benen dichter bij elkaar

hallo hoe krijg ik mijn benen bij het skien dichter bij elkaar
wanneer ik dat probeer verlies ik mijn evenwicht
zijn er tips die mij kunnen helpen

Je toetsenbord is niet helemaal goed, je leestekens en hoofdletters doen het niet.

Maar over je vraag, hoe meer afdalingen je doet, hoe meer vertrouwen je krijgt. Eerste voorwaarde is natuurlijk wel dat je basistechniek in orde is!

Sorry voor de leestekens.
Mijn basis techniek is ok.

Waarom wil je je benen bij elkaar hebben? Zoals je al aangeeft ben je dan minder stabiel.

Maar als je het toch wil proberen stop dan je knie van je dalski maar eens in de knieholte van de ander. Dat is de oude Oostenrijkse methode. De gedachte erachter is dat je je benen niet geheel naast elkaar houdt maar een tikje versprongen. Tussen 2 bochten schuiven ze dan van nplek. Zorgt ook voor een betere grip en houding mbt dalski belasten en bovenlichaamshouding.

Overigens is ski’s dicht bijelkaar eigenlijk alleen nog in de poeder zinvol en ook daar niet zo extreem dat het op een monoski lijkt.

@SPAM, precies wat ik me afvroeg. Ik oeffen me de t**ing om het af te leren en hij wil ermee beginnen :)

Pannenkoek; een castrerende discus die door een agrarische autochtoon tussen je benen geramd wordt

@ Quinten, Precies wat SPAM zegt. Met carvers is dat zelfs wat lastig. maar de techniek die Spam beschrijft klopt helemaal.
@ bartus :D

Waarom wil je je benen bij elkaar hebben? Zoals je al aangeeft ben je dan minder stabiel.
Maar als je het toch wil proberen stop dan je knie van je dalski maar eens in de knieholte van de ander. Dat is de oude Oostenrijkse methode. De gedachte erachter is dat je je benen niet geheel naast elkaar houdt maar een tikje versprongen. Tussen 2 bochten schuiven ze dan van nplek. Zorgt ook voor een betere grip en houding mbt dalski belasten en bovenlichaamshouding.
Overigens is ski’s dicht bijelkaar eigenlijk alleen nog in de poeder zinvol en ook daar niet zo extreem dat het op een monoski lijkt.

SPAM op 1 jan. 2013 13:58

bedankt het was erg behulpzaam

Ik vind het eigenlijk wel meer relaxed skiën, met de beetjes bij elkaar.
Ik ben mij er van bewust dat het tijdens het carven handiger is om ze wat uit elkaar te houden. Als ik wat lastige rode en zwarte pistes afga, vind ik het prettiger ze bij elkaar te houden. Het helpt inderdaad om de knie in de knieholte van het andere been te drukken, maar zorg dat dit niet krampachtig voelt…

@Bartus: Waarom zou je het af willen leren?
Ik ski ook op carvers en probeer juist de oude techniek te hanteren (zoals beschreven) en ik niet alleen.
Veel van mijn (inderdaad wat oudere) skivrienden bestempelen de huidige houding vaak als "breedbekkikker" houding die er (1) niet uitziet en (2) een teken is dat je niet op techniek skiet.
Nu is dat natuurlijk erg ongenuanceerd, maar waarom zou je die fraaie techniek afleren?

Rob

Dat snijt alleen hout als je ook op echte alpine latten naar beneden komt, anders is het alleen maar inefficient. Bovendien zijn peak performance broeken niet heel goedkoop.

Spam kan je de technische details wat beter uitleggen als ik. Zoals ik het zie ben je iig minder stabiel, gebruik je de staalkanten van je dal en bergski minder efficient en kun je nooit een 100% stacked positie bereiken.

Pannenkoek; een castrerende discus die door een agrarische autochtoon tussen je benen geramd wordt

@Bartus: Waarom zou je het af willen leren?
Ik ski ook op carvers en probeer juist de oude techniek te hanteren (zoals beschreven) en ik niet alleen.
Veel van mijn (inderdaad wat oudere) skivrienden bestempelen de huidige houding vaak als "breedbekkikker" houding die er (1) niet uitziet en (2) een teken is dat je niet op techniek skiet.
Nu is dat natuurlijk erg ongenuanceerd, maar waarom zou je die fraaie techniek afleren?

R.C.Grootveld op 1 jan. 2013 23:40

Dat je niet op techniek skiet als je je ski’s wat verder uit elkaar houdt is natuurlijk nonsens. Bij carve ski’s hoort dat nou eenmaal zo. Met je benen bij elkaar kom je prima beneden maar je skiet dan niet met de techniek die hoort bij je materiaal of haalt in ieder geval niet het maximale uit de ski’s. Net zoals klapschaatsen een iets andere techniek vereisen dan gewone schaatsen, vereisen carve ski’s en de oude rechte latten andere technieken als je het maximale eruit wilt halen.

Over er niet uit zien, tsja smaak.

to ski or not to ski, thats no question

Ook ik heb op de “ouderwetse” manier leren skiën en daar had je zeker techniek voor nodig. Met de carveski’s kan je inderdaad ook met minder techniek naar beneden komen en je leert het skiën sneller aan…Maar als je het echt goed onder de knie wil hebben, moet je zeker ook heel veel techniek in huis hebben. Ik vind het allebei wel wat hebben. Wedelen vind ik mooi om te zien en carven ziet er wel stoer uit. Uiteraard allebei uitgevoerd met de juiste techniek en de juiste ski!

@Quinten…Als je je benen echt graag dicht bij elkaar wilt houden, kun je ook oefenen met 1 skistok in je knieholte(dwars) en dan je knieën tegen elkaar en de stok vasthouden met je handen zodat je knieën niet uitelkaar kunnen.

Iedereen bedankt,
ik doe het vooral omdat het er zo mooi uit ziet.
Ik zal de oefeningen zeker doen.
=)

Hier nog zo iemand van de oude skis. Later heb ik eens flink kritiek van de skileraar gehad omdat ik de skis te dicht bij elkaar had. Lijkt stijlvol, is ouwerwets en niet passend bij de moderne skis en skitechniek, werd mij verteld. Kijk eens naar de wedstrijden op tv, daar is de skivoering ook veel breder dan vroeger, en 't ziet er toch prima uit (zeker als ik het vergelijk met mezelf)?

2024 Met kleinkinderen, weer gebonden aan het hoogseizoen €€€

@Quiten: Probeer eens een monoski, ook goed voor je alpine techniek; spreek uit ervaring

Rob

Je hebt gelijk, benen bij elkaar skiet niet alleen prettiger maar is ook mooier om te zien. Om dit te doen schuif je de bergski een 5 tot 10cm naar achter tijdens de switch in de bocht en zo dat de ene knie in de andere knieholte past. Zorg dat de skies hun werk doen en dwing ze niet, dus neem de tijd (hoe eng ook).
Zorg dat je houding goed is (bovenlichaam en handen licht naar voren/dal) en vertrouw op deze. En tenslotte stuur met je ‘grote-teen’ bot door daar je gewicht op te zetten (tevens tijdens de switch).
Het klinkt ingewikkeld maar is eenvoudig te leren en je skiet heerlijk relaxed (lijkt op monoskiën).

Probeer dat maar eens op een ijzige piste, het zal er mooi uitzien ja.

Je hebt gelijk, benen bij elkaar skiet niet alleen prettiger maar is ook mooier om te zien. Om dit te doen schuif je de bergski een 5 tot 10cm naar achter tijdens de switch in de bocht en zo dat de ene knie in de andere knieholte past. Zorg dat de skies hun werk doen en dwing ze niet, dus neem de tijd (hoe eng ook).
Zorg dat je houding goed is (bovenlichaam en handen licht naar voren/dal) en vertrouw op deze. En tenslotte stuur met je ‘grote-teen’ bot door daar je gewicht op te zetten (tevens tijdens de switch).
Het klinkt ingewikkeld maar is eenvoudig te leren en je skiet heerlijk relaxed (lijkt op monoskiën).

Gast581 op 17 feb. 2013 21:13

Deel 1 klopt, deel 2 is carvetechniek.

Klassiek skiën is vanuit de hiel, carven vanuit de grote teen. Als je dal ski gaat sturen vanuit de gehele ski dan zit je bergski in de weg. Ga je slippen vanuit de achterzijde van de dalski gaat het prima. Verschil tussen over en onderstuur zoals ze het bij een auto uitleggen.

Als klein kind heb ik altijd geleerd om inderdaad je knien bij elkaar te houden.
Onlangs voor de lol weer eens les genomen en de skileraar (zijn zusje skiet in het Italiaanse skiteam) gaf aan dat bij het carven je je benen juist een beetje uit elkaar moeten staan. Er moet een tennisbal tussen kunnen :)

Je moet met beide skies een spoor in de sneeuw snijden en de skies laten "lopen", dus niet meer een spoor als een waaier maken.

Volgens mij doe jij het dus goed Quinten!!

Heel veel les nemen en vooral in frankrijk.

Even een vraagje voor Rob Grootveld: moet je bij het bepalen van de juiste lengte van de monoski dezelfde maat aanhouden als van gewone caveski’s? Met 1.80m ski ik op 170cm en wil ook wel eens een monoski proberen. Om niet teveel geld kwijt te zijn wil ik een 2e handje van 198cm kopen, is deze te lang?

Ik had dit jaar een 30 plus rei geboekt ik als 25 jarige jarige ja en die man was 60 kon de parralelschwung zeer goed echt respect voor die man ik kon wl iets minder skien als hem maar daarentegen wel veel harder.
en ben met mario matt op de foto geweest.
Dus mijn vakantie in de arlberg region was fantastisch.
vooral nadat ik de nightrace heb gezien in 2012 met marcel hirscher als winnaar en mario matt als 3e gewoon op de foto ben geweest

moet je bij het bepalen van de juiste lengte van de monoski dezelfde maat aanhouden als van gewone caveski’s? Met 1.80m ski ik op 170cm en wil ook wel eens een monoski proberen. Om niet teveel geld kwijt te zijn wil ik een 2e handje van 198cm kopen, is deze te lang?

Gast654 op 24 mei 2013 21:25

In principe geldt voor monoski de zelfde lengte als voor gewone ski’s en met 180 zou ik zeker geen 198er kopen. Daarbij verwacht ik dat dat bovendien ook nog een oud, niet carving, model is en die skieen een stuk lastiger. En dan zou het wel eens een tegenvallende ervaring kunnen worden.

Ik heb ook nog ergens zo’n ding staan, maar heb bewust 2 jaar geleden een nieuwe Duret gekocht (rechtstreeks in Frankrijk, binnen 48uur(!) in huis en dat is een verademing tov die oude.

Info over diverse modellen is te vinden op http://www.mono-ski.org

Rob

Plaats een reactie