beetje onwennig, maar je verleerd het niet :-)

Ik snap vele discussies hier soms niet.
De vraag van TS was hoeveel les heb jij gehad?
Dus als je geen les hebt gehad en ook niet van plan bent dat te doen heb je in dit topic niks te zoeken toch.
Ohw ja ik heb 2x 14 dagen gelest, genoeg dus voor een goede basis.
En het is net als fietsen, na lang niet gedaan te hebben beetje onwennig, maar je verleerd het niet :-)

Gast460 op 27 dec. 2012 13:30

En het antwoord op die vraag kan niet zijn: Geen les?

Jawel toch? En dan zeker als dat gepaard gaat met het verhaal waarom niet e.d.

Ik ben wel benieuwd naar wat iedereen aan lessen heeft gehad, of juist niet. En dan inderdaad vooral van de mensen die geen les hebben gehad en wat daarbij hun redenen zijn.

Snow!

Skiles genomen van mijn 10e tot mijn 15e en ieder jaar twee of drie keer een week les genomen. De eerste paar keer privé les en daarna in een zogeheten classe competition. Dat was vooral lekker hard met een leraar naar beneden, schaven aan bochtentechniek en één lesochtend reuzenslalom. In totaal een week of 14 skiles gehad. Daarna één week snowboardles genomen. Daarmee heb ik mijn lescarrière afgesloten.

De rest is geleerd door vooral mijn ogen de kost te geven. Mensen met goede en slechte techniek pik je er vanuit een stoeltjeslift eenvoudig uit en dan is het verder goed kijken naar mensen die echt goed kunnen skiën en boarden. Zo goed als iemand die in de bergen geboren is, zal ik nooit (meer) worden, maar voor een Hollandse kaaskop kom ik meer dan voldoende de (off)piste af op ski’s en snowboard.

Eet graag van twee walletjes. Dan weer twee latten, dan weer een plank.

Ik ben de tel kwijt, ik schat dat ik 12 weken les heb gehad. Tegenwoordig boek ik een weekje in een ski-klas. Ik kan me ook prima vermaken zonder les, maar ik leer nog steeds bij. En zolang als er vooruitgang zit in mijn vaardigheden, blijf ik lessen. Verder durf ik niet zonder leraar off-piste, juist daar heb ik nog extra training nodig (los van het feit dat alleen off-piste gaan natuurlijk uit den boze, ik heb die les juist daar nog hard nodig).

Verder merk ik dat er fouten insluipen in mijn ski techniek, menigeen ziet het niet, ik ben er zelf ook blind voor, de leraar ziet het vaak wel en goede tips zijn dan waardevol.

Volgzaam type (off-piste mits berggids).

Ik ging voor het eerst snowboarden (zonder ski-ervaring) op mijn 23e. Ik heb nooit les gehad. We gingen op wintersport met vrienden die al een paar keer op wintersport waren geweest. Ter voorbereiding hebben zij mij in Bottrop, in de hal (in 2 bezoekjes) leren staan, remmen, bochten maken. Daarna tijdens de 1e echte sneeuwervaring, heb ik op rustige, makkelijke pistes echt "fatsoenlijk" geleerd naar beneden te gaan.
De reden om zonder lessen te gaan was simpel, we gingen met zijn vieren en anders moest ik in mijn eentje lessen. Niet gezellig dus.
Dit is allemaal verantwoord en prima gegaan, als je maar realistisch bent over wat je kunt en je verantwoordelijk op de piste gedraagt, voor je eigen veiligheid en die van anderen.

@Fabian, je hebt gelijk geen les is ook een les.
Er word alleen vaak aangenomen dat wanneer je geen les neemt, je roekeloos de piste af komt suizen en dat klopt niet altijd.
Ik geloof wel dat het mogelijk is om jezelf goed te leren skiën.
Anders zou je een soort skibewijs in moeten voeren waaruit blijkt dat je gekontroleerd een berg af kunt komen.
Maar of de skitoerist daar op zit te wachten!
Dan beter alcoholcontrole denk ik want als een Rus met 100 skilessen en 1,5 ltr schnaps op een berg af komt, is de veiligheid ook niet gegarandeerd.

Zelf had ik 6 snowboard lessen op een rollerband gehad voordat ik voor het eerst op wintersport ben gegaan. Na een dag oefenen kon ik redelijk de blauwe pistes af. Bij de tweede wintersport toch de verkeerde techniek op de verkeerde plaats en een pijnlijke crash. Dit seizoen nu al weer 7 lessen gehad op een band en ik ga er nog minstens 4 nemen.
Ik zie dit bij een vriend van mij die denkt dat hij, door dat hij enigzins beneden komt op de "gevorderde" piste in Snowworld Zoetemeer, de beste snowboarden is van Nederland en dat hij dat wel eventjes gaat doen.
Ik geloof dat iedereen gebaat zou moeten zijn met lessen, ook al denk je een natuurtalent te zijn. Je techniek, focus gaat er alleen maar op vooruit en dat komt je plezier op de pistes alleen maar ten goede.

Op mijn 22e begonnen en toen 3 dagen les gehad. Later nog een keer een paar uurtjes (semi)privé les gehad en vooral heel geoefend en geluisterd naar ervaren, technische skiërs (in de schoonfamilie een aantal technische skiërs met 30+ weken ervaring).

Nu ben ik op een punt dat ik mijzelf niet meer verder kan brengen en dus ga ik aan de privé les dit jaar. Plan is om halve dag privé les en 2/3 dagen zelf skieën een aantal keer te herhalen (kan gelukkig 7+ dagen dit jaar).

Ben er zelf van overtuigd dat ik les nodig heb om de volgende stappen te maken, maar ben dan ook enigzins streberig (moet en zal technisch 'goed zijn). Dat ik als lompe Hollander die op zijn 22e is begonnen nooit een echte topper ga worden negeer ik dan gewoon even :)

Plaats een reactie